Is dit teugelkreupel?????????????????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Is dit teugelkreupel?????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 09:27

Hee alle,maal,

Sinds vorige week loopt mijn paard onregelmatig met linksvoor. Ik heb een paar dagen alleen gestapt en rustig aangedaan. Op de linkerhand houdt hij links erg vast, ik doe dat dan ook , ik weet het is fout maar het is zo lastig. Ik moet de teugel zelf niet vastpakken want dan heeft hij ook nix om vast te houden. Ik aan verschillende mensen gevraagd wat hij kon hebben, iemand zei misschien teugelkreupel en dat zou best kunnen omdat ik op de linkerhand links vasthou en rechts niet. Als ik rij en ik vraag aan iemand of ie onregelmatig loopt zien ze het bijna niet, maar ik voel het ontzettend goed. Maar laatst draafde hij een stuk door de wei en toen liep ie ook niet goed, duidelijk zichtbaar vond ik. Ook als ik met hem aan de hand stap loopt ie niet helemaal zoals het hoort. Is dit teugelkreupel??

Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 09:34

kreupelheidsonderzoekje laten doen op de kliniek. Er kan van alles aan de hand zijn. Je paard kan best een overbelastingsblessure hebben opgelopen doordat hij zo vast zit, omgekeerd kan het ook zo zijn dat hij zich vast houdt doordat er ergens een blessure (bijv. een peesblessure!) zit. Je behandeling is dan gericht op 2 punten: oplossen van de blessure, en losmaken van je paard dmv manuele of fysiotherapie.

Met dit soort problemen ga je het beste naar een goede paardenkliniek, de "gewone" DA ziet er meestal te weinig aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 09:36

Teugelkreupelheid is een beetje een vage term. Een paard dat zich niet goed loslaat in de rug kan nooit helemaal rad lopen en lijkt dan kreupel, terwijl dat niet per se hoeft te zijn. (maar vaak zit er wel wat)
Er schijnen ook paarden te zijn die zodra je de teugels aanneemt gaan kreupelen om zo onder het werk uit te komen, volgens mij is dit wat men oorspronkelijk met teugelkreupelheid bedoelt. Ik vind het persoonlijk vrij ver gezocht.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 09:36

Teugel kreupel loopt een paard wanneer jij je te vast houd en daardoor je paard kreupel loopt. Heb je de teugels los of in het land en hij loopt goed, dan is het teugelkreupel. Loopt hij op land slecht, dan is hij gewoon kreupel en wordt het tijd een dierenarts in te schakelen.

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 10:29

Bedankt voor jullie reacties. Ik vind het ontzettend moelijk te beoordelen. Maar als ik stap met lang teugel loopt ie ook niet goed en in de wei ook niet. Ik denk dat ik er voor de zekerheid naar laat kijken. Ik kan er beter te vroeg bij zijn dan te laat , hij is nu bijna een week zo onregelmatig en alleen ik zie het geloof ik. Ik laat jullie weten hoe het gegaan is

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 20:13

Er moet echt iets aan de hand zijn. Teugelkreupelheid is het onregelmatig lopen omdat je als ruiter te hard trekt in plaats van van achter naar voren rijden. Die kreupelheid verdwijnt als je de teugels loslaat en doet zich zeker niet voor in het land. Verstandig dat je er naar laat kijken.... Succes!

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 11:56

Dit heeft mijn pony dus ook! Er is een dierenarts bij geweest en die zei dat hij teugelkreupel was. Nu gaan we hoop ik binnenkort foto´s maken want hij loopt ook niet goed in de wei. (toen de dierenarts kwam liep hij nog wel goed in de wei maar toen ik er weer vaker op ging rijden liep hij ook kreupel in de wei)

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:03

marlon7 schreef:
Dit heeft mijn pony dus ook! Er is een dierenarts bij geweest en die zei dat hij teugelkreupel was. Nu gaan we hoop ik binnenkort foto´s maken want hij loopt ook niet goed in de wei. (toen de dierenarts kwam liep hij nog wel goed in de wei maar toen ik er weer vaker op ging rijden liep hij ook kreupel in de wei)


Ik neem aan dat je ook voltes op de verharde weg enzo moest doen??

Maar goed, als jouw paard kreupel loopt, ook in het weiland, dan moet je hem sowieso na laten kijken. Dan heeft hij gewoon pijn en dat is natuurlijk nooit goed.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:23

Geriette schreef:
Ik kan er beter te vroeg bij zijn dan te laat , hij is nu bijna een week zo onregelmatig en alleen ik zie het geloof ik. Ik laat jullie weten hoe het gegaan is


sorry hoor maar te vroeg ben je niet meer want hij loop al een weekje kreupel Knipoog
je kan er beter na laten kijken want dit klinkt idd gewoon als zijne kreupel. ik heb 1x op een paard gereden die teugel kreupel liep en je weet niet wat je meemaakt! gelukkig was het bij hem zo verholpen want het was puur de schuld van de techniek van rijden en het lag niet aan het paard.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 18:57

ff over dat teugel kreupel.....
k ree op een pony nooit kreupel enzo ik ree er al een jaartje ofzo op en toen mochten we naar ut NK!!!!!!! onder het losrijde nix aan de hand! en toen haalde we hem weer van de traileer en ineens was tie kreupel! steentje uit zn hoef gehaalt ( die er niet in zaten) benen gecontroleerd naja nix aande hand! ff er door heen geschopt en hij liep weer goed! en toen de proef: het eerste stuk liep goed en de het 2e stuk -----> ja hoor kreupel!!!! is dit teugel kreupel of aanstellerij?
ik ree die pony al een jara en nooit ergens last van gehad! en nu in eens.....
Hij loopt nu EK niveau en heeft er nooit meer last van gehad....
was tie op dat moment ff teugel kreupel????

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 12:54

nee dat is aanstellerij hihi. teugel kreupel is een mannier voor een paard om onder de druk van de teugel uit te komen en hij beweegd zeg maar mee met jou foute beweging. dat paard deed het door zijn linkervoorbeen stijf te houden en daarbij heel raar met zijn hoofd te bewegen...was echt heel maf....