Sesambeentje gebroken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Sesambeentje gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-03 21:00

Zo, mijn volgende topic op Medisch....m'n eigen beest staat dus met mok, de merrie die ik van de buren rijd stond al een tijdje stil. Die werd de laatste tijd steeds stijver, het begon met een rondje of twee, drie en op het laatst was ik een halfuur aan het losrijden voor ik een fatsoenlijke draf had (voldoende ruim en regelmatig, maar lang niet zoals ze eerder kon draven). ook heeft ze de laatste tijd was vreemde ongelukjes gehad: ineens een schiefl linksachter, ineens een bult op haar heup (die nog niet weg is). Op een gegeven moment was ik het zat, met de instrcutrice was ik het eens dat er meer met dit paard aan de hand moest zijn. Dus de VA laten komen. Die zag wel dat ze lang niet goed draafde en zei direct dat hij aan artrose dacht (ze heeft ook wat vreemde, volle kogels voor). Hij heeft toen meteen een bloedproef gedaan om spierbevangenheid uit te sluiten. De uitslag daarvan was dat alles normaal was, dus geen verhoogde spierenzymen.
Vandaag (een week of twee later inmiddels) zijn we in de kliniek geweest om foto's te maken. daaruit kwam geen artrose maar een gebroken sesambeentje rechtsachter. Volgens de VA hoeft ze daar echter geen las van te hebben. Maar draven doet ze niet, ze is zo stijf dat je met geen mogelijkheid kan zien aan welk been het ligt.
Uiteindelijk weten we dus nog niet wat de oorzaak van het probleem is maar wel dat ze een gebroken sesambeentje heeft.

Heeft er iemand ervaring met een paard dat dit ook had,
of misschien tips over hoe dit nu verder aan te pakken?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 21:29

Ik weet dat een gebroken sesambeen best ernstig is, hangt van de richting van de breuk af. De oppervlakkige buiger heeft daar aanhechting en door een breuk krijg je makkelijk dat de pees een deel van het sesambeentje naar boven trekt.

Je bedoelt niet het katrolbeentje hé? want dat is in de strikte zin van het woord ook een sesambeentje

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 23:32

Tjee...
Soms mankeren ze idd wel heel veel tegelijk...je kan je afvragen of het de moeite loont om volledig te onderzoeken wat het is en of het te verhelpen is. Heb de merries beenwerk mogen bezien, en dat verdiende idd niet de schoonheidsprijs meer. Vaak kom je er nooit achter wat nu werkelijk de oorzaak is, en veterinaire kosten tellen leuk op....

Maar voor verdere fokmogelijkheden kan het wel interessant zijn om te bepalen in hoeverre er erfelijke gebreken debet zijn aan de stijfheid.
Nou hoe dan oook, het is slecht nieuws. En ook geen goed teken dat ze het niet gemakkelijk kunnen vinden waardoor de stijfheid komt - dat betekent vaak ook dat de geneesheren niet helemaal weten wat nodig is voor genezing...
Sterkte ermee. Rot situatie.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-03 00:08

Ik ben volledig met Dees eens dat die benen er niet heel goed uitzien ('allemaal hobbels en bulten'), hoewel ik het idee heb dat sinds ze op rust staat die benen ook dunner zijn geworden. Maar dat kan perceptie van mij zijn hoor....maar, op de foto waren dus alle andere benen wonderwel goed.

Wat mijn idee nu is, nu ik er even over nagedacht is, is of de rug eens laten bekijken door iemand die daar meer verstand van heeft, of een second opinion laten doen bij een andere VA.
Maar ja, een probleem is dat het niet mijn paard is....

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 00:10

Op de foto zag je toch dat het sesambeentje gebroken was?? Hebben ze daar dan niet gezegd wat je verder moest doen? Zo'n paard moet je toch op rust zetten?

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-03 00:22

Nou, de VA heeft gezegd dat het waarschijnlijk nooit een topsportpaard gaat worden, maar dat ik er in principe alles mee kon doen (zonder dat hij echt de oorzaak duidelijk heeft!), omdat ze daar geen last van hoeft te hebben volgens hem en dus ook niet zozeer stokkreupel op rechtsachter is maar gewoon over de hele linie stijf is. Maar ik ga dus niet met dat paard aan de gang nu, dat vind ik niet verantwoord (je wilt niet weten hoe ze 'draaft' ) Maar ja, op rust zetten okay, maar dan? Dat schijnt niemand te weten! Dus vandaar dat ik denk aan een Second Opinion.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 00:36

Het is een experimentje Vitamine E waard, als de eigenaren (gezien de grootte van de veestapel merries) besluiten niet tot op de bodem te onderzoeken....
Of een periode Duivelsklauw.

