Droes, hoe lang afzonderen van andere paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Droes, hoe lang afzonderen van andere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 21:47

Mijn pony heeft droes gehad. Zoals het er nu uitziet, is ze hier goed herstellende van. Alle abcessen zijn opengebroken geweest en de huid is inmiddels weer goed geheeld.
Ze staat nu sinds 3 weken afgezonderd van de andere paarden op stal.

Nu vraag ik me eigenlijk af hoe lang je een paard met droes afgezonderd moet houden van andere paarden.
Eigenlijk had ze afgelopen zaterdag naar de keuring in Breukelen gegaan maar dat heb ik uiteraard afgezegd.
Ook een bezoek aan de hengst is om die reden afgezegd. Ik denk ook niet dat dit jaar nog gaat lukken.

Overigens is de afzondering succesvol geweest, want geen enkel ander paard van de 15 paarden op stal heeft het tot nog toe gekregen.
Maar ik vraag me dus af wanneer ze weer bij de rest in de wei mag lopen?

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 22:20

ben geen dierenarts dus echt helemaal zeker ben ik er niet van , maar dacht 6 weken. de stal moet je ook goed schoon maken want geloof dat het daar zelf wel een half jaar of langer in kan bijven hangen
jammer dat je paardje niet naar de hangst kan , maar wel gelukkig dat ze er weer helemaal goed boven op is gekoemn van die klote droet

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 12:05

het is na het uitbteken van de abcessen 6 weken apart houden dan toch de Da er nog even bij halen om te vragen of ze in orde is en dan kan ze er weer bij en idd de stal waar ze gestaan heeft echt super goed ontsmetten!!!!
succesr ermee

Pico
Berichten: 10
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Zeist

Droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:25

Volgens mij vliegt droes ook door de lucht. Ik heb ooit op een stal paarden verzorgt, en die kregen het allemaal. En zonder dat onze paarden van het terijn af zijn geweest kreeg een stal verderop het ook. Dus ik denk wat dat betreft afzonderen niet heel veel uitmaakt. Droes heeft te maken met de weerstand van de paarden. En daarbij is het zo dat als je paard eenmaal droes heeft gehad hij het niet nog een keer kan krijgen. Op die stal waar ik toen was, kreeg een paard het niet. een hele oude was dat, van 26 jaar. Zij had het al een keer gehad toen ze 3 jaar was.
Wat dat betreft kan je beter een paard hebben die het al heeft gehad, dan ben je van het hele gezeik af.

Groetjes, Pico

Pico
Berichten: 10
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Zeist

droes,

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:26

verder ben ik ook geen dierenarts, en weet ik in iedergeval dat een dierenarts het wel weet. Dus als ik jou was zou ik die gewoon raadplegen.
Pico

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 14:47

Mijn paarden hebben het gehad en ik heb het toen aan de DA gevraagt en het antwoord is: 6 weken.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 18:40

[quote="Pico". En daarbij is het zo dat als je paard eenmaal droes heeft gehad hij het niet nog een keer kan krijgen.
Groetjes, Pico[/quote]

da´s dus niet waar de kans is aanzienlijk kleiner, maar bestaat zeker nog.

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 21:36

kvika schreef:
[quote="Pico". En daarbij is het zo dat als je paard eenmaal droes heeft gehad hij het niet nog een keer kan krijgen.
Groetjes, Pico
[/quote]

da´s dus niet waar de kans is aanzienlijk kleiner, maar bestaat zeker nog.

hier sluit ik me dus bij aan mijn vorige paardje heeft het op 6 maanden leeftijd gehad en was keurig genezen en kreeg het op 3 en een half jarige leeftijd mooi weer!!!dus het gaat idd niet op als ze het eenmaal gehad hebben dat ze het niet weer krijgen!!!!!!!!!!!

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 21:03

Droes blijft na het uitbreken van de abcessen idd 6-8 weken besmettelijk. Dus liefst zolang apart houden. Wat je ook kunt doen is alle paarden in de gaten houden door te temperaturen (2x per dag) en onmiddelijk behandelen met antibiotica bij temperatuurstijging. Zo drijf je de bacterie als het ware de stal uit.

Droes kan inderdaad latent aanwezig zijn bij paarden en uitbreken bij verminderde weerstand. Het is verder een onschuldige ziekte, maar er wordt nogal wat ophef over gemaakt.

En nog een tip : de stallen achteraf niet schoonmaken met de hogedrukspuit, want die bacterie kan uitstekend overleven in water en verspreid zich dan over de hele stal.

Pico
Berichten: 10
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 16:41

Zo zie je maar dat ik geen dierenarts ben. Ik dacht dat het zo was dat een paard het niet nog een keer kon krijgen als hij het eenmaal had gehad. Heb ik weer wat geleerd!!
groetjes, Tamara.