ADVIES NODIG: Dit paard kopen ja of nee?!*FOTO'S*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

ADVIES NODIG: Dit paard kopen ja of nee?!*FOTO'S*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-03 14:08

Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen....

24 september 2002 werd Julia verkocht, een manege pony waar ik erg aan gehecht was geraakt. Ik was kapot en was van plan me niet meer aan een manege paard te hechten. Daar heb ik me niet aan kunnen houden. Niet lang nadat Julia verkocht was kwam er een nieuw paard op de manege: DUC. Ik reed steeds vaker op hem, en als ik me verveelde of Julia miste dan was ik bij Duc te vinden. Ik wist dat ik afstand moest houden, want ik wilde me niet aan hem gaan hechten. Het is maar weer gebleken dat je dat soort dingen niet in de hand hebt. Wel heb ik deze goed onthouden dat het een manege paard is en dat ie dus opeens weg zou kunnen zijn. Duc heeft van het begin dat ie bij ons op de manege staat al wat moeite met de galop. Die problemen zijn alleen maar erger geworden. Dat is niet het enige probleem, hij gooit zijn tong over het bit, drukt zijn rug weg... Als je wat verder gevorderd bent is ie nog wel te rijden qua nageeflijkheid. Maar je ziet dat hij niet gelukkig is op de manege, hij kan het gewoon niet aan.

Gister werd ik door de eigenaar van de manege apart genomen. Het ging over Duc zei hij. Hij vertelde me dat de handelaar op zoek was naar een ander paardje, en dat hij Duc ging inruilen. Hij zei dat ik hem wel kon rijden, maar dat hij op manege niet kon blijven. En daar heeft hij gelijk in, het is geen manege paard. Hij zei dat ik Duc van hem kon kopen, iets waar ik zelf al serieus over zat te denken. Maar dan eerder over een half jaar. Als ik geld had. Hij vraagt er 1200,- voor. Ik vind het aan de ruime kant voor een vosruin van een jaar of 6/7 van ik schat 1.60m die moeite heeft met galop, last heeft van zijn rug en zonder zekerheid of dit ooit nog goed kan komen. Hij advieseert mij hem niet te kopen, ik ben immers een student van 17 die in hartje amsterdam woont en denk ik niet veel financieele steun krijgt van ouders... Er is vast een manier om aan 1200,- te komen, maar dan ben ik er nog niet. Zoiu ik hem kopen, dan wil ik hem sowieso tot augustus o.i.d. op de wei willen zetten en daarna verder kijken. Ik moet het er ook nog met mijn ouders over hebben, maar ze wisten wel al dat ik met het idee van kopen liep, maar nu gaat het wel erg snel.

Heel erg bedankt voor het lezen
Wat is jullie advies na dit verhaal?
Groetjes Remi

En dit is nou Lovers DUC Lovers :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Reem op 02-07-03 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"


Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 14:12

Ik zou het niet doen. Er zijn ook voor dat geld gezonde paarden om et kopen. Waar je dan vanzelf ook aan gaat hechten en waar je misschien minder zorgen om hoeft te maken qua gezondheid.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 14:13

Ik denk dat je meer plezier kan hebben als je nog even door spaart en een correct paard koopt. Als ik dit zo lees heb je dik kans dat Duc niet door een keuring heen komt.

Kimnor

Berichten: 2547
Geregistreerd: 17-06-01
Woonplaats: Overal en nergens :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 14:14

Jeetje... ja moeilijke situatie.
Je bent natuurlijk gek op Duc en wilt hem een goed leven geven.
Je weet niet waar hij terecht komt als hij verkocht word.
Dit paard heeft wel problemen en ik vind 1200 Euro ook teveel voor dit paard, maar dat is wat die man er voor wil hebben. Je zou kunnen proberen om de prijs wat omlaag te krijgen, maarja dan ben je er natuurlijk nog niet. Een paard kopen kan iedereen, maar onderhouden is een ander verhaal. Er komt een hoop bij kijken. Dat gaf jij ook al aan in je verhaal, dat het onderhouden wel een probleem kan worden, omdat je ook geen financiele steun verwacht van je ouders.

Ik zou er in elk geval heel goed over nadenken of het allemaal wel haalbaar is voor je. Een stal in Amsterdam is natuurlijk niet goedkoop.
En omdat hij problemen heeft, kan dat op den duur ook erger worden en zouden er dierenartskosten bij kunnen komen. Dat weet je niet...
Is het niet haalbaar, zou ik het niet doen... Ookal wil je het zo graag.
Ik wens je veel succes met je besluit.

Groetjes Linda

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 14:15

je moet altijd doen wat je hart je ingeeft, als hij bij een handelaar terecht komt weet je nooit wat er met hem gebeurd, en als ik hoor dat hij niet perfect is...
als ik jou was dan zou ik hem denk ik kopen, omdat je zo gek op hem bent en vind dat hij een goede baad verdient, als je een paard financieel niet aankan, dan zou ik als ik jou was het paard goedkoop ergens neer zetten, en dan heel rustig aan op zoek gaan, naar een zeer geschikte baas, iemand waarbij je gelijk de klik hoort,
je weet dan dat hij goed terecht komt en je kunt zelfs nog regelen dat je af en toe bij hem gaat kijken.
je geeft hetbeest dan een eerlijke kans, je hebt er zelf een goed gevoel over, en nog meer .
succes ermee

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 14:17

1200 valt nog wel mee, het paardje is nog jong, en je houdt van dit paard, ik had er eerst goed over nagedacht maar had het wel gedaan als ik zeker wist dat ik er voor kon zorgen

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-03 14:18

Nou ik weet denk ik wel zeker dat Duc niet door de keuring heen komt, maar ik laat hem ook niet keuren. Duc is gewoon een heel leuk lief en mooi pardje, perfect voor mij. Hij is nog aan de jonge kant, en volgens mij met geduld en één ruiter zal het ongetwijfeld beter gaan. Maar jullie hebben ook wel gelijk hoor, maar hij verdient een goed baasje, hij is echt de goedheid zelve. Je weet nooit waar ze heen gaan hè, na de handelaar.

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

baudyh

Berichten: 4274
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 14:19

Hai,
Ik vind 1200 euro niet te veel mits hij goed gekeurd wordt voor de verzekering.Denk wel goed na.Een eigen paard kost veel zeker als je in het westen woont.
Ik denk dat duc als ie eenmaal op een stal staat waar ie het wel naar zijn zin heeft en je goede begeleiding krijgt een heel stuk vooruit zal gaan.Maar neem wel de kosten ruim.Denk zeker aan(ligt er wel aan op wat voor stal je gaat staan)dat je uit moet gaan van min 500 euro per maand.Als je naar mijn mening goed voor je paard wil zorgen.En wat doe je nu,zit je nog op school,werk je al,je moet wel een beetje in de toekomst kijken.Een eigen paard kost niet alleen veel geld maar ook veel tijd.mijn advies is denk er goed over na,bespreek het met mensen die je kan vertrouwen.
sucses ermee...

Trots op onze 2 merrieveulens ; Una bella Donna prinses G.W.( McLaren x cover story) en Uliantha G.W. ( Vaderland x Sander)

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-03 14:21

kinglover schreef:
als je een paard financieel niet aankan, dan zou ik als ik jou was het paard goedkoop ergens neer zetten, en dan heel rustig aan op zoek gaan, naar een zeer geschikte baas, iemand waarbij je gelijk de klik hoort


Hier heb ik inderdaad dus ook aan gedacht.. Maar echt goedkope stalling is moeilijk te vinden hier in de buurt. Ga ik verder, heb ik ook problemen met vervoeren, al moet dat kunnen lukken.

Ik moet er echt goed over denken en praten, maar echt veel tijd heb ik net. Het is onduidelijk wanneer de handelaar en geschikt paardje voor duc heeft gevonden.

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 14:23

en als jij nu al op zoek gaat naar een goed baasje voor hem, dan heb je nu toch nog een half jaar de tijd,
of lees ik het verkeerd?

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-03 14:32

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt geloof ik, kinglover.
Duc staat op een manege en de handelaar is op zoek naar een ander paardje voor duc. Als hij een ander paardje gevonden heef t gaat duc weg. Ik denk dat dat wel binnen een half jaar gebeurd is! Ik zou hem dus eerst moeten kopen, stallen en dan zou ik als ik het niet aankan een nieuw baasje kunnen zoeken.

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 14:46

Ik dacht 'kan misschien wel lukken' tot ik las dat je in Amsterdam woont. Stalling is daar onbetaalbaar, helemaal als je 17 bent. Ik zou er niet aan beginnen op deze manier, laat het paardje los (ook al is dat moeilijk) en als je dan klaar bent met school/studeren kan je op zoek naar een leuk gezond paard waar je niet van in de financiele problemen raakt...

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 14:46

Als ik je verhaal zo lees....
Het eerste wat er in mij opkomt, wat is het paard jou waard? Tuurlijk zal je voor dat geld allicht een beter, mooier en leuker paard kunnen kopen maar daar gaat het jou toch niet om, het gaat jou toch om Duc? Doe wat je hart je ingeeft en doe een bod van 800 euro en zoek een boer in de buurt waar je hem voor een redelijk bedrag kunt stallen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 14:48

ga de boeren in de buurt af, daar is vast wel een goedkoop plekje te vinden voor een paard, want ik weet dat het als student vrijwel niet mogelijk is om stalling op te hoesten elke maand, een boer waar ie lekker in het land kan lopen , die kost niet zoveel en een rijbakje is er ook vast wle in de buurt
als ik het zo hoor is het geen verkeerd paard. toch zal ie wel wat onder de leden hebben want anders komt ie niet in de handel en verkoopt een handelaar (zeker in de buurt van amsterdam!!!!!) hem niet voor die lage prijs, want echt hoog vind ik de prijs voor een paard niet (Mits ie dus echt wel 160 of hoger is.
toch adviseer ik je hem wel te keuren , want de aanschafprijs is dan wle niet zo hoog, maar de kosten die je dalijk zal hebben zijn wel hoog, en dan heb je meer aan een goed p[aard als aan een paard wat dalijk de dierenarts vaak nodig heeft.

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-03 14:53

Ja, ik kan natuurlijk altijd lager bieden... Maatr keuren, ik weet eerlijk gezegd niet een s hoe dat moet en kost dat geld.. a sorry ben een beetje een groentje qua eigen paard zeg maar. En wat heeft dat keuren voor nut,. ik bedoel ik denk niet dat ie goed gekeurd wordt...

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 14:54

Is duc geen draver?
Dravers hebben altijd moeite met galop.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 14:59

keuren moet zowiezo voor de verzekering, je moet gewoon eens de dierenartsen in de buurt bellen hoe duur een volledige keuring kost
hoe goedkoop het paard ook is, als je van plan bent om er nog jaren mee te rijden .recreatief of wedstrijdgericht, dan is het zowiezo verstandig om hem te laten keuren, bij zo'n keuring worden de benen op de foto gezet, zijn lopen word beoordeeld (op kreupel lopen)
zijn reflexen worden onder andere getest,
als jij erbij zegt wat je met dat dier van plan bent, dan kan de dierenarts jou een goed positief ofwel negatief koopadvies meegeven
en als ie is goedgekeurd, dan kun je hem (duurder) verzekeren en het is beter als ie is gekeurd, als je m ooit wil verkopen
bij ons in de buurt zit een dierenartspraktijd die voor iets meer als 200 euro volledig en GOED keurt, om je een ander voorbeeld te geven , de paardenkliniek in ons dorp vraagt rond de 375 euro voor precies diezelfde keuring!
gewoon rondbellen dus
je kunt m ook alleen klinisch laten keuren, dan doen ze alles behalve foto's maken, dat kost tussen de 50 en 100 euro

Ingrid2
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 15:04

1200 euro is niet zoveel geld voor zo'n jong paard, maar denk wel dat je een paardje koopt met wat gebreken en dan is de dierenartsrekening wel huizenhoog! En zeker als je hem niet laat keuren en dus ook geen verzekering kan nemen. Ik snap dat je hart zegt..ooh, was hij maar van mij, maar ik zou in dit geval je verstand volgen en het niet doen.
Laatst bijgewerkt door Ingrid2 op 02-07-03 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 15:04

De meeste veeartsen doen aankoopkeuringen - een klinische keuring kost tussen de 75 en de 100 euro (hier tenminste) en dat is het geld absoluut waard.

Je wilt toch weten waar die problemen vandaan komen? Loopt hij niet lekker vanwege spierpijn, een verrekking, overbelasting, een spieraandoening of een ander chronisch probleem? Heeft hij iets wat je later veel vee-artskosten gaat kosten?

Het is niet zozeer een kwestie van 'door de keuring komen' maar 'wat voor problemen vind ik overkoombaar'.

Een paard dat door verkeerd beslag wat lastig loopt kan je nog wat mee, als hij verkeerd loopt door een chronisch beenprobleem of een vroegere blessure is het hele andere koek. WEET WAT JE KOOPT. Vraag de keurende arts om realistisch te zijn in wat je in de toekomst van dit paard kan verwachten, en denk dan heel goed na of dit iets is waar je aan wil beginnen.

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-03 15:07

Ja volgens mij hebben jullie gelijk. Ik zat er zelf ook al aan te denken om een veearts er misschien naar te laten kijken. Maar ik zou hem dus wel moeten laten keuren. Maar ik ga dan wel voor de goedkope versie *schaam*. Maar beter dat dan niets. En wat als ie niet wordt goed gekeurd..?

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 15:18

Moeilijk..
Ik zou ten eerste thuis eens gaan overleggen wat de mogelijkheden zijn. Als je moeder niet mee wil/kan betalen is het denk ik einde verhaal.. waar zou je het onderhoud anders van moeten betalen?
Er zijn best goedkope stallen in Amsterdam eo, maar je zal ontzettend in moeten leveren. Fleur stond hardstikke dichtbij Amsterdam, maar ik heb je er behoorlijk vaak over horen klagen Knipoog Niet om banketstaaf te doen, maar als je Duc koopt zal je DAGELIJKS een vergelijkbare afstand moeten afleggen, misschien zelfs voor een paard waar je eigenlijk niets mee kan.. (als hij idd niet goed is)

Ik zou er eerst een veearts naar laten kijken voor je verder denkt. Als je de 100-200E voor de keuring niet kan betalen, dan zou ik het al helemaal niet doen, anders ga je jezelf in gigantische financiele problemen brengen..

succes met de beslissing!

