Heartbreaker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Heartbreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-03 10:05

Nav een topic op andere site, daar stond Heartbreaker vermeld als nr 1 in de springindex van Belgie (en NEves vader Eros Platiere op een mooie derde plaats), sprak ik gisteravond met mijn rij-instructeur.
Hij springt veel, en hij handelt wat.

Hij vertelde dat Heartbreaker, hoewel in Nederland gefokt, hier niet erg gewaardeerd wordt. Heartbreaker geeft hele apart springende nakomelingen.
Zelf vond ik Heartbreaker altijd al een plaatje om te zien, maar de indexen er gisteravond eens bijgepakt, en zowaar, ook in Nederland staat hij bovenaan in de spring-indexen.

Van de site www.team-nijhof.nl :

Afbeelding
HEARTBREAKER

Nimmerdor Farn Fax I
Dorette H.
Ramonaa Koridon xx
Friedhilde II
Bacarole Silvano Le Mexico
Marion
Orchidee Uppercut xx
Cleopatra - El Gaucho xx

KWPN - bruin - geb. 1989 - Stkm. 1.68 m.
KWPN - BWP - Selle Francais - Unire

offspring Heartbreaker

Heartbreaker is een zoon van de preferente hengst Nimmerdor. Moeder Bacarole stamt af van de internationale springhengst Silvano die grote successen behaalde in Italië met Giorgi Nutti. Overgrootmoeder Cleopatra (v. El Gaucho xx) bracht ook de volle zussen Sorhaya en Aphrodite. Sorhaya is op haar beurt weer de moeder van het paard Olympic Wendela, die opvallend presteerde tijdens de wereldkampioenschappen van Stockholm in 1990. Aphrodite is de moeder van de goedgekeurde KWPN dekhengst Gershwin. Andere bekende springpaarden uit deze stam zijn bijvoorbeeld: Suleiman, Dolanda, Elanda en Garavola. Heartbreaker was als zes- en zevenjarige geklasseerd in de top 5 van het Wereldkampioenschap voor jonge paarden in Lanaken. In 1997 liep Heartbreaker internationaal 1.40 m.; o.a. 3e in Oslo. Tijdens Indoor Wierden won Heartbreaker met Peter Geerink een Volvo in de finale 1.40 m. In 1998 werd Heartbreaker o.a. 3e in de Grand Prix van Geesteren, Hamburg en Falsterbro. Zij wonnen het Hengsten-springen in Zwolle (Best Stallion) en boekten een overwinning tijdens Indoor Jumping Amsterdam. Heartbreaker heeft zijn carriere succesvol afgerond door het winnen van het "Championat" van Dortmund en door 4e te worden in de prestigeu-ze Grote Prijs van Aken.

In Belgie voert Heartbreaker al gedurende 3 jaar de spring-index aan. Heartbreaker lijkt de spring- en fokhengst van de 21-ste eeuw te worden. De eerste nakomelingen van Heartbreaker zijn inmiddels acht jaar en op deze zeer jonge leeftijd presteren zij al fenomenaal op 1.50 niveau, Quasimodo van de Molendreef, Quartz Music, Quintin, Quasimodo, Zip. De zevenjarige Heartbreaker-nakomelingen die winnen in de nationale 1.35 rubrieken zijn: Radieux en Riant van de Mossevelde. Al op 12-jarige leeftijd heeft Heartbreaker meer dan 10 goedgekeurde zonen, waaronder de fantastisch springende Orlando. Heartbreaker komt binnen met een zer hoge index van 168 pnt.


Afbeelding

Afbeelding

Wordt deze hengst nu veel gebruikt in Nederland?
Wat vinden jullie ervan? Hoe geeft hij kwa karakter? Nimmerdors kunnen nog wel eens stug in de kop zijn, is dat bij Heartbreaker ook zo? en eh, zij die andere fotos hebben van deze hunk, plaatsen!
Ik heb in de zoekfunctie van Bokt gezocht, maar er staat heel weinig info over Heartbreaker in. Vandaar deze bijdrage.

Al speel ik ook stiekum met de gedachte hem op mijn Eros Platiere te zetten in 2004

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Kelan

Berichten: 1625
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 10:45

Ik had Heartbreaker in gedachten voor mijn Edison x Legaat merrie. Dit is een grote langgelijnde merrie waar ik Heartbreaker goed bij vond passen.

Het is uiteindelijk niet Heartbreaker geworden omdat het dekgeld toch wel wat hoog was (1750 euro), en dit de eerste keer was dat ik de merrie liet dekken. Dan vind ik dat een hoop geld voor een merrie waarvan je nog niet weet hoe ze fokt.
In plaats daarvan heb ik voor Concorde gekozen, ook een bewezen hengst, maar met een iets acceptabeler dekgeld.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 11:02

ik ken heartbreaker als vader van enkele bwp'ers. in belgië is hij erg gekend en wordt hij ook veel gebruikt.

qua karakter, dat zeg ik niet graag omdat het ook afhangt van merrie / opvoeding / ...

maar de meeste die ik ken hebben een door en door rotkarakter. sorry dat ik het zeg, maar t'is zo.
ik kraak hem niet af, want ze kunnen goed springen, maar je moet dermee overweg kunnen en het karakter erbij nemen.


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-03 11:26

Slik, dat dekgeld....aaaiiii aanslag op de portemonnee...
vind het nou ook weer geen Ferro....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:11

action-breaker (vm lys de darmen)
orlando (vm darco)
quickfeuer van het koekshof (vm goldschlaeger z)
radjex dc (vm lys de darmen)
utrillo van de heffinck ( clinton x heartbreaker)
.....
als je perse bloed wilt met heartbreaker in zijn er nog 'goedkopere alternatieven hoor!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:56

Wat leuk om iets over deze hengst te lezen. Ik sta zelf op een springstal waar ook aardig wat nakomelingen van deze hengst staan waaronder ook een goedgekeurde dekhengst.
Ik had er zelf nog nooit van gehoord maar ik heb ook echt geen verstand van springpaarden Haha!

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 13:07

Hier in België is Heartbreaker inderdaad het neusje van de zalm qua springbloed. Maar, zoals iemand anders al opmerkte hebben de nakomelingen niet altijd een even makkelijk karakter.
Maar dat zal de liefhebbers van goed springbloed zeker niet afschrikken.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 13:34

Ik vind het persoonlijk helemaal geen mooie hengst om te zien. Nu gaat het natuurlijk niet om het uiterlijk maar toch. Over de nakomelingen kan ik helaas niet zeggen, ik ken er zelf geen. wel is bekend dat hij id. goede springers levert.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 16:51

Ik heb een 4 jarige Heartbreaker (toen was het dekgeld nog veeeeeeel goedkoper) uit een LadalcoxJoostxAbgar merrie. Onlangs is ze ster verklaard en uitgenodigd voor de Centrale keuring. Het is een superbraaf beest (dat zal wel dus moeders aandeel zijn) maar niet gemakkelijk te rijden. Ze heel fanatiek en een geboren springer. Inmiddels wordt de moeder weer gedekt door Heartbreaker.. Stelling is wel: beter meer dekgeld betalen dan een tweede keus maken...........het onderhoud van elk paard is hetzelfde. Ik praat hier misschien wel gemakkelijker over omdat ik toch 'n beetje hoop op een net zo goed zusje of broertje. Heartbreaker heeft een grote, langgelijnde merrie nodig en flegmatiek van karakter. Ik zou geen bloedtype-merrie bij Heartbreaker durven doen.

Kelan

Berichten: 1625
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 17:20

Suzan1 schreef:
Stelling is wel: beter meer dekgeld betalen dan een tweede keus maken...........het onderhoud van elk paard is hetzelfde. Ik praat hier misschien wel gemakkelijker over omdat ik toch 'n beetje hoop op een net zo goed zusje of broertje. Heartbreaker heeft een grote, langgelijnde merrie nodig en flegmatiek van karakter.


Klopt, een echte tweede keus, die duidelijk minder is dan de eerste keus, zou ik ook niet doen, onafhankelijk van het verschil in dekgeld.
Maar voor mijn merrie twijfelde ik tussen Heartbreaker en Concorde, die in mijn ogen allebei goed bij de merrie passen, toen heeft het (verschil in) dekgeld wel de doorslag gegeven. (En nu is Concorde ook niet de goedkoopste hengst, dus als het me echt om het dekgeld gegaan was, was ik waarschijnlijk wel bij een andere hengst terecht gekomen Haha! )

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 18:56

Dees schreef:
De zevenjarige Heartbreaker-nakomelingen die winnen in de nationale 1.35 rubrieken zijn: Radieux en Riant van de Mossevelde. Al op 12-jarige leeftijd heeft Heartbreaker meer dan 10 goedgekeurde zonen, waaronder de fantastisch springende Orlando. Heartbreaker komt binnen met een zer hoge index van 168 pnt.
[/i]


Radieux word waarschijnlijk de spermadonor van Ivanka Lachen Party!!

De nakomelingen die ik ken van Heartbreaker hebben juist weer een heel goed karakter. Zal dan wel weer aan moeders kant liggen, maar die hebben echt een fijn karakter om mee te werken!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 22:17

Nou Dees, je hebt het Heartbreakerveulen en de jaarling gezien bij mijn buren....(dus je hebt zelf een beetje kunnen oordelen, bedoel ik)

Wat ik van hen begreep is dat het juist wel gewild bloed was. Ze hebben nu alle veulens in de IdS gezet en verreweg de meeste (zeg maar bijna alle) reacties gehad op de Heartbreaker, misschien dat dat iets zegt.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 22:47

In dit kader raadde ik iemand al de jonge hengst Sibon W aan. Een Heartbreaker x Oula OwlXX x Calypso, deze in Belgie gefokte en in Nederland goedgekeurde zoon vind ik wel heel mooi gefokt. Het was op de keuring vorig jaar ook een mooi type paard. Maar over zijn talent en vermogen heb ik weinig van de springkenners hier gehoord.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-03 23:24

Rieja schreef:
Nou [naam verwijderd], je hebt het Heartbreakerveulen en de jaarling gezien bij mijn buren....(dus je hebt zelf een beetje kunnen oordelen, bedoel ik)


Pffff ja...ik had meer oog voor de Sevilliano xx en de De Niro...
En ik vond ze allemaal zo knap!

was dat mooie vosje met dat leuke oog een Heartbreaker?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 00:18

Hoop dat dit nog mag, we dwalen een beetje af...(maar het is jouw topic en je vraagt het zelf). Jep Die vosmerrie met die zware hals, da's de Heartbreaker. En die schimmeljaarling is er ook een dus. De Sevillano is nog te koop hoor Knipoog....en er is weer een 'nieuwe' De Niro!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 09:39

sarabande schreef:
In dit kader raadde ik iemand al de jonge hengst Sibon W aan. Een Heartbreaker x Oula OwlXX x Calypso, deze in Belgie gefokte en in Nederland goedgekeurde zoon vind ik wel heel mooi gefokt. Het was op de keuring vorig jaar ook een mooi type paard. Maar over zijn talent en vermogen heb ik weinig van de springkenners hier gehoord.


Ik ken deze hengst niet maar afgaande op zijn afstamming Kwijl
Oula Owl xx is jammer genoeg vroeg overleden maar heeft toch serieus wat betekend voor BWP.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 22:47

heartbreaker wil nog wel eens veel wit geven
paarden hebben in de omgang wel fijn karakter, maar zijn soms minder makkelijk te rijden. zijn wel vaak zeer goede springers in de manieren en ook fijne bewegingen

De meeste vrouwen prefereren schoonheid boven intelligentie,
omdat ze weten dat de meeste mannen beter kunnen zien dan denken..:+

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 09:52

Heartbreaker is in mijn ogen een hengst die de Nederlanders niet snel genoeg hebben opgemerkt. De Belgen wel, deze wisten hem gelijk te waarderen en daar plukken ze nu de vruchten van. Van dichtbij ken ik geen Heartbreakers, wel vaak gezien op keuringen enz. Heartbreaker komt uit een moederlijn waar goedgekeurde hengsten en internationale sprinpaarden uit voort komen. Vader zegt genoeg. Springen kunnen ze idd allemaal.
Zou wel een mooie combie zijn Dees; de nr. 1 x de nr. 3. Commercieel gezien iig een topper.
Heartbreaker staat trouwens ook op de KWPN springindex op de 1ste plaats.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-03 10:12

chantal1 schreef:
Zou wel een mooie combie zijn [naam verwijderd]; de nr. 1 x de nr. 3. Commercieel gezien iig een topper.


Dan is het toch jammer dat ik hier midden in Friesland woon...geen hond die hier ooit heeft gehoord van Eros Platiere.... Huilen

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 10:15

Dan leren ze het maar Haha! Knipoog

We leven toch niet meer in het stenen tijdperk?
Advertentie in de hoefslag en het BWP blad en je bent een heel eind.
internet.
Ik zie geen probleem.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 10:41

chantal1 schreef:
Heartbreaker is in mijn ogen een hengst die de Nederlanders niet snel genoeg hebben opgemerkt. De Belgen wel, deze wisten hem gelijk te waarderen en daar plukken ze nu de vruchten van. Van dichtbij ken ik geen Heartbreakers


Voor Nederland was hij gewoon een van de vele Nimmerdorzonen en die waren hier in grote mate aanwezig. Wiebke kon voor deze gewoon meer geld krijgen in Belgie en vond het ook interessant om een Nimmerdor op de in belgie gebruikte Franse bloedlijnen te zien. Zoals hij ook Nimmerdors naar Duitsland verkocht heeft. De grootste vruchten worden dus door Wiebke geplukt.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 10:50

Hij had ook al eerder kunnen zien hoe het Nimmerdor bloed werkte bij de in België gebruikte Franse & Duitse bloedlijnen, dat is daar nl. al eerder gedaan.

Tussen het gros moet je ook de gouden appels kunnen vinden...

Hoe kom jij trouwens aan Wiebke, Heartbreaker is niet in zijn eigendom hoor. Nooit geweest ook. Of is dat met het oog op Nimmerdor? Ik zou hier graag wat duidelijkheid in willen zien.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 11:21

chantal1 schreef:
Ik zou hier graag wat duidelijkheid in willen zien.


Lijkt me een hele opgave

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-03 11:52

Nah, stelletje kattekoppen Knipoog...
Als HB niet van Wiepke is, en nooit is geweest, zal hij idd geen direct voordeel hebben bij de dekkingen. Maar toch zal een goed presterende Nimmerdor zoon, ook voor Wiepke kansen bieden; wie wil er dan nu niet een Nimmerdor zoon? Wellicht dat Wiepke nu meer kan beuren voor andere Nimmerdor's...
HB maakt wel mooi reclame voor Nimmerdor, toch?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 12:03

Dees schreef:
Nah, stelletje kattekoppen Knipoog


Bloos

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot, Ubermetrics en 113 bezoekers