Wordt er zo moe van.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Wordt er zo moe van.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-03 22:48

Die eindeloze discussies over slechte trainers, mishandelde paarden en ruwe westernruiters.
Kunnen we het nou niet gewoon over de mooie kanten van onze sport hebben?
In elke sport heb je mensen die het verkeerd aanpakken, maar in de westernsport is het een sport op zich om dat soort dingen zoveel mogelijk eruit te lichten.
Laten wij als eerlijke westernruiters die graag op een paardvriendelijke manier met paarden bezig zijn niet meer op dat soort, op sensatie beluste berichten, reageren en ons gewoon aan de sport wijden zonder steeds te moeten horen hoe zielig het wel niet is.
Dat gebeurt toch ook niet bij de engelse sport? Alle wandaden die daar begaan worden hoor je weinig van.

Westernruiters, geniet van je sport en laat een buitenstaander die het alleen maar zwart wil maken maar barsten.

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!


minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:52

Ik ben het helemaal met je eens Haha!
Altijd die ellen lange discussies je wordt er zo langzamerhand wel eens een beetje ziek van Misselijk
Ik geniet lekker van het western rijden op mijn haf wat een ander er ook over zegt.
Het zal mij allemaal worst wezen Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 23:05

hoezo hoor/lees je niets over wandaden bij de engelse sport. Om een voorbeeld te noemen: lees de discussie over slofteugels. En dat is maar een voorbeeld.

Natuurlijk moet je de goede dingen in de sport (welke tak dan ook) bespreken. Maar ook open blijven staan voor zaken die minder gewenst zijn. Alleen door ze af en toe te bespreken, blijven ze bespreekbaar. En daar kan je van leren... Van goed en van fout (en alle nuances daartussen) daar ben ik echt van overtuigd.

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 23:14

Ik denk dat het wel goed is om er over te praten... Als hier niet meer over gepraat word lijkt het of we dit normaal vinden, en dat is het niet! Hoe meer mensen zich realiseren dat het niet normaal is hoe beter. Als je in sommige westernlessen al ziet dat kleine kinderen leren om te rukken/plukken (die dit dus normaal vinden!) denk ik dat we steeds weer een signaal moeten geven dat dit niet kan.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 09:12

Ik ben het wel eens met Peppy San.
Ik wilde er niet over beginnen maar momenteel staat het hier vol met negatieve topics.
Over alle takken van sport hoor je wel van die berichten maar bij western wordt het zo uitgekouwt ieder keer!
Ik heb persoonlijk nog maar één persoon meegemaakt waarvan ik denk dat hij beter wat vriendelijker met zijn paarden kan omgaan. Maar de mensen die ik tot nu toe ben tegengekomen in de western sport zijn juist heel goed voor de paarden en hebben een uiterst vriendelijke aanpak. Dat is waarom ik me zo thuisvoel in de western. Toen ik nog dressuur reed kwam veel meer onvriendelijke aanpakken tegen dan nu.

Maar dat is mijn ervaring.

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 09:42

Dat is een top idee Peppy San.
En ik ken ook mensen die minder vriendelijk met hun paard omgaan maar de mensen die ik ken die met de paarden omgaan met houden van erin is een veeeeeeeel groter aantal.
Tis inderdaad jammer dat je veel over het slechte hoort terwijl er ook zoveel mooie kanten zijn.
Peppy San goed idee.

Groetjes Trin Party!!

If you have trouble keeping your emotion under control
Focus instead on controlling your thoughts
What you feel is created largely by what you allow
Yourself to think

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 10:13

Het staat iedereen vrij te reageren op welk item hij/zij wil, of het nu negatief of positief is.
Maar gezien het feit dat er blijkbaar toch nog veel misstanden zijn in de westernsport is het IMO struisvogelpolitiek om dan maar net te doen alsof het niet zo is en je er van afkeren.

Wil je iets verbeteren dan zul je toch eerst de oorzaak bespreekbaar moeten maken.

Misschien moet er gewoon ook meer positieve berichten komen Haha!

