tips, ideetjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

tips, ideetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 22:23

Gewoon dus iets met je paard wat handig is, en wat voor een ander ook handig zou kunnen zijn....met betrekking tot, grooming, gezondheid, etc.

In een eerder onderwerp had ik het over de staart van het paard wassen, uitkammen, staart in strengen verdelen, knoopje in elke streng, equiwrap (vetwrap) eromheen, 7 tot 10 dagen laten zitten en de procedure herhalen.

Nou, dit soort tips/handigheidjes doel ik op. Wat ook nog handig is:
Warmtepakking. Deze kun je kant en klaar kopen voor de nodige euros maar makkelijk zelf in elkaar te klussen als het paard een zwelling aan het been heeft.
Betreffende plek aan het been insmeren met traumeel gel, plastic zak (35 L formaat is het handigst) om die plek heen wikkelen, werkbandage eromheen, en 10 minuten laten zitten. Perfekte warmtepakking. Na 10 minuten afwikkelen en plek 10 minuten koelen.

Als een paard op een wedstrijd slecht drinkt, mix door het water in de wateremmer Gatorade of een blikje Malt bier. De meeste paarden gaan dan wel drinken.

Bij gebrek aan een stapmolen met een harde ondergrond (en zelf tijd genoeg), neem je paard 's-ochtends mee uit wandelen met af en toe een drafje op harde bodem. Goed voor spieren en pezen en even 'iets anders' aan de kop. (Dit is dus een extra buiten het normale werken om.)

Iemand nog iets handigs om te delen met ons allemaal????

Groetjes, Gisela

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 23:08

Ja! Ik heb voor de wedstrijden nu een shampoo voor de lichte staart en manen van mijn paard gevonden, echt geweldig. Zilvershampoo voor mensen, te koop bij de Kruidvat of andere drogist voor slechts 2,50 ofzo. Normaal word dit gebruikt voor oudere mensen met wit haar. Werkt bij mijn paard zelfs beter dan de dure paarse shampoo die je kan kopen bij de westernwinkel (was toendertijd 43 gulden!!!).

Groetjes ,

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 01:05

zomertip
als je paard gestoken is, ''tea tree'' (wel puur !) erop doen, goed insmeren... de bult blijft dan binnen proporties Ach gut

bescherming rondom de ogen : geen vliegenmasker, maar gewoon een anti-muggen stick v. de drogist.
paardje v. ons had laatst een dik oog, ingesmeert rondom het oog... over !!!

tegen kale plekjes (bijv. van een wond): MSM zalf, echt super !
(werkt weefselbevorderend & bevordert de haargroei).

Tegen schilfers/roos/droge huid in manen & staart: babylotion Cool ruikt ook erg lekker & de huid op de manen/staart wordt er mooi & schoon (schilfer vrij) van.

nou... zou er nu ff zogauw niet meer weten...misschien morgen *LOL*

groetjes

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 07:18

Colinda schreef:
zomertip


bescherming rondom de ogen : geen vliegenmasker, maar gewoon een anti-muggen stick v. de drogist.
paardje v. ons had laatst een dik oog, ingesmeert rondom het oog... over !!!

Pas wel op voor allergische paarden, di van mij vielen al haar haren op haar gezicht er van uit!
Ik heb van het Kruidvat cremespoeling wat moet blijven zitten. Dat verdun ik in een plantenspuit en spray dat op manen en staart. Werkt prima.

Citronella olie ook in de plantenspuit tegen de muggen, en voor Iowa, die bang is voor spuiten heb ik een rollertje of gewoon drupjes olie her en der.

Tea trea olie schijnt ook goed te helpen tegen ongedierte, ik heb er nu een paardenshampoo van.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 08:00

Komkommer Lachen
Mijn paard wilde een tijdje wat moeilijk drinken als we op stap waren tijdens warme dagen. Dan nam ik altijd een komkommer mee, dat at hij goed en zit boordevol vocht dus kreeg hij toch nog iets binnen.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 09:42

Een keycord is heel handig als vervanging van een zoekgeraakte/kapotte staartriem (deken).

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 09:58

Leuk topic! Misschien iets om bovenaan te doen. Heb zelf alleen (nog?) geen tips.

=^.,.^=

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:34

phaser vliegenspray is zeer goed.
En knoflook geven aan je paard is heel goed voor de doorbloeding en zuivering van het bloed.

Groetjes Trin Party!!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:43

Uhm, knoflook kan helaas veel schadelijker zijn dan gedacht wordt. Zolang er geen wetenschappelijk bewijs is dat het niet schadelijk is en inderdaad ergens tegen helpt geef ik het mijn paard in elk geval niet.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:43

Bij de Etos hebben ze citronella olie in een flesje met een pompje erop. Hebben wij altijd bij ons. Voor het rijden sprayen we paard en ruiter daarmee in. Werkt prima voor beiden.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:44

cornelie schreef:
Uhm, knoflook kan helaas veel schadelijker zijn dan gedacht wordt. Zolang er geen wetenschappelijk bewijs is dat het niet schadelijk is en inderdaad ergens tegen helpt geef ik het mijn paard in elk geval niet.


Knoflook is schadelijk voor de nieren.
Een paard kan er plas problemen of pijn aan de nieren van krijgen. Daardoor gaat'ie weer slecht eten en de conditie gaat achteruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 11:07

Tegen de dazen op een dagtocht spuit ik de paarden flink in met een mengsel van sterke zwarte thee en natuurazijn (verhouding 1:1) en op een liter van dit spul voeg je dan 20 druppels citronella toe.
Als je paard gaat zweten, gaat de azijnlucht de boventoon voeren ipv de paardenlucht, wat aanzienlijk scheelt in de zwarte zwermen om je heen.
Biedt deze spray wel aan aan je mederuiters, want anders worden hun paarden echt opgevreten terwijl de jouwe vrolijk doorloopt Haha!

Mocht je paard toch gebeten zijn door horzels en daar van die dikke bulten van krijgen, dep ze dan na het afspuiten royaal in met azijn tegen de zwelling.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 12:30

Colinda schreef:
bescherming rondom de ogen : geen vliegenmasker, maar gewoon een anti-muggen stick v. de drogist.
paardje v. ons had laatst een dik oog, ingesmeert rondom het oog... over !!!


Gebruik toch maar liever een vliegenmasker... alles wat je rond de ogen smeert loopt bij het eerste regenbuitje ín de ogen, met alle gevolgen van dien...

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:34

Mijn brouwseltje voor vliegenspray is: 1 liter azijn, 1/2 klein flesje dettol met een citroentje (je weet wel van die gele citroenflesjes die je in de supermarkt kan kopen). Werkt uitstekend, je moet alleen proberen niet in of rond de ogen te spuiten! En ondanks dat mijn paard soms plekjes krijgt van haar vliegenmasker krijgt ze deze toch gewoon op in de wei. Als ik dit niet doe heeft ze de volgende dag gelijk dikke pusogen.

Groetjes ,

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:44

Francis schreef:
Gebruik toch maar liever een vliegenmasker... alles wat je rond de ogen smeert loopt bij het eerste regenbuitje ín de ogen, met alle gevolgen van dien...


Ik denk eerder aan een bezweet paard met warm weer. Als het regent heb je geen vliegenspray nodig, ik zeker niet want dan ga ik niet rijden Haha!
Overigens kun je ook met een vliegenmasker gewoon buiten rijden.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 14:32

idd... als er regen op komst is, ga ik het zeker niet rondom de ogen smeren Frusty (lijkt me logisch),
gebruik het dus alleen bij zeer extreem warm weer !
En mocht het wel gaan regenen, staan ze bij ons al snel weer binnen Knipoog

Verder is er een verschil in muggensticks, je kunt evt. degene nemen die speciaal is voor gevoelige mensen(paarden)-huidjes Haha!

een vliegenmasker? mmm....liever niet, maar zo heeft ieder zijn voorkeur Knipoog

groetjes

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 21:28

Gisela schreef:
Gewoon dus iets met je paard wat handig is, en wat voor een ander ook handig zou kunnen zijn....met betrekking tot, grooming, gezondheid, etc.

