Nooit meer wedstrijden rijden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LindaVelingsJarig

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Nooit meer wedstrijden rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 20:03

Slecht nieuws
Vandaag heb ik foto's van Rainy's voet laten maken.
De DA zei dat de voet helemaal vol zat met artrose en er waren wat losse botdeeltjes.
Dus waarschijnlijk moet hij geopereerd worden.
Ik ga eerst nog een second opinion halen bij een andere DA en dan weet ik weer meer.
Gelukkig voor ons zei de DA wel dat het geen erfelijke gebreken waren, maar dat het puur door het ongeluk kwam. (hij heeft op 5 maanden leeftijd klem gezeten onder de staldeur; zijn hoef lag er half af)


Het is dus nog even afwachten.....


Wat kan geluk toch snel omslaan in verdriet
Drie weken geleden was ik in de zevende hemel toen ik hoorde dat Rainy papa is geworden.

Nu zit ik hier achter de PC en voel me verdrietig.
Gisteren heeft een tweede DA bevestigt dat het er erg slecht voorstaat met Rainy's voetje. Opereren heeft geen zin.

Dus... na lang oefenen om op wedstrijd te gaan, is na één wedstrijd (waarbij we niet mochten starten) Rainy's wedstrijdcarrière voorbij.
Rainy mag alleen nog maar recreatief gereden worden.

Ik baal echt, dat na een stom ongeluk 3,5 jaar geleden, Rainy nooit meer wedstrijden kan gaan lopen. En dat al op 4-jarige leeftijd... Scheve mond

Wie beurt me op???

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 20:21

Ik wil het wel proberen....
Je paard leeft nog, is verder goed gezond en je kan er nog best wat mee doen. Lekker rustig mee rijden en er mee naar buiten. Hij heeft geen pijn (dat neem ik aan tenminste anders had je je nog rotter gevoeld) en is vrolijk. Verder is het een knapperd en hij wordt prima verzorgd door mensen die van hem houden.
Het valt nu natuurlijk vreselijk tegen, dat begrijp ik best. Maar het is niet het allerergste wat kan gebeuren.
Verder leef ik met je mee, het is wel een tegenvaller voor de dromen die je had. Kop op meid!!!

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 20:47

Hoi Linda,
ik vind het heel erg voor je dat dit met Rainy aan de hand is.Ik neem aan dat je hem toch echt gericht voor de wedstrijden hebt gekocht,aangezien je hem ook aanbied als dekhengst.
Ik hoop dat er een (pijnloze) oplossing komt voor Rainy en dat je toch nog heel veel plezier aan hem zal beleven,ondanks dat wedstrijden te zwaar zijn voor hem en jij een ambitie moet laten varen.

Ik heb wel een paar vraagjes:
-zal hij weer regelmatig gaan lopen na deze kreupelheid,aangezien de DA zegt dat je nog recreatief met hem kan rijden?
-Heb je hem gekeurd bij de aankoop?En ook al wist je van dit ongeluk,waarom heb je hem dan als "sportpaard" gekocht?
-Heb je tijdens het trainen voor de wedstrijd niks gemerkt van kreupelheid?

Deze vragen komen op dit moment misschien wat onvriendelijk en "hard zakelijk" over,maar dat is niet de bedoeling.
Veel succes en sterkte met dit slechte nieuws en maak er van wat er nog van te maken is!

janedoe

Berichten: 693
Geregistreerd: 04-09-02
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 21:03

Ik zou je heel graag op willen vrolijken maar iemand die deze berichten te horen krijgt zit vrees ik nog wel een tijdje in een dip. Gelukkig is het niet erfelijk dus kunnen we nog genoeg mooie 'Rainy-kindjes' verwachten in de toekomst....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:04

Tja....

Rest mij een ding te vragen: hoe belangrijk zijn wedstrijden voor je?
Zijn ze belangrijker dan je paard, dan moet je je paard verkopen en er een sportpaard voor terugkopen.
Maar als je ziet dat je ook heel leuk recreatief op je paard kunt blijven rijden, dan wens ik jullie samen een hele fijne een vooral gelukkige toekomst toe...

Wedstrijden zijn echt niet alles....

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:21

Linda heeft Rainy zelf gefokt...dus een aankoopkeuring was hier niet van toepassing. Rainy had veel potentie in de westernsport en als dekhengst. Als dekhengst nu nog, want het is niet erfelijk, hij heeft als veulen een ongeluk gehad, en dit hieraan over gehouden, dit weet linda nu dus pas. Maar het is wel handig als je je dekhengst kunt uitbrengen, voor wat naamsbekendheid enzo.

Ach Linda, buitenritten zijn ook heel leuk!! Maar dit was natuurlijk niet de bedoeling. Om Rainy pijnloos door het leven te laten gaan zijn er veel opties, dus wat al gezegd wordt...je hebt een paard. Loeki heeft ook al jaren artrose, dat weet je, maar echt veel last heeft hij er niet van. Dus misschien, met niet te gek doen, krijgt hij er geen of weinig last meer van.

Sterkte ermee in ieder geval...ik spreek je nog binnenkort!

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:27

Dit is heel erg zuur... Ik hoop toch dat je nog altijd van hem kan genieten, het is alleen balen dat je geen wedstrijden meer kan rijden met hem.

Heel veel sterkte!!!

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:28

Hoi Linda, als niet-westernruiter maar wel in het bezit van een zelfgefokte Rainy (mijn draverhengst heet Purple Rain) wil ik je toch mijn medeleven betuigen. Wat jammer, dat de carriere van je paard nu niet kan lopen zoals je dat graag zou willen! Ik hoop dat je paard toch een fijn leven zal hebben, waarin jullie plezier met elkaar zullen hebben, en dat Rainy een waardevol vaderpaard mag zijn, dat is toch ook een mooie carriere. Heel veel sterkte!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:58

Da's mooi sh*t Linda!
Maar die Rainy babies gaan het vast ook goed doen op de shows, en zijn dan de reclame voor paps, die hij zelf niet meer kan maken.
Dekken en showen is zowiezo behoorlijk intensief voor de meeste hengsten, dus probeer het zo te zien, dat zijn carriere blijkbaar in de dekkerij moet liggen. Houd hem happy en gezond, dan zal zijn uitstraling al genoeg reclame op zich zijn, en als z'n kinderen het dan leuk gaan doen, komen de dekkingen ook wel.
Serieuze fokkers kijken (hoop ik nog steeds) echt wel verder dan het wedstrijdcircuit.
Kijk maar naar Dot... haar paps was ook al een mooi poosje niet meer 'in de picture' geweest, en was hij nu nog hengst, dan had hij vast en zeker, nu Dot geshowd wordt, nog steeds dekkingen gehad, want er is me inmiddels al zo vaak gevraagd wie haar vader is.
Mensen kijken uiteindelijk toch ook naar wat een hengst vererft, da's belangrijker dan wat'ie zelf gedaan heeft. Er zijn legio grote dekhengsten die zelf maar weinig showresultaten hebben behaald.
Dus heel veel succes met het promoten van je dekhengst!

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 23:11

Kan je hem niet inzetten voor de wat lichtere onderdelen? als hij nog wel recreatief gereden mag worden, kan hij misschien wel een trailproefje doen en halter en showmanship at halter. Dan kan je hem wel uitbrengen en naamsbekendheid geven.

Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 09:39

Ben het gedeeltelijk met je eens Francis. Mister heeft wel een goede showcarriere en een heel goed papier. Als hij daarbij goede kinderen geeft is hij een zeer geschikte dekhengst (eh ruin). Maar er is ergens anders de discussie gevoerd over fokken ipv vermeerderen. Er werd toen gesproken (ik geloof door Karen en jij) over het verbeteren van het ras en selektie op basis van de keuze van de hengst. Daar sta ik vollledig achter.
Wat niet wil zeggen dat er geen hengsten zijn zonder een eigen sportcarriere die een stempel op de fokkerij kunnen drukken met als grootste voorbeeld Hollywood Dun It......

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 10:04

Jeetje Linda wat kl*te! Ach gut
Das wel effe een tegenvaller als je je zo had verheugd op je wedstrijdjes.
Maar ..., het blijft een lekker ding! Lovers Da's misschien een troost.
En wie weet kan je ooit met een kind van hem aan het werk, dat zou ook leuk zijn....
Ik kom deze winter een keertje naar hem kijken voor mijn merrie... Dat blijft zo Of hij nu wel op wedstrijd kan of niet.
Veel sterkte ermee en probeer te genieten van de dingen die hij nog wel kan.

Funnygirl
Berichten: 579
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:13

Kan me helemaal voorstellen hoe je je voelt. Onze "ouwe" was net zover dat ik hier wedstrijden mee kon rijden( en heb dit ook twee maal mogen doen), gaat ze kreupelen. DA erbij gehaald. Wat blijkt, heeft waarschijnlij het hele knie uit elkaar gelegen. Heb nog nooit een paard op bijna 3 benen zien lopen maar toen een paar dagen toch wel. Volgens de DA zou ik geluk hebben als ik er ooit nog op zou kunnen rijden. Dat geluk heb ik gehad. Het heeft ongeveer 3/4 jaar geduurt voordat ik weer rustig kon beginnen en nog steeds maak ik buitenritten met haar en we hebben de grootste lol. Op het moment dat ze geen wedstrijden meer kon lopen vond ik het erg, maar ik ben toch heel blij dat ik haar nu nog heb en nog op haar kan rijden. Hopelijk kun jij met Rainy nog net zoveel plezier hebben.
Als de papieren van Rainy goed zijn, dan denk ik dat zijn nakomelingen er wel voor zullen zorgen dat er nog genoeg vraag naar hem komt om te dekken.
Hopelijk wordt je hier iets vrolijker van al weet ik dat dit niet altijd even makelijk is. Veel sterkte en veel succes.
Groetjes

LindaVelingsJarig

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 13:01

jessiejanes schreef:

Ik heb wel een paar vraagjes:
-zal hij weer regelmatig gaan lopen na deze kreupelheid,aangezien de DA zegt dat je nog recreatief met hem kan rijden?
-Heb je hem gekeurd bij de aankoop?En ook al wist je van dit ongeluk,waarom heb je hem dan als "sportpaard" gekocht?
-Heb je tijdens het trainen voor de wedstrijd niks gemerkt van kreupelheid?



Hoi Jessiejanes,

Hier zijn de antwoorden op je vragen:
- hij liep meteen na de wedstrijd alweer regelmatig, dat hij kreupelde kwam denk ik omdat ik hem te lang had gereden. normaal rij ik thuis 30 à 45 minuten en op de wedstrijd had ik ruim twee uur gereden.
- zie antwoord van Loekje; Na het ongeluk hebben we eigenlijk nooit foto's laten maken, we hebben wel een kreupelheidsonderzoek laten doen voordat we hem zadelmak hebben gemaakt. Om te kijken of hij het aan kon. Daar bleek niets verkeerds uit.
- Tijdens het trainen voor de wedstrijd heeft hij niet kreupel gelopen, hij was zelfs nog nooit kreupel geweest (afgezien van de hoefzweer die hij in april van dit jaar had)
We wisten wel dat er iets niet helemaal juist was want als Eric op Rainy ging zitten dat liep hij wel onregelmatig en als ik hem reed niet; scheelt zo'n 25 kg Haha!


quote peppy san
Kan je hem niet inzetten voor de wat lichtere onderdelen? als hij nog wel recreatief gereden mag worden, kan hij misschien wel een trailproefje doen en halter en showmanship at halter. Dan kan je hem wel uitbrengen en naamsbekendheid geven.
[/quote]

Een trail proefje zal denk ik ook niet gaan is een te zware inspanning
omdat je hem dan toch verzameld moet rijden.
Voor halter is hij helaas niet geschikt, simpelweg omdat hij daar de bouw niet voor heeft.

In ieder geval... allemaal hartelijk bedankt voor de reacties.
Ik ben er in ieder geval weer een stuk vrolijker van geworden.
Rainy blijft gewoon waar hij is en we gaan lekker veel buiten rijden Haha!
Eigenlijk heeft hij het dan helemaal goed: licht werk, veel in de wei en in de zomer mag hij merrietjes dekken Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 13:15

Natascha dH schreef:
Ben het gedeeltelijk met je eens Francis. Mister heeft wel een goede showcarriere en een heel goed papier. Als hij daarbij goede kinderen geeft is hij een zeer geschikte dekhengst (eh ruin). Maar er is ergens anders de discussie gevoerd over fokken ipv vermeerderen. Er werd toen gesproken (ik geloof door Karen en jij) over het verbeteren van het ras en selektie op basis van de keuze van de hengst. Daar sta ik vollledig achter.
Wat niet wil zeggen dat er geen hengsten zijn zonder een eigen sportcarriere die een stempel op de fokkerij kunnen drukken met als grootste voorbeeld Hollywood Dun It......


Hollywood Dunit heeft anders wel het nodige in de sport gepresteerd. Verklaar je eens nader? Het is wat anders dat je, zoals in Amerika wel vaker gebruikelijk, je paard terugtrekt uit de sport omdat hij meer waard is als dekhengst en na een paar grote gewonnen wedstrijden naamsbekend heeft gekregen. Of dat je een hengst hebt die nog nooit heeft gepresteerd (om wat voor reden ook)
Als Hollywood Dunit niet zelf had gepresteerd, had hij beslist niet zoveel merries aangeboden gekregen.
Ik heb op dit moment geen mogelijkheid om te gaan kijken wat Hollywood Dunit allemaal heeft gewonnen, en weet dat ook niet uit mijn hoofd. Maar van zijn nakomelingen kan het bedrag (Life time earnings) wat hij heeft bijeengebracht nu echt niet komen...
Edit: nog even wat opgezocht:

http://www.mcquaystables.com/reining/ho ... dun_it.htm

Hollywood Dun It is by the great Hollywood Jac 86 and out of Blossom Berry, an own daughter of Dun Berry. During his show career, Hollywood Dun It was the National Reining Horse Association Futurity Reserve Champion, the NRHA Derby Champion and the Superstakes Champion. A 2000 NRHA Hall of Fame inductee, the beautiful dun stallion is the NRHA's Leading All-Time Sire of Reining Horses, with sons and daughters whose earnings have surpassed the $3 million mark!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 14:19


Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 20:01

Hey Linda, wat vervelend voor je, je had er juist zo te lezen zo'n zin in! Geniet in elk geval van je buitenritten, en wie weet over een aantal jaar van een opvolger?!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 22:15

Natascha dH schreef:
Ben het gedeeltelijk met je eens Francis. Mister heeft wel een goede showcarriere en een heel goed papier. Als hij daarbij goede kinderen geeft is hij een zeer geschikte dekhengst (eh ruin). Maar er is ergens anders de discussie gevoerd over fokken ipv vermeerderen. Er werd toen gesproken (ik geloof door Karen en jij) over het verbeteren van het ras en selektie op basis van de keuze van de hengst. Daar sta ik vollledig achter.
Wat niet wil zeggen dat er geen hengsten zijn zonder een eigen sportcarriere die een stempel op de fokkerij kunnen drukken met als grootste voorbeeld Hollywood Dun It......


Maar dat is dus ook percies wat ik bedoelde... Ik selecteer een hengst niet op z'n sportieve prestaties op wedstrijden, maar op hoe hij loopt, z'n bouw is, of'ie gezond is enz., én liefst op z'n kinderen (en wel eventueel hún prestatievermogen).
Dat een paard goed presteert op wedstrijden, wil absoluut niet zeggen dat hij geschikt is als dekhengst, en daarom staar ik me dus ook absoluut niet blind op showresultaten... en dat zouden meer mensen iets minder moeten doen, denk ik.
Ik ken toch wel een paar hengsten die heel aardig presteren op shows (tot aan Europees niveau toe) en die ik nog niet gratis op m'n merrie zou willen hebben vanwege de erfelijke gebreken die ze blijken door te vererven...
'Tuurlijk kijk je als eerste naar de paarden binnen het wedstrijdcircuit... die zie je nou eenmaal het eerst. Maar het kan ook zeker geen kwaad om gewoon eens verder te kijken dan het programmaboekje...
Ik kende Mister al langer, voordat ik em ooit op shows had gezien en heb hem puur gekozen omdat ik weet wat'ie kan en omdat'ie naar mijn mening de perfecte combinatie met Fly vormde. Ik heb Mister maar twee of drie keer op een wedstrijd zien lopen, maar juist door wat hij thuis liet zien, was ik er van overtuigd dat hij super talent heeft.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 22:20

LindavanVugt schreef:
Eigenlijk heeft hij het dan helemaal goed: licht werk, veel in de wei en in de zomer mag hij merrietjes dekken Knipoog


Hee, da's toch 'horse-heaven'!! Welke hengst wil dat nou niet! Knipoog Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 23:57

Francis, helaas fokt het merendeel van de fokkers met modegevoelige hengsten, en met name de hengsten die je in wedstrijden ziet. Waarom? Omdat het merendeel dat op zoek is naar een paard toch eerst het papier gaat bekijken, voordat hij ook maar de moeite neemt om in de auto te stappen en het paard, wat bij die papieren hoort, te gaan bekijken. De meeste westernruiters die een veulentje fokken, proberen dat veulen aansluitend te verkopen. En dan kun je net zo goed een bekende hengst nemen. Dan heeft hij die stap al voor.

In de westernsport is het sowieso heel erg moeilijk gokken. Wat nu "hot" is kan over drie jaar, als er uiteindelijk wat met het paard gedaan kan worden "not" zijn. En het fokproduct is dan helemaal onverkoopbaar, helemaal als de hengst niet meer word geshowd en niet navenant presteerd om wat voor reden ook. Uit het oog, uit het hart. Het is hard maar waar...helemaal in de westernwereld...

Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:18

Nou moet je er niet van maken dat ik zeg dat prestatie alles is. En dat je er dan niet meer verder gekeken wordt. Ik vind alleen dat je scherp moet selecteren op je hengst. Prestatie is daar een goed middel voor. Maar afstamming en bouw doen even goed mee. Bepaalde lijnen hebben bewezen dat de aanleg voor bepaalde disciplines sterk aanwezig is. Maar goede ouders zegt nog niet dat een hengst die aanleg ook heeft (toch eigen prestatie?)en ook niet dat hij het vererft aan zijn nakomelingen. En zoals jij zegt Francis: het moet een aanvulling zijn op je merrie. Dan is het prioriteiten stellen: wat vindt je het belangrijkste en maak voor je zelf een goed onderbouwde keuze. Trouwens bij het KWPN worden hengsten geselecteerd op rontgenologische screening op OC,spat en straalbeenkwaliteit e.d, misschien ook iets om over na te denken ivm de erfelijkheidsgraad??????

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 12:41

Sorry als ik me verkeerd uitdruk. Ik bedoel zeker niet dat jij prestatie's alles vindt... ik sprak meer in algemene zin.
'Tuurlijk hebben bepaalde bloedlijnen aanleg voor bepaalde diciplines, helemaal mee eens! En inderdaad, als je toch een veulen fokt voor de verkoop, verkoopt een goed papier natuurlijk gewoon makkelijker...
Wat ik bedoel is dat er ook nog wel paarden met goed papier rond lopen die minder op wedstrijden komen, die soms nog bétere dekhengsten zouden kunnen zijn dan hun 'beroemdere' familieleden... als fokkers er maar naar zouden zoeken. En dit dus als aanmoediging voor Linda, om aan te geven dat haar hengst nog steeds 'dekhengst' zou kunnen worden/blijven.

LindaVelingsJarig

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 19:57

Dan gaan we maar proberen om hele mooie, en goede mini-rainietjes te fokken Haha!
Bedankt Francis Knipoog