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 10:20

Precies SM !
Het is belangrijk om alles te bespreken maar ik vind het ook heel leuk om te lezen als iemadn zijn eerste wedstrijd goed heeft gereden. Of een leuke kennismaking heeft gehad met een nieuwe trainer oid. Ik noem maar wat...
Ik probeer zelf ook van die positieve topics te plaatsen en hoop dat andere ook wat meer over de leuke ervaringen vertellen!

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 11:02

Aan de ene kant heb je gelijk Peppy San, maar aan de andere kant vind ik het een beetje laf om je af te sluiten voor wandaden en misstanden. De paarden, immers onze grote liefdes Haha! , worden er nl. altijd de dupe van....
Overigens zijn er in de Engelse sport ook misstanden genoeg die aan de kaak gesteld en besproken worden hoor. Geen Calimerogevoel kweken hoor!

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 11:04

Laten we de oplossing in het midden zoeken.
Die eindeloze discussies(in een ander topic heb ik er een paar onderwerpen genoemd)kunnen met de zoekfuntie makkelijk voor geinterresseerden opgezocht worden;misschien kan sugarmiss hier met een paar linkjes bij helpen.We hebben tenslotte bijna allemaal al alles erover gezegd wat erover gezegd kan worden!

Van de andere kant is struisvogelpolitiek ook geen optie;als iets op FEITEN gebaseerd is,mag dit best hardop gezegd worden(jaha,graag met namen,weet IK tenminste waar ik weg moet blijven met mijn paard!).Wel echt alleen bij feiten,want vage verhalen en veel gesuggereer daar helpen we de mistanden in de (western-)paardensport ook niet mee de wereld uit!!!

Tja,en meer nadruk op positieve ervaringen met de sport,trainers(hoef daardoor geen reclame te worden!) of gewoon lekker met je paardje thuis is altijd leuk om te lezen.
Zoals laatst met alles rondom het klaverblaadjes rijden(met voor- en tegens-)vond ik een heel sterk topic.Gewoon volwassen kritisch,zonder sensatiebeluste negatieve reacties.Eindelijk waren we gewoon met westernrijden bezig..................

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 11:33

PeppySan, ben het met je eens.

Ik heb ook weleens gereageerd door te zeggen dat het allemaal heel gevoelsmatig ligt. Wat de één mishandeling vindt, hoeft bij een ander nog niet zo genoemd te worden.
Daarbij, een manier van rijden en/of trainen staat de één aan en de ander helemaal niet. Dat kan.
Maar nogmaals, ik vind dat allemaal heel erg persoonlijk.

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 11:37

sluit me helemaal aan bij Gisela.

Groetjes Trin

If you have trouble keeping your emotion under control
Focus instead on controlling your thoughts
What you feel is created largely by what you allow
Yourself to think


LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:12

Ik sluit me daar ook bij aan Haha!

Dus mensen.... schroom je niet om ook je positieve reacties te plaatsen

"Save a horse, ride a cowboy"
Rainy & Rico

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:24

Weet je wat jammer is,als iemand iets leuks plaatst is het topic binnen de kortste keren verdwenen van de eerste pagina.Dus het probleem is meer dat mensen het blijkbaar leuker vinden om op absurde topics te reageren(of alleen te lezen) dan op leuke topics.

het probleem ligt bij jullie Cool (normaal zou ik zeggen *ons* maar ik reageer al lang niet meer op die topics).

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 13:23

Er zal gerust nog iets goed mis zijn met het westernrijden als er nog zoveel over gepraat wordt.
Vooral over het inrijden van zeer jonge paarden en dat walgelijke getrek in die mondjes waarbij soms de engste bitten worden gebruikt zijn nog discussies van elke dag.
We kennen trainers die het doen en die ook nog les geven daarin Misselijk .
Ik zie niet in waarom we het er niet meer over zouden hebben, dan gaat er nooit wat aan gebeuren en worden komende westernruiters niet op die dingen gewezen en denken dat het de normaalste zaak van de wereld is.
Met als gevolg dat het over een aantal jaren nog beroerder is gesteld.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 14:37

Denk je niet dat dat in de dressuur en springen ook gebeurd.
Er is slecht 1 ding verschillend:
Bij de dressuur/springen zjn er meer van de 'goede'dan van de 'slechte'ruiters.
En buiten dat is de eerste indruk die de western sport jaren geleden in nederland heeft gemaakt ook niet de beste en daar moeten we gewoon vanaf.
Dat is het zelfde al dat we afmoeten van die ruiters die alleen maar een beetje freelancen en dan een clinic geven met als gevolg dat er in zon clinic scheef gestopt wordt en de paarden in de pleasure uit tact lopen.
En dat is momenteel het probleem wat we nu tegenkome n omdat we er nu serieus tegen aan het vechten zijn.
Dus wij moeten ook seieus er mee bezig zijn (nou zijn velen van ons dat denk ik wel kan niet vanaf mijn stoeltje hier oordelen over een ander).
En dat laatste van over een aantal jaren het nog beoereder gesteld zijn valt ook wel mee.
Dat is nu echt alleen het negatieve ergers van in zien.
Die mensen worden op shows aangepakt en er uit gestuurd en buiten dat die mensen krijgen vanzelf het gevoel dat ze in die bak niet meer thuis horen omdat de rest van de showers hun paarden 'goed'losrijdt.
En nog maals wat Gisela ook al zei.
Wat jij misschine fout vind vind ik misschine weer super.
Als voorbeeld dan he.
Dit is een oneindig onderwerp want we blijven verschillende ideeen hebben.
En dat zal nooit veranderen.
Mijn mening is mijn mening maar dat hoeft nog niet de jouwe te zijn.

Groetjes Trin Party!!

If you have trouble keeping your emotion under control
Focus instead on controlling your thoughts
What you feel is created largely by what you allow
Yourself to think

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 19:09

De verhoudingen in de engelse en de westernsport liggen ook anders. Als er in de engelse sport bv 6 trainers niet helemaal sjofel zijn is dat in verhouding veeeeeeeeel minder dan dat er 6 western trainers niet helemaal sjofel zijn. Dat valt dan meer op denk ik.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-03 20:48

Ik wil ook zeker niet mijn kop in het zand steken voor de slechte dingen die er gebeuren in de westernsport, maar af en toe lijkt het alleen maar te kunnen gaan over slechte dingen. Zeker als iemand dan een topic start over hoe slecht western wel niet is dan vraag ik mij af waarom zoiemand dat doet. Het is vaak een welles nietes spelletje van voor en tegenstanders van de westernsport en daar baal ik van.
Je kan elke sport de grond in trappen, alles heeft zijn goede en slechte beoefenaars. Als iemand in zijn hoofd heeft dat western niet goed is zullen alle argumenten uit de kast gehaald worden om dat te "bewijzen"
Tuurlijk moeten misstanden aan de kaak gesteld worden maar dan wel met opbouwende kritiek en niet met de intentie om de westernsport zwart te maken.
Wij westernruiters gaan toch ook niet zitten zeuren over hoe slecht springen bijvoorbeeld wel niet is en hoeveel paarden daarbij het loodje leggen en wat voor gruwelen daarbij uitgehaald worden door sommigen om een paard maar hoger te laten springen?
Laten ze ons westernforum dan ook niet verzieken met dat soort berichten.

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 20:54

Ik neem aan dat je dit item bedoeld;
[WN] mensen weten niet wat western rijden is
peppysan schreef:
]Laten ze ons westernforum dan ook niet verzieken met dat soort berichten.

De starter van eerder genoemd item is gezien zijn postgedrag eerder een WN'er dan een 'engelse' aanhanger.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-03 22:02

Ik doelde niet op iets in het byzonder, maar lekker trekken aan de binnenteugel en westernpraktijken komen daar bijvoorbeeld voor in aanmerking.

Dat vind ik typische topics om westernrijden af te zeiken. Misschien is het onderwerp er wel één die besproken zou moeten worden, maar de vraagstelling vind ik te afkrakend naar de westernsport toe.

Tevens de verwijzingen die je wel eens ziet naar te vroeg inrijden van westernpaarden en die scherpe bitten zijn in mijn ogen pure uitdagingen om westernruiters eens lekker op stang te jagen (wat ze overigens altijd goed lukt)

Daar moeten we vanaf zodat we met zijn allen de westernsport kunnen verbeteren en een warm hart toe kunnen dragen zonder van dierenbeulderij beschuldigd te worden.

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 23:03

PeppySan schreef:
Wij westernruiters gaan toch ook niet zitten zeuren over hoe slecht springen bijvoorbeeld wel niet is en hoeveel paarden daarbij het loodje leggen en wat voor gruwelen daarbij uitgehaald worden door sommigen om een paard maar hoger te laten springen?
Laten ze ons westernforum dan ook niet verzieken met dat soort berichten.


Nou dat is niet helemaal waar helaas. Er zijn net zoveel vooroordelen bij sommige Westernruiters naar Engels dressuur, springen en sgw als van Engelse ruiters naar Western. Gelukkig wordt het wel minder heb ik de indruk. Daar draagt dit forum zeker een belangrijke steen aan bij.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 06:52

Ik denk dat je bij jezelf te raden moet gaan,
je hebt het in je posts iedere keer over 'ze' Verward
Ik vraag me af wie je daar mee bedoelt.

Hier op Bokt kan je de mensen die echt iets tegen western hebben op 1 hand tellen. En nee, ik vind western niet leuk genoeg om zelf te beoefenen maar daarom mag ik toch wel gewoon op dit forum komen? De basis is voor alle takken hetzelfde, dus ik kan vaak nog een aardig eindje meekomen hier.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 06:57

Waar de kennis van de ruiter eindigd, begint zijn hardheid. En dat telt voor zowel western als engels of andere takken van de paardensport.

En zoals Gisela zei, wat de een nog acceptabel vindt, kan voor een ander al niet meer.

Je suis Charlie.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 07:29

Sjuimpje schreef:
Hier op Bokt kan je de mensen die echt iets tegen western hebben op 1 hand tellen. En nee,
ik
vind western niet leuk genoeg om zelf te beoefenen maar daarom mag ik toch wel gewoon op dit forum komen? De basis is voor alle takken hetzelfde, dus ik kan vaak nog een aardig eindje meekomen hier.


En zo is het maar net. Het leuk van bokt vind ik juist dat er van de meeste disciplines goede (en goed met hun paard omgaande) ruiters aanwezig zijn. Zodat je nog eens wat leert. Soms leer je dat door een felle discussie te lezen. Maar zo'n felle discussie helpt je wel je mening te vormen en wat genuanceerder te staan tegen de methode van een ander. Je hoeft het niet perse 100 % eens te zijn. Het is zoals Sjuim zegt: de basis is het zelfde, de uitwerking niet! Maar dat geldt ook binnen de Engelse, of binnen de Westernsport.

alpenquarter
Berichten: 191
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Wijnjewoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 22:10

Nou, ik wordt er inderdaad ook wel eens moe van om me maar te verdedigen waarom ik zulke "scherpe" sporen draag. (Helemaal niet scherp, maar als je ze met engelse knopjes vergelijkt zijn ze wel groter).

wat mij vorige week overkwam; Was onderweg naar mijn training, paard in de trailer en moest nog ff tanken. Aangezien ik m'n sporen altijd aan m'n laarzen laat zitten, liep ik rinkelend de shop binnen. Komt er een man binnen, kijkt naar m'n sporen, kijkt heel boos Boos! naar mij en weer naar m'n sporen. Zegt hij: " ik kijk even hoe scherp ze zijn".

Aangezien ik hier vaker over aangesproken ben door western-onwetende-mensen, had ik m'n verhaal al klaar; niet scherp, rolt over huid, stroopt geen vel op, gebruik alleen als nodig is, geen geprik bla, bla, jullie weten het wel !

Hij pakt met beide handen mijn hoofd beet en geeft me drie zoenen op m'n wang Verward Verward !! " ik waardeer jou, echt, ik waardeer jou!" zegt hij. Hij schudt me nog even doorelkaar door mijn schouders te pakken Scheve mond

Begint hij over een verhaal over hoe erg hij dat geprik en getorpedeer vind van "verkeerde" ruiters.

Nou,stond ik daar lekker gekleurd in de shop Party!! , iedereen grijnzen, maar ik heb weer iemand uit de droom geholpen dat je een ruiter niet kunt beoordelen op zijn sporen!

En als ik de volgende keer hier weer over wordt aanesproken vertel ik ze WEER hetzelfde verhaal!

Ja, ik wordt er best wel moe van, maar na zo'n reactie als laatst geeft dat me wel weer nieuwe moed!



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers