Dressuurzadels met diepe zit voor hoge schoft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Dressuurzadels met diepe zit voor hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-03 09:34

Volgende week wordt dan eindelijk een nieuw zadel gepast bij Fitz.

Nu vroegen ze of mijn voorkeur nog naar bepaalde zadels uit ging.
Stubben en Kieffer vallen bij voorbaat al af, die merken ben ik niet gek op.
Ik wil dus graag van jullie horen welke merken/types aan bovenstaande omschrijving voldoen (diepe zit voor paard met hoge schoft) en jullie ervaring plus prijsindicatie als het recent gekocht is.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.



Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 09:38

Ik heb sinds kort een Passier Grand Gilbert en die bevalt me erg goed. Het is niet zo'n zadel waarin je helemaal geen kant op kunt (wat ik wel met een paar Hulschebossen en de Ainsley had).
Mijn merrie heeft een aardig hoge schoft en de Passier ligt erg goed op haar en zit ook erg fijn, vind ik...

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:02

Praktisch elk zadelmerk heeft (dressuur) zadels die geschikt zijn voor paarden met een hoge schoft, Kwestie van juiste boom plaatsen en correct opvullen.

Gedachte: paarden die gereden worden met een Luchtkussenvulling in het zadel, ontwikkelen hun rugspieren beter. Veel van die paarden krijgen dan ineens een mooie volle, vlezige schoft, met spieren erlangs. Ik heb zelf de indruk dat de zadels zoals wij die nu als gewoon ervaren, schoften hoog en slank houden. Ik denk dat het luchtkussen-systeem een 'break-through' kan gaan betekenen....

Ikzelf heb trouwens een Fryso liggen op een paard met een extreem hoog schoft (zadel past kennelijk beter dan de Kieffer van daarvoor, paard krijgt betere bespiering rond voorste deel rug). Kamermaat 3, van achteren bijgevuld met zgn Keilkissen. Zadel heeft lekker diepe maar zeker ook zachte zit. Kosten 1250 euro nieuw.
Laatst bijgewerkt door Dees op 03-07-03 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:03

Passier en KN zijn zadels met juist een wat minder 'vaste' zit, dus die vallen zowiezo af.
Ik denk dat je terecht komt bij Ainsley.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:03

Ik geloof dat de KN wel een geschikt zadel zou kunnen zijn. Of misschien de Anky? Ik heb ook een paard met een hoge schoft en ben ook op zoek naar een dressuurzadel. De zadelmaker adviseerde mij de KN of de Anky.
Binnenkort komt hij aan huis om te passen.
De Passier zal ongetwijfeld ook super zijn alleen hield de prijs mij een beetje tegen. Hij is gemiddeld toch bijna 600 euro duurder dan een Anky of KN.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:05


.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:05

M'n zusje heeft een Prestige zadel. Haar paard heeft ook een hoge schoft. En geloof me: je wordt echt in dat zadel gezogen. Ik heb alleen geen flauw idee wat hij kostte.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:10

*slik* zijn die krengen zo duur. (ik heb em gevonden Haha!)

Prestige Top Dressage

Italiaans dressuurzadel dat is vervaardigd van waterafstotend rundleder. Voorzien van een stabiel singelsysteem en dikke kniewrongen. De dunne kussens zorgen voor een direkt contact met het paard. Geheel compleet met beugels, riemen en een singel.
€ 1498.00 (bij Divoza)


Afbeelding

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-03 20:34

Karin, thx voor de links, alleen is die ene ook voor een breed paard en dat is Fitz niet echt.

Dees: als je 25 zadels op een paard hebt gehad voordat er eentje paste vind ik de stelling dat elk merk dressuurzadels voor een hoge schoft heeft nogal gewaagd Knipoog

Ik zie het zadelpasgebeuren alweer met angst en beven tegemoet.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 20:38

Ik heb op mijn pony met heel hoge schoft een passier gg liggen, hij zit ook erg diep! (ik heb met extra diepe zit) Heel fijn zadeltje!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48356
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 21:54

ik heb er geen verstand van hoor, maar is Equestor niks?
www.equestor.nl

Ik vind ze er waanzinnig mooi uitzien, en Equestor komt professioneel op me over...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 22:02

Op Imker ligt een County Competitor 2000. Mijn paard heeft een flink hoge, smalle schoft en op hem lagen alleen KN en County goed (jaja, hij wist weer goed dat baasje diep in de buidel moest gaan tasten Schijnheilig ). Na wat gereden te hebben op beide zadels, kwam ik uit bij de County omdat daar mijn been het mooist bij bleef liggen.
Qua pasvorm bij Imker waren KN en County gelijk, maar wat zit betreft won de County.

Toos paardloos

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 01:23

Fitzroy schreef:
[naam verwijderd]: als je 25 zadels op een paard hebt gehad voordat er eentje paste vind ik de stelling dat elk merk dressuurzadels voor een hoge schoft heeft nogal gewaagd Knipoog

Ik zie het zadelpasgebeuren alweer met angst en beven tegemoet.


Komt er nog zo'n uitspraak; had je er dan wel een goede zadelpasser bij? Want de kamers passen heel gauw, het verschil zit hem in de uitbalancering/vulling.....
Overigens, nuancering..."elk gerenommeerd merk heeft een passende mogelijkheid"...

Tis eigenlijk net confectiekleding...in grote lijnen komt de pasvorm wel overeen, als je het net eventjes versteld past het beter.
Maar heeft je paard een wat lastige pasvorm, dan moet je niet verwachten dat het passende zadel zo kant en klaar af fabriek uit de Zadelpasservicebus gaat komen, daar heb je toch een zadelmaker bij nodig.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 08:23

Nog een probleem, tegenwoordig hebben de meeste paarden schoftmaat 33 of meer. De meeste zadelmerken leveren max maat 32. En dan begint het gepruts, en krijg je idd van die iele schoftjes omdat de boel niet meer kan groeien.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 09:00

Sjuimpje schreef:
Passier en KN zijn zadels met juist een wat minder 'vaste' zit, dus die vallen zowiezo af.
Ik denk dat je terecht komt bij Ainsley.


Hee Sjuimpje,

Jij hebt duidelijk niet de nieuwste Passier Grand Gilbert Extra geprobeerd. Echt, super zadel met goede zit! Zelfs mijn instructeur is laaiend enthousiast over het zadel en volgens hem veel beter qua zit dan KN, Euroriding e.d. De nieuwe extra is juist met extra diepe zit en meer kniewrong dan de 'oudere' modellen.
Persoonlijk vind ik de Ainsley een heel erg dwingende zit hebben, je zit als het ware klem in het zadel. De KN en Stuben hebben dat weer niet. MAar het verschilt ook weer heel erg wat voor paard eronder loopt.
Gewoon passen en proberen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 09:08

Eleonoor schreef:
Hee Sjuimpje,

Jij hebt duidelijk niet de nieuwste Passier Grand Gilbert Extra geprobeerd. Echt, super zadel met goede zit! Zelfs mijn instructeur is laaiend enthousiast over het zadel en volgens hem veel beter qua zit dan KN, Euroriding e.d. De nieuwe extra is juist met extra diepe zit en meer kniewrong dan de 'oudere' modellen.
Persoonlijk vind ik de Ainsley een heel erg dwingende zit hebben, je zit als het ware klem in het zadel. De KN en Stuben hebben dat weer niet. MAar het verschilt ook weer heel erg wat voor paard eronder loopt.
Gewoon passen en proberen.

Die heb ik id nog niet geprobeerd en daar zit ik ook niet om te springen als ik dit lees,
ik houdt juist niet van een diepe vaste zit.
Ik schijn ook nog 1 van de weinigen te zijn die voor mijn op maat gemaakte Daaleman de meest standaard zitting heb genomen.
Voor mij geen extra diepe of gelzitting
Daarom vind ik Hulsebos ook niets.

Dees,
Ik heb verschillende goede zadelmakers/passers bij mijn vos gehad maar niets pastte. (ik heb er zelfs merken op laten leggen waar ik voor mijn verdriet nog niet op wil rijden).
Zelfs de beste zadelmakers hebben niet die abnormale kamerwijdtes in hun assortiment. Waarom zouden ze van elk merk een extra wijde kamer inkopen als ze er misschien 1 in de 5 jaar verkopen?

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-03 09:45

Dees schreef:

Komt er nog zo'n uitspraak; had je er dan wel een goede zadelpasser bij? Want de kamers passen heel gauw, het verschil zit hem in de uitbalancering/vulling.....


Dees, er zijn toen 3 verschillende zadelmakers bij geweest waarvan er 2 echt zelf aangaven geen zadel passend te kunnen maken voor dat paard, terwijl ze toch echt wel een zadel wilden verkopen. Uiteindelijk pasten alleen de Prestige en de Kieffer, maar bij Kieffer werd ik voorover gekiept dus bleef de Prestige over.
Overigens ging dit niet om Fitz maar om een ander paard met een hoge schoft en is dit al weer 8 jaar geleden o.i.d. dus het kan best zijn dat de markt nu meer in is gesprongen op paarden met een hoge schoft.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 12:20

Passier GG extra vind ik top.
Ik houd dus helemaal niet van een extra diepe zit, maar op de e.e.a. manier is dit zadel 'anders diep' dan bv. de Ainsley, KN, Prestige oid. Wat ik een groot voordeel van de Passier vind is dat ze mooi dicht bij de rug liggen. Als je KN-zadels (en de meeste andere merken) ziet dan zit er veel meer afstand tussen je zitvlak en de rug van het paard, die zadels ligger er veel meer bovenop dan in. Passier GG extra klemt je ook beslist niet vast in het zadel. De Hopfner Ahlerich, ook een geweldige goede kwaliteit, geeft ook veel bewegingsvrijheid voor de ruiter, terwijl het net als de Passier GG extra ook een redelijk diep zadel lijkt.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 13:22

Mijn voorkeur gaat zeker weten uit naar Ainsley. Een diepe zit en lanjge zweetbladen. We hebben hier meerdere dressuur zadels, maar niets boven mijn trouwe Ainsley Knipoog

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 14:41

Ik heb zelf een tweedehands ( was 3 keer gebruikt) Kieffer Wien zadel. Toen betaalde ik er Fl. 1200 voor. Nu ben je niet kapot van dit merk, maar ik heb er veel baat bij. Hij past nl op cindy ( een brede tinker) en op Beau ( kruising tussen shire en kwpn-er) Vooral omdat de boom niet te hoog ligt, maar een ruime kamer heeft aan de voorkant zodat de schoft vrij ligt. Maar misschien is een pas service wat voor je, dan kan je wat verschillende zadels voelen en gelijk zien wat het beste op je paard past.

Geniet van de momenten dat het goed gaat,
ze duren vaak te kort

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 14:43

Ghisje,
de paarden waar jij dit zadel voor gebruikt hebben volgens mij altijd een plattere/bredere schoft.

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 14:53

De tinker heeft wel een bredere schoft, maar beau heeft de schoft van een kwpn er. Ze heeft alleen het karakter, wat van de grootte en wat sokken ge-erft van haar vader. Haar schoft is dus ook zo hoog dat het zonder zadel niet te rijden is, omdat het dan erg pijnlijk wordt.

Geniet van de momenten dat het goed gaat,
ze duren vaak te kort

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 15:47

Toch is het niet goed voorhet zadel wat je doen en tevens ook het paard. een zadel gaat naar de rug van het paard staan en zal dus steeds weider worden. Dat zal dus bij de kwpner op een gegeven moment problemen geven.

Ik heb ook een kieffer wien gehad die ging eruit omdat hij mij niet meer beviel.

Fitz:
Ik zou voor leys de nieuwe kentauer kopen die heeft een diepe zit met veel kniewrong. Dat zadel werd opnieuw gemaakt in Oosterrijk omdat de boom speciaal 1 moest zijn en niet 1.5. Helaas werd leys toen ziek en is het even stil te komen liggen. Maar hij lag super op leys en sloot overal heel mooi aan en ik zat ook heeeeeerlijk. Alleen was de zadelmaker niet helemaal tevreden over de boom en wilde hem nog iets smaller hebben. Bij opmeten bleek hij dus 1.5 te zijn.
Je moet wel opletten dat je dan de nieuwste serie van kentauer hebt want me meeste zaken verkopen nog de oude helaas.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duran123, Flubberboot, Hillebill en 93 bezoekers