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 15:20

hee hij ziet er leuk uit hoor?. Zegt niemand dat??.

Ik denk dat de galop problemen idd uit de rug komen en die kan je prima na laten kijken door de DA. Dat is het geld wel echt waard. Hij is nog jong dus mogelijkheden zat vraag je de DA af te spreken wanneer hij toch op stal is (scheelt weer geld). Zit er papier bij?. En met zijn maat kan je er nog wel even mee door.

Kan je hem kopen compleet met zadel en hoofdstel? Want dat zijn ook kosten die je gaat maken. De prijs is op zich niet slecht maar dan alleen als de rugproblemen iets in de spieren is.

Ga rond de tafel zitten met je ouders en rekenen en kijk dan of het haalbaar is. Ook wat betreft stalling als hij daar blijft of ergens anders.

Succes.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 15:29

Misschien kan je ook kijken (als je hem neemt) voor een weiland, met een schuilstalletje, dit is goedkoper dan een stal.

Let love shine so bright

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 15:40

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad nu 2 jaar geleden! Tommy stond tijdelijk bij ons op de manege ter vervanging van een pony die helaas wegens blijvende kreupelheid en ouderdom (was 28) werd afgemaakt. Hij stond er al een tijdje voor dat ik er voor het eerst op ging, ik vond hem een beetje eng want hij gaat altijd heel erg hard en lijkt niet te houden. Het is ook nogal een tank! Haha! Dat viel dus heel erg mee en ik heb hem 2 maanden lang 2x in de week gereden. Hij stond helemaal naar mijn hand, er reed verder ook bijna niemand op en sowieso waren dat alleen gevorderde ruiters. Ik wist dat hij te koop stond en vroeg uit nieuwsgierigheid hoeveel hij moest kosten. 2500 gulden! Dat had ik precies op mijn spaarrekening staan! Ik was helemaal niet van plan om een paard te kopen, maar ben toen serieus aan het twijfelen gebracht!

Maar ja, met het aankoopsbedrag ben je er nog lang niet, dus ik piekeren en rekenen en nog meer piekeren. Ik was toen 21, moest nog 2 jaar studeren en betaal alles (inclusief collegegeld) zelf. Ik had al een bijbaantje, maar zou meer moeten gaan werken om hem te kunnen stallen. Met school erbij zou ik dus niet zoveel tijd voor hem hebben. dat niet alleen, school leidt daar ook vreselijk onder, want paard gaat natuurlijk altijd voor! Knipoog Mijn ouders hoef ik absoluut niet op te rekenen als het om geld gaat, ze hebben het gewoon niet. Ik had in mijn hoofd al helemaal uitgewerkt hoe ik hem zou gaan trainen... Uiteindelijk is hij verkocht aan een ander meisje van de manege, terwijl ik nog aan het twijfelen was. Zij was te groot geworden voor haar eerste pony. Ik ben blij dat het zo gegaan is! Ik ben nog steeds aan het studeren (loop een beetje uit) Scheve mond en heb een hele leuke stage gedaan die ik niet had kunnen doen met een paard erbij. Inmiddels krijg ik al een jaar geen studiefinanciering meer en heb ik een forse lening en een nog veel grotere studieschuld. Van het geld op mijn spaarrekening ben ik mijn rijbewijs aan het halen! Lachen

Met Tommy gaat het goed, hoewel ik dat meisje echt vreselijk vindt! Haha! Succes met je beslissing! Ik heb er geen spijt van dat ik hem niet gekocht heb, het had mijn leven denk ik een stuk ingewikkelder gemaakt! Natuurlijk vraag ik me nog weleens af hoe het gegaan zou zijn als ik hem wel gekocht had, maar daar kan ik niks meer aan veranderen. Ook wil ik graag op reis als ik klaar ben met school en ik weet al niet waar ik mijn kat moet laten als ik weg ben, laat staan een paard!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 15:49

Laat hem keuren. Word hij afgekeurd op belangrijke punten, dan niet doen. Waarschijnlijk kan je de bijkomen veeartskosten niet betalen.
Verder moet je een stalling kunnen vinden die geschikt is en betaalbaar. Een hoop mensen uit Amsterdam staan hier in de Zaanstreek, maar dan moet je eigenlijk wel een auto hebben wil dat te doen zijn.
succes! Als die hem is, dan zou ik hem kopen! (ohja, en bied eerst €1000!)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 bezoekers