Half blind

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Half blind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 14:44

Ik heb mijn paard sinds mei. Hij is net 5 en ik ben hem nu aan het inrijden. Hij is als veulen aan 1 oog blind geworden. Wie heeft er ervaringen met half blinde paarden?

Afbeelding
Afbeelding

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 14:50

ik ken wel een paard met 1 blind oog, met rijden gewoon heel normaal hoor alleen met omgang moet je een beetje oppassen omdat hij aan een kant niks ziet.

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 15:54

Ik heb ook een tijdje een half blind paard gereden. Was verder normaal te rijden, kon er ook heel goed mee springen. Maar wat Irishje zegt, in omgang moet je z'n zwakke kant in de gaten houden.

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 20:07

mijn tante heeft een half blind paard, daar kun je gewoon alles mee alleen even praten als ze je niet kan zien

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 20:11

Er stond een pony bij mij op stal, die was heeeel paniekerig op buitenritten. De eigenaresse wist niet dat ze aan 1 oog blind was, en heeft haar uiteindelijk bij een handelaar ingeruild voor een rustiger paard (zij is nogal bang aangelegd) Toen ze de handelaar later sprak, bleek dat de pony half blind was... Dat verklaarde meteen haar schrikkerigheid. Er zat wel wat waas over het blinde oog, maar je zag er eigenlijk weinig bijzonders aan, ze ziet er 20% mee, zo goed als blind dus.

We hebben ook een halfblind manegepaard gehad bij mij op stal, deze was heel braaf, je moest haar alleen aan de goede kant benaderen.

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 21:37

een manegepony is ook halfblind dat betekend dat ze gewoon braaf gereden kunnen worden enz

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 11:33

zolang jij vertrouwen geeft, en hem nergens tegenaan laat lopen wat ie niet ziet heb je aan een blind paard ook een geweldig maatje

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 12:52

Ik heb ook een tijdje een paardje gereden wat aan een oog blind was. Ik heb er niks bijzonders aan gedaan. Dezelfde behandeling en dezelfde rijwijze en ik heb nooit problemen gehad Lachen .

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 19:51

idd, je kunt een halfblind paard gewoon rijden als een normaal paard. Mijn vriendin heeft ook een halfblind paardje en die rijd er gewoon buitenritten mee. Dat gaat altijd goed hoor, alleen je moet er wel rekening mee houden dat het paard waarschijnlijk wat meer in de omgeving zal kijken omdat hij niet alles duidelijk kan zien.

whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 20:20

Ik heb ook een hele tijd op een halfblind paard gereden. Ook geen problemen mee gehad behalve dat hij heel soms schrok maarja..daar is niks aan te doen. Ik heb er ook gewoon mee gesprongen.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 09:58

Ik heb hiervoor ook een half blind paardje gereden en daar had ik ook geen problemen mee. Tot nog toe merk ik alleen aan hem dat ie wat wantrouwig is en graag alles wil zien waardoor ie snel is afgeleid. Maar dat hoeft niet perse aan zijn blindheid te liggen. Met longeren heeft ie wat moeite met 1 kant omdat ie de weep en mij dan niet meer kan zine. Ik leer het hem nu puur op stemhulp. Mijn paard is spring gefokt en uiteindelijk wil ik hem dan ook leren springen. Dan zal hij wel 200% vertrouwen in me moeten hebben.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 10:19

Mijn ruin is ook aan 1 oog bijna blind, als veulen waarschijnlijk iets van een doorntje in zijn oog gehad, ik zelf merk er niet veel van. Soms weleens dan ziet hij rechts datgene iets te laat en dan krijg ik een kleine schrik reactie, kanteld hij zijn hoofd wat.
Maar dat is alles, het scheelt denk ik ook wel dat al 14 is en er altijd al last van had.
Je ziet het bij hem wel goed, aan de rechterkant is zijn oog met bepaald licht wit en zie je een raar pupil.
Verder altijd even er aan denken dat je van de goede kant naderd en met springen wat ruimere wendingen maken dat je hem niet op het laatst verast met een sprong!

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 18:40

Mijn pony is ook aan 1 oog blind. Ik kan er alles mee, maar ik moet wel voor hem opletten aan zijn blinde kant zodat hij nergens tegen aan loopt. Ook moet je hem altijd even roepen als je aan komt lopen zodat hij zijn eigen niet een hartverlamming schrikt. Bij het buitenrijden probeeer ik altijd zijn goede oog aan de wegkant te houden zodat hij kan zien wat er aan komt. Soms is het ook wel eens handig als er iets engs in de berm ligt en hij kan het niet zien. Wel moet je er rekening mee houden dat hij de paardentaal in de wei ook niet goed kan zien en dat hij daarom meer risico loopt om een lel te krijgen.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 19:59

Ik heb een half blinde pony verzorgd. Deze pony had als veulen een ongeluk gehad, als gevolg daarvan was ze dus aan 1 oog blind, verder had ze veel littekens en zelfs deuken en hobbels in haar hals(ze liep naast haar moeder die voor de kar liep toen ze een ongeluk kregen dus waarschijnlijk heeft de koets haar geraakt ofzo). Deze pony had ook nog een veel arabieren bloed.

Haar blinde oog was nog 1 van de minste zorgen, alleen als je naast haar liep moest je wel aan haar niet blinde kant lopen want anders raakte ze in paniek. Bij haar zat haar oog er nog wel in(bij de jouwe kan ik niet zo goed zien of dat het geval is), er zat een soort vliesje op. Het oog was heel vaak ontstoken en het trok ook veel vliegen aan, daarom liep is in de "vliegentijd" vaak met van die slierten aan haar halster.

Met rijden was ze heel lastig, gewoon heel erg bang, maar dat kwam waarschijnlijk niet door haar blinde oog.

Toen ze mij eenmaal vertrouwde ging het echt heel goed, ik kan met haar springen(wat ze heel goed kon) en normaal rijden(zelfs zonder zadel en aan een halstertje en ze ging bij mij niet hard en zelfs nageven). Ik heb er erg van genoten, omdat ik ook merkte dat ze me vertrouwde. Ik was het totaal niet eens met de manier waarop de eigenaar met de pony's omging dus ik wilde eigenlijk al een heel tijd weg daar maar ik kon haar niet zo goed missen. Toen kwam er een ander meisje en die kreeg verkering met de zoon van de baas(de pony is kwestie was eigenlijk voor hem bedoeld maar was te lastig dus hij zat er nooit op)toen ging zij er ook wel eens op, zij heeft het hele vertrouwen weer weg gegooid. Bij mij was ze nog wel braaf hoor maar ze was echt wel weer wat banger geworden(als die ander in haar mond trekt misschien doe ik het dan ook wel). Erg jammer, toen ben ik er definitief mee gestopt. Ik heb toen een ander meisje een tijdje lesgegeven met die pony en uiteindelijk ging het vervelende kind ook weg maar ik was ondertussen echt veelste lang en bovendien reed ik een andere pony 2 keer in de week. Ik mis de pony nog wel eens, als ik foto's zie ofzo denk ik terug aan de fijne tijd die we samen hebben gehad.

Dit is dus een voorbeeld van een half blinde pony die wel gestresst is(maar waarschijnlijk niet perse om die reden)maar op mijn oude manege heeft ook een paard gestaan met 1 blind oog(spijker erin gehad)die was heel braaf en rustig.

Vaak als ze het van veulen af hebben zijn ze het gewend, misschien zelfs niet anders gewend, dus is het voor hun niet zo raar.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 20:00

Waarom heb je dit eigenlijk op rijtechnische problemen gezet, is het voor jou een rijtechnisch probleem?

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 10:14

Ik heb het bij rijtechinische problemen gezet omdat ik benieuwd was of anderen problemen ondervonden met het rijden van half blinde paarden, pony's.
Mijn paard heeft zijn oog nog wel maar het is half overdekt met vlies en heeft een grijze oogbol. Ziet er niet uit. Ook hij heeft veel last van vliegen en draaggt daarom een vliegen frontriem.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 10:58

Ja, die pony waar ik het over had had ook een grijze oogbol, beetje grijzig blauw achtig.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 17:41

Het paard van mijn instructrice is ook aan 1 oog blind, ze kan nu met hem ZZ-Zwaar starten. Dus het kan wel gewoon. En... er zijn toch ook veel paarden die buiten met oogkleppen gereden worden? Ik denk alleen dat hij jou moet vertrouwen.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 16:37

ik kende heel lang een halfblinde pony en reed er heel vaak mee. ik heb er ooit maar 1 keer last van gehad toen alle pony's op hol sloegen voor een lint en hij niet wist wat er was. verder sprong ik ermee, dressuur ging ook en in zijn jonge jaren (hij was toen ook al blind) schijnt hij een echte dondersteen te zijn geweest, dus bang was die ook niet. hij vertrouwde op je stem als er iets aan z'n blinde kant kwam. prima pony. ik denk niet dat je er veel problemen mee zou krijgen.

Larissa

Berichten: 729
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 20:57

Wij hebben ook een pony gehad, die ook blind was...genaamd Romand. We hem ruim twee jaar gehad. Hij was al ruim 18 jaar toen ie bij ons kwam, had een maanoog en was aan een kant half blind. Hij kon gewoon nog alles doen etc. En met rijden was hij niet braaf in de omgang maar dat was te danken aan zijn karakter... In de omgang kon je er van alles mee doen, alleen tijdens het rijden, je moest inderdaad voorzichtiger met hem zijn, zowel in de omgang als tijdens het rijden, maar verder was hij 'gewoon'...

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:09

Ik ken een paard dat aan één oog blind is en nu in de Z dressuur loopt Lachen. Volgens mij is ie ook nog maar 5 of 6, nog erg jong in elk geval, maar hij gaat echt hartstikke goed! Ze kwamen er ook pas achter toen hij 4 was ofzo.
Hoe het gaat zal waarschijnlijk ook wel afhangen van het karakter van je paard. Als het van nature een angstig/schrikkerig paard is en dan ook nog aan één kant niks kan zien, lijkt me dat bijvoorbeeld wel extra lastig.