Hoeveel zadelvet gaat er in een zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Hoeveel zadelvet gaat er in een zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 16:56

Ik heb nu bijna een liter olie versmeerd aan een 30 jaar oud zadel. Is dat teveel? ( hij ziet er nu lekker uit en voelt ook `voldaan` De beugels heb ik in een teiltje vet gelegd en die zijn er een beetje vettig uitgekomen eerlijk gezegd.

en hoe vaak vetten jullie je zadel in.. 1 x per jaar? elke week?

Hahah dat krijg je als je van een kunststof naar een leren zadel overgaat.

DubbelFun

Berichten: 88660
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 17:34

dapperdier schreef:
en hoe vaak vetten jullie je zadel in.. 1 x per jaar? elke week?

Ik haal er maandelijks een 'vet' doekje over. Meer om het stof er af te vegen dan met de bedoeling hem echt in te vetten.
Het leer is soepel en zacht en heeft blijkbaar niet zoveel vet nodig Haha!

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 17:37

Olie is heel slecht om te gebruiken! Voor riemen (teugels, beugelriemen etc.) is het juist heel goed, maar voor de andere onderdelen is het niet goed. Het trekt namelijk helemaal door het leer heen in de vulling, die daardoor gaat samenklonteren. Beter kan je gewoon vet gebruiken.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 21:07

vulling? welke vulling? Het gaat hier over een westernzadel. Haha! Ik ben juist geadviseerd om olie te gebruiken omdat het er intrekt en niet erbovenop blijft liggen. Ik ben ook gewaarschuwd dat de boom (hout omtrokken met rawhide) niet teveel olie mag opnemen omdat ie dan zacht wordt. Maar lijkt me dat je daar meer dan 1 mager litertje voor nodig hebt?

Op sommige plaatsen is het leer nu nog een beetje stug..daar waar de fenders het paard raken bv..zeg maar de achterkant..dit kan natuurlijk van vuil komen. ( ik heb het schoongemaakt met zadelzeep, maar 30 jaar vuil haal je er niet zomaar uit)
Is dat 'normaal?'

de rest van het zadel is wel soepel dus eens per maand een doekje zou genoeg moeten zijn...

missquarter
Berichten: 276
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 15:39

Zo, waar haal je een zadel van 30 jaar oud vandaan?
Geinig! Heb je foto's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 17:07

30 jaar is nog niet zo oud hoor MissQuarter Haha! Een goed werkzadel haalt dat makkelijk. Mijn zadel is ongeveer net zo oud als ik en ik denk dat 'ie mij ook gaat overleven *LOL*

Een liter lijkt me wel heel erg veel hoor voor 1 zadel. Ik doe mijn zadel eigenlijk alleen met iets meer dan zadelzeep alleen als ik er iets 'bijzonders' mee doe, een wedstrijd of demo ofzo. Anders alleen effe snel met zadelzeep.
Voor m'n westernzadel gebruik ik verder uberhaupt geen olie ofzo, alleen maar Urad Creme. Dat breng je heeeeeel dun op, en je zadel glimt voor weken als een spiegeltje! In totaal mag m'n zadel blij zijn als het vier keer per jaar gepoetst wordt Haha!
Ach, blijft 'ie dankbaar van *LOL*

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 18:00

Tja, d´r gaat wat olie in hé ? Knipoog

Als het leer van dat zadel echt droog is, gaat er wel een litertje in....(!?).

Als we een nieuw westernzadel “goed” invetten, neemt het gewicht bijna een kilo toe.

Olie is voor een 1e behandeling OF een behandeling bij “uitdroging” een oplossing, maar bij regelmatig vetten moet je geen olie gebruiken. Het maakt het leer dan te zacht en dan gaan bijv. de stijgbeugelriemen (ongelijk) rekken.

Ik vet 2x per jaar in (vooral aan de binnenkant). Daarnaast doe ik nog wat aan poetsen. Daartoe gebruik ik goede schoensmeer (met bijenwas) in de kleur van mijn zadel. Insmeren en pas na een paar uur uitwrijven. Dan neemt ie de kleur weer op en blijft ie mooi .

Te veel olie is bijna net zo slecht als te weinig olie !!!

basß
Berichten: 83
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 18:23

1x in de maand

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 20:37

sablou schreef:
Tja, d´r gaat wat olie in hé ? Knipoog

. Het maakt het leer dan te zacht en dan gaan bijv. de stijgbeugelriemen (ongelijk) rekken.

Ik vet 2x per jaar in (vooral aan de binnenkant). Daarnaast doe ik nog wat aan poetsen. Daartoe gebruik ik goede schoensmeer (met bijenwas) in de kleur van mijn zadel. Insmeren en pas na een paar uur uitwrijven. Dan neemt ie de kleur weer op en blijft ie mooi .

Te veel olie is bijna net zo slecht als te weinig olie !!!


Ah! Heb idd een stijgbeugel probleem... ik meende dat dat al vanaf voor de liter olie was eerlijk gezegd.. links is langer.. kan natuurlijk ook van 30 jaar opstijgen komen! Ga de komende 30 alleen maar rechts opstijgen WaAHAHAhahah!

De meeste olie is verdwenen in de skirts.. die waren behoorlijk droog en in de stijgbeugels, die zien er nu toppp uit, maar een beetje te vet...ahum.

Ik berg de andere liter olie die ik gekocht had lekker op en ga verder met een bijenwas of schoenpoets als ik vind dat ik heel graag wil poetsen!

Die kraak gaat er zeker niet uit met wat olie? Talkpoeder was geloof ik het advies..

Ben heeel heppie met mijn zadel OMDAT HIJ GOED PAST!!! hoera! En lekker zit en mooi is.. eeeh foto heb ik nog niet van na de reparatie ( nieuw schaap eronder bèÈÈÈÈèh)
Afbeelding
rare deken/pad combi is nu ook niet meer nodig...

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 20:44

Bij nieuw leer , of oud leer dat niet goed verzorgd is geweest en daarna bij mij terechtkomt , ga ik ook eerst flink olie erin laten trekken. Elke keer
een laagje erop smeren , in laten trekken , weer laagje.....zo steeds maar door , totdat je merkt dat het leer lekker zacht en goed aanvoelt , en de olie er niet meer zo snel intrekt. Even uitpoetsen.

Alles is dan mooi , zacht en soepel zonder vettig te zijn.
Als je die moeite even nemt dan hoef je er verder nauwelijks meer iets aan te doen...alleen als het viezig wordt even met een vochtig sponsje over de zadelzeep , over het leer....en 1 of 2 keer per jaar een dun laagje olie mocht het leer nog wat nodig hebben.

Er ligt hier in de schuur nog een hoopje riemen van vanalles en nog wat ,
redelijk goedkoop leer maar ook mooi Engels spul , daar heb ik al 5 jaar niks aan gedaan , ligt in vochtige schuur en in een hoekje uit de weg gegooid (ja erg he Haha! ) , mankeert abslouut niks aan !
Ziet er schitterend uit op een laagje stof na dan , maar geen schimmel of wat dan ook...heeft nu gewoonweg niks meer nodig omdat ik het in het begin meteen netjes verzorgd heb. Best raar dat ook dat goedkope prut-leer geeneens wittig wordt ofzo *LOL*

In een nieuw leren dressuurzadeltje gaat al makkelijk een litertje olie voordat het leer wat dreigt te gaan worden , dus een westernzadel weet daar ook wel raad mee Knipoog

missquarter
Berichten: 276
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 08:18

Hai Sonja,

Ja eigelijk valt het wel mee 30 jaar (ben ik zelf) hihihi Haha! Het klinkt alleen zo oud..........pffffff.......
Het lijkt oud omdat ik pas ben verwent met een nieuw zadel.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 08:32

pmarena schreef:
In een nieuw leren dressuurzadeltje gaat al makkelijk een litertje olie voordat het leer wat dreigt te gaan worden , dus een westernzadel weet daar ook wel raad mee Knipoog

Ik heb al verschillende nieuwe zadels gehad, maar ik heb er nog nooit een liter ingestopt
Ik olie het ook altijd maar 1 keer in, dan de eerste paar weken af en toe invetten, zeker als ik in de regen ga rijden. Daarna vet ik nooit/zelden meer, ik hou het wel altijd goed bij met zadelzeep.
Bij Engelse zadels moet je ook uitkijken dat je niet gewoon de vulling zit vol te stoppen met olie.

Hoe het met westernzadels zit weet ik niet, ik denk dat het toch een kwestie van gevoel is. Zodat je toch genoeg voedt, maar niet verzadigt.

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 20:16

Niet bij mij hoor Haha!

Ik ben meer van de Wintecs , lekker simpel kunststof dat je al soepel en makkelijk hebt bij aanschaf.

Maar een zadelgekke vriendin van mij smeerde altijd op haar gemakje (niet binnen een week ofzo Tong uitsteken ) een litertje olie weg in een nieuw zadel.
En dan begon het pas een beetje mooi soepel te worden.

Verdrinken in de olie is wat anders natuurlijk dan steeds een laagje dat
vlot opgenomen wordt Lachen .

Idd goed voeden , zonder vettig aan te gaan voelen

lecoco
Berichten: 294
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 21:19

stoer foto

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-03 18:12

dank....