bitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 11:32

hoi , ik moet dus een nieuw bit hebben

maar ik vindt ze vrij prijzig (die op de divoza site staan) iemand zijn tegen mij dat een water trens een gewoon nbit is wat ze op de meeste maneges gebruiken

maar wat is het verschil tussen een bus\D trens want ide zijn volgens mij een stuk goedkoper

en weet er iemand mischien waar ik goedkoper een watertrens kan krijgen als bij de Divoza als een bus of D trens iets heel anders is

groetjes , renske



xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 11:41

ik heb verschillende bitten, de bustrens vind ik fijner omdat de ringen van de watertrens gewoon meteen door het bit gaan en er regelmatig velletjes tussen blijven zitten (zeer pijnlijk!)
ik heb een dubbelgebroken bustrens voor 19,95 euro bij een ruitersportzaak gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 11:45

thnx , is een bustrens dus fijner

dan koop ik die maar

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 11:46

ik vind van wel, msschien vind jij het weer andersom, maar daar kom je alleen achter door het te proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 11:51

maar maakt het ook nog uit of ie licht gewicht is of niet , ik wel een beetje een idee dat een ´niet´ licht gewicht wel een stuk fijner is omdat je dan minder hoeft te trekken

maar is dat ook zo of is dat alleen maar mijn vermoeden

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:41

Een normaal bit ligt wat rustiger is de mond dan een lichtgewicht bit, maar dat ligt helemaal aan het paard wat hij prettiger vind.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:53

t was toch eerst zo dat dikke bitten minder inwerkten en nu kwam uit onderzoek naar voren dat dunne bitjes dat juist doen ??

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:53

dat is misschien ook wel handig te weten

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 13:43

Ctal schreef:
t was toch eerst zo dat dikke bitten minder inwerkten en nu kwam uit onderzoek naar voren dat dunne bitjes dat juist doen ??


Hmmm dat lijkt me sterk dat dat in alle gevallen zo is, bij een dunner bit wordt de druk verdeeld over een kleiner oppervlak, dus meer druk op 1 plaats.
Maar voor een paard met weinig ruimte in de mond kan een dik bit weer heel onprettig zijn, omdat als het paard dan de kaken op elkaar houdt het bit altijd op de lagen drukt.
Het is dus weer afhankelijk van de vorm van de mond van het paard en wat het paard prettig vindt.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 14:05

mijn veearts is in Amerika in opleiding geweest voor paardentandarts en zij waarschuwde me voor een te dik bit, dat kan blijvende schade aan het tongbeen opleveren. Ze komen helemaal terug van het idee dat een dik bit zachter is voor de paardenmond. Zij vertelde me ook dat niet het bit de scheprte bepaalt, maar de hand van de ruiter

www.moritz.nl.nu
profiel met foto's, 17-6-2003

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 14:21

let wel op een d trens heeft een lichte hefboomwerking, en heeft dus niet dezelfde inwerking als een gewone bustrens of watertrens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 17:32

neej ik was ook niet van plan een D trns te kopen ik denk dat ik een bus trens koop

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 17:49

boygirl schreef:
maar maakt het ook nog uit of ie licht gewicht is of niet , ik wel een beetje een idee dat een ´niet´ licht gewicht wel een stuk fijner is omdat je dan minder hoeft te trekken

maar is dat ook zo of is dat alleen maar mijn vermoeden


Jouw vermoeden!! Trekken hoort NOOIT, niet bij een licht bit, niet bij een zwaar bit. Trekken=pijn..

Maar goed, naar mijn meninhg is een licht bit diervriendelijker, zeker op langere ritten of als je niet zo´n zachte hand hebt.

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 18:13

Ik rijd zelf vaak met de Robart pinchless.. echt een ideaal bit!!! Heel vriendelijk in de mond, niet te dik en niet overdreven dun. (i heb het wel over de "gewone" bustrens.. ik geloof dat ik er rond de 35 euro voor betaald heb.. niet supergoedkoop, maar niet zo duur als zo'n KK konrad (109 euro!)

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 18:16

( en hij loopt op de pinchless beter dan op de konrad hihi! goed paard he??)
En idd, een bit is zo scherp als jij bent in je hand. Heel de tijd hangen op een dik bit of licht inwerken op een wat scherper bitje.. ik ben wel van menig dat j epaard in principe op ieder bit goed moet kunnen lopen. je moet j epaard goed voor elkaar hebben, vooral op je benen, en niet op het bit dat er op dat moment aanhangt.. (ik ben er vroeger wel schuldig aan geweest hoor) dan hing ik er een stangetje in, dan een trens, dan dubbelgebroken, en dan liep ie weer drie dagen super.. nu heb ik anders leren rijden en hoef ik die "hulpmiddelen" niet meer aan te wenden..

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cappi, Paardengek81, XXleonieXX en 134 bezoekers