Spirit schopt mij, wat te doen?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
annemieke21

Berichten: 1139
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: groningen

Spirit schopt mij, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-03 17:12

Als ik Kristel en Spirit uit het land haal is hij vaak erg vrolijk.
Hij loopt mee aan haltertouw en ik heb hem vrij kort vast maar toch weet hij het te presteren mij een schop te verkopen.
Eerst de voorbeentjes in de lucht en dan een schop schuin achteruit tegen mij aan....

Hij is ook al aardig sterk aan het worden............

Wat kan je hier tegen doen?? Ik houd hem al kort vast en probeer rustig met hem te lopen.
Hoe kan je een veulen dit afleren (hoe straffen?) Ik ga hem niet zomaar slaan ofzo omdat ik niet wil dat hij bang wordt.

Hij is btw nu 5 week!!

IM BACK!!!!


merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 17:21

Als je niet een keertje terugslaat dan zal hij het blijven doen. wij hebben nu 4 veuelns waarbij een hengstje die echt zeer dominant is. hij is nu 6 weken oud maar is zelfs de baas over onze veulen van 3 maand. Hij heeft het een keer gewaagd om mij te trappen toen ik hem wou pakken. gelijk een schop onder zijn kont terugverkopen en het is afgeleerd. Nu hoef ik maar te roepen en hij denkt wel na. scheelt met hem dat ik vanaf zijn geboorte (zoals met alle veulens) al zeer consequent zijn. Veulens zijn zeker speels maar moeten de grens wel weten. ze zullen niet zo snel bang worden als je ze een keertje terugpakt, maar wees zeer consequent en blijf redelijk. als je alles met suiker op wil lossen dan zul je een zeer dominant paard krijgen zonder respect.

http://www.depaardenverzorger.nl
Voor al uw Paardenverzorgingsartikelen!
NU! Gratis kado bij elke bestelling! Geldt to 23 December 2019

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 18:33

Ik ben het met merelberfe eens, in de natuur worden ze keihard gestraft als ze iets doen wat niet mag. Hij krijgt er echt niets van als je hem is een schop onder zijn kont geeft, hooguit een beetje meer respect voor jou. Succes!!!!

XANTHA

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:07

Neem een zweepje mee, en zie je hem met z'n kont te dicht komen pulk hem met het zweepje in de zij. Gaat ie uithalen, geef 'm een ongemeen harde knal terug. Beter één keer keihard dat ie het NOOIT meer vergeet dan 100 keer een "mepje" dat ie als een "aai" aanziet.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

annemieke21

Berichten: 1139
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-03 15:53

zal ik dat maar doen dan de volgende keer...........?

IM BACK!!!!

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 16:12

annemieke21 schreef:
zal ik dat maar doen dan de volgende keer...........?


Lijkt me handig ja! Of je moet een respectloos paard willen krijgen! Haha! Succes als je het het maar wel in je achterhoofd laat dat het niet zielig is om hem eens een keer aan te pakken. Anders loopt hij straks met jou in plaat van jij met hem Knipoog

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 16:17

Doe het in stappen, niet gelijk schoppen. Dan heb je gelijk je uiterste wapen gebruikt en kan je niet meer terug naar corrigeren met minder. Dit vind ik iig persoonlijk. Ik heb zelf ook 2 shetlandjaarlingen dus weet hoe hinderlijk ze kunnen zijn.

Als hij meeloopt laat hem dan aan een redelijk lange lijn, hij mag best zijn eigen ruimte hebben, en als jij trekt zal hij automatisch terug gaan trekken. Hij moet wel ten alle tijde schuin achter je blijven lopen, hij mag je niet inhalen. Doet hij dat wel geef dan een ruk aan het halstertouw, en dan bedoel ik een flinke ruk! Liefst naar beneden maar dat is soms moeilijk met de hoogte van die shetjes. Hij moet er echt goed van schrikken. Verder niet veel aandacht geven na de correctie en ferm en zeker van jezelf doorlopen. Dit herhalen zodra hij weer iets probeerd te flikken. Gaat hij je hierop nog meer uitdagen, dan mag je uiteindelijk een trap verkopen, het beste ik tegen z'n borst of z'n kont. Als je dit gedaan hebt ga dan weer terug naar een harde ruk geven, niet blijven schoppen. Gaat hij weer te ver dan weer een schop, weer terug naar een ruk, etc. Als hij gaat luisteren naar je als je een ruk geeft kan je die steeds zachter geven, totdat hij gewoon om normale druk reageert, en dat is wat je wilt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 20:55

terug "schoppen" Niet dusdanig dat je veulen gelijk 3 meter verderop licht, maar wel dusdanig dat ie er van onder de indruk is.
Myst heeft mij 1x zomaar geschopt, en ze heeft gelijk een schop onder haar kont terug gekregen. Sinds dien niet meer gedaan, enige wanneer ze het nog doet is als je terwijl ze loopt aan haar kont zit, maar dat is meer bokken dan schoppen

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 10:29

Mijn veulen was een dag oud en toen sloeg het ook. Ik heb haar een schop terug gegeven en ze heeft het niet meer gedaan.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 10:34

zachte heelmeesters maken stinkende wonden...............( die heb ik trouwens de laatste week al een aantal keren voorbij zien vliegen)


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 10:40

[naam verwijderd] heeft het een keer geprobeerd toen ze een week oud was. Gelukkig reageerde ik uit reflex meteen met de platte hand op haar bips... die boodschap kwam aan!

