[ARABIER] Welke talenten? Arabier id sport.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

[ARABIER] Welke talenten? Arabier id sport.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-03 00:10

De arabier; een veelzijdig paard. Maar wat zijn nou echt de specifieke talenten van arabieren? Waar blinken ze in uit en waarom dan daar juist in? Wie heeft er voorbeelden?

Zoals ik al in de 2 andere topics wilde vertellen.....(die helaas steeds gesloten werden)......een arabier die springen kan!!! Volgens mij zijn het over het algemeen niet de arabieren die uitblinken in de springsport. Hoe komt dat dan?

Laten we het dus maar eens hebben over de arabier als sportpaard Ben benieuwd naar reacties! Haha!

Deze arabier, Aron, is een talentvolle ruin. M-dressuur, M-springen. En na zijn 7e jaar succesvol omgeschoold tot westernpaardje (Pleasure).

Hier dus (voor de 3e keer) een foto van zijn springkunsten (nou ik nog.. Tong uitsteken )

Afbeelding



Afbeelding

Als we nou even allemaal ON topic blijven, dan gaan we dit keer hopelijk niet op slot.


Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 08:45

Bij een arabier moet ik altijd denken aan schoonheid en snelheid Haha!
Dus showpaard (van die geweldig mooie foto's, koppie helemaal opgepoetst, zo'n mooi hoofdstel om) en endurancepaard.

Ik heb zelf ook een Arabiertje gehad, maar tjemig wat een zuurpruim was dat zeg, had een hekel aan dressuur en springen helaas...

Maar ik heb vaak genoeg de Arabier op wedstrijden zien presteren, zowel springen als dressuur.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 08:51

Krimh ox liep Z springen, Z dressuur en Z SGW en werd Nederlands kampioen bij de paarden onder Alice Lozeman
Een paard van een kennis (dochter van Abdullah) liep Z springen, M dressuur en M SGW.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 09:05

Voor Lobeke ox geldt ongeveer hetzelfde verhaal als voor Krimh ox. Hij werd gereden door Chantal Megchelenbrink, eerst bij de pony's en later bij de paarden, en is net als Krimh Nederlands kampioen samengesteld geweest.

Gomel ox heeft Prix St. George gelopen (zie www.kossack.com).

Kijk sowieso eens op www.kossack.com onder 'Sporthorses', daar worden een heleboel Arabieren genoemd die het goed doen of deden in de sport.

En verder natuurlijk de vele Arabieren die goed presteren in de endurance. Een goed voorbeeld is de onlangs overleden Jashin ox van Yvonne van der Velde, die in zijn leven meerdere 160 km-wedstrijden goed heeft volbracht, enkele daarvan toen hij al in de 20 was.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

prompter

Berichten: 11041
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 12:14

Ik denk bij Arabieren altijd aan de rennen, omdat ik ze daar natuurlijk vaak in mee zien doen. Het zijn alleen meestal wel de wat "stoerdere" Arabieren die daar in uitblinken, niet de showachtige types. Ze gaan niet zo hard als de Engelse Volbloeds, maar laten toch spannende rennen zien!

Extremely rare and Beyond Compare

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:09

Ik vind arabieren fantastisch, zolang ze stilstaan en alleen maar mooi zijn. Voor een sportpaard vind ik het helemaal niets, er zullen best uitzonderingen zijn. Maar het overgrote gedeelte heeft niet het juiste exterieur om te fungeren als een goed sportpaard.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:13

In de 'reguliere' dressuur-, spring- en sgw-sport kom je ze idd relatief weinig tegen, maar om ze af te doen als 'geen sportpaard' vind ik niet terecht. Er zijn meer takken van hippische sport dan alleen dressuur, springen en sgw. In de endurance (vooral op hogere niveaus) zie je juist erg veel Arabieren en daar worden ze geroemd om hun bouw. Ook op de renbaan doen ze het vaak goed. Het ligt er dus helemaal aan wat je onder de term 'sportpaard' verstaat.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:17

De meeste 'arabieren' in de wedstrijdsport zijn geen volbloeden, maar NRPS paarden, zoals Aron Lachen
Volbloed arabieren zijn volgens mij het meest geschikt voor rennen endurance, en andere sporten waarbij uithoudingsvermogen belangrijk is. Tuurlijk zijn er uitzonderingen die ook in de spring, dressuur en westerntak goed presteren, maar dat is bij Tinkers ook zo Lachen

Ik kan zelf vooral kruisingen met arabieren erg waarderen. Het charmante van een arabier, met de rijtypische kwaliteiten van andere rassen.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:28

hallo allemaal, ik ken wel een sportarabier, hij loopt dressuur weliswaar nog maar in de L dressuur maar het is echt een belofte voor de toekomst aan het worden. hij is nu ruim 1 jaar onder het zadel en heeft 4 L wedstrijden gereden en allemaal gewonnen! heeft nu 11 winstpunten. zijn naam is PAJKOVSKI. dus als je hier in geintreseerd ben hou dan vooral deze arabier in de gaten,want hij gaat het worden!

RH PAJKOVSKI
De enige arabier in Nederland die ZZ Licht loopt!

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:34

Arabieren kunnen over het algemeen niet concureren met bijv. KWPN op het gebied van dressuur of de springsport. Andersom kunnen dit soort rassen weer niet concureren met een arabier op de renbaan, in de endurance of op het gebied van schoonheid!

Er zijn natuurlijk over en weer uitzonderingen, maar ieder ras zijn tak van sport. Voor de gemiddelde arabier zal de dressuur en het springen toch echt niet boven M nivo uit komen. Verder hebben ze wel een gouden karakter en zijn het super lieve dieren, niets ten nadele van de Arabier.

En ehhh die springfoto, daar ga ik nu niet bepaald van kwijlen... Vingers aflikken Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:45

Karin schreef:
In de 'reguliere' dressuur-, spring- en sgw-sport kom je ze idd relatief weinig tegen, maar om ze af te doen als 'geen sportpaard' vind ik niet terecht. Er zijn meer takken van hippische sport dan alleen dressuur, springen en sgw. In de endurance (vooral op hogere niveaus) zie je juist erg veel Arabieren en daar worden ze geroemd om hun bouw. Ook op de renbaan doen ze het vaak goed. Het ligt er dus helemaal aan wat je onder de term 'sportpaard' verstaat.


Hier heb je inderdaad gelijk in Karin. Aangezien ik zelf weinig met endurance heb, vergeet ik nog weleens dat dat ook juist topsport is. Daar zijn ze naar mijn mening ook zeer geschikt voor. Ik doelde ook op de spring en dressuursport.

Over de foto: Paard heeft hangend voorbeen, is leuk voor 80 cm parcours. Maar helaas is een B parcours al een meter. En onder een sportpaard verstaan we een dier wat in een van de disciplines Z of meer kan. En goed sportpaard kan zelfs meer!!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 14:16

Sprintje schreef:
Er zijn natuurlijk over en weer uitzonderingen, maar ieder ras zijn tak van sport.


Ben ik helemaal met je eens.

Citaat:
Voor de gemiddelde arabier zal de dressuur en het springen toch echt niet boven M nivo uit komen.


Maar geldt dat niet ook voor de gemiddelde 'warmbloeden' (om ze maar even over één kam te scheren)? Vanaf het M wordt ook in de dressuur- en springsport de spoeling dunner (lees: minder deelnemers dan in B & L), waaruit je kunt opmaken dat er ook veel 'warmbloeden' om de een of andere reden niet voorbij het M komen. Het is maar een relatief klein percentage van het grote geheel dat het Z of hoger bereikt.

Natuurlijk zie je in de hogere klassen (van welke discipline dan ook) meer paarden van een bepaald type - laten we het X noemen - maar dat wil niet zeggen dat ieder paard van type X ook geschikt is voor die tak van sport. Zo zal niet iedere 'warmbloed' aanleg hebben voor dressuur of springen en zo zal ook niet iedere Arabier geschikt zijn voor endurance of voor de renbaan. Wat niet wegneemt dat Arabieren erg veelzijdige paarden zijn, maar dat zijn KWPN-ers (om maar een zijstraat te noemen) ook, die kom je ook in allerlei takken van sport tegen. Dit even om wat uitspraken (ook van mezelf Knipoog ) in perspectief te zetten.

En net als Batje ben ik ook gek op kruisingen met Arabisch bloed, om dezelfde reden. Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 14:31

Lielle schreef:
Krimh ox liep Z springen, Z dressuur en Z SGW en werd Nederlands kampioen bij de paarden onder Alice Lozeman
Een paard van een kennis (dochter van Abdullah) liep Z springen, M dressuur en M SGW.


Dat is de papa van Eclipse... en nou maar hopen dat Clippie het talent van zijn vader heeft georven... Haha! Maar als we het over talentvolle arabieren hebben... MHR Muscateal Kwijl wat een ongelooflijk bloedmooi paard is dat... een uitblinker in de reining en uitgebracht door futurity winnaar John Slack.

Quote John:Of all the western horses I have trained, the one that comes closest to my ideal is undoubtedly MHR Muscateal... He has all the qualities that a big-time open reiner needs to compete in today's tough reining competitions..."
John Slack
trainer, member of
USET Reining Committe
Niet niks als het gezegd is door een fututrity winnaar (met AQH'tjes) zou ik zeggen...

