Tips voor het bouwen van Round Penn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Tips voor het bouwen van Round Penn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 11:29

Op onze nieuwe stek willen we straks een round penn maken.
We zijn het al aan het uittekenen en ook niet onbelangrijk, uitrekenen!
Ik heb in oude topics wel tips gevonden voor de materialen maar niet over formaten?
Wat is eigenlijk de ideale doorsnede in meters en hoe hoog?
Het wordt een dichte roundpenn zodat de paarden niet naar buiten kunnen kijken, het plan is nu 1,80 m. hoog... en verder om het 15 of 18 meter in het rond te maken...
Zitten we dan goed?
Verward

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 11:36

Er stond een keer in de Bit dat als je er ook in wilt werken je toch wel een minimale doorsnee moet hebben van 16 m. Ook in verband met blessures etc, vanaf deze maat zit je goed.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 11:52

Klinkt goed. Niet te rul zand erin en liefst de bouten oid ook verzonken.

Funnygirl
Berichten: 579
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:16

Waar wil je hem voor gebruiken. Mocht je erin willen rijden dan denk ik inderdaat dat je toch al gauw een doorsnee van 16 m nodig hebt. Volgens mij zijn er zelfs round penns van 30 m. Vorig jaar in Brunssum geweest. Hier hebben ze er volgens mij een van 30 m.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 12:44

Het is niet om in te rijden. daarvoor komt een rijbak. maar het is meer voor grondwerk, longeren (een vriendin van me noemt dat vliegeren Haha! ) en dat soort dingen...
Misschien dat'e wat hoger moet zit ik nu te denken, 1.80 m. kijken ze zo overheen Frusty

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:53

Voor de veiligheid is het wel handig als iemand er van buitenaf in kan kijken.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 13:00

Funnygirl schreef:
Waar wil je hem voor gebruiken. Mocht je erin willen rijden dan denk ik inderdaat dat je toch al gauw een doorsnee van 16 m nodig hebt. Volgens mij zijn er zelfs round penns van 30 m. Vorig jaar in Brunssum geweest. Hier hebben ze er volgens mij een van 30 m.


Deze is 40 meter. Nerd

PBill

Berichten: 37
Geregistreerd: 03-04-03
Woonplaats: Mooiste plek in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 15:09

Kunt ook een vierkant maken van minimaal 12x12. Als je het gaat gebruiken voor grondwerk dan is een vierkant volgens mij 'beter' dan een rondje. Het paard kan een rustplek (hoek) opzoeken en je kunt gemakkelijker rollbacks aanleren... (op een zijde) ze laten hoeken... enz... rondjes lopen ze toch wel.. Ik heb zelf spijt dat ik een ronde round-pen heb gemaakt. Onze paarden voelen zich rustiger in een vierkante omgeving.. en lopen daar toch ook rondjes in...

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 15:13

PBill schreef:
Kunt ook een vierkant maken van minimaal 12x12. Als je het gaat gebruiken voor grondwerk dan is een vierkant volgens mij 'beter' dan een rondje. Het paard kan een rustplek (hoek) opzoeken en je kunt gemakkelijker rollbacks aanleren... (op een zijde) ze laten hoeken... enz... rondjes lopen ze toch wel.. Ik heb zelf spijt dat ik een ronde round-pen heb gemaakt. Onze paarden voelen zich rustiger in een vierkante omgeving.. en lopen daar toch ook rondjes in...


Daat zit wel wat in ja.........
mmmm, weer iets om over na te denken.
thanx!

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 15:15

Een deel van wat PBill zegt klopt, bij NH wordt ook veel gebruikt gemaakt van een vierkante penn.

Wel schuilt er in een vierkante penn meer het gevaar dat als je meerdere paarden er in zet en ze krijgen mot dat een paard in een hoek gedreven kan worden en vervolgens kompleet in elkaar gemept kan worden.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 15:53

Wij hebben 2 roundpenn´s (klinkt heel wat, he?).

De 1e is zo´n 12 meter in doorsnee en gemaakt, door 12 lange ronde weidepalen (3,5 mtr) in een cirkel te zetten (1 mtr in de grond). Een 13e paal staat direct naast de 1e paal, niet in de grond zelf, maar in een plastic PVC buis die in grond is gegraven. Zodoende kan die paal uit de grond getild worden om als opening te dienen.

