spin met arabierachtige pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

spin met arabierachtige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-03 10:06

vraag: ik ben bezig de pony van mijn vriendin de spin te leren, als verrassing (zij is ziek dus rijdt haar zelf op het moment niet zo vaak). Ik ben begonnen met het rijden van steeds kleinere circels, zorg ervoor dat ze goed voorwaarts blijft en geef dan met been en zit (op binnenachterbeen) de hulp voor de spin. Als het een pas of twee goed gaat, rij ik de spin voorwaarts weer uit. Probleem: ze zet weliswaar haar schouder aan de kant, maar haar achterhand zwaai achter de spin uit (ze zet steeds een pasje opzij en blijft niet op het binnenachterbeen staan. Iemand een idee wat ik fout doe, of beter kan doen om dit op te lossen?

Het is een D-pony, arabierentypje, erg gevoelig. Ze vindt het ook heel moeilijk om stil te staan in afwachting van een nieuwe hulp.


Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:27

Begin met halve spins op een rechte lijn, halve spin, op dezelfde lijn terugkomen, maar dan de andere kant uit en als 't goed gaat uitbouwen Lachen Maar ik denk niet dat je 't redt in de tijd dat zij ziek is hoor Knipoog

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-03 10:30

Kais schreef:
Begin met halve spins op een rechte lijn, halve spin, op dezelfde lijn terugkomen, maar dan de andere kant uit en als 't goed gaat uitbouwen Lachen Maar ik denk niet dat je 't redt in de tijd dat zij ziek is hoor Knipoog


dank je wel! En ik denk dat ik dat wel red, aangezien ze net is begonnen met bestraling en er nog een chemo achteraan moet. Ze kan zelf nog wel rijden, maar is snel moe. Ik hou Seven voor haar in conditie en ik zou het hartstikke leuk vinden als Seven zover is, dat ze na al dat gedoe rond haar ziekte op een nog steeds fijn lopende pony met goede conditie weer echt kan beginnen. Stoppen doet ze al heel netjes, roll back begint ook ergens op te lijken. Alleen die spin krijg ik gewoon nog niet voor elkaar.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:37

En als je haar nou zijwaarts die cirkel laat lopen (een beetje ongelukkig qua bewoording, maar ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen).

Ik denk dat Colinda dat veel beter uit kan leggen, maar ik hoop dat je een beetje een idee hebt van wat ik bedoel.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38676
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 11:11

Zorg dat de beweging naar voren er wel blijft, doordat ze van achter nog wat lopen hou je haar nog iets te veel in, zorg ook dat ze zelf de beweging naar voren houd, dus niet terug gaat zitten.

Vaak komt het wel vanzelf goed als ze erachter komen dat het minder vermoeiend is als ze blijven staan.

Als oefening erbij zou ik halthouden op de hoefslag en een keerwending maken op de achterhand en de tegenovergestelde richting die je nu hebt doorlopen. Op deze manier maak je een halve spin maar leer een paard te blijven staan.

Ben je een Bokker of een Jokker....


Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 14:06

De fout die veel gemaakt word is dat er teveel aan de binnenteugel word gevraagd. Resultaat is dat het paard teveel ( <-zo (bij een spin naar rechts) is en dus is het makkelijker voor het paard om de achterhand uit te zwaaien. Dus probeer het paard rechter te houden en niet teveel aan de binnenteugel te zitten.

Ik begin zelf met een jong paard ook op een rechte lijn, maak een "halve spin" en laat hem actief weer de lijn opgaan waar hij net vandaan komt, dan na +/- 5 meter herhaal ik hetzelfde ritueel dezelfde kant op. Het paard weet op een gegeven moment wat er gaat gebeuren en je zal niet zoveel hulpen meer hoeven geven. Mijn been (in dit geval mijn linker) gaat alleen meer doen als het paard stokt in de beweging of te ( word. Dit herhaal ik +/- 5 keer en ga dan de andere kant op. Als het paard niet het binnenachterbeen laat staan zet ik het een paar pasjes zijwaarts (dus weer op het pivotbeen) en draai vervolgens weer verder. Pas als dit helemaal bevestigd is (dit is dus niet dezelfde dag) ga ik dit op de manier doen die jij beschrijft, dus op kleine cirkeltjes rijden enz. enz. Probeer het zeker in het begin niet te snel te doen, perfectie gaat voor snelheid!

Maar er zijn natuurlijk meer manieren om dit aan te leren. Ik ben benieuwd naar verdere reacties.

Veel succes!

Groetjes ,

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 14:53

hoi,

de meeste tips zijn al gegeven Knipoog

Om te zorgen dat je paard zijn pivot been gaat gebruiken, kun je hem idd zijwaarts eruit drijven.