En een verdienstelijke cutting merrie is Ronteza...zoek maar eens op google, prachtige verhalen over haar en Bay Abi van eigenaresse Sheila Varan...

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-03 14:32

Paard op de foto is een een erg goed springpaardje geweest, maar ik ben een slechte springruiter, vandaar dat het niet eruit ziet als een superspringfoto. Ik vond het ook gewoon een leuke illustratie en vroeg niet om commentaar of het wel of niet goed was Knipoog

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 14:40

Karin"]
[quote="Sprintje schreef:
Voor de gemiddelde arabier zal de dressuur en het springen toch echt niet boven M nivo uit komen.


Maar geldt dat niet ook voor de gemiddelde 'warmbloeden' (om ze maar even over één kam te scheren)? Vanaf het M wordt ook in de dressuur- en springsport de spoeling dunner (lees: minder deelnemers dan in B & L), waaruit je kunt opmaken dat er ook veel 'warmbloeden' om de een of andere reden niet voorbij het M komen. Het is maar een relatief klein percentage van het grote geheel dat het Z of hoger bereikt.

Natuurlijk zie je in de hogere klassen (van welke discipline dan ook) meer paarden van een bepaald type - laten we het X noemen - maar dat wil niet zeggen dat ieder paard van type X ook geschikt is voor die tak van sport. Zo zal niet iedere 'warmbloed' aanleg hebben voor dressuur of springen en zo zal ook niet iedere Arabier geschikt zijn voor endurance of voor de renbaan. Wat niet wegneemt dat Arabieren erg veelzijdige paarden zijn, maar dat zijn KWPN-ers (om maar een zijstraat te noemen) ook, die kom je ook in allerlei takken van sport tegen. Dit even om wat uitspraken (ook van mezelf Knipoog ) in perspectief te zetten.

En net als Batje ben ik ook gek op kruisingen met Arabisch bloed, om dezelfde reden. Knipoog
[/quote]

Ik denk dat het percentage KWPN type paarden dat in de hogere takken van de dressuur en springsport kan lopen toch hoger is dan het percentage arabisch volbloed paarden. Dus puur kijkend naar vermogen en niet naar de ruiter die op de rug zit. Dus als je blind 100 KWPN-types paket en 100 arabieren met allemaal topruiters, dan zal het nivo van de KWPN-type op het gebied van springen en dressuur hoger liggen dan dat van de volbloed arabieren. In ieder geval dat denk ik!

Hetzelfde geldt andersom voor endurance, renbaan en schoonheid!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 14:44

Volgens mij bedoelen wij in heel grote lijnen hetzelfde, Sprintje. Ik kan me iig helemaal vinden in wat jij daar zegt.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 14:46

Franca schreef:
Paard op de foto is een een erg goed springpaardje geweest, maar ik ben een slechte springruiter, vandaar dat het niet eruit ziet als een superspringfoto. Ik vond het ook gewoon een leuke illustratie en vroeg niet om commentaar of het wel of niet goed was Knipoog


ik kijk ook niet naar jou manier van springen, maar puur hoe de houding van het dier is boven de sprong. Daaruit concludeer ik een aantal dingen die niet sprekend zijn voor een goed springpaard.

Natuurlijk komt het gros van de kwpners ook niet boven de M uit. Maar ik denk dat ieder gezond en correct bewegende kwpner in het Z mee moet kunnen draaien. Helaas ontbreekt het wel aan de rijtechnische vaardigheden van ruiters in deze klasses. En daarnaast is het voor velen gewoon hobby. En die hebben de ambitie niet om verder te komen. Dat geeft niets, ik behoor zelf ook tot die groep. Maar daardoor heb je geen realistisch beeld van het presteren van het kwpn paard. Er lopen nog steeds meer kwpners in de topsport dan arabieren.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 14:55


Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 14:56

Franca schreef:
Paard op de foto is een een erg goed springpaardje geweest, maar ik ben een slechte springruiter, vandaar dat het niet eruit ziet als een superspringfoto. Ik vond het ook gewoon een leuke illustratie en vroeg niet om commentaar of het wel of niet goed was Knipoog


Wat vind jij erg goed? Ik zou zeggen Z is goed, hoger is erg goed (voor een arabier Haha! }> )

En dat is echt niet om het af te kraken, ik heb zelf ook een arabiertje getracht te leren springen, en das nie makkelijk! Dus petje af, maar echt goed dan denk ik aan hoog nivo in de wedstrijd sport, niet braaf over een 80 cm.
Zo iets als dit:
Afbeelding
of dit:
Afbeelding
Dat heb ik een arabier nooit zien doen Knipoog Kijk naar die achterbenen, dat kan een arabier niet, daar heeft ie de bouw niet voor.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 14:56