Af en toe, madammeke is nu 3 maanden, is ze wat vrij in haar omgan met mensen, dan is het uitkijken dat ze niet bovenop je springt in de weide... maar dan 'grom' ik ter waarschuwing, dan snapt ze het wel. Maar het blijft uitkijken, ze zijn jong, en testen de grenzen wel eens...
Ik zou dat schoppen wel de eerste de beste keer aanpakken, dat mag hij niet, en dat moet hij wel een keer weten. Mens = heilig....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 11:22

Ik mag wel in mijn handen wrijven,
Bossje is nu 2 en een halve week oud en heeft nog geen ongein geprobeerd! Zolang je zijn billen maar kriebelt vind hij het best.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 11:30

Xantha is ook erg energiek en wil graag spelen, hierdoor haalt ze nog wel eens uit, waarna ze direct ene ram terug krijgt en ze begint het al aardig door te krijgen. Je moet proberen te zien hoe de moeder dit oplost en dan zelf net zo doen!

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 11:43

Sjuimpje schreef:
Ik mag wel in mijn handen wrijven,
Bossje is nu 2 en een halve week oud en heeft nog geen ongein geprobeerd! Zolang je zijn billen maar kriebelt vind hij het best.


Gezien zijn naam...zou het nu wel een keertje gaan komen }>
Zeker als hij praktisch een vol broertje is van Wild thing Knipoog

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 11:48

Onze Wolfram is 2 maand oud en zeer brutaal. Mams vindt alles goed en z'n grote broer van 4 jaar eigenlijk ook. De mep moet dus van ons komen.....nou die heeft ie gehad. Een keer, dat was voldoende. Ze worden er aardig makkelijk van!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:13

Wiz heeft het allemaal geprobeerd: schoppen, bijten, door je heen lopen. Nee zeggen helpt niet altijd. In dat geval geef ik hem een schop of een mep (niet superhard, maar wel duidelijk). Ook bezoekers geef ik dat advies: Wiz in nu in de leeftijd van "het mag van haar niet (dat ben ik), maar mag het bij jou dan wel? Knipoog

Ik wil graag dat Wiz zich naar iedereen netjes leert gedragen.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 13:18

Weet je, als je 't nu niet afstraft heb je over drie maand een giga-probleem!! Jong geleerd is oud gedaan, als ze nog wat handelbaar zijn is het ook makkelijker om ze onder de duim te houden.
Hoorde eens een verhaal (kent de halve wereld wel denk ik) van iemand die haar veulen had geleerd dat ie met z'n voorpootjes op haar schouders mocht gaan staan.....de rest van het verhaal laat zich raden.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 18:50

ik ben het inderdaad met de rest eens, meteen een knal terug geven. Ik kan nou merken dat ze dat bij Sar nooit gedaan hebben en ik zit nou soms met het geo.h.

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 21:06

De mijne deed dat ook 1 keer heb hem gelijk bestraft en nu heeft ie het nog niet weer gedaan. Nu begint hij te bijten dus als ie dat doet krijgt ie een tik op zijn neus daar schrikt ie wel van af. Je moet wel consequent zijn met wat wel en niet mag. Wat de ene keer niet mag moet je niet bij de volgende keer goedkeuren

21-5-2010 Luc geboren!

annemieke21

Berichten: 1139
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-03 15:01

Wat ik weetdat van een tik tegen de neus (niet een keer maar meerdere keren) dan worden dekopschuw!!!! Dus Tinkerbel pas daar wel mee op.

IM BACK!!!!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 15:24

Niet met je hand slaan, maar er op voorzien zijn, en met je elleboog uithalen. Die is harder, en je paard zal niet bang van je hand worden Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 20:06

Sjuimpje schreef:
Ik mag wel in mijn handen wrijven,
Bossje is nu 2 en een halve week oud en heeft nog geen ongein geprobeerd! Zolang je zijn billen maar kriebelt vind hij het best.


Ziet 'ie je straks komen, staat 'ie gelijk met z'n kont naar je toe! Ook een leuke manier om de baas te verwelkomen Haha!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 20:29

kijk naar paarden onderling als de een de ander een schop verkoopt en die is er niet van gedient krijgt ie een flinke terug en dat gaat vaak gepaard met een krijs of kreet.....
Ik schop / tik nooit zonder geluid (foei, nee euh...wat je maar wilt)

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 21:23

Mijn merrie gaat ook af en toe met 'r kont naar ons staan als we naar 'r toe gaan. Dan loop ik heel gewoon terug weg. Ze doet het al stukken minder, want ze "verliest" aandacht of een lekker hapje als ze dit doet Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ikkedus, Sanet, SunnyHorse en 33 bezoekers