Middeltje tegen maden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Middeltje tegen maden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 13:45

Hoi iedereen

Ik had mijn vraag al eens op het centrale mok-topic gezet, maar daar heb ik weinig reacties gehad, vandaar dat ik zo mijn vraag nog even specifiek neet zet.

Weet iemand een goed middeltje om vliegenmaden op paarden te doden en te voorkomen? Ik heb een trekpaardje en zij heeft in de huidplooien van haar sokken regelmatig vliegenmaden. Ik ben op zoek naar een middeltje wat ten eerste de aanwezige maden doodt en ten tweede voorkomt dat er nieuwe maden komen.

Veerust werkt wel tegen vliegen, maar niet lang genoeg. Heb frontline gekregen van de dierenarts, maar dat hielp 4 dagen en is best wel duur in gebruik, zo'n 10 euro per 4 dagen. Sebacil werkt wel tegen de maden, maar voorkomt ze niet..

Verder heb je wel een middeltje voor koeien wat tegen vliegen werkt, Sputop. Dit bevat het middel Deltamethrin, maar mag in Nederland niet meer worden verkocht. In België is het nog wel volop verkrijgbaar. Weet alleen niet wat de werking is bij paarden. Het werkt in ieder geval ook tegen de culicoïde mugjes. Het zit ook in de scalibor tekenbanden voor honden, die nog wel op de nederlandse markt verkrijgbaar zijn.

Verder pas ik nu tea tree opgelost in water toe, dit werkt redelijk tegen vliegen.

Wat zijn jullie ervaringen met middeltjes tegen maden?

_Ananas_

Berichten: 3862
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: Middeltje tegen maden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:35

Ivomec spuiten, of dat ook preventief werkt weet ik eigenlijk niet, wel dat het een enorm risico is om het bij paarden te spuiten en niet elke da wil het doen.
Net als schapen, gewoon zorgen dat het schoon is en weinig beharing.. Als je paard er echt veel last van heeft dan zou ik dat toch overwegen (haar afscheren).

quinoa
Berichten: 766
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Middeltje tegen maden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:41

sebacil helpt ook super

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Middeltje tegen maden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 20:57

Sebacil is gedaan (zonder resultaat met betrekking tot maden, wel minder korstjes en geen stinkende benen meer), de benen zijn kaal tot op de huid en ook Ivomec werkt niet bij mijn paardje helaas... Ben dus op zoek naar andere middeltjes.. Met name iets wat het chitinepantser van de beestjes aantast oid, waardoor ze snel doodgaan en een middeltje waardoor er een afkeer komt van vliegen om op de sokken te gaan zitten, wat langdurig werkt. De standaard vliegensprays volstaan geen 24 uur.

Toch bedankt voor jullie reacties.

Rhythm
Berichten: 536
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Middeltje tegen maden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 12:14

Maden Repel Schaap is een spray die ook goed werkt!

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Middeltje tegen maden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:13

Ivomac of ivermectine spuiten kan je je paard kosten. Was zelfs verboden voor DA om het te doen, een paar jaar terug tenminste nog wel. Die gok zou ik dus zeker niet nemen.
Weet helaas geen oplossing voor je probleem behalve heel goed schoonhouden. Het je wel eens TeaTreeoil geprobeerd?
Kan beetje bijten op open plekjes dus niet te fanatiek totdat je de reactie van je paard erop kent.

Anoniem

Re: Middeltje tegen maden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:25

Betadine shampoo? Eerst gewoon goed er mee wassen en dan dik erop smeren. Ik doe altijd vaseline rond de ogen van mijn paard. De vliegen kunnen dan niet gaan zitten,dus zullen ook geen eitjes gaan leggen. Maar jij hebt open wonden begrijp ik, dus dan is het niet verstandig. Ik heb altijd goede resultaten met betadine, het ontsmet en kun je gewoon zo laten zitten ook al is de wond open.

ik zou dagelijks goed wassen en goed drogen en dan met een dun gaasje met ontsmettend middel hem overdag buiten laten lopen. De wond moet dicht zijn,de huid moet zich gaan herstellen. Ik zou niet zomaar chemische middelen op open huid smeren, als het zelfhelende mechanisme van de huid tegengewerkt wordt, kan je hele nare wonden gaan creeeren.