En andersom lopen er op de hogere niveaus in de endurance meer Arabieren dan KWPN-ers. Op de renbaan kom je helemaal geen KWPN-ers tegen, althans niet voor zover ik weet. Vandaar ook 'ieder ras z'n tak van sport', maar aan de andere kant maken juist de uitzonderingen die je ziet het voor mij interessant. Ik vind het zelf erg leuk als een paard van ras/type A op niveau meekomt tussen verder bijna allemaal paarden van ras/type B: Arabieren in de dressuur, maar bijv. ook Connemara's in de endurance. Dan moet die 'uitzondering' toch iets hebben waardoor hij afwijkt van het stereotype van dat bepaalde ras.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 14:58

Ik ben stapel gek op Arabieren, maar super Dressuur en Spring paarden zijn het nu eenmaal meestal niet. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, Gomel, Lobeke, Krimh, Alexander... maar over het algemeen genomen doen ze het gewoon niet super. Als ik naar foto's kijk, vaak hier op bokt van arabieren onder het zadel, dan lijkt het, door hun bouw, dat ze vreselijk op de voorhand lopen. Het ziet er gewoon niet mooi uit, imo.

En, veel arabieren die het wel goed doen in de dressuur en spring sport (zeg niet "sport" want western en endurance, daar zijn ze imo weer erg goed in) missen weer "type" en vind ik vaak ronduit lelijk.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 15:08

Feit blijft dat er relatief weinig Arabieren zijn die op hoog niveau presteren in de dressuur- en springsport. Aan de andere kant doen ze het vrij goed in andere takken van sport. Is niets mis mee, lijkt me. Ik vind het alleen jammer wanneer mensen die 'andere takken van sport' als minder belangrijk (of zelfs minderwaardig) zien. Het een zou niet meer status moeten hebben dan het ander. Ieder z'n specialiteiten: een jurist die moeite heeft met cijfertjes is niet per definitie minder begaafd dan een econoom die daar wel mee weet om te gaan, hij is alleen begaafd op een ander vlak.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 20:26

Wij hebben vooral arabieren voor de show.
1 merrie gebruiken wij voor de sport, voornamelijk dresuur, maar kan ook super springen.
Is dit nu geen mooie combinatie?

Afbeelding

Alexis (Alexander x Shirdani)..

Toevallig heeft ze ook nog een super mooi type en is 1.56m groot.
Per wedstrijd rijdt ze gemiddeld 3 winstpunten. Niet verkeerd toch.
Go Alexis, go !!!!!
Dit jaar zullen jullie zeker nog wat van haar horen op de AVS-wedstrijden.

╔════════════ ೋღ☃ღೋ ═══════════╗
❤ Kick N Big Chex ❤
╚════════════ ೋღ☃ღೋ ═══════════╝

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 21:25

Ik weet dat er een aantal Arabieren zijn die het goed doen in het dressuur, alleen zal je ze nooit hoger zien lopen dan Z2, omdat ze minstens 1.60 moeten zijn om verder te mogen. Dat is dan ook de reden waarom je (bijna) NOOIT een Arabier in het Topsport ziet (afgezien van Gomel). In Amerika zag ik wel aantal op hoge niveau, maar daar werkt het weer anders...Ik zie ze trouwens wel graag dressuren, vind het een prachtig gezicht. Je ziet trouwens heel wat Spaanse Arabieren in de klassieke rijkunst, en die hebben absoluut geen problemen met de piaffe etc. Bepaalde lijnen zijn inderdaad niet geschikt voor de wedstrijdsport. zoals de Egyptenaren. Polen, Russen, Spanjaarden weer wel, omdat ze jarenlang op prestatie gefokt werden. De meeste mensen die niet bekend zijn met het ras, denken alleen aan het showpaardtype, als we het hebben over Arabieren. Erg jammer. Gelukkig ben ik niet ambitieus, maar zal wel proberen een wedstrijdtje mee te rijden Knipoog

Enne, dat er veel meer KWPN'ers lopen in de topsport is niet zo gek, er zijn in verhouding veeeeel meer KWPN'ers dan Arabieren in Nederland Party!!

Galactica Wadim X Gemini


Angyi
Berichten: 38
Geregistreerd: 21-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 23:27

Afbeelding

Deze foto had ik reeds ook al in de andere topic geplaats, maar kreeg hier geen reacties op Huilen

Iedereen stond huiverig toe te kijken hoe ik mijn hengst voor het eerst (na mentraining uiteraard) zou aanspannen voor de wagen, want ja, een Arabier is toch gek Verward !!! die zet je niet voor een wagentje !! Maar.....hij had er duidelijk plezier in... *LOL* Liep alsof hij nooit anders had gedaan ! En daar gaat het toch om he


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers