Bestaat dit? (kattenluikje)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Bestaat dit? (kattenluikje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 23:43

Ik wil in het nieuwe huis een kattenluikje hebben. Ik zat te denken aan een luikje die natuurlijk alleen open gaat voor onze katten en dat dan door middel van een chip in de nek ofzo, bestaat dit?
Je hebt wel van die bandjes met chip maar als ze die af krijgen kunnen ze niet naar binnen. Een gewoon luikje wil ik niet ivm ongenodigde gasten of inbrekers ofzo.

Weet iemand toevallig of het bestaat ?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 00:13

Misschien kan je ze leren een afstandsknopje in te drukken Haha!
Sorry melig, maar ik heb er nog nooit van gehoord.
Heb gewone katteluikjes, de hond aan de andere kant (binnen) houdt vreemde katten heel goed op een afstand Haha!

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 00:25

Ja hoor, ze bestaan, of althans ze bestonden. Ik heb ze namelijk wel eens gezien, maar ik heb geen flauw idee of ze nog bestaan. Ze waren toen wel voor de hoofdprijs. De betere dierenspeciaalzaak zal ze wel hebben, als ze nog leverbaar zijn.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 00:31

ikke schreef:
Ja hoor, ze bestaan, of althans ze bestonden. Ik heb ze namelijk wel eens gezien, maar ik heb geen flauw idee of ze nog bestaan. Ze waren toen wel voor de hoofdprijs. De betere dierenspeciaalzaak zal ze wel hebben, als ze nog leverbaar zijn.


Ik ben liever veel geld (niet teveel natuurlijk) kwijt voor zo'n ding dan dat ze mijn huis leeghalen ofzo.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 00:59

Wij hadden ook zo'n luikje met een magneetje aan de halsband van de kat. Behoorlijk duur, is nu zo'n 10 jaar geleden. Maar de buurkat wist het zo te slopen, dat hij er evengoed doorheen kwam, dus bij ons was het weggegooid geld.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 07:50

Die dingen bestaan echt maar kunnen ook heel kat onvriendelijk zijn..... Als je kat namelijk achterna word gezeten door een andere kat of een ander dier dan gaat 9 van de 10 keer het luikje niet snel genoeg open met als gevolg dat je kat tegen het luikje opbotst als ie wel heel veel haast heeft Frusty Niet echt handig dus als je kat in "nood" is

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 09:25

Een speciale chip in de kat zijn nek laten zetten voor het bedienen van een katteluikje..
Ik vind dat ethisch niet verantwoord. heb ik problemen mee.

Wat is er op een 'normaal' kattenluik tegen? Geen inbreker die daar door past. De kat van de buren wellicht, maar als je geen voer klaar hebt staan als je niet thuis bent, zal die er niet veel naar omkijken...

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 09:33

Wat Kojack bedoelt is een kattenluik wat reageert op een chip in het halsbandje. Is helemaal niet zielig. Bij koeien heb je dat toch ook, in het voerstation op het land dat de computer aan de hand van de chip de koe precies het voer geeft wat ze hebben moet. Want het is vaak namelijk ook nog eens een keer zo dat wanneer jij een gewoon kattenluikje hebt, je ook alle katten uit de buurt op bezoek krijgt.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 09:41

Ik lees toch echt over een chip in de nek, omdat die bandjes af kunnen vallen....
Chip aan bandje heb ik helemaal geen problemen mee, overigens.
Luikjes die werken op chip in bandje zijn alom verkrijgbaar, vaak wel op bestelling. Redelijk kostbaar systeem, in vergelijk tot de reguliere luikjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 09:42

Het bestaat, maar heeft net zo veel nadelen als voordelen. Allereerst zijn ze absurd duur. Ten tweede heeft het een wachttijd voordat je kat er in kan. Het is niet zo dat als je kat aan komt lopen, dat luikje meteen voor 'm open is. Hij moet er wel op de juiste plaats voor staan, en het geduld hebben voordat dat ding open kan. En dan moet je niet zo'n Houdini-kat hebben als onze Dicky-Dick, die binnen 5 minuten elk halsbandje kwijt is. (blijft ook een beetje griezelig hoor, een kat met een halsbandje. en zo'n bandje met elastiek is al helemaal zo weg, met je dure chippie erop...)

Ik heb er trouwens ook nog geen kunnen vinden met meer dan twee chips, dus als je meerdere katten hebt, werkt het niet. Of je moet meerdere luikjes gaan plaatsen en de katten leren wie door welk luikje mag Haha!

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 09:48

Ja, Kojack heeft het duidelijk over een chip in de nek in haar eerste bericht.

Verder weet ik niet of zoiets bestaat. Wellicht is het een idee om eens met een fabrikant van die luikjes te bellen. Dan weet je het zeker.

Wij hebben zelf een luikje met een magneetje. Dat bevalt ons prima. Ik heb al meerdere malen de kat van de buren in de tuin gezien en die komt echt niet binnen. Onze kat (10 jaar) leven 1 keer een halsbandje verloren, terwijl hij in de zomer erg veel buiten is en ook verschillende gevechten heeft. Ik ben er dus niet zo bang voor dat hij zijn haldband met magneetje verliest.

Hij stoot nooit zijn kop aan het luikje, omdat hij weet dat het niet zo snel open gaat. En voordat we een luikje hadden kon hij helemaal niet naar binnen zonder een tijdje voor de deur te wachten.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 09:51

Ik heb zo'n luikje met magneetjes voor mijn VIER katten. Perfect! Oke, je verliest gemiddeld een magneet op de vier katten per jaar, dus dat valt mee. Maar ik heb nu niet meer het gezeik in huis van onbekende katten en mega kattengevechten in mijn woonkamer. Tis wel zo dat er een wachttijd op zit voor ze binnenkomen, maar dat weten ze allemaal wel. En in geval van nood! Hoop herrie maken naar de aanvaller en dan naar binnen. Heb ze nog niet horen klagen....

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 17:08

Ik bedoelde inderdaad een chip in de hals, daar heeft een kat toch geen last van, ik zie het probleem er niet van.
Met een bandje wil ik wel maar ik weet niet zeker of het wat is, ten eerste omdat we 5 katten hebben en ik zie ze niet met zoveel bandjes, ten tweede omdat ze het voor elkaar krijgen die dingen te mollen of ze eraf te krijgen, ten derde we hebben 2 katten die je niet eens zo'n ding omkrijgt Haha!.
Een "gewoon" kattenluikje zie ik al helemaal niet zitten ivm ongenodigde gasten (katten en mensen).
Maar die luikjes met magneetje van welk merk is dat?

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 17:16

Voor zover ik weet bestaat er alleen een identificatie-chip voor in de nek (net als bij paarden).
Een chip voor in de nek voor een kattenluikje heb ik nog nooit van gehoord.... Mischien eens navragen bij de dierenspeciaalzaak.

Lijkt me trouwens niet echt handig. Er zou dan een scanner oid in de deur moeten zitten. Zul je zien dat die op batterijen werkt, en als de batterijen op zijn als jij aan het werk bent kan je kat niet naar binnen....
Bovendien: je zult maar gaan verhuizen. Dan moet j ehet kattenluikje dus weer uit de deur slopen, waarin je dan dus een gapend gat overhoudt. Leuk voor de nieuwe bewoners (not..)

dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 17:30

Riëtte schreef:
Voor zover ik weet bestaat er alleen een identificatie-chip voor in de nek (net als bij paarden).
Een chip voor in de nek voor een kattenluikje heb ik nog nooit van gehoord.... Mischien eens navragen bij de dierenspeciaalzaak.

Lijkt me trouwens niet echt handig. Er zou dan een scanner oid in de deur moeten zitten. Zul je zien dat die op batterijen werkt, en als de batterijen op zijn als jij aan het werk bent kan je kat niet naar binnen....
Bovendien: je zult maar gaan verhuizen. Dan moet j ehet kattenluikje dus weer uit de deur slopen, waarin je dan dus een gapend gat overhoudt. Leuk voor de nieuwe bewoners (not..)


Wij hebben nu geen kat meer en er zit geen gat in onze deur, omdat wij het stuk deur bewaart hebben. Gewoon uitgezaagd en ergens bewaart en nu zit het weer in de deur.

We hadden zo'n luikje met zo'n magneetje om zijn halsband en dan kan alleen je eigen kat erin. Maar soms kon mijn kat er niet in omdat er dan een bierdopje aan zijn magneetje hing.

Flower

Berichten: 9277
Geregistreerd: 05-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 17:41

Misschien moet ie miauw zeggen en dat ie dan werkt op stem? Clown

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 18:10

Het merk van het kattenluikje met magneet is Staywell, ze kosten zo rond de 80 Euro heb ik gezien.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 19:31

Jet schreef:
Het merk van het kattenluikje met magneet is Staywell, ze kosten zo rond de 80 Euro heb ik gezien.


Ik heb ze al gezien. Je hebt 2 verschillende eentje met een magneet en eentje met een code ofzo Verward

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 00:21

Met die code ken ik niet,maar die met magneet werkte bij mij dus niet goed, maar misschien kwam dat, omdat het een nogal dikke wand was waar het in gemaakt was.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 09:42

Lobje schreef:
Misschien moet ie miauw zeggen en dat ie dan werkt op stem? Clown


Met zo'n katteluikje zou het bij mij dan nog steeds 'open huis' zijn...
Ik heb een kat met zangtalent, hij oefent de hele dag Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 12:28

kojack schreef:
Ik bedoelde inderdaad een chip in de hals, daar heeft een kat toch geen last van, ik zie het probleem er niet van.


Brrrrrrrrrrrr daar heb ik toch een heeeeel andere opvatting over.... Zo weinig mogelijk lichaamsvreemde dingen in m'n beestjes......

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 12:50

haflingerfan schreef:
Wij hebben nu geen kat meer en er zit geen gat in onze deur, omdat wij het stuk deur bewaart hebben. Gewoon uitgezaagd en ergens bewaart en nu zit het weer in de deur.


Hoe heb je het dan in de deur bevestigd? Dat blijf je toch altijd zien?

ankiexxx

Berichten: 3166
Geregistreerd: 26-10-02
Woonplaats: .~*hasselt*~.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 19:13

Citaat:
Ik heb ze al gezien. Je hebt 2 verschillende eentje met een magneet en eentje met een code ofzo


moet je wel eerst je poes die code laten vanbuiten leren , en dan nog elren intypen Tong uitsteken
*sorry*[/code]