gevallen en kan er weer niet op !!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

gevallen en kan er weer niet op !!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 23:38

Ik heb na de nodige problemen , mijn paard in laten rijden dit ging heel goed . Toen ik hem terugkreeg was het slecht weer heel slecht weer en ik heb alleen een buitenbak tot gebruik dus deze werd een groot zwembad .
Toen we er na een week op zouden wou dit niet hij ging aldoor steigeren , dus de inrij meneer weer opgebeld, en die kwam nog, weer eens een week later langs ,en hij kwam er wel op maar dit uitte in een rodeo en daarna was het goed, netjes rondgereden etc. Toen heeft hij hem weer een paar dagen meegenomen , en toen was het weer goed ik heb er nu 2weken bijna elke dag opgezeten en dit ging heel goed .

Tot vanavond ik was aan het rijden en meneer wou niet in galop dus een tikje met de zweep toen bokte hij dus nog een tikje want bokken mag natuurlijk niet en toen kop tussen de benen en gaan met die banaan dit kon ik dus niet volhouden en heb lekker zand gehapt mijn nek heeft een lekkere klap gehad Verdrietig auw.
maar goed wou er wel gelijk weer op maar ik kon er niet opkomen weglopen en steigeren , toen heeft iemand anders het nog geprobeerd en zij hing eroverheen maar hij bleef huppen en ze viel er zo aan de andere kant weer af ben nog een hele tijd bezig geweest maar hij wou ons er gewoon niet weer op hebben , wat moet ik nou ik weet haast wel zeker dat als ik erop kom het eerst rodeo wordt, hij zal het zeker weer proberen en dit kan ik dus niet uitzitten is nu wel gebleken . heeft iemand goede tips ik heb eigenlijk geen zin om weer die inrij meneer lastig te vallen , maar ik wordt hier aardig moedeloos van .

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 23:44

Hij is je waarschijnlijk aan het uittesten..je hoeft je echt niet druk te maken om die inrij meneer weer om hulp te vragen,want het is zn werk en ze helpen graag..ze willen ook geen ongeluk op hun geweten hebben...of je kunt misschien wat privelesjes nemen,eerst aan de longe om het vertrouwen te laten komen...succes! en wees niet bang om hulp van die man te vragen,anders krijg je spijt Knipoog

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 23:47

het probleem is dat die meneer het aardig druk heeft en bijna een uur moet rijden om bij mij te komen en ik de vorige keer ook al het idee had dat hij er al van baalde dat het niet zo goed meer ging omdat het bij hem wel steeds goed ging op die rodeo na dan

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 23:52

ik zou er ook onzeker van worden om hem nog eens te vragen,maar het zal denk ik wel vaker gebeuren...misschien kan je intructeur je wel helpen? Lachen

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 09:29

Overigens vind ik bijna iedere dag rijden voor een net ingereden paard wel erg veel. Probeer anders eerst een aantal keer op een braaf paard te rijden, zodat je weer wat meer vertrouwen krijgt en zoek hulp voor als je weer op je paard gaat.

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 10:23

Ik ga met dr_jacksel mee. Ieder dag rijden is wel erg veel en vooral al zo snel laten galopperen. Je kunt wel iedere dag rijden, maar niet te lang. Galopperen zou ik pas in een later stadium doen. Leer hem eerst rustig de hulpen. Ik denk persoonlijk dat je te snel wilt en je paard het niet bij kan houden. Ga een stap terug, met rust aan de longe en dan hangen en dan erop. Hoeft allemaal niet zo lang te duren, maar geef je paard wel tijd om het te snappen en om evenwicht te zoeken op zijn eigen benen. Als het niet anders kan die inrij meneer weer bellen. Daar krijgt ie immers toc hvoor betaald !! Succes ermee.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 11:31

Ik doe bij jonge paarden altijd een beugelriem (zonder beugel eraan natuurlijk) om de nek. Klinkt een beetje vreemd. maar op die manier heb ik veel meer hou vast als ze echt gaan bokken. Dat snijdt niet in zijn nek en niet in mijn handen en is super-sterk dus breekt niet....
Rij dus met mijn teugels gewoon vast en in 1 hand hou ik altijd die beugelriem vast. Als ie dan rodeo gaat doen trek ik hem ten eerste niet per ongeluk vol in zijn mond, en ik word niet voorover getrokken omdat ik me vast hou aan die beugelriem. Is tot nu toe op de gekste paarden nog mijn beste hulpmiddel geweest, en als ze eenmaal doorkrijgen dat ik toch wel blijf zitten dan is het gedaan (duurt soms iets langer dan ik zelf wil, maar goed). En verder zou ik hem inderdaad ook niet iedere dag rijden. Longeren (met zadel) en rijden afwisselen... en niet te lang... als ie braaf is stoppen... Ook heel veel succes!!

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 18:20

ten eerste heb ik het advies gekregen om er elke dag op te gaan zodat het gewoon voor hem wordt soms heb ik er ook maar 5 min op gezeten en van die twee weken dat ik hem weer thuis heb heb ik net 3 keer gegalopeerd , ik heb hem maandag rust gegeven en er is met nadruk gezecht dat ik er elke dag op moest .en van die 2 weken heb ik er zeker 4 dgn niet op gezeten

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 18:34

Jij wil advies van ons, en dat krijg je...
Beetje jammer dat je er dan op deze manier op reageert terwijl wij je proberen te helpen. Dat had ook op een andere manier gekunt.
En als je dan toch alleen maar dingen aanneemt van je inrij meneer, tsja, dan moet je hem maar weer bellen....

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 18:38

sorry als het verkeerd overkomt maar jullie hebben het allemaal over te veel rijden dus ik wou eigenlijk alleen even uitleggen hoe ik het doe , maar het spreekt mekaar allemaal zo tegen, ook dat wat ik weer in mijn omgeving hoor dat ik dus af en toe echt niet weet wat het beste is, maar ik ben nu bang als ik hem dus eerst zou gaan longeren dat hij helemaal zoiets heeft van ik heb gewonnen en dat ik er dan helemaal niet weer opkom , sorry dat ik bot reageer maar ik zit nu gewoon ff niet zo lekker in mijn vel en alles doet me zeer .

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 18:43

Wie heeft precies tegen je gezegd dat je iedere dag moet rijden? Ik vind het namelijk nogal vreemd. Je wil dat je paard met je gaat samenwerken, niet dat het paar maar luistert omdat hij totaal overdonderd wordt en iedere dag moet lopen.
Ik vind het persoonlijk dus ook klinklare onzin dat je elke dag zou moeten rijden. Bovendien is het ook niet goed voor je paard, bedenk jij maar, als je helemaal niets gewend zou zijn van conditie en opeens moet je elke dag zwaar (want dat is het echt wel voor zo'n groen paard) sporten. Ten eerste verlies je je lol in die sport, ten tweede is het ook absoluut niet goed voor de spieren en botten, die horen gewoon rustig opgebouwd te worden!

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 19:06

diegene die hem heeft ingereden , en hij zei hoeft neit zo lang kwartiertje is wel genoeg en dan elke dag , ik heb hier zelf al 5 min van gemaakt omdat ik het ook al wat veel vond en geef hem dus een dag rust en 1 dag aan de longe en 1 keer per week kleine 20 min erop incl. uitstappen , Hij is daar waar hij is ingereden ook elke dag gereden en dan zeker wel 20 min .Ik zat ook al te denken dat hij er misschien van geschrokken is dat ik er af ben gevallen , of is dit helemaal onzin

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 19:14

shiana schreef:
sorry als het verkeerd overkomt maar jullie hebben het allemaal over te veel rijden dus ik wou eigenlijk alleen even uitleggen hoe ik het doe , maar het spreekt mekaar allemaal zo tegen, ook dat wat ik weer in mijn omgeving hoor dat ik dus af en toe echt niet weet wat het beste is, maar ik ben nu bang als ik hem dus eerst zou gaan longeren dat hij helemaal zoiets heeft van ik heb gewonnen en dat ik er dan helemaal niet weer opkom , sorry dat ik bot reageer maar ik zit nu gewoon ff niet zo lekker in mijn vel en alles doet me zeer .