Als het de vliegen op stal zijn, kun je tegenwoordig een sluipvlieg kopen die de vliegenlarven opeet. Je zult binnen korte tijd geen vliegen meer op stal hebben. Buiten zou ik zorgen dat je de wond afdekt met steriele gaas zodat ze er niet op kunnen zitten om eitjes te gaan leggen.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Middeltje tegen maden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 18:06

even meedenken hoor; als die huidplooien dichtgaan is het grootste gevaar geweken volgens mij, dus daar moet je naartoe werken, en inderdaad tegelijkertijd de maden en vliegen zo goed mogelijk verdelgen. kan een homeopate of dergelijks helpen bij de huidplooien en ter ondersteuning het dragen van een edelsteen misschien dianne?

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Middeltje tegen maden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 18:23

Rhythm schreef:
Maden Repel Schaap is een spray die ook goed werkt!


Dat heb ik inderdaad nog niet geprobeerd.. Weet je heel toevallig hoe lang dit middel werkt?

ranna schreef:
Ivomac of ivermectine spuiten kan je je paard kosten. Was zelfs verboden voor DA om het te doen, een paar jaar terug tenminste nog wel. Die gok zou ik dus zeker niet nemen.
Weet helaas geen oplossing voor je probleem behalve heel goed schoonhouden. Het je wel eens TeaTreeoil geprobeerd?
Kan beetje bijten op open plekjes dus niet te fanatiek totdat je de reactie van je paard erop kent.


Met Ivermectine is ze zowiezo al geïnjecteerd, omdat ze met ezeltjes heeft gestaan en gewoon ontwormen dus niet afdoende is, omdat ezels longwormen kunnen overbrengen op paarden. Tea tree gebruik ik nu ook, het werkt wel heel goed tegen de korstjes en tegen een gevoelige huid, dus daar behandel ik het nu dagelijks mee. Niet puur, maar ongeveer 5 ml per liter water.

russel schreef:
Betadine shampoo? Eerst gewoon goed er mee wassen en dan dik erop smeren. Ik doe altijd vaseline rond de ogen van mijn paard. De vliegen kunnen dan niet gaan zitten,dus zullen ook geen eitjes gaan leggen. Maar jij hebt open wonden begrijp ik, dus dan is het niet verstandig. Ik heb altijd goede resultaten met betadine, het ontsmet en kun je gewoon zo laten zitten ook al is de wond open.

ik zou dagelijks goed wassen en goed drogen en dan met een dun gaasje met ontsmettend middel hem overdag buiten laten lopen. De wond moet dicht zijn,de huid moet zich gaan herstellen. Ik zou niet zomaar chemische middelen op open huid smeren, als het zelfhelende mechanisme van de huid tegengewerkt wordt, kan je hele nare wonden gaan creeeren.

Als het de vliegen op stal zijn, kun je tegenwoordig een sluipvlieg kopen die de vliegenlarven opeet. Je zult binnen korte tijd geen vliegen meer op stal hebben. Buiten zou ik zorgen dat je de wond afdekt met steriele gaas zodat ze er niet op kunnen zitten om eitjes te gaan leggen.


Voor betadine is mevrouw helaas superallergisch, dan heb ik een dag later een kaal paard met enorme bulten.. Ze heeft niet echt open wonden, maar diepe huidplooien ontstaan uit littekenweefsel, waarin zich dode huidcellen opstapelen, wat uiteindelijk gaat stinken, de korstjes komen van het kleine beetje mok wat ze nog heeft, het zijn met name opgedroogde cellen in combi met zweet.
Ze staat 24 uur per dag buiten, dus daar kan ik geen vliegendoders loslaten helaas.

Pellie schreef:
even meedenken hoor; als die huidplooien dichtgaan is het grootste gevaar geweken volgens mij, dus daar moet je naartoe werken, en inderdaad tegelijkertijd de maden en vliegen zo goed mogelijk verdelgen. kan een homeopate of dergelijks helpen bij de huidplooien en ter ondersteuning het dragen van een edelsteen misschien dianne?

Homeopathie zat ik ook aan te denken, om van binnenuit haar weerstand te ondersteunen, zodat de littekens hopelijk gaan slinken. Mijn vriendin heeft een hele goeie homeopaat, ga informeren of ze ook bij mij wil komen. Van edelstenen heb ik nog nooit gehoord, zal je site eens gaan bekijken!
Edit: heb hem net bekeken.. Ik draag zelf ook een aventurijn, maar dan tegen de stress.. Zie ook dat het tegen huidaandoeningen helpt, misschien heeft ze er baat bij dat ze hem zelf eens draagt Lachen

Citaat:
Aventurijn
lichtgroen, donkergroen met insluitsels van fuchsiet wat een glimmereffect geeft aan de steen. Komt ook voor in bruinrood en blauw.
Bevordert de groei zowel lichamelijk als geestelijk, geeft rust en zelfbeheersing, helpt bij huidaandoeningen, eczeem en jeuk, jeugdpuistjes. Brengt evenwicht in het eigen centrum en is goed voor onrustige kinderen.
Aventurijn in groene kleur behoort bij het 4e chakra: het hart.: plaatsen van levenservaringen
.


Iedereen weer heel erg bedankt voor het meedenken!

Anoniem

Re: Middeltje tegen maden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 20:37

Als je de huid soepel houdt met klovenzalf of ander homeopatische zalf? Eerlijk gezegd kan ik mij niet voorstellen dat er zich daar maden nestelen. Die hebben toch een voedingsbodem nodig? Het zal heus waar zijn, maar dit moet toch op te lossen zijn, kan toch niet dat alleen jouw paard daar last van heeft.

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Middeltje tegen maden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 20:55

Vind het inderdaad ook erg apart. Tinkertje Bonita heeft ook zeer ernstig mok in het verleden gehad, plus bijbehorende plooien en bulten, maar zij heeft geen maden en het ruikt bij haar ook nooit.

Wat ik wel weet is dat maden geen levend vlees eten, tenzij ze echt tekort komen..

Heb er helaas geen foto's van, omdat mijn batterij leeg was, maar zogauw ik de kans heb zal ik het zeker proberen.. Ter illustratie..

Weet niet of er een zalf bestaat om de wildvleesbulten weer weg te krijgen? Als dat zou bestaan en als het ook goed zou werken, zou ze er ook mee geholpen zijn, want dan hebben de maden geen beschermde omgeving meer..

Anoniem

Re: Middeltje tegen maden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:10

Nee, er bestaat wel zalf om wildvlees te voorkomen. Maar ik denk dat als je de huid soepel houdt met bv calendulae of gewone vaseline, de vliegen er niet op gaan zitten en dus ook geen eitjes kunnen leggen. Misschien een dikke laag honing? Heb wel eens iets gelezen over de helende werking van honing, honing plakt zo erg dat die vliegen er dan ook niet op gaan zitten.

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Middeltje tegen maden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 21:15

De vaseline helpt helaas niet, toen ik dat gebruikt had, zaten ze er na 2 dagen alweer, terwijl als ik het met alleen Tea Tree behandel ze ongeveer 8 dagen weg blijven.. De honing zou ik wel eens kunnen proberen.. De calendula had ik toevallig al besteld bij de apotheek, die is morgen in huis als het goed is.

Heb hij EA gezocht Diensten een oproep geplaatst voor een echt goede homeopaat, hopelijk komen daar ook reacties op. Vriendin van mij zit bij Natuurgeneeskundig Centrum de Zon en zij heeft daar super-ervaringen mee.

Rhythm
Berichten: 536
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Middeltje tegen maden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:16

Teuntje111 schreef:
Rhythm schreef:
Maden Repel Schaap is een spray die ook goed werkt!


Dat heb ik inderdaad nog niet geprobeerd.. Weet je heel toevallig hoe lang dit middel werkt?


Ongeveer 2 weken en dan heb je Barricade schaap volgens mij en die is om het te voorkomen die werkt dan weer 6 weken. Zou gewoon even googlen dan vindt je het wel! Succes

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Middeltje tegen maden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 23:21

joh ik zou echt die homeopaat vragen inderdaad, wie weet hoeveel troep er in d'r lichaam zit opgeslagen waardoor dit vervelende kwaaltje blijft bestaan.

met stenen moet je wel uitkijken, die horen persoonlijk aangemeten te worden. kijk niet teveel naar het oppervlakkige, het huidprobleem, wat je ziet, maar misschien is er een diepere/andere oorzaak waar een ander steen bij hoort. 'baat het niet, schaadt het niet' gaat niet bij stenen op. die kunnen best vervelend zijn als ze niet bij je horen Lachen

oh, en dieren hebben geen zakgeld dus betalen half geld, een steen kost dan ongeveer 7.- dus daar hoef je het niet voor te laten Knipoog

Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Middeltje tegen maden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:05

Misschien een beetje late reactie, maar aangezien wij heel wat schapen hebben (bedrijfsmatig), hebben we helaas ook heel wat ervaring met maden...
Dit jaar was er voor het eerst geen Neocidol meer op voorraad bij ons en moesten we ook bedenken wat dan preventief én in acuut stadium gebruikt kon worden. Ivermectine spuiten valt af vanwege de enorme ingekapselde abcessen die het kan veroorzaken en ook de huidige middelen tegen myassis-infecties (want zo heet een madeninvasie op een dier Knipoog ) hielpen niet genoeg. Viavia hebben wij alsnog Neocidol te pakken gekregen, weliswaar in mini-verpakking, maar toch!

Als je in de sokken van je Tinker echt een madeninfectie hebt, vrees ik dat Neocidol de enige oplossing is. Wat je doet is een oplossing maken en het aangedane been ermee wassen tot de huid goed nat is. De maden krioelen er direct uit en gaan dood. De andere benen moet je dan ook meteen wassen, Neocidol werkt namelijk 6-8 weken preventief tegen dit soort ongein. Pas wel op met waar je wast (niet in het land) en waar je de rest van de oplossing weggooit. Het mag namelijk absoluut niet in het oppervlakte water geloodsd worden wegens de giftigheid, vandaar dat je zelf ook handschoenen moet dragen. Wij gebruiken het voor zowel de schapen als de honden en katten (luizen, teken en vlooien) en deze dieren hebben nooit schade gehad van het gebruik van dit middel. Wel waren ze per direct en voor lange tijd van hun ongedierte af!

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Middeltje tegen maden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 20:09

ik ga heel even opzoeken wat het werkzame middel is in Neocidol, want volgens mij was dat het zelfde als Sebacil.. Bedankt voor je tip in ieder geval!

Edit: het bevat 25% Diazinon..

Alternatiefje voor jou: DISONAL dat is echter wel 60% Diazinon

De werkzame stof in Sebacil is Phoxim

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: Middeltje tegen maden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:12

Jossie schreef:
Misschien een beetje late reactie, maar aangezien wij heel wat schapen hebben (bedrijfsmatig), hebben we helaas ook heel wat ervaring met maden...
Dit jaar was er voor het eerst geen Neocidol meer op voorraad bij ons en moesten we ook bedenken wat dan preventief én in acuut stadium gebruikt kon worden. Ivermectine spuiten valt af vanwege de enorme ingekapselde abcessen die het kan veroorzaken en ook de huidige middelen tegen myassis-infecties (want zo heet een madeninvasie op een dier Knipoog ) hielpen niet genoeg. Viavia hebben wij alsnog Neocidol te pakken gekregen, weliswaar in mini-verpakking, maar toch!

Als je in de sokken van je Tinker echt een madeninfectie hebt, vrees ik dat Neocidol de enige oplossing is. Wat je doet is een oplossing maken en het aangedane been ermee wassen tot de huid goed nat is. De maden krioelen er direct uit en gaan dood. De andere benen moet je dan ook meteen wassen, Neocidol werkt namelijk 6-8 weken preventief tegen dit soort ongein. Pas wel op met waar je wast (niet in het land) en waar je de rest van de oplossing weggooit. Het mag namelijk absoluut niet in het oppervlakte water geloodsd worden wegens de giftigheid, vandaar dat je zelf ook handschoenen moet dragen. Wij gebruiken het voor zowel de schapen als de honden en katten (luizen, teken en vlooien) en deze dieren hebben nooit schade gehad van het gebruik van dit middel. Wel waren ze per direct en voor lange tijd van hun ongedierte af!



de stalhouder heeft van de week bij ons in het land een schaap behandelt tegen maden
maar gewoon in de wei en ook nog vlakbij de sloot waar de waterbak staat
het water komt met een pomp de bak in.
ik schrik nu toch wel van jouw bericht,want dat gif zakt nu wel door de grond in het slootje waar onze paarden hun drinken uit krijgen
ze had ook waterdichte handschoene aan vanwege de giftige werking.

ik vind het nu toch een beetje erg onverantwoord wat ze gedaan hebben.
wat kan je paard ervan krijgen?
als ze er doodziek van kunnen worden haal ik ze morgen gelijk op stal.