Deken op in de zomer

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Deken op in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-03 11:04

Hoi.

Ik zat van de week in de auto. Mijn favoriete bezigheid is dan paardjes kijken. Wat op mij dus opviel is dat er soms paarden in het land staan met een dek op. Mussen vielen dood uit de hemel zo warm was het. Ik vond het in eerste instantie dus zielig, dacht echt van ach die arme beesten.....
Ik zelf geef Guus nooit een dek op, kan me voorstellen dat als paarden te lang in het land staan met name einde van het jaar dat de vacht te dik wordt. Ja dan begrijp ik wel dat er een dek op wordt gedaan. Als je lang en intensief rijd is je paard bijna niet te droog te krijgen, heb dit probleem ook wel met Guus, en dan krijgt hij wel eens een dek op. Maar dit is meer einde van het jaar als het koud is. Maar waarom een paard een dek opgeven als het 20 - 25 graden buiten is ???? En dan nog een zwarte of donkerblauwe ook, dat is toch echt smorend voor die beesten !!!!

Ik wil wel eens weten wie er in de zomer een dek opdoet, en waarom. Misschien kan ik me er dan iets bij indenken als ik die beestjes weer eens ziet staan.

Groetjes Femke

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank



796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 11:05

Soms zijn het vliegendekens. Maar inderdaad, niet altijd, en dat begrijp ik ook niet.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 11:15

Ik heb zelf al wer een tijdje geen dek op maar op stal staan enkele warmbloedjes met een dun huidje en super dun in de vacht. Zonder deken worden ze helemaaaal lek gestoken, met dunne zomerdeken (werkt beter als vliegen deken) is dat een stuk minder. En als je altijd een dun dek op hebt in de zomer maakt dat voor het paard geen verschil hij is er aan gewent, en heeft er eigenlijk alleen voordeel van dat als ie moet werken, deken af is.
Ik vind het dus niet zielig.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 11:35

Ik heb Ozep nu de afgelopen 3 dagen wel een dek op,
met name om hem zo na het rijden buiten te zetten vind ik niet zo verantwoord.
Ze krijgen dan toch kou op de spieren.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-03 11:45

Sjuimpje schreef:
Ik heb Ozep nu de afgelopen 3 dagen wel een dek op,
met name om hem zo na het rijden buiten te zetten vind ik niet zo verantwoord.
Ze krijgen dan toch kou op de spieren.


Ja kan ik me iets bij voorstellen. Ik stap guus altijd lang uit. Meestal als hij lang in de bak heeft gelopen, en hij is erg bezweet dan stap ik hem nog een 30 minuten uit.

Ik moet toegeven dat ik hem september wel een dek op ga geven. Vorig jaar heeft hij tot November in het land gestaan, hij had een ontzettend dikke vacht, als ik een uur les had gehad moest ik hem nog eens een uur droog stappen. Hij was echt niet droog te krijgen. Hij staat ook nog eens in een open stal, dus een kou is zo gevat. En om hem de ene dag een dek op te geven en dan de andere dag weer niet is ook niet goed. Want hij was echt gaan zweten onder het dek omdat zn vacht zo dik was. Dus ja wat doe je dan......
Een dek opegeven die je de dag erna s´avonds pas af kan halen, of dek opdoen en hij gaat staan zweten.....

Een vliegendek kan ik me ook iets bij indenken, sommige paarden zijn erg gevoelig voor muggenbeten enz. Maar je hebt toch ook van die netten?? Het is een soort gaatjesdeken om het maar even zo te noemen.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 12:21

ja of ze doen het welles bij zwarte paarden,zodat ze niet lichter worden.
warren het ook geen vliegendekens?
mijn pony is een ook volbloed,met super dunne vacht,maar ik doe haar geen deken op,ik ben wel voorzichtig (ook al is het 30 graden) als ik op wedstrijd ga en ik zou haar beetje tegen de avond wassen leg ik erna wel even een deken op,gewoon omdat ze harstikke gevoelig is en echt een hele dunne vacht.
ik ben wel aan het kijken voor een vliegen deken,en anders een hele dunne zomerdeken.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 20:40

Mijn pony heeft een eczeemdeken op... kleur is bruin, normaal lichter dan ij, maar in de zomer bleekt hij zonder dek, en nu dus niet meer zo erg...
Het moet wel erg warm zijn wil hij eronder zweten. Als ik hem op stal zet om te poetsen staat ij zonder dek, maar daar is het met warm weer juist heter dan met dek buiten.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-03 21:19

joyce B schreef:
Mijn pony heeft een eczeemdeken op... kleur is bruin, normaal lichter dan ij, maar in de zomer bleekt hij zonder dek, en nu dus niet meer zo erg...
Het moet wel erg warm zijn wil hij eronder zweten. Als ik hem op stal zet om te poetsen staat ij zonder dek, maar daar is het met warm weer juist heter dan met dek buiten.


Je doet hem dus op omdat hij bleekt?? Of omdat hij last heeft van eczeem??
Wat maakt het dan uit als hij bleekt?? Vind ik van zwarte paarden ook, wat geeft dat nou??? Kijk als je keuringen e.d. moet lopen denk ik oke maar als je het doet voor het mooie denk ik van tja wat geeft het nou dat het beestje iets lichter wordt???

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 21:23

Het paard van me vriendin word heel snel ziek als ze nat is geregend.Dat paard staat dus altijd onder een dunne waterdichte deken.

HARDCORE
DE HARDE KERN
DE ONDERGROND

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 21:24

Ik heb Ivanka ook 24/7 een dek op.. Maar die is ook voor haar exceem, dus ik KAN eigenlijk gewoon niet zonder, wil ik een paard die geen jeuk heeft Knipoog

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 21:34

Kijk, in dit seizoen dekens op doen dat begrijp ik dus ook niet. Paarden zijn toch geen kasplanten of Subtropische vissen Verward
De mijne krijgen er enkel op in de winter, maar in de zomer vind ik het pure onzin. (vliegen- en Boettdekens terzijde gelaten)
Mijn Welsh is op de moment de enige die een dek draagt in de winter, dit omdat hij al wat ouder wordt en wrede moeite heeft gehad met verharen, dit jaar ging het beter omdat zijn vacht niet zo dik was geworden.
Dekens het gehele jaar door lijkt mij dus een aanleiding tot het creeëren van "ziekelijke" paarden, té perfect is immers ook niet goed ...
Bij 30° loop ik toch ook niet rond met een trui Verward Een shirt mss wel, maar ik heb dan ook geen vacht zoals een paard (ook niet als hij in zomervacht zit *LOL* )

Diegene die hun paarden in de zomer een dek opleggen (eczeem gevallen en vliegendekens daargelaten), waarom doen jullie dat nou eigenlijk? Verward
Wat is het nut daar nou van?

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 00:15

ik vind het echt onzin dat ze met 30 graden een dek op moeten. Een vliegendek oke, maar echt een waterdicht dek of gewoon een dichte is echt veel te warm. Zeker een donkere.
Als ik starlight in de zomer uit de wei ga halen heeft ze soms al van de warmte zweet. Als ze dan een dek op zou hebben zou ze dus helemaal staan te druipen.
Ik vind het doodzielig, maarja dat is mijn mening

Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 18:30

Mijn paardje staat op stal nu steeds met een vliegendeken. Hij heeft ontzettend veel last van vliegen en wordt als hij geen deken op heeft erg vaak gestoken. Er zijn op stal best wel een aantal mensen die het zielig vinden en vragen waarom ik het nou doe enzo. Wat ik vooral irritant vind is dan die mensen dan ook altijd meteen een oplossing voor de dag hebben terwijl ik vorig jaar dus werkelijk alles hebt geprobeerd om die deken er maar niet op te hoeven leggen. Knoflook voeren, spraytjes, zelfs plantjes bij z'n stal gehangen die zogenaamd de vliegen weg houden, vliegenstrips in zijn stal etc. Dit jaar heeft hij dus gewoon zijn deken op zonder al die andere onzin. Hij is tot nu toe 1 keer gestoken, zijn vliegendeken hing helemaal scheef en toen is hij op zijn buik gestoken. Ik heb nu wel een spulletje wat ik erop doe als hij gestoken is om de jeuk enzo te verzachten.

Als het trouwens echt heet is doe ik hem wel eens af want dan zweet hij eronder das natuurlijk niet echt fijn..Maar zoals nu kan het prima en zweet hij ook niet.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 19:32

ik heb vaak wel een vliegendeken op , maar als het echt te heet is , dan niet want dat vind ik ook weer zielig, zitten ze te zweten in hun vrije tijd Haha!

