zonder goede zit, geen goed gereden paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

zonder goede zit, geen goed gereden paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 12:09

de zit is heel belangrijk. daar staat of valt je rijden mee.
enkele keurig zittende ruiters (in mijn ogen dan)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(mag dit fotootje toch gebruiken , he steef? Schijnheilig )

minder zittende ruiter:
Afbeelding


pipovoeten, hak niet uitgedrukt, mag langer zitten, je kan geen mooie lijn: schouder-heup-hak trekken.

hoe komt het dat mensen vaak zo'n slechte zit hebben?

- ligt het aan het paard?
- het zadel? (te groot, te klein, te weinig steun,...)
- de instructeur die er niet genoeg aandacht aan besteedt?
- de ruiter die niet op z'n zit let?

Party!! misschien eens hét topic om alles te verzamelen qua kennis rond goed zitten, tips ivm aanschaf zadel, tips om goed te zitten,... Party!!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 12:14

Ik weet van mezelf dat ik geen goede zit heb. Dit heeft meerdere oorzaken:

- Ik heb lange benen en vrij ronde bovenbenen, ik heb daardoor d neiging mijn been naar voren te rollen en mijn hak op te trekken
- Ik heb een veelzijdigheidszadel dat neigt naar het springen. Ik ben dan nu ook op zoek naar een goed dressuurzadel!
- Mijn paard is een paard waaraan je flink moet rijden, hierdoor is het voor mij vaak niet mogelijk om mooi stil rechtop en ontspannen te zitten

Afbeelding
Maar wieweet, als ik een dressuurzadel heb, en als Iwaldo beter aan het been komt... Haha!
Laatst bijgewerkt door Laura op 04-07-03 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 12:29

Ik vind dat je net geen mooie foto van Steef hebt gebruikt, er moeten veel mooiere hier staan!

Verder vind ik dat jouw stelling niet altijd opgaat, neem een Jan Tops bijvoorbeeld...

Je kan nog zo'n goede instructeur hebben maar als je het niet hebt kan je het echt niet leren.
Voorbeeldje:
Ik heb 1 keer tijdens een verjaardag mijn broertje en mijn neefje even op 1 van de Friezen gezet, mijn broertje zat echt als een krant, terwijl mijn neef er gelijk netjes bijzat, echt een wereld van verschil.
Met de beste wil van de wereld zal mijn broertje echt nooit netjes leren rijden, dat zie je gelijk. (ik ben er trouwens niet rouwig om hoor Haha! Laat hem maar aan auto's klooien, doe ik de paarden wel! )

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 12:32

aannemende dat je
- luistert naar je instructeur
- jezelf wil verbeteren
- daar consequent mee bezig bent.

een ruiter die in de les wel op z'n hakken let omdat ie anders op z'n kop krijgt, denkt mss: nu rij ik alleen in de bak, hoef ik eindelijk niet op m'n hakken te letten komt er niet!

steef, dit is een uitdaging, als je zelf een mooiere foto hebt mag je die zeker plaatsen Schijnheilig

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 13:04

Ik denk dat het ligt aan talent, gevoel en inzet. Verder zullen factoren als het paard, tuig etc. ook meetellen maar waar een wil is is een weg. Als je graag iets aan je zit wilt doen kun je dat gevoel denk ik ontwikkelen.

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 13:11

Als je iets echt wilt kan je het volgends mij ook wel leren..

Ik heb alleen het idee dat heel veel mensen denken dat het niet zo belangrijk is (vooral bij ons op de manege)

Maar zonder goed te kunnen zitten kan je nooit je paard goed rijden...

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 13:32

maar sommige paarden lopen toch goed,ondanks de ruiter niet goed zit,al zijn dit er niet veel,maar ik ken er wel een paar Haha!
maar met deze regel : Maar zonder goed te kunnen zitten kan je nooit je paard goed rijden... ben ik het wel eens,je word dan meer een met je paard en je paard zal beter lopen.
als ik bijvoorbeeld een slechte dag heb en ga toch rijden (wat beter is van niet Haha!) zit ik meestal ook slechter en loopt mijn paard ook slechter,als ik goed zit,lekker ontspannen en goed in het zadel,goede hulpen enz. dan loopt mijn paard veel fijner,maar ik denk niet dat dit met alle paarden zo is,maar met de meesten wel.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 13:36

Een van de paarden die ik nu rijd zit vreselijk, hij zat een beetje vast op een kant, vandaag heel erg er opgelet dat ik goed zat en nu is het hele probleem opgelost. En zit hij meteen een stuk fijner. Geen goede zit zorgt dus voor veel problemen naar mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 13:59

Het ligt ook aan het paard hoe je zit.
Met Kawa bv zit ik niet netjes in draf, maar in de galop al een heel stuk beter.
Dit puur door zijn gangen.