Om de palen zit winddoek dat door tuinders gebruikt wordt om gewassen uit de wind te houden. Je kunt het kopen bij de Boerenbond. Je kunt er doorheen kijken, maar het geeft paarden genoeg “afscheiding” om er keurig langs te lopen. Wil je een ondoorzichtige wand, kun je ook worteldoek nemen.

Het winddoek of worteldoek zit met een zware nietmachine gewoon tegen de palen geniet. Omdat worteldoek meer wind vangt, kan het zijn de je een enkele paal moet schoren (kort lijntje).

De kosten voor een dergelijke roundpenn liggen (los van zand of andere vulling) op rond de Euro 150. (12 palen van Euro 8 en wat doek).

Deze roundpenn is zeer effectief en zeer economisch.


Onze 2e roundpenn is zo´n 18 meter in doorsnee. Deze roundpenn is een echte zwaargewicht; de palen zijn spoorbielsen van 2,8 mtr, die 1 meter in de grond zitten.

Op 1 meter boven de grond zitten horizontaal tussen de spoorbielsen ronde stalen pijpen. Daaraan hangt een 1 cm dikke rubber mat, vanaf de pijpen tot op de grond.
Tussen 2 spoorbielsen is een draaipoort gemaakt. De rubber band is afgedankte transportband.

Boven de eerste meter zit (op extra paaltjes aan de spoorbielsen) nog 1 mtr hoog worteldoek (op extra palen tegen de spoorbielzen). Zodoende heeft deze roundpenn een gesloten wand (onder rubbermat, boven worteldoek).

Het voordeel van deze roundpenn is,:
- Paarden kunnen niet naar buiten kijken en zijn meer geconcentreerd aan het werk.
- Het zand vliegt niet naar buiten, maar blijft tegen de rubber mat liggen en vormt een soort kuipbocht.
- Het zand binnen in de roundpenn kan zo´n 20 cm hoger zijn dan daar buiten. Dat heeft als voordeel, dat het water beter wegloopt en er zelden een modderpoel in ontstaat.

De kosten voor een dergelijke roundpenn liggen (los van zand of andere vulling) veel hoger dan de 1e:
12 spoorbielsen (Euro 10 p.st.), stalen pijpen (Euro 100) en rubbermat (Euro 300).

Maar hij gaat een mensenleven mee.......

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 16:05

sooowheee Sablou..... er zitten nog net geen inbussleuteltjes bij Clown

Heb het al uitgeprint!

PBill

Berichten: 37
Geregistreerd: 03-04-03
Woonplaats: Mooiste plek in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 16:05

Longeren doe je toch niet met meerdere paarden tegelijk... wordt zo'n kluwe... Maar je hebt gelijk SM... niet meerdere paarden in zo'n vierkantje (zou ik ook niet in een ronde doen) zetten.. tenzij het zulke maatjes zijn.... anyway.. als je hem toch dicht maakt dan zou ik er zowieso geen paard onbeheerd inzetten..

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 16:43

PBill schreef:
Longeren doe je toch niet met meerdere paarden tegelijk... ..

Ik heb het wel gedaan hoor, scheelt een stuk qua tijd Haha! . Al zou ik het geen longeren willen noemen, maar rondslingeren zonder touwtje. En het waren idd maatjes, al konden ze best nog wel uit lolligheid een beentje uitslaan naar elkaar.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 17:50

Ik zou persoonlijk een ronde longeerkraal gebruiken, helemaal als je veel jonge paarden beleerd. Voor de eerste keren zadelmak maken en rijden hoef je dan niet zo aan die mond te zitten, het paard volgt de cirkel vanzel, als je in de round pen rijdt. Met een vierkante longeerkraal heb je het risico dan toch heel snel dat hij een hoek induikt en dan moet je aan die mond zitten. Hetzelfde met het longeren zonder longeerlijn, op een vorige stal met vierkante longeerkraal dook mijn merrie gewoon iedere keer die hoeken in. Op de huidige stal hebben we een round pen. Die van ons is 18m doorsnee.

Dus het ligt er helemaal aan wat je met de round pen wilt. Maar een round pen zou geen round pen heten als hij niet rond zou zijn....toch? Haha!