Wat voor ras is goed voor endurance?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Wat voor ras is goed voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-03 22:26

Ik vroeg het me gewoon af, endurance lijkt me leuk (heb het nog nooit gedaan).
Ik dacht zelf aan bijvoorbeeld een Akal-Theke, omdat zij een groot uithoudingsvermogen hebben. Maar wat voor ras is geschikt voor endurance of welke kruising??

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!



Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 22:31

In princiepe is ieder ras geschikt, ligt gewoon aan je training en het individuele paard of je als combinatie geschikt bent voor deze sport.
Komend weekend gaat bv de eerste fjord van Nl (geritta met Ucky) een klasse 3 rijden en in september volgt als het goed gaat fjord nr 2 (Annalynn met Ilonka?). Om maar even een voorbeeld te geven. Ga eens bij ene wedstrijd kijken wat er zoals meeloopt en waar je het meest op valt qua ras, je zult zien dat er van alles en nog wat meedoet.
Succes alvast bij je keuze.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 22:33

Het zijn veel Arabieren die ervoor gebruikt worden, maar ik ga met Vippie mee, elk paard in goede conditie kan het.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-03 22:35

Is een pony die hoefbevangen is geweest en aan alle vier haar hoeven een sincker heeft ook geschikt voor endurance?

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 22:43

Paarden met veel bloed (Arabisch, Engels) hebben een grote kans om het goed te doen in de endurance. Ze zijn vaak hard en hebben van zichzelf al veel uithoudingsvermogen. Alleen is 'veel bloed' absoluut geen garantie dat een paard het ook goed zal doen in de endurance. Net zoals een dressuurafstamming geen garantie is dat een paard het goed zal doen in de dressuurring, de kans is alleen groter. De rest hangt af van de combinatie paard/ruiter, de training en uiteraard de lichamelijke en geestelijke gesteldheid van het paard. Overigens won vorig jaar een Connemara de 160 km in Ermelo, de overige deelnemers die finishten waren volbloed of gedeeltelijk Arabisch.

Ook rassen als Fjorden, Haflingers en IJslanders kunnen het goed doen in de endurance. Het kost misschien vaak wat meer tijd en moeite om ze in conditie te brengen dan een 'bloedpaardje', maar als ze eenmaal die conditie hebben (en van zichzelf al graag werken natuurlijk), dan doen ze het helemaal niet slecht! Snelheid is ook niet het belangrijkste bij endurance, dat is het uitrijden van de afstand. Ik ga zaterdag met eigen ogen zien hoe Ger en Ucky het gaan doen in Ermelo, ik vind het echt super dat ze nu klasse 3 gaan rijden!

En wat de Akhal Teke betreft: het ras schijnt erg geschikt te zijn voor endurance, maar die paardjes zijn tegelijkertijd ook peperduur...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 22:47

Ik zie steeds meer dravers opduiken in de endurance-uitslagen, meest paarden die ook in de koersen gelopen hebben, die hebben een enorm uithoudingsvermogen. Nadeel: niet iedereen kan met een draver overweg, voordeel: heel goedkoop in de aanschaf.

Extremely rare and Beyond Compare

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 22:50

Je bent me voor Promptertje, ik wilde ook net nog iets zeggen over dravers in de endurance. Ik ken er een paar die het heel verdienstelijk doen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 22:53

Karin schreef:
Je bent me voor Promptertje, ik wilde ook net nog iets zeggen over dravers in de endurance. Ik ken er een paar die het heel verdienstelijk doen.


Tsja, ik ben niet voor niks 'draverpromotor' Tong uitsteken

Maar de paarden die ik in de uitslagen zie, hebben echt bijna allemaal ook verdienstelijk in de koersen gelopen. Ze zijn dan dus nog lang niet "op", en vrolijk aan een 2e carriere begonnen.

Extremely rare and Beyond Compare

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 23:11

ALs je er 1 aan wilt schaffen wordt 't nogal moeilijk, aangezien raszuivere Akhal Tekiners zeldzaam zijn. Op de Kossack Stud, http://www.kossack.com staat wel 'n Akhal Teké te koop Lachen Merrie van 1995, palomino. Het zou natuurlijk wel leuk zijn als daarvan 'n raszuiver veulentje werd gefokt, ze hebben zelf een veulen gefokt, maar dat was 'n half Arabier, omdat ze geen hengst van hetzelfde ras hadden Verdrietig

It never eats, it never sleeps, it never stops...

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 09:58

Tuurlijk zijn dravertjes hier inderdaad ook ideaal voor!

My imaginary friend thinks you have serious problems!

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:00

Criollo's komen ook veel voor en ik heb een Noriker en ga ook endurance rijden, kenmerk van de Noriker is dat hij zich heel snel herstelt, in het huifkarwerk staan ze soms 10 minuten te wachten en kunnen er weer vol tegenaan!

www.moritz.nl.nu
profiel met foto's, 17-6-2003

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:27

Akhal Tekes zijn helemaal niet zo duur, ik heb overwogen een 7/8 Akhal Teke hengst uit Rusland te laten komen en dat zou inclusief vervoer komen op 3000 euro.
Alleen Akhal Teke's zijn hele gecompliceerde paarden in de omgang. Ze zjin vaak erg eenkennig en erg intelligent waardoor het als het niet klikt tussen paard en ruiter je het eigenlijk wel kan vergeten dat het wel goed komt.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 11:21

Bovendien denk ik niet dat het verstandig is om een paard aan te schaffen voor de sport die je wilt beoefenen, maar een paardje dat bij jou past.
Het belangrijkste is immers dat het klikt tussen jou en je paard. Dravers zijn zeker geschikt voor de endurance, maar inderdaad kan niet iedereen met bloedpaardjes overweg.
En aankomend weekend zal bewezen worden dat elk ras geschikt is voor endurance!

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-03 11:23

Westernfreak schreef:
En aankomend weekend zal bewezen worden dat elk ras geschikt is voor endurance!

Waar, wanneer???

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 11:28

Kan je niet beter eerst een keer wat ritten rijden met wat je nu hebt (als 'ie het aankan) of kan lenen? Dan weet je zelf ook zeker dat je het (lichamelijk) aankan en leuk vind. Kan je daarna op zoek naar een paardje dat je leuk vind en dat een beetje potentieel heeft.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 11:31

Kusia"]
[quote="Westernfreak schreef:
En aankomend weekend zal bewezen worden dat elk ras geschikt is voor endurance!

Waar, wanneer???
[/quote]

5 & 6 juli tijdens de Fasna Trail te Ermelo (KNHS-centrum)
Dit is het NK endurance (klasse 3 & 4)

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 11:33

Kusia schreef:
Is een pony die hoefbevangen is geweest en aan alle vier haar hoeven een sincker heeft ook geschikt voor endurance?


Wat mij betreft absoluut niet. Endurance is simpelweg een duurloop - als je paard er niet 100% goed en lekker voor in z'n vel zit dan word het een martel-loop. Grote kans dat 'ie het nooit uitloopt, en als dat wel lukt, dat 'ie dan niet door de eindkeuring komt.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-03 11:34

Wacht even, ik ben nog lang niet van plan om een eigen paard te kopen en ik zou beter moeten informeren wat endurance echt inhoud, want zoals ik het nu zie is het racen op een bepaald traject.
Ik was me gewoon aan het orriënteren.
Ik denk niet dat Colette het aan kan om al te lang te lopen, omdat ze een sincker heeft en daar zijn we heel erg voorzichtig mee.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 11:37

Endurance is geen race, het gaat niet om de snelheid.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 11:40

Kusia schreef:
...en ik zou beter moeten informeren wat endurance echt inhoud, want zoals ik het nu zie is het racen op een bepaald traject.


Dat kun je idd beter eerst doen, want als endurance iets NIET is, dan is het wel racen!! Uitrijden van het traject en een paard dat gezond door alle keuringen komt is VEEL belangrijker dan een hoge snelheid, dat laatste is alleen maar mooi meegenomen maar zeker niet waar het om draait.

Lees iig even het meest recente topic over endurance, daarin staan ook een boel dingen die erbij komen kijken: [PP] Is endurance een minderwaardige sport?

En verder vind je informatie op www.deronline.nl - waar ook de reglementen voor wedstrijden te vinden zijn.
Laatst bijgewerkt door Karin op 03-07-03 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-03 11:41

Gaat het dan niet om wie het snelst binnen is???
Ik heb dus een heel ander beeld van endurance

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 11:43

Natuurlijk wordt er een klassement opgemaakt. Maar het risico van te hard en/of te onvoorzichtig rijden is dat er onderweg iets met je paard gebeurt waardoor je halverwege uit de wedstrijd ligt. Vergis je niet, het gaat niet om een paar kilometer zoals op de renbaan, maar om afstanden die in klasse 1 beginnen bij 25 km en in klasse 4 eindigen bij 160 km (of 2 x 100 km over twee dagen verspreid). Dan gaat het meer om het verdelen van krachten en energie, en met beleid rijden om goed te finishen. Denk maar aan marathonlopen bij mensen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-03 11:45

Ja, dat wist ik al, maar ik was in de veronderstelling dat het voornamelijk om de tijd ging. Wanneer wordt je dan bijvoorbeeld 1e tijdens een wedstrijd?

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 11:51

Een klassement wordt opgemaakt op basis van tijd. Maar eindig je ex aequo, dan eindigt degene met het paard met de laagste hartslag- en ademhalingswaarde hoger. Daarbij is 'conditie' (ik noem het maar even zo) dus doorslaggevend. En als bij keuring blijkt dat de hartslag- en ademhalingswaarden boven een bepaalde grenswaarde zitten, dan lig je er onherroepelijk uit. En vergeet ook de verschillende malen voordraven niet: voorkeuring, nakeuring en halverwege op de verschillende vetgates. Bij onregelmatigheid of kreupelheid mag je ook niet verder.

Voor de eindklassering is tijd dus wel belangrijk, maar er komt veel meer bij kijken dan alleen 'zo snel mogelijk van A naar B'. Bij veel wedstrijden is er trouwens ook een prijs voor de 'Best Condition', deze wordt -zoals de naam al zegt- uitgereikt op basis van de conditie van het paard.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-03 11:54

Aha, zo zit dat dus. Dank u.
Ik zal binnenkort misschien een wedstrijd bezoeken, om te kijken hoe het er aan toe gaat. Kijken of ik het dan echt nog leuk vind Haha!

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 bezoekers