Zelf heb ik trouwens een hekel aan mijn zit, ziet niet uit. Zit altijd wat in elkaar gezakt.
Maar ik ziet op die manier wel het meest ontspannen.
Maar als je mij ziet staan, lopen, zitten, fietsen, dan doe ik dat ook niet keurig recht

En ik ken ook ruiters die perfect zitten, maar na 4 jaar nog steeds B rondhobbelen op een goed paard.
En ik ken ruiters die al meerdere malen Z zijn geweest, met een minder mooie houding.

Natuurlijk is een goede houding belangrijk, maar ik ben toch van mening met een mindere houding je je paard niet altijd hoeft te storen.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 14:01

runningkawa schreef:
En ik ken ook ruiters die perfect zitten, maar na 4 jaar nog steeds B rondhobbelen op een goed paard.
En ik ken ruiters die al meerdere malen Z zijn geweest, met een minder mooie houding.

Natuurlijk is een goede houding belangrijk, maar ik ben toch van mening met een mindere houding je je paard niet altijd hoeft te storen.


is precies wat ik net bedoelde Haha!

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 14:12

Ik voel me wel een beetje aangesproken, ik zit ook als een krant op m'n paard. Haha! Ik heb ook niet het gevoel dat dit nog beter gaat worden. Komt vooral door mezelf, en de kilootjes die ik teveel heb helpen ook niet echt mee om netter te gaan zitten.

Nou heb ik weer een superbraaf paardje, wat mij een beetje aan laat klooien bovenop 'm en verder gewoon z'n rondje loopt en ongeveer doet wat ik vraag. Volgens mij loopt ie ook gewoon lekker door z'n lijf heen, en is dus "Goed gereden".
Ik ben het dus niet helemaal met deze stelling eens. Het gaat wel beter voor m;n gevoel nu ik een nieuw dressuurzadel heb!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 15:43

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel, maar ik denk dat (op die uitzonderingen na) de stelling toch wel waar is.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 16:53

Foto's zijn sowieso momentopname's maar elke keer als ik in P&S een foto van Thamar Zweistra en Joyce Heutink zie staan ben ik verbaasd dat die het zo goed terwijl ze naar mijn mening zo slecht zitten. Ik heb Joyce irl gezien tijdens een clinic met Anky en die zit echt slecht benen veel te ver naar voren. Ik zit zelf zeker niet super verre van dat maar ik rij nog geen hoog niveau. En we werken er zeker aan tijdens de les.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 16:58

Mijn zit gaat wel, hakken altijd naar beneden, handen normale hoogte, geen piano handen.
Tenen ook naar binnen, armen aangesloten.

Het enige wat niet echt goed is, is dat ik soms me rug krom trek en dat soms me voeten verschuiven, maar dan ben ik gewoon niet ontspannen.

Het ligt ook aan het zadel, want met het andere zadel wat op stal ligt rijd ik beter. (alleen past deze jammer genoeg niet op marilyn)

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 17:03

Die uitspraak over het broertje en het neefje klopt ... Mijn zoon is net een zak aardappelen op een pony terwijl mijn dochter zichzelf groot en fier maakt op een pony en zich een goede houding weet aan te meten (voor een 6-jarige!!!!!). Mijn zoon zal dan ook nooit geen ruiter worden terwijl mijn dochter zonder dat ze ooit een les genomen heeft deze week op haar nieuwe pony gedraafd en gegalopeerd heeft terwijl ze dit nog nooit gedaan had. Ze komt niet onder het zadel uit en toch bleef ze mooi correct zitten. Tot mijn eigen schaamte zelfs beter dan ik het kan Bloos