Over de hele linie stijf en moeilijk is waarschijnlijk dan idd niet een gewrichtsaandoening. Mijn gok zou ook uitgaan naar de spierstofwisseling. Maar je kan ook een fysio een keer naar de rug + beweging laten kijken. In Harkema zit een redelijk goede fysio die niet zo heel duur is, Wijers heeft die man. Heeft vaak wel zinnige diagnoses....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Kimke
Berichten: 140
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 11:46

hey
mijn paard heeft ook zo een bobbel gehad op haar heup , daardoor liep ze ook onregelmatig als ik een volte maakte .
toen hadden we dat nog niet gezien dat dat zo een bobbel was (was zo een harde verhoogde plek)goede lennis van mij heeft dan die bobbel gezien en zei dat ze met een bloeduitsorting op die spier zat , en dus die spier loopt naar beneden langs haar bil . Hij heeft dan een prik gegeven om die vuiligheid er uit te duwen (gestold bloed) en daarachter dan 2 inspuitingen lang beide kanten van de heup (was een spuit die van nederland kwam en die in diepvries werd bewaard en voor inspuiten moest dat verwarmd worden) na een paar dagen rust nam die bobbel af en mankte zo ook niet meer .
Wat misschien kankzeg wel misschien , dat het ene (gebroken beentje) een gevolg is van het andere dus dat die daardoor dan de verkeerd houding gaat aanemen en dan zogezegd stijf word (bobbel)
maar die dingen dat je zei dat kwam mij bekend voor
als je wil weten welke spuit dat was kan ik dat wel eens navragen en dan kan je dat aan de VA voorleggen

groeten kim

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 11:52

Ik vind het onverantwoord een paard met een breuk van het sesambeentje physio te laten ondergaan. Het is en blijft een breuk aan een deel van de ophanging.
En mensen: het belangrijkste is toch niet een bobbel hier en daar. Bij een persoon die binnenkomt met een gebroken vingen en een blauwe plek ga je toch ook niet alle aandacht vestigen op die blauwe plek?
Heb je de foto's? Ga daarmee eens tot bij een kliniek in de buurt of Utrecht. Dat heb ik nu nog nooit geweten dat gezegd wordt dat ze daar weinig last van zouden hebben.
In het volbloedmilieu komen die problemen nogal eens voor doordat de kogel zo veel spanning te verduren krijgt:

"Most trainers are familiar with the clinical signs of swelling, discomfort and increased heat over the sesamoids, with the horse developing an initial 'scratchy' gait and shortened limb stride of a low grade persistent lameness of sesamoiditis, progressing to acute lameness in the case of sesamoid bone fracture. "

"Sesamoid Fractures
As outlined above, the most common location of sesamoid bone failure occurs in the upper one third or pointed apex of the roughly triangular shaped sesamoid bones. However, where long term changes develop, usually in the older horse, demineralisation and weakening of the bone progresses into the internal structure. Fractures below the top one third of the bone can occur in this case, resulting in a greater loss of integrity and support to the suspensory ligament in this critical high strain area. The advanced bone resorption, loss of strength and ability to repair under conditions of decreased blood perfusion reduce the likelihood of strong and successful fracture repair.

Recent studies have indicated that in early cases of apical fractures confined to the top third of the sesamoid bones, removal of fragments by careful arthroscopic surgery without disturbing or weakening the suspensory attachments, results in up to 64% of horses returned to racing.

This study carried out by Dr. Louise Southwood, an Australian veterinarian, working with leading orthopaedic surgeons at Colorado State University, also found that removal of the smaller apical fractures had the best chance of recovery. Success was further improved if the horses had been in training and raced prior to the fracture and surgery.

Another study, involving the repair of larger fractures of the lower one third of the sesamoids, indicated that initial casting to immobilise the limb, followed by 9 - 12 months rest to allow fibrous bridging of the fracture line, enabled a return to less stressful forms of equestrian exercise after retirement from racing.

Surgery to unite the fracture line using bone screws or wire encircling the bone to maintain apposition of the fracture line, combined with 4-6 months rest, resulted in between a 30-60% chance of return to racing. However, the degree of internal bone resorption and limitations in the blood supply related to surrounding suspensory ligament damage can directly influence the success of repair."

Vind ik een schande als die dierenarts dat paard niet op rust laat zetten.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-03 12:05

Even voor de goede orde Zannekin: het paard staat dus wel op rust.
Verder heel erg bedankt voor je verhaal! Ik zal dit ook even vertalen en aan de eigenaren laten lezen.

Dees: Juist met Weijers hebben ze slechte ervaringen met die Rohdiamant-merrie....het idee fysio is echt helemaal exit daar!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 12:35

Oke. Jammer van de slechte ervaring. Maar aan de andere kant, fysio voor paarden is ook wel wat vaag - je blijft je afvragen of dat wat je ziet nu dankzij of juist ondanks de fysio is...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Evi_V

Berichten: 292
Geregistreerd: 10-09-11
Woonplaats: Zemst (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:34

Die van ons zijn sesambeentje is afgebroken en is vandaag naar de kliniek gebracht voor de operatie.
Een operatie was de enige oplossing. Zonder operatie krijgen ze er zware artrose op en moet je ze inslapen.
Als er na zijn operatie geen ernstige complicaties optreden, kan hij nog gereden worden, maar nooit meer springen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ElinaSK, SentiBot en 103 bezoekers