Kan ik ookwel begrijpen Ach gut
Dus je komt er nu ook niet meer op?? Denk dat iedere bokker hier zou zeggen dat iedere dag rijden voor een "groen" paard teveel is. Ik snap de achterliggende gedacht wel... dat is om jou en je paard een beetje vertrouwen te geven.
Het lijkt erop dat die inrij-meneer bang is dat als je hem een dagje niet rijd dat ie het verleert ofzo Verward nou, dat is echt niet het geval. Niet verkeerd bedoelt overigens.
Nu ga je zelf al gespannen op je paard zitten dat werkt door naar hem en dat werkt niet. Ga eens een eindje met hem wandelen, longeer hem met zadel. Poets hem een uur.... allemaal dingen die jullie band groter zullen maken (als ik dit lees walg ik zelfs een beetje van mijn eigen zoetsappigheid Knipoog). En ga er de eerst volgende keer voordat je opstapt al vanuit dat je er zonder moeite opkomt. Niet twijfelen.. en doe die beugelriem om zijn nek... dan heb je echt meer hou vast als ie weer zou gaan stuiteren.
Even een ander vraagje, ligt zijn zadel wel goed?? Kijk daar ook eens naar... Verder vooral niet opgeven en je niet bang laten maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 19:22

De tip van een beugelriem is een hele goede, dat scheelt veel.
Of een sperriempje door de vooroogjes van het zadel, dat geeft ook veel hou vast.

Als je hangt kun je hem dan zijn hoofd laten buigen om een snoepje uit te hand te laten eten, door de hanger gegeven?

Als ze hun hoofd naar achter hebben, kunnen ze niet meer steigeren.

Lukt dat kun je vandaaruit proberen jezelf verder te gooien zodat je zit.
Geef dan ook weer een snoepje zodat hij zijn hoofd helemaal naar achter moet buigen. Beloon ook met je stem erbij.

Op die manier leert je paard als hij bang is dat opstijgen niet eng is.
Is het omdat hij kliert, is dat snoepje toch ook wel aantrekkelijk om niet te klieren Lachen

Stel het snoepje geven steeds langer uit.
In het begin geef je het meteen, daarna pas na 3 sec, later pas na 10 enz.
Zo blijft je paard zo lang staan als jij wilt en dan bouw je het geven van een snoepje ook af.

Wat betreft het bokken
Pak je vast aan een halstertouw of zo en ben niet bang om hem zijn hoofd omhoog te trekken, dan maar een keer te grof, dat is zijn probleem dan maar.

Maar probeer daarbij hem wel naar voren te drijven, want hoe voorwaartser hoe minder gemeen de bokken kunnen zijn.

Maar kun je niemand anders om hulp vragen?
Je instructeur (M/V)
Die ziet wat er gebeurt en kan dan ook meteen toepasselijke tips geven ipv algemene die wij hier alleen kunnen aanrijken.

En wat betreft galoperen?
Waarom zou dat in het begin niet kunnen?
Ze moeten alles maar leren en eerder je het mee neemt als normaal zijnde, hoe makkelijker ze het over het algemeen oppikken.

Dat wil niet zeggen 10 ronders galop, maar op elke zijze een rondje is alleen maar goed.

En bij rillerige paarden ben ik er ook wel eens elke dag op gaan zitten voor een paar weken.
Maar dan eigenlijk meer voor het op en af stappen en het idee dat er iemand opzit.
Dus niet meer dan stukje stappen, nog een keer op en af stappen en klaar.

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 22:40

zijn zadel ligt goed, ik heb vorige week een fysiotherapeut erbij gehad om zijn rug na te laten kijken , omdat hij al vaker zo moeilijk heeft gedaan en ik dus bang was dat hij misschien iets met zijn rug had , dit was dus niet het geval en ik heb op het moment een zadel te leen omdat mijn eigen niet goed ligt en de fysio zei dat dit zadel er perfect op lag .
Dus dan zou ik dit wel kunnen uitsluiten denk ik ??
Mijn instructrice heeft zelf net de vingers gekneusd door val van haar paard en kan er dus ook niet op en zij durft er niet eens op als hij zo doet .
Dat van een snoepje lijkt me nog wel een goed idee en die beugelriem al helemaal Lachen

Vanavond heeft een vriendin van mij het nog weer geprobeerd aangezien bij mij alles nog steeds zeer doet en dit is weer niet gelukt .
Zo snel als je een voet in de beugel doet gaat hij al omhoog , hij wil gewoon niemand bij het zadel hebben , ik ga zelf zo wel denken dat hij pijn zou hebben , maar hij is net na gekeken en heb netjes het advies van de fysio opgevolgd door twee dagen rustig aan te doen , alleen longeren even draven en stappen , dit heb ik ook echt maar even gedaan .
Verder is het zo'n lief beest , gisteravond was er ook iemand bij die veel volgens parelli doet en zij zei hij moet je zien als leider , dus ik even laten zien dat dit wel het geval is hij loopt los met me mee rondjes door de bak ik ga stilstaan hij staat stil achteruit is achteruit en als ik richting zijn schouder loop blijft hij netjes volgen doordat hij dan steeds om zijn voorhand draait zij stond er zelfs van te kijken dat hij mij zo netjes volgde .
Het enigste wat ik nu nog kan bedenken is dat er bij zijn vorige eigenaar toch meer is gebeurt dan dat zij me verteld , maar hier kom ik jammer genoeg toch nooit achter en er zijn al meer mensen geweest die al zeggen dat er wat met hem gebeurd is door de manier hoe hij op sommige dingen reageert .
waar hij nu op stal staat die man zegt ook al dat het een goud eerlijk beest is en dat is ook heus wel zo . Maar dit kan zo gewoon niet ik ga morgen even contact opnemen met diegene die hem ingereden heeft ben al bang voor wat hij gaat zeggen , verkoop hem maar , maar goed dat is makkelijker gedaan dan gezegd en, dan nog op deze manier wil ik een paard niet eens verkopen want wie weet waar hij dan terechtkomt en ik gun het beestje echt wel wat goeds . Ik zal nog wel even melden hoe het telefoontje is afgelopen en als iemand nog een tip of idee heeft hoor ik het graag .
groetjes

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 18:23

nou ik heb vandaag gebeld , en ik ga het nog even weer proberen en als het van het weekend nog niet gelukt is kan ik die inrijder wel even weer bellen alleen zit hij nu zelf met een lichamelijk probleempje en hoopte dat het dan wat minder was , ik ga vanavond even met jullie tips bezig en eerst even een stapje terug en even kijken hoe het dan gaat

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 19:54

Wellicht is het een idee om hem lang te longeren voordat je het weer probeert..... als ie wat moe is, dan is de moed om te protesteren ook wat minder. Verder de tijd nemen en rustig, maar doortastend optreden.

Verder gewoon volgen wat Runningkawa zegt, dat zijn goede tips! En ook ik heb bij wat moeilijke of zenuwachtige paarden de eerste weken elke dag erop gezeten. Het gaat er dan om dat ie eraan went. In dit geval denk ik dat je in ieder geval voor het rijden moet longeren met zadel en beugels naar beneden.

Wat geef je hem eigenlijk te eten? Soms is tijdelijk wat lager in het voer een goede optie om de energie wat te verlagen. In plaats daarvan geef je hem dan wat meer buikvulling (bijv. hooi).

Succes en ik denk dat we allemaal benieuwd zijn hoe het gaat....

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 22:28

ik heb vanavond even geprobeerd met het snoepje maar dan gewoon er naast gestaan niet gehangen o.i.d en dan kijken of hij zo zijn hoofd wou buigen maar deze slimmerd loopt steeds een pasje naar achteren om dan bij het snoepje te komen zodat hij zijn hoofd dus niet hoeft te buigen .
qua voer kreeg hij vanaf vorige week een half kilo biks wat hooi en overdag in het land , sinds dit weekend staat hij ook s'nachts buiten en gaf ik hem alleen nog een halfje biks , maar nu sinds dinsdag krijgt hij niks meer , het biks gaf ik steeds na het rijden om er ook gelijk een beloning van te maken. maar er valt nu niks te belonen . maar ik vind hem juist een beetje sloom sinds die fysio is geweest .
Ik longeer hem nu ook wat langer maar hij is niet echt een paard wat moegemaakt moet worden , of ik moet hem al zover doorlongeren dat hij er zowat bij neervalt misschien is dat nog een idee Verward , nee hoor dat gaat me te ver , hij is echt een vechtertje .
En ik denk dat ik inderdaad ook het meest met de tips van runningkawa kan , dit klinkt mij ook het bekendst in de oren qua omgang met zo'n paard ik denk dat zij aardig goed doorheeft om wat voor paard het gaat , alle reacties zijn goedbedoeld hoor . Ik hou jullie op de hoogte als iemand het tenminste interesant vind om te wetenhoe het gaat , marita in elk geval wel

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 20:27

En, hoe is van het weekend gegaan? we horen het wel weer.....

Alja

Berichten: 25583
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 20:54

als je dat soort dingen allemaal eng vind is het dan wel verstandig om een jong en niet ingereden paard te houden.
het paard word er niet beter op en jij zult alleen maar angstiger worden.
of ben je er inmiddels al weer op gegaan?

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 14:38

ik zie ook het probleem van iedere dag erop niet. Zelf doe ik het niet, maar bij zo'n paard is het misschien wel een goed idee. Dan moet je dat id. geen half uur doen, maar 10min. en dan ook niet zwaar laten werken, maar laten wennen. Verder inderdaad hulp vragen en misschien even een stapje terug, weer even terug aan de longe. succes en vraag iedereen advies, maar laat je niets aanpraten waar je het niet mee eens bent. Iedereen zegt toch wat anders.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 20:46

het viel me toch op dat het een hele tijd goed was gegaan, en dat het protest weer begon na die 'mislukte' galop. ik herken in de hele situatie toch een stuk mijn paardje dat vorig jaar zadelmak is gemaakt. daar is het ook een keer helemaal mis gegaan omdat ie z'n balans verloor op de grote volte. en voordien was er bij het wennen aan de ruiter naar zijn gevoel ook al één en ander mis gegaan, met protest van zijn kant tot gevolg. en hij was (en is) verder ook heel braaf en lief en gehoorzaam! ik moest er alleen rekening mee houden dat ik niet zover ging dat ie vond dat ie in verzet moest gaan, gewoon elke keer ietsje bijvragen, en niet overvragen als er spanning komt. er zijn wat galop betreft zeker paarden die vanaf het begin geen moeite hebben met aanspringen, noch met balans. maar er zijn er zeker ook veel andere, en de mijne was daar één van. was ik doorgegaan met vragen van galop waar hij nog niet aan toe was, dan had ik nu ook een rodeopaardje. maar door geduld, en in het begin alleen te vragen wat hij kon is het nu een heerlijk paardje, die nu ook galoppeert, en zelfs zeer ontspannen.
veel kans dat alles dus echt wel goedkomt, met geduld en belonen! niet opgeven!! Knipoog

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 19:21

even weer een update , ik heb hem de laatste dagen weer gelongeerd , een stapje terug gedaan en vanmiddag zou een vriendin van mij het proberen , zij had haar been erover en hij spurtte weg en sprong zo over het cirkeltje heen wat ik altijd uitzet voor het longeren en daarna nog eens geprobeerd , ik ben bang dat hij dit gewoon altijd zal blijven doen en ik ben nu de laatste paar dagen druk erover aan het nadenken wat ik nu met hem aan moet .

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 19:24

alja schreef:
als je dat soort dingen allemaal eng vind is het dan wel verstandig om een jong en niet ingereden paard te houden.
het paard word er niet beter op en jij zult alleen maar angstiger worden.
of ben je er inmiddels al weer op gegaan?


Ik vind het niet echt eng , maar als er nu iemand opkomt moet diegene hem wel een beetje kunnen uitzitten wat nu dus is gebleken dat ik dat niet kan , want als ik er gelijk weer aflig denkt hij ook he dit is makkelijk en zo wint hij steeds weer , daarom vraag ik steeds iemand anders vanwie ik er meer vertrouwen in heb dat ze blijven zitten tijdens een bokpartij .

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 23:09

In hoeveel tijd is jou paard ingereden?
Misschien is hij overdonderd en is nu aan het verwerken.
Ga een paar stappen terug. Win zijn vertrouwen met poetsen (ook op een verhoging gaan staan) en prutten.
Ga daarna longeren met zadel als dit alles weer goed gaat, kun je weer een stapje verder.
Ik wens je veel succes.