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 17:12

Hmm, en wat als je bouw niet mee werkt?
Ik bedoel, ik heb een beste holle rug en moet heel hard werken om toch redelijk rechtop, maar wel ontspannen te zitten. Als ik rechtop zit, trek ik mezelf strak en gespannen en is mijn paard binnen de korste keren knetter vast gereden. Dus ik zit iets voorover, maar daardoor wel ontspannen en loopt mijn paard ook goed.... Verward

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 17:12

De eerste paar foto's noem ik de 'dressuurhouding'. Ik vind de rug veel te recht en het bekken te weinig gekanteld.
Komt bij dat iemand die stilzit en een iets minder houding heeft het paard minder stoort dan iemand die niet stilzit. Mits er wel recht boven het paard gezeten wordt.

Zoals eerder gezegd door ondergetekende: "Op een foto zit iedereen stil"

Slecht zitten en niet stilzitten komt door een te laag gevoel voor evenwicht en controle over het lichaam. Denk ik Lachen

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 17:17

Ben ik het wel mee-eens. Als je recht zit en je armen en handen goed heb kan je pas goed ontspannen in de mond.
Zit je scheef, zal je paard ook niet helemaal recht meer lopen op den duur.
Mij houding is ook echt prut, maar dat komt grotendeels omdat ik op een pony rijd die veel te klein voor mij is.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 17:20

Mijn zit is ook helemaal naadje.......Steef zijn zit is mooi.

Ach zit is in zoverre belangrijk dat toen ik bij Nadine Capellmann werkte ik in changementen om de pas zat gewoon omdat ik niet in balans zat......niet omdat ik het wilde hoor.......gewoon omdat mijn zit niet in balans was........Maar voor het niveau wat ik nu stuur is mn zit goed genoeg........

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 17:57

Tuurlijk is het mooier om te zien, dat zeker. En het geeft op een dressuur wedstrijd zeker een mooiere uitstraling.

Maar zolang je een paard er niet mee in de weg zit valt het allemaal wel mee. Ik ken genoeg mensen waarbij het er niet uitziet, maar de paarden goed lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 18:17

Naar mijn mening zeggen die foto's niets. Of iemand een goede zit heeft is niet afhankelijk van het recht in het zadel zitten. Het gaat vooral om het meegaan in de beweging en daar zegt een foto niet alles van.

Ik sta zelf op een springstal. De meeste springruiters zitten behoorlijk krom op hun paard maar hebben de paarden toch goed aan het lopen. Ze hebben een goede zit en zijn niet makelijk uit het zadel te krijgen.

Ik denk dat een goede zit vooral afhankelijk is van balans en coordinatie. Voor een deel kun je dat trainen, voor het grootste deel is dat aangeboren en daarmee maakt het onderdeel uit van je talent als ruiter. Een ruiter met een goede zit kan voelen wat er onder zich gebeurt en daarop inspringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 18:20

idd Jippie
Jij verwoord precies wat ik bedoelde

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 18:25

Jippie schreef:
Naar mijn mening zeggen die foto's niets. Of iemand een goede zit heeft is niet afhankelijk van het recht in het zadel zitten. Het gaat vooral om het meegaan in de beweging en daar zegt een foto niet alles van.

Ik sta zelf op een springstal. De meeste springruiters zitten behoorlijk krom op hun paard maar hebben de paarden toch goed aan het lopen. Ze hebben een goede zit en zijn niet makelijk uit het zadel te krijgen.

Ik denk dat een goede zit vooral afhankelijk is van balans en coordinatie. Voor een deel kun je dat trainen, voor het grootste deel is dat aangeboren en daarmee maakt het onderdeel uit van je talent als ruiter. Een ruiter met een goede zit kan voelen wat er onder zich gebeurt en daarop inspringen.


Het enige wat ik kan zeggen

ps fijn dat iemand ook iets positief over de springruiters zegt Lachen

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 18:27

Ik denk dat de inwerking van een ruiter veel belangrijker is dan zijn houding, en dat is op een foto niet vast te leggen!!

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 19:43

Ben het helemaal met Jippie eens!! Ik zie weleens mensen die kaarsrecht op hun paard zitten, maar tegelijkertijd als een plankje.. Volgens mij hinder je je paard dan meer als je zo verschrikkelijk stijf op je paard zit.. Kijk nou eens naar Albert Voorn!! die man heeft zoveel balans enzo op zijn paard!