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 19:58

Sjuimpje schreef:
Ik heb Ozep nu de afgelopen 3 dagen wel een dek op,
met name om hem zo na het rijden buiten te zetten vind ik niet zo verantwoord.
Ze krijgen dan toch kou op de spieren.

bij dertig graden kou op de spieren?????????????????????????????????

De meeste vrouwen prefereren schoonheid boven intelligentie,
omdat ze weten dat de meeste mannen beter kunnen zien dan denken..:+

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 20:16

luxje"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Ik heb Ozep nu de afgelopen 3 dagen wel een dek op,
met name om hem zo na het rijden buiten te zetten vind ik niet zo verantwoord.
Ze krijgen dan toch kou op de spieren.

bij dertig graden kou op de spieren?????????????????????????????????
[/quote]
Ik weet niet hoe ver jij achter in de hoek zit,
maar hier is het de afgelopen dagen rond de 15 graden geweest.
Ik loop zelf ook al die tijd weer met een jas aan en dat is voor altijd een soort graadmeter.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 20:57

ben het met sjuimpje eens,daarom rij ik nou sávonds aangezien bij ons de paarden overdag op de wei staan,zodat ik haar na het rijden lekker op stal kan zetten.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 21:02

Mijn pony staat nu ook met dek op. Jerai heeft het erg snel koud. Als ik haar nu zonder dek zou zetten vergaat ze vd kou. Heb weleens geprobeerd om het uit te stellen zodat ze wat kon harden, maar dan wordt ze ziek. Kan er ook niks aan doen dat ze een vacht van niks heeft. Wat bij andere paarden zomervacht is, is bij haar wintervacht, zomervacht is echt helemaal niks. Er zijn nu eenmaal paarden die net wat gevoeliger zijn en ik ga niet het risico lopen dat ze ziek wordt. Als de mussen dood van het dak vallen staat ze overigens wel zonder deken.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 10:41

Als je met dit weer vlak na het rijden je paard op de wei wil zetten, is het helemaal niet raar om een deken op te doen, warm is het zeker niet! Ze zijn dan nog heel erg warm en kolen anders veel te snel af in de wind. Mij pony gaat de wei niet op vlak nadat ik heb gereden maar voor of lang na, dus ik heb dat probleem niet.

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 20:07

VLiegendekens snap ik wel maar die andere zijn dus echt complete onzin,
als je je pony normaal uitstapt na het rijden dan krijgt hij echt geen kou op de spieren. Zeker niet de paardjes die 24/7 buitenstaan die zijn echt wel wat gewent

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 20:39

Ik heb ook een halve volbloed dus die heeft metéén schuurplekken van de deken, echt heel erg $%#& maar ik heb nog steeds geen vliegendeken met loopsplit gevonden, dus dan doe ik hem maar een dunne zomerdeken op. Maar dit alleen als het niet heel warm is en er veel horzels/vliegen zitten.

Pasterza

Berichten: 2693
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 22:43

Het zijn nog steeds paarden hoor, geen watjes! Op die manier krijg je dus paarden die nergens meer tegen kunnen en worden daardoor juist ziek ed.

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 09:45

Ben ik het helemaal mee eens!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-03 12:36

schaapjuh schreef:
Het zijn nog steeds paarden hoor, geen watjes! Op die manier krijg je dus paarden die nergens meer tegen kunnen en worden daardoor juist ziek ed.


Helemaal mee eens. paard moet wel paard kunnen zijn !!!!

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 12:39

schaapjuh schreef:
Het zijn nog steeds paarden hoor, geen watjes! Op die manier krijg je dus paarden die nergens meer tegen kunnen en worden daardoor juist ziek ed.


helemaal mee eens dat gemuts altijd ik heb geen vliegendeken want daar hebben ze de staart voor ik geef hem wel knoflook en soms spuit ik hem in met vliegop maar jeetje ik ga niet met 30 graden een deken opleggen trouwens bij ons in de wei word ie gelijk kapot gemaakt door de andere paarden dus heeft helemaal geen zin en zo'n vliegennetje die schuurt tie aan het hek eraf dus ook dat heeft geen nut!!

sommige ook als ze een wondje hebben een groot drama op de manege gelijk met betadine etc etc smeren jeetje kap er toch mee het zijn toch geen watjes in het wild krijgen ze wel erger te verduren hoor!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: judithje en 37 bezoekers