Overwaarde huis, hoe zit dat nou?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Overwaarde huis, hoe zit dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 08:57

Stel, ik ga mn huis verkopen, en daar maak ik winst op... Dan schijnt er nu een wetsvoorstel te liggen waarbij ik die winst in de aankoop van een eventueel nieuw huis moet steken... Okee..dat kan.

Maar nu ga ik geen huis kopen, maar trek in een huurhuis. Misschien ga ik over een jaar een ander huis kopen, misschien over 10 jaar. Zou dat betekenen dat ik al die tijd niets met dat geld kan doen? Of dat ik gekort wordt op een hypotheek voor het bedrag van de overwaarde, wanneer ik het opgemaakt heb?

Op de sites van de ministeries kan ik niets vinden, op de site van de Vereniging Eigen Huis staat alleen het advies dat je de overwaarde, voor zover je die niet in je nieuwe koophuis steekt, apart moet houden, mocht er een naheffing komen. Maar er wordt nergens gesproken over wat te doen als je van koop naar huur gaat, of iig naar een bestaande woning (die je dus niet hoeft te kopen)..

Iemand enig idee?
(ik ga het hier nog wel met de makelaar/hypotheker over hebben maar ben nu ENORM nieuwsgierig.. heb ik mezelf blij gemaakt met een dooie mus??)

eeyore

Berichten: 428
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Nieuwehorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 09:16

Helemaal exact weet ik het niet, maar volgens mij mag je het geld gewoon gebruiken en kun je niet gekort worden op een nieuwe hypotheek. Waar het vooral om gaat is dat je de overwaarde van een oude woning in een nieuwe moet stoppen. Je krijgt dan een lagere hypotheek en minder rente aftrek bij de belasting. Dat is het idee erachter wat ik begrepen heb. Kan iedereen meer belasting betalen!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 09:30

Je hebt voor elke euro hypotheek 30 jaar renteaftrek.
Verhuis jij dus na 5 jaar eigen woning, dan heb je voor dat bedrag van de hypotheek nog 25 jaar over voor het met belastingaftrek lenen van dat geld voor hypotheek.
Verhuis jij 10 jaar later weer naar een koopwoning, mag je dus nog maar 25 jaar lang de rente aftrekken. Maar je mag wel een hypotheek voor 30 jaar afsluiten, je kan de laatste 5 jaar de rente alleen niet meer opvoeren als aftrekpost.
Sluit je dan een hypotheek af die 50.000 euro hoger ligt dan je oorspronkelijke hypotheek, dan mag je de 50.000 extra wel weer 30 jaar aftrekken.

De overwinst bij verkoop van eigen woning is nu nog niet belast, vandaar dat je er ook weinig over kunt vinden. Maar ik verwacht dat ze het net zo gaan behandelen als winst op aandelen, dat er een gereduceerd belastingtarief op gaat komen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 10:45

Ik vraag het me eigenlijk ook af. Ik zie het er nog wel van komen dat ze dan de overwaarde gaan belasten of zo.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 10:54

Hm, ik heb gebeld met de vereniging eigen huis, en die weten ook niks.. Er ligt een voorstel, maar de inhoud is niet precies bekend, evenals de invoerdatum en of het met terugwerkende kracht gaat gebeuren. Het enige advies wat ze kunnen geven is de overwaarde apart houden, en niet gebruiken voor 'consumptiegoederen'...

Dag vakantie....

Ben benieuwd hoe lang ik het moet 'bewaren', daar konden ze ook niks over zeggen....

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 11:00

En dan zul je al gauw zitten met een te hoge spaarrekening, waardoor je daar ook weer belastimg over moet betalen!?! Lekkere lui hoor! En op die manier willen ze huren aantrekkelijk maken?

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:59

Dees schreef:
Je hebt voor elke euro hypotheek 30 jaar renteaftrek.
Verhuis jij dus na 5 jaar eigen woning, dan heb je voor dat bedrag van de hypotheek nog 25 jaar over voor het met belastingaftrek lenen van dat geld voor hypotheek.
Verhuis jij 10 jaar later weer naar een koopwoning, mag je dus nog maar 25 jaar lang de rente aftrekken. Maar je mag wel een hypotheek voor 30 jaar afsluiten, je kan de laatste 5 jaar de rente alleen niet meer opvoeren als aftrekpost.
Sluit je dan een hypotheek af die 50.000 euro hoger ligt dan je oorspronkelijke hypotheek, dan mag je de 50.000 extra wel weer 30 jaar aftrekken.

De overwinst bij verkoop van eigen woning is nu nog niet belast, vandaar dat je er ook weinig over kunt vinden. Maar ik verwacht dat ze het net zo gaan behandelen als winst op aandelen, dat er een gereduceerd belastingtarief op gaat komen.


het is vrij gebruikelijk wil je onder deze regeling uitkomen, dat je bij de aankoop van een nieuwe woning ook gewoon weer een nieuwe hypotheek afsluit. Wellicht voor een hoger bedrag. Dan heb je voor je nieuwe hyp. toch 30 jaar aftrek. Dat was niet helemaal de bedoeling, vandaar het nieuwe wetsvoorstel. Hoe en wat precies weet denk ik nog niemand.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 13:33

Kijk en dan een heel nieuwe hypotheek afsluiten MET volledige aftrek; dat gaat dus niet meer. De fiscus onthoudt het bedrag waarover je al aftrek hebt genoten en brengt die aftrek kwa jaren over exact dat bedrag in mindering. Een nieuwe hypotheek afgesloten maakt daarbij niets uit.
Leen je een bedrag hoger dan je eerdere hypotheek, dan krijg je over die meerwaarde wel de volle 30 jaar aftrek.
Dat je een nieuwe hypotheek afsluit is logisch, dat gebeurt veel bijv erhuizen. Maar je hebt niet meer automatisch 30 jaar aftrekmogelijkheden per hypotheek.