Maar dat is geloof ik, niet zozeer het probleem...

Het paardje heeft dus de neiging om zijn ''as'' te gaan draaien.

Waar je zelf goed op moet letten, is dat je niet per ongeluk je binnenbeen teveel eraan houdt.... als je schrijft dat ie zo gevoelig is, kan het dus zijn dat je wel de juiste hulp geeft voor de spin, maar vervolgens de achterhand eruit drijft, door net teveel ''binnen''been.

Dus als je oefent op de cirkel, die je steeds kleiner maakt, let dan goed op je hulpen.
Het binnenbeen blijft eraan liggen, als hij dus nog niet ''mag'' draaien en moet eraf, als ie moet draaien *LOL*

Op het moment dat je de spin wilt inzetten, verleg je dus je hulp;
binnenteugel van de hals af (lichtjes naar binnen gesteld), binnenbeen ERAF, buitenteugel tegen de hals & buitenbeen.
In een later stadium is het dan ook niet meer nodig om hem lichtjes naar binnen te stellen en wordt het zelfs belangrijk de hals recht te houden, maar dit kan pas als het paard weet wat de bedoeling is v. je neckrein.

Vaak met paarden die dus om hun ''as'' willen draaien, heb je misschien net je hulp niet goed verlegd...

Wat verder erg belangrijk is, is dat zodra je merkt dat ze het gaat doen... direct eruit drijven, vooral niet door laten draaien.
Als ze eenmaal leren om hun as te draaien, is het er weer moeilijk uit te trainen. Knipoog

De tips van rechte lijn, halve spin , zelfde lijn weer terug werkt ook zeer goed, alleen... nogmaals ; let er goed op dat als je bijv. rechtsom draait, je rechterbeen dus goed afsteekt.
Als je die eraan zou houden, drijf je dus de achterhand weg..

groetjes & laat nog eens horen hoe het gaat!

op de avatar zie je Sallyman!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-03 18:08

Allemaal bedankt voor de tips *LOL* . Ik ga zeker die halve spin op de rechte lijn proberen. Verder heb ik mijn fout gevonden (thanks Colinda!). Ik vraag niet zozeer met de binnenteugel (ik neem recht op en laat weer los) maar dat binnenbeen....daar zit denk ik de fout (logisch voor een dressuurprikker eigenlijk Clown ). Ik vraag stelling met mijn binnenbeen en laat mijn been dan hangen (maar steek het er niet vanaf). Seven zou dat weleens als teveel been kunnen ervaren. Ik ga het proberen morgen. Hoop dat het dan iets beter gaat. Ik hou jullie op de hoogte.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 18:37

Anya schreef:
Verder heb ik mijn fout gevonden (thanks Colinda!). Ik vraag niet zozeer met de binnenteugel (ik neem recht op en laat weer los) maar dat binnenbeen....daar zit denk ik de fout (logisch voor een dressuurprikker eigenlijk Clown )


*LOL* dat was ik ook, zo'n dressuurprikker... grote kans dat dat het is

ben benieuwd naar je ervaring, en of het gelukt is Knipoog

groetjes

op de avatar zie je Sallyman!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-03 21:03

Vandaag maar eens met de tips onder de arm opnieuw geprobeerd. JA HET WERKT! Er komt natuurlijk niet in enen een superspin uit, maar de combinatie halve spin op de hoefslag en heel erg goed letten op mijn binnenbeen werkt wel. De achterhand is beduidend rustiger in de bewegingen. Dus ik zit op de goede weg lijkt het.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 23:18

hoi,

fijn om te horen

Je kan dan, na een poosje, als het ''kwartje'' goed gevallen is, de rechte lijn steeds korter gaan maken, dus bijv. ipv 10 mtr. rechtuit, dan 5 mtr. ...dan 3 mtr. ...2 mtr. ...vervolgens niet meer rechtuit, maar een keer door laten draaien, dus een hele spin maken.

Als hij de neiging krijgt, om ''terug'' te kruipen in de spin, drijf je hem er weer uit.
En als hij de neiging krijgt, om juist te ''lang'' te worden of zelfs voorwaarts eruit te willen, pak je je beide teugels op, zet de spin weer in en laat hem 1 spin doordraaien.
Bij paarden die teveel voorwaarts eruit willen (en dus hun achterhand nog niet goed gebruiken), wordt de spin ook wel ingezet vanuit de achterwaarts.

Het gevaar schuilt er dan weer in, dat ze ipv vóórlangs, achterlangs kruisen met hun voorbenen. Dit moet je dus afwisselen & blijven trainen en opletten wanneer ''wat'' nodig is op dat moment Nerd

Het blijft dus opletten *LOL*

Veel succes !

groetjes

op de avatar zie je Sallyman!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers