[VD] Hoe leren jullie je pony/paard steigeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

[VD] Hoe leren jullie je pony/paard steigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-03 10:22

Ik ben de laatste tijd nogal hard bezig met het aanleren van VD aan de shet van m'n vriendin, en ze helpt me ook. Nu zou ik graag willen weten hoe jullie je pony leren steigeren, ik heb op een site gelezen, dat iemand het halster 'omhoog duwt', de andere neemt een voet en duwt die omhoog, terwijl iemand het commando geeft. Maar dat omhoog duwen gaat niet goed, meestal komt hij maar 5cm van de grond, van het minste dat hij van de grond komt belonen we hem (mondeling, in het begin met een koekje). We zijn nu al een hele tijd aan het proberen, maar het gaat gewoon niet!! Hoe leren jullie je pony steigeren? Zowel ernaast als erop?

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 13:54

dat vraag ik me eigenlijk ook af. volgens mij hangt het ook wat af van paard tot paard. dat de ene makkelijker gaat steigeren dan de andere. ik ben er ook nog altijd neit aan toe met mn paard, het lukt niet. ze gaat gewoon zo der hals uitrekken om aan het snoepje te komen, ze doet de moeite niet. mss niet intressant genoeg, weet niet!

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-03 13:29

Nog iemand? Verward

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 13:43

Waarom steigeren en wat kan hij allemaal al?

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 17:40

haha mijn fjord stijgerd nooit dus dat word ook nog een probleem Tong uitsteken
nou dat hoeft van mij ook niet, zonder stijgeren is ook leuk om te rijden *LOL*
nou dagdag

Romeertje

Berichten: 120
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 18:00

Hoi mijn pony stijgerd ook als ie zijn zin nie krijgt! Huilen Of als ie van zijn vriendjes ff weg moet, maar dat is niet een goede eigenschap! Als ik jou was zou ik je pony niet laten steigeren wand dat blijft ie doen!!!! maar je moet maar kijken wat je er mee doet. xxxjezz

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:17

Tlove schreef:
ze gaat gewoon zo der hals uitrekken om aan het snoepje te komen, ze doet de moeite niet. mss niet intressant genoeg, weet niet!


volgens mij moet je een trap erneer zetten(of een hindernis)daarop gaan staan en misschien dat je dan hoog genoeg bent dat ze wel móet steigeren voor dat snoepje? Haha! grapje...

nee effe serieus ik weet het ook niet....
Laatst bijgewerkt door sanderijn op 01-07-03 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:25

ooit wel eens nagedacht wat er allemaal mis kan gaan met aanleren van steigeren!!!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 08:18

Ik zou goed nadenken voordat je je pony dat steigeren gaat aanleren.
Het lijkt allemaal zo mooi en prachtig.. Mijn pony wil buiten nog wel eens de lucht in gaan, dus ik peins er niet over om mijn pony dat te leren.
Maar dat is mijn mening. Lachen

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-03 23:32

Nou, het is een shet, dus we rijden er niet mee ...

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 00:45

En ik ben juist hard bezig het Skippy af te leren...

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 00:50

Niet...
Op een zeer klein aantal mensen na, die weten hoe ze er mee om moeten gaan, is het niet verstandig om een pony te leren steigeren.

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 14:15

Als ik jouw was zou ik nog even goed kijken naar het karakter van de pony, en hoe snel hij misbruik maakt van beloningen/commando's.
Dan nog eens bedenken of je hem wel wilt leren stijgeren.

Maroesje88

Berichten: 122
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 14:27

Ik wil mijn paard ook leren stijgeren, maar eerst de basis moet nog komen. Maar ik vroeg me dus af, als je hem leert stijgeren, doet hij dat dan niet makkelijker ook als je er op zit? Want dat moet natuurlijk niet aangezien mijn zusje van 9 ook op het paard rijd..

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:15

ik drijf hem in een hoekje van de bak en ga met de zweep knallen.. meestal doet ie het dan wel.. als ie het dan nog niet doet moet je zn batterijtjes maar eens vervangen Haha!

Maar ook ff serieus.. gewoon niet aanleren zoals billy al heeft gezegd..

Maroesje88

Berichten: 122
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 10:57

missy_m schreef:
ik drijf hem in een hoekje van de bak en ga met de zweep knallen.. meestal doet ie het dan wel.. als ie het dan nog niet doet moet je zn batterijtjes maar eens vervangen Haha!

Maar ook ff serieus.. gewoon niet aanleren zoals billy al heeft gezegd..


Ik denk niet dat het goed is als je hem in het nauw drijft, dat hij dan gaat stijgeren, bij VD gaat het om vetrrouwen. Als je zo je paard laat stijgeren ben je niet helemaal goed bezig denkik. Dit is geen geheel ongevaarlijke oefening, dus voordat je het je pony aanleert bedenk dan goed of je hiermee verder wil gaan.
Als je heb wilt leren stijgeren is het commando natuurlijk belangrijk. “Hoog” (wat heel voor de hand liggend is) vind ik gevaarlijk omdat het erg op “Ho” lijkt. Ik gebruik liever “Up” of een ander commando wat niet teveel op iets anders lijkt.
Ga naast je pony staan en til zijn voetje op. Het makkelijkste is als je dit met z’n tweeën doet. De ene houdt hem vast, zegt het commando en duwt zijn halster een beetje omhoog. De ander tilt 1 been op en laat die daarna los (zodra de pony het 2e been zelf mee omhoog genomen heeft). Beloon de pony en herhaal dit een aantal keer. Daarna kun je het proberen door alleen het commando en het omhoog duwen van het halster. Iedere kleine poging is er 1 en beloon die dus ook steeds.
Zodra je pony het kan kun je het beste een beetje rond gaan stappen. Keertje op commando draven, halthouden en een keer laten steigeren. Ben wel HEEL consequent met het steigeren (ook met alle andere dingen uiteraard, maar steigeren vind ik net een graadje erger), steigeren zonder het commando gegeven te hebben, moet je direct afstraffen. Let er wel op dat je altijd naast je pony blijft staan! Je pony kan (niet expres) maaien met een been en zo’n hoef komt erg hard aan!
Uiteindelijk is het de bedoeling dat je pony het kan als je “Up” zegt.
Een tipje: Doe de staart in een vlecht. Je pony heeft namelijk in het begin moeite met evenwicht, stapt acheruit (op zijn staart) en zo kan hij zijn staart aardig kaal maken.
Het optillen lijkt me trouwens geen succes met een Fjord of iets dergelijks.

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 19:21

x_MG_Love_x schreef:
Ik denk niet dat het goed is als je hem in het nauw drijft, dat hij dan gaat stijgeren, bij VD gaat het om vetrrouwen. Als je zo je paard laat stijgeren ben je niet helemaal goed bezig denkik.

Mijn reactie was niet serieus bedoelt Knipoog

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:41

x_MG_Love_x"]
[quote="missy_m schreef:
ik drijf hem in een hoekje van de bak en ga met de zweep knallen.. meestal doet ie het dan wel.. als ie het dan nog niet doet moet je zn batterijtjes maar eens vervangen Haha!

Maar ook ff serieus.. gewoon niet aanleren zoals billy al heeft gezegd..


Ik denk niet dat het goed is als je hem in het nauw drijft, dat hij dan gaat stijgeren, bij VD gaat het om vetrrouwen. Als je zo je paard laat stijgeren ben je niet helemaal goed bezig denkik. Dit is geen geheel ongevaarlijke oefening, dus voordat je het je pony aanleert bedenk dan goed of je hiermee verder wil gaan.
Als je heb wilt leren stijgeren is het commando natuurlijk belangrijk. “Hoog” (wat heel voor de hand liggend is) vind ik gevaarlijk omdat het erg op “Ho” lijkt. Ik gebruik liever “Up” of een ander commando wat niet teveel op iets anders lijkt.
Ga naast je pony staan en til zijn voetje op. Het makkelijkste is als je dit met z’n tweeën doet. De ene houdt hem vast, zegt het commando en duwt zijn halster een beetje omhoog. De ander tilt 1 been op en laat die daarna los (zodra de pony het 2e been zelf mee omhoog genomen heeft). Beloon de pony en herhaal dit een aantal keer. Daarna kun je het proberen door alleen het commando en het omhoog duwen van het halster. Iedere kleine poging is er 1 en beloon die dus ook steeds.
Zodra je pony het kan kun je het beste een beetje rond gaan stappen. Keertje op commando draven, halthouden en een keer laten steigeren. Ben wel HEEL consequent met het steigeren (ook met alle andere dingen uiteraard, maar steigeren vind ik net een graadje erger), steigeren zonder het commando gegeven te hebben, moet je direct afstraffen. Let er wel op dat je altijd naast je pony blijft staan! Je pony kan (niet expres) maaien met een been en zo’n hoef komt erg hard aan!
Uiteindelijk is het de bedoeling dat je pony het kan als je “Up” zegt.
Een tipje: Doe de staart in een vlecht. Je pony heeft namelijk in het begin moeite met evenwicht, stapt acheruit (op zijn staart) en zo kan hij zijn staart aardig kaal maken.
Het optillen lijkt me trouwens geen succes met een Fjord of iets dergelijks.
[/quote]

waarom kopieer je dit van een andere site????
zet dan gewoon die site erop want dit pik je van een andere site echt letterlijk doe het dan in je eigen woorden.

nimgo
Berichten: 9
Geregistreerd: 16-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 15:25

mijn pony steigers soms ook als hij bang is of als hij weer een uitprobeer bui heeft en zo leuk is dat niet! ik snap niet dat je je pony wil leren steigeren ook al is het voor de vd. maar ja je moet hte zelf weten het is jou pony