In een eerder onderwerp had ik het over de staart van het paard wassen, uitkammen, staart in strengen verdelen, knoopje in elke streng, equiwrap (vetwrap) eromheen, 7 tot 10 dagen laten zitten en de procedure herhalen.

Nou, dit soort tips/handigheidjes doel ik op. Wat ook nog handig is:
Warmtepakking. Deze kun je kant en klaar kopen voor de nodige euros maar makkelijk zelf in elkaar te klussen als het paard een zwelling aan het been heeft.
Betreffende plek aan het been insmeren met traumeel gel, plastic zak (35 L formaat is het handigst) om die plek heen wikkelen, werkbandage eromheen, en 10 minuten laten zitten. Perfekte warmtepakking. Na 10 minuten afwikkelen en plek 10 minuten koelen.

Als een paard op een wedstrijd slecht drinkt, mix door het water in de wateremmer Gatorade of een blikje Malt bier. De meeste paarden gaan dan wel drinken.

Bij gebrek aan een stapmolen met een harde ondergrond (en zelf tijd genoeg), neem je paard 's-ochtends mee uit wandelen met af en toe een drafje op harde bodem. Goed voor spieren en pezen en even 'iets anders' aan de kop. (Dit is dus een extra buiten het normale werken om.)

Iemand nog iets handigs om te delen met ons allemaal????

Groetjes, Gisela


dat op harde ondergrond rijden doe ik nu ook advies van de dierenarts voor zijn stalbenen.
moet zegen werkt echt goed zijn benen zijn een stuk minder dik


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 23:41

Leuke tips hoor, en nuttige ook

Zo heb ik er ook eentje. Smeer de hoeven van je paard in met een gehalveerde ajuin in de plaats van vet om te glanzen. Daar gaat het zand niet zo aan kleven en sluit je doe hoef ook niet zo sterk af.

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 08:30

Stomme vraag misschien, maar wat is een ajuin?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 08:34

ui Ik kan het weten, ik zit nu op mijn werk bij een uiengroothandel Lachen

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 09:49

sonjabelgium schreef:
Leuke tips hoor, en nuttige ook

Zo heb ik er ook eentje. Smeer de hoeven van je paard in met een gehalveerde ajuin in de plaats van vet om te glanzen. Daar gaat het zand niet zo aan kleven en sluit je doe hoef ook niet zo sterk af.


Weet ik er nog een!
Als je paard niet zulke sterke hoeven heeft kan je een spulletje maken van wat opgekookte uien. Dit bruine watertje moet je bewaren in een potje (er komt schimmel op, dat is normaal, en gaat stiiiiiiiiiiiinken)
Elke dag de hoeven ermee insmeren (met een kwastje) en ze worden een stuk harder. Werkt echt !

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 11:33

cornelie schreef:
ui Ik kan het weten, ik zit nu op mijn werk bij een uiengroothandel Lachen


Aluin.. is volgens mij gewoon de latijnse naam

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 11:43

Hoi, er stond ajuin en dit wordt in het dialect nogal eens gebruikt, net zoals siepel e.d.

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 12:09

O!

eeen dag niet geleerd is een dag niet geleefd! Lachen

mijn tip van de dag.............. na het peosten met een ahndkje scahpewol erover.. dan gaat het beessie glimen! Wow!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 12:27

Zeggen jullie dan altijd "ui"? Gek, hier zeggen we in ABN Ajuin Clown hihihihi ... het is dus het zelfde hé Knipoog

Nog een tip misschien? ... Een oud zadel die al lange tijd niet meer verzorgd werd breng je vlot en prachtig terug tot leven door het in te wrijven met een keukenpapiertje met olijfolie . Werkt echt, zo heb ik m'n oude zadel van m'n dravertje die ik had als tienermeid terug opgesmukt en het ziet er terug prachtig uit, mooi soepel ook!