bestgaand rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pjotter
Berichten: 95
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Hoogeloon

bestgaand rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-03 10:41

ik ga 26 juli in tolbert op de NRPS keuring mee doen aan bestgaand rijpaard.
nou is mijn vraag hoe gaat dat precies en hoe kan ik het best voor berijden.

zijn er trouwens meer mensen die naar die keuring gaan?


eeyore

Berichten: 428
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Nieuwehorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 10:44

Onze verzorgster gaat op 24 juli meedoen aan bestgaand rijpaard. Dit is tijdens een friezen fokdag. Helaas kan ik je niet helpen, wij weten zelf ook nog niet hoe het in elkaar steekt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:14

Meestal gaan ze gewoon vrgaen om rondjes te rijden in verschillende gangen en van hand laten veranderen enzo, net zo lang tot ze eruit zijn welke ze het beste vinden. Je moet je dr denk ik niet te veel van voorstellen. HIj moet op die rondjes dan gewoon netjes lopen.
BIj springen (als ze dat doen) weet ik ook niet hoe dat gaat.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:21

Maar volgens mij mag je niet met een dekje rijden. Wel met een shabrakje, of niks. Maar dit weet ik niet helemaal zeker...

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Kabouterdans
Berichten: 5085
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:22

Zadelrubriek

De zadelrubriek staat open voor stamboek- en hulpstamboekmerries, ruinen en niet goedgekeurde of erkende hengsten. Er zijn aparte rubrieken voor zowel D-pony's en E-pony's als rijpaarden grote maat.

Er zal extra aandacht geschonken worden aan de zadelrubrieken. Deze rubrieken, waarin de sport- en fokpony's hun rijtypische kwaliteiten kunnen tonen, verdienen de nodige aandacht omdat hiermee de gebruikseigenschappen van de deelnemende paarden en pony's extra geaccentueerd worden. Omdat in de praktijk blijkt dat niet iedereen weet wat er in een zadelrubriek gevraagd wordt, geven wij een toelichting.
Een africhtings-, gecombineerde- of mexicaanse neusriem is toegestaan. Alle andere vormen van neusriemen zijn niet toegestaan, ook geen hackamore.
Bij voorkeur dient het paard gereden te worden op een zo'n klein mogelijk zadel. Het gebruik van een martingaal, springschoenen, peesbeschermers en andere hulp- of beschermingsmiddelen is niet toegestaan. Het gebruik van een vierkant schabrak of in zadelvorm is wél toegestaan.

Bij voorkeur dient het paard gepresenteerd te worden met een gewone gladde teugel.
Belangrijk is dat het harnachement past bij het paard.

Nadat alle deelnemers op catalogusvolgorde in stap op de rechterhand zijn binnengekomen, moet er opgesteld worden op de A-C lijn met het hoofd richting publiek c.q. jurywagen. De jury zal dan aan de rechterkant beginnen met de individuele inspectie. Hierbij wordt het paard/pony bekeken op zijn exterieur en eventuele beengebreken. De jury geeft, wanneer zij het paard voldoende heeft gezien, de aanwijzing "Paardlengte voorwaarts".
Daarna dient u weer halt te houden. De jury komt nu bij het volgende paard en zal dus op deze wijze alle paarden individueel beoordelen. Daarna geeft de ringmeester het commando "voorwaarts in stap op de rechterhand". Hierbij wordt gelet op de souplesse en ruimte in de stap.
Belangrijk is dat het paard de kans krijgt zich zo natuurlijk mogelijk te bewegen.
De ringmeester zal op aanwijzing van de jury het commando "in draf overgaan" geven waarna alle deelnemers de draf dienen te tonen. Belangrijk is dat de catalogusvolgorde aangehouden wordt en dat er in een zo groot mogelijke baan om de jury heen gereden wordt.
De draf wordt beoordeeld op regelmaat, balans, tact, draagkracht en achterbeengebruik. Uiteraard is de schoudervrijheid een belangrijk beoordelingscriterium. De paarden hoeven niet getoond te worden als in een dressuurproef, maar een zadelrubriek mag ook geen racepartij worden. Ideaal is wanneer de paarden nageeflijk en met een lichte aanleuning getoond worden. De jury geeft daarna de ringmeester het sein dat het commando "in galop overgaan" gegeven kan worden. Ook hier geldt weer dat er gekeken wordt naar de zelfhouding in galop, ruimte van de galopsprong en het onderbrengen van de achterhand. We zien graag een ruime goed voorwaarts-opwaarts gesprongen galop, waarbij de achterhand goed ondergebracht wordt. De galop wordt nogal eens getoond in een te hoog tempo en dat komt de bewegingsvorm dan niet ten goede. Degene die het hardst loopt, komt lang niet altijd bovenaan.

Na de galop geeft de ringmeester het commando "in draf overgaan". Wanneer iedereen draaft, volgt het commando: "Bij nr. 1 te beginnen over de diagonaal van hand veranderen". Zowel de draf als galop worden nu op de linkerhand getoond.

Wij willen nogmaals benadrukken dat het rijden van een zadelrubriek géén dressuurproef en óók geen snelheidswedstrijd is. De houding onder het zadel en de natuurlijke bewegingen zijn de grootste aandachtspunten van de jury. Wanneer een paard netjes dressuurmatig is afgericht, zal dit de totale vertoning alleen maar ten goede komen.

zie ook www.nrps.nl
evenementen
provinciale keuringen 2003

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:28

Als je paard/pony niet gewoon is om in groepen te rijden zou ik dat wel een keer gaan proberen.
Vaak is het een zooitje en word je wel een paar keer van je sloffen gereden, daar moet je paard/pony wel tegen bestand zijn.
Ook hebben ze vaak het idee dat 'de groep' zonder hen vertrekt als je net in een rustig gedeelte van het veld rijdt.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 13:37

Verwacht er idd niet erg veel van. Ik heb afgelopen zaterdag in Vrouwenpolder meegedaan aan bestgaan onder het zadel en het is idd eerst opstellen, dan achter elkaar aan wegstappen, rondje draven, van han veranderen, rondje galopperen en weer stappen.

Ik denk dat ik in totaal 10 min. gereden heb.
Succes!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 17:05

Niet te truttig rijden: het is een gangenbeoordeling, dus probeer z'n beweging zo optimaal mogelijk uit te komen. Je rijdt in een grote groep in rondjes om de jury heen, dus probeer jezelf een beetje in de kijker te rijden. Als de jury je niet ziet, kunnen ze je ook geen goede punten geven namelijk...

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 09:14

Ik vind het zo'n gave rubriek om te rijden! Het was voor mij bijna een reden om Fitz in het NRPS op te laten nemen Knipoog

Anyway, wat Zep zegt is idd heel belangrijk: rijd je in de kijker. Dus niet achter de andere paarden rijden maar gewoon voor langs, paarden inhalen enz. De jury moet je kunnen zien.
Het gaat om de gangen dus de aanleuning is minder belangrijk. Als jouw paard met een lange halshouding dus beter kan stappen dan wanneer je hem meer verzamelt, laat hem dan lang lopen.
Terugrijden en wegrijden heeft geen zin: ze kijken naar de natuurlijke kwaliteiten van het paard.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

pjotter
Berichten: 95
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Hoogeloon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-03 17:46

heel erg bedankt allemaal!!

ik vind het erg spannend maar blijf denken: het is voor de lol.
dus we gaan er voor!

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 22:49

Ha Linda, niet zo heel veel nieuwe dingen toch? Succes alvast!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 21:56

Zep schreef:
Je rijdt in een grote groep in rondjes om de jury heen, dus probeer jezelf een beetje in de kijker te rijden.


Hoe kun je dat dan het beste doen?

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 22:28

Door voor andere te rijden Haha!
Verder hebben veel paarden en ruiters de neiging tot kluitjes vorming, zoek dus contnue de ruimte op.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 147 bezoekers