luchtzuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-03 22:04

mareska zuigt eigenlijk al een tijdje lucht op. We hebben er zo'n band voor zijn nek voor gekocht, toen heeft ie het een tijd niet meer gedaan. Maar nu begint ie er weer mee!!! Terwijl ik gehoord heb dat het met zo'n band niet eens kan!!
Ook heb ik gehoord dat de pony er koliek van kan krijgen, maar dat heeft mareska tot nu toe nog nie gehad en ook nog geen verschijnselen van ofzow *gelukkig*

greetz


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 08:14

Zo'n band werkt idd niet altijd. Sommige paarden zijn zo'n verstokte luchtzuigers, dat ze het toch doen, ondanks de band.
Ze kunnen van luchtzuigen idd koliek krijgen, maar ik geloof dat dat niet zo snel gebeurd.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 08:47

Bij ons hebben we een 2 jarige hengst staan die het in de winter deed, omdat hij toen altijd binnen stond, nu hij de hele dag buiten staat doet hij het niet meer, ook niet als hij s'avonds binnen staat.
Het is gewoon verveling, als je er echt wat aan wil doen, moet je paard vaker uit de stal komen.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:16

Als je paard eenmaal lucht zuigt is er helaas toch wel moeilijk om weer af te leren. Paarden die echt luchtzuigen zullen over het algemeen ook erg snel dunner worden en weer heel moeilijk (ofwel niet) weer dikker te krijgen zijn. Ik zou die "cribbingstrap" toch maar om laten en zijn voerbak of de plek waar hij het liefste luchtzuigt besmeren met een vies (maar onschadelijk) goedje.... en zet hem lekker zo veel mogelijk buiten. Maar dat is altijd goed natuurlijk!! Hopelijk wordt het zo dan een stuk minder...

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:58

Mijn paard is ook een luchtzuiger (al minstens een jaar of 6) en die heeft er nog nooit last van gehad. Hij heeft er nooit koliek door gehad, is absoluut niet mager en heeft verder een ijzersterke gezondheid.
Buiten zetten is altijd goed, zoals al gezegd, niet alleen voor/tegen het luchtzuigen. Insmeren is ook een optie, maar bij Jumper werkt dat dus niet, hij 'veegt' het er als het ware af met zijn neus en/of hals en gaat even zo vrolijk weer aan het zuigen. Ik ben zelf niet zo'n voorstander van een band, er raakt nog wel eens wat beschadigd en het werkt vaak ook niet lang. Bij Jumper is het ook geen verveling (hoewel dat wel een oorzaak kan zijn) want hij word iedere dag fanatiek gereden, staat overdag de hele dag buiten en hij staat ook samen met andere paarden. Ik heb het gevoel dat het bij hem vooral vanuit zijn maag komt. Hij doet het ook vooral tijdens/vlak na het eten. Ik wil dus eens dat nieuwe spul gaan proberen wat deze maand in de Bit stond. Een keer uitproberen kan nooit kwaad en wie weet helpt het wel...

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

Herby

Berichten: 90
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 19:45

OiOi, ik ken ook een pony (max) die zuigt ook al heel lang lucht, maar het probleem is , omdat hij op een manege voor gehandicapten staat dat hij geen luchtzuighalsband om kan (vanwege de gehandicapten die hem te strak of verkeerd om kunnen doen) maar zo`n luchtzuighalssband heeft niet altijd effect sommige paarden zuigen er inderdaad gewoon doorheen Maar hij heeft dan ook al een paar keer gaskoliek gehad van het luchtzuigen.Maar luchtzuighalsbanden zijn niet altijd de beste oplossing ik ken iemand die had 2 paarden en allebei zijn ze aan zo`n luchtzuighalssband doodgegaan.Maar de stal van max is dus helemaal zogemaakt dat hij nergens meer kan luchtzuigen (hij vind er wel telkens iets op maja) dan verhelpen we dan weer Tong uitsteken

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 20:45

JollyJumper schreef:
Insmeren is ook een optie, maar bij Jumper werkt dat dus niet, hij 'veegt' het er als het ware af met zijn neus en/of hals en gaat even zo vrolijk weer aan het zuigen.

Dat deed ie van ons ook, soms zijn ze gewoon TE slim Haha!

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:06

Een van mijn paarden dacht op z'n 15e ook te beginnen met luchtzuigen (ik woon in het bos en ze kunnen 2 mnd in de zomer niet de hele dag in de wei) Ik heb toen idd alle randen met vieze middeltjes bewerkt, speelbal gekocht, lik-its, en ik verstop dagelijks een halve kilo wortels/appels in de bak, Klinkt zielig maar die "verstop" ik op allerlei plaatsen zodat ze lang bezig zijn met zoeken (op deur randen, waterbakken, allerlei gekke plaatsen-ik schaam me bijna om het te vertellen) maar hij zuigt geen lucht meer. Ik moet wel zeggen dat ik er vroeg bij was, hij weet nog steeds niet hoe het echt moet! een soort "bezigheidstherapie" dus, alleen weet ik niet wie er langer bezig is, ik of de paarden!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 21:15

nee mareska staat iedere dag in de wei en een smerig goedje erop smeren helpt inderdaad ook niet!!! en ze is beslist niet mager, ze heeft echt een vette pens Haha!
majah, een verstokte luchtzuiger dus Haha!

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 09:59

heb gehoord dat ook veel luchtzuigers, zuigen omdat ze last hebben van hun maag. Rennies heeft al aardig wat paarden van luchtzuigen afgeholpen..
Hoe of wat weet ik niet precies, maar met zoeken op het net zul je wel wat vinden..
succes ermee

Geniet nu, het is later dan je denkt

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-03 13:58

serieus, met rennies??? haha dan neem ik er wel een x een paar mee van de kruidvat!! als dat zou helpen!!! Haha! ohkeej ik zal je tips eens opvolgen!!!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 14:09

Mursey schreef:
Als je paard eenmaal lucht zuigt is er helaas toch wel moeilijk om weer af te leren. Paarden die echt luchtzuigen zullen over het algemeen ook erg snel dunner worden en weer heel moeilijk (ofwel niet) weer dikker te krijgen zijn. Ik zou die "cribbingstrap" toch maar om laten en zijn voerbak of de plek waar hij het liefste luchtzuigt besmeren met een vies (maar onschadelijk) goedje.... en zet hem lekker zo veel mogelijk buiten. Maar dat is altijd goed natuurlijk!! Hopelijk wordt het zo dan een stuk minder...


Paarden die luchtzuigen, leren het inderdaad meestal niet meer af. En paarden die door de band heen luchtzuigen lopen een risico op een inwendige en/of uitwendige beschadiging. De meningen over luchtzuigen zijn erg verdeeld en er gaan veel fabeltjes over luchtzuigen. Sommige luchtzuigers zouden bijvoorbeeld gevoeliger zijn voor koliek of snel mager worden. Ik denk zelf dat dat niet zo is trouwens. Er is veel onderzoek gedaan naar luchtzuigers, de gevolgen en de mate waarin andere paarden het wel of niet overnemen. Tegenwoordig wordt vooral onderzoek gedaan naar de oorzaken.

Ik kan niet spreken voor iedereen...de meningen zijn teveel verdeeld.

Ik heb een luchtzuiger. Ze is inmiddels bijna 9 jaar oud...heeft geen band om (ze heeft door de band wel een kleine beschadiging bij haar strottehoofd gekregen). Ze staat de hele dag in de wei. Daar zuigt ze geen lucht. Ze is absoluut niet mager (zie foto's profiel) en heeft nooit koliek gehad. De pony die al jaren naast haar staat heeft het nooit overgenomen. Ook haar 3 veulen zuigen geen lucht. Wel heeft Lanna een gebit dat niet helemaal rechtstaat. Daardoor is het voor haar wel moeilijker om een appel in enen door te bijten. Ik heb zelf geen last van het luchtzuigen, dat scheelt. Het is maar hoe je er tegenover staat. Ook Bonfire van Anky is een luchtzuiger. Dus hoog in de sport kun je er ook mee lopen.

De laatste tijd zijn er steeds meer aanwijzingen dat luchtzuigers dit doen doordat ze maagklachten hebben (teveel maagsappen). Een deel van de oplossing is je paard veel hooi te geven. Er wordt gewerkt aan medicijnen om luchtzuigen tegen te gaan. Experimenten zijn veelbelovend. Zo geven ze paarden bijvoorbeeld 5 rennies per maaltijd. Ik doe dit overigens bij mijn paard ook (wel in overleg met de veearts). En dat werkt goed!

Succes met je paardje.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 00:32

Bij mij op mijn oude stal stond ook een luchtzuiger en die is eraan geopereerd. Doet het niet meer! En natuurlijk zorgen voor veel afleiding: likstenen, speelbal, hooi in een net en ga zo maar door...


napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 07:42

Suleika schreef:
serieus, met rennies??? haha dan neem ik er wel een x een paar mee van de kruidvat!! als dat zou helpen!!! Haha! ohkeej ik zal je tips eens opvolgen!!!


Absoluut niet zomaar je paard Rennies gaan geven, is echt heel slecht voor je paard als je niet weet waar je mee bezig bent Bespreek zoiets eerst eens met je dierenarts. Gewoon zorgen voor voldoende afleiding, meer zeg ik er niet over, er hebben al zoveel topics over dit onderwerp gestaan........ en nog steeds zie je hele domme opmerkingen van mensen die niets weten over luchtzuigen, die geen ervaring hebben met een luchtzuigers.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 08:14

Ik ben het helemaal eens met Napoleon. Niet zomaar beginnen je paard rennies te geven. dat moet in overleg met de veearts (dat heb ik er ook bijgeschreven). Lanna heeft eerst een maagonderzoek gehad voor we ermee gestart zijn met begeleiding van de veearts.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-03 17:10

naar speelballlen enzo kijkt ie eigenlijk niet naar om en ook een liksteen issie gauw op uitgekeken. De dierenarts erbij gaan halen gaat niet zomaar. De pony is niet van mij, en de baas geeft er altijd het liefst zo weinig mogelijk geld voor uit en het liefst lost ie alles nog op met 'huismiddeltjes' . Hoe duur is het ongeveer als je de dierenarts ernaar laat kijken. Want ik ben maar een arme student Haha!

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 21:41

heey het ligt er ook aan wat voor een band je hebt want je hebt veel soorten, mijn pony heeft het ook gedaan en doet het soms nog maar hij heeft nu een "miracle" halsband om en nu doet hij het niet meer...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 21:57

mijn paard heeft dus dwars door de miricle band heen gezogen zonder dat ik het merkte. toen ik het merkte was het te laat. ze had een inwendige beschadiging... dus pas op wat je doet met die banden.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 14:45

Het luchtzuigen is niet schadelijk voor het paard. Alleen wel voor zijn gebit. Dus als je op het plekje waar ie zuigt met rubber bekleedt dan loop je niet het risico dat hij binnen een paar jaar alleen nog maar pap kan eten. Het is iets wat het paard doet omdat ie het prettig vindt. Net zoals mensen die nagelbuiten enzo. Als je dus zijn favourite hobby afpakt loop je dus het risico dat je een gefrustreert paard krijgt. Het is niet zo dat paarden het van elkaar afkijken. Het begint vaak uit verveling omdat er niet genoeg afleiding is. Het paard ernaast wordt op dezelfde manier gehouden en dus ontwikkeld hij dezelfde gewoonte omdat hij zich ook verveeld, daarom lijkt het net alsof ze het bij elkaar afkijken. Sommige paarden doen het inderdaad door stress en net als mensen kunnen ze van stress een maagzweer krijgen. Door middel van lucht zuigen geeft het verlichting in de maag. Daarom zijn ze nu met die Rennies begonnen te expirimenteren en het schijnt te werken. Alleen als het paard al jaren lucht zuigt zal hij er niet meer vanaf komen. Het is een gewoonte geworden die hij prettig vind, een soort hobby.

Come over to the dark side, we have cookies!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-03 18:16

ja dat denk ik ook al, want ze doet het al heel errug lang, ik denk ook dat het een hobby voor 'm is geworden. Ik geloof dan niet dat het uit verveling is, want haar stalgenotjes die zuigen ook geen lucht. Maarjah verveling kan misschien ook per paard verschillen.
in iedergeval bedankt voor de reacties!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 18:48

een muilkorf kan ook bij sommige paarden helppen, hoe duur die dingen zijn weet ik niet, maar dat is een ijzeren korf met een bontje voor op de neus, je kunt m aan het halster vastklikken en ze kunnen er gewoon mee eten en drinken , alleen weten sommige paarden al gauw hoe ze m af moeten doen, en een paard dat ik ken had het zelfs voor elkaar gekregen om op die muilkorf te zuigen!!
let wel goed op met andere paarden , want de meeste mensen zeggen van niet, maar ik heb het vaak zat gezien, dat luchtzuigen BESMETTELIJK is, paarden zijn net apen hoor!!je hebt ook van die plastick ballen voor honden waar je brokjes in ,kan doen, pino vind dat ding ook helemaal geweldig....en hij is niet zo duur, die voor paarden kost meer als 50 euro :|

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 19:04

crossmonster"]
een muilkorf kan ook bij sommige paarden helppen,
[/quote]
Hoe creeer je dat een paard een slechte naam krijgt bij andere pensionklanten............... juist ja, door een muikorf om te doen. Mensen denken dan dat ie gevaarlijk is en daar kunnen paarden erg onder gaan lijden. Je zorgt op deze manier ervoor dat je paard alleen nog maar meer gefrustreerd word, je bent dus absoluut niet bezig met een goede oplossing zoeken met het egrbuiken van een muilkorf!

[quote="crossmonster schreef:
let wel goed op met andere paarden , want de meeste mensen zeggen van niet, maar ik heb het vaak zat gezien, dat luchtzuigen BESMETTELIJK is, paarden zijn net apen hoor!!


Hier spreekt iemand die kennelijk totaal geen verstand heeft van luchtzuigers............... Of je leeft nog in een ander tijdperk of je hebt gewoon geen verstand ervan

Wat een verschrikkelijk domme opmerkingen lees ik hier allemaal, echt te erg voor woorden. Verder zeg ik er denk ik voorlopig maar niet over wat mijn haren gaan recht overeind staan met de dingen die hier worden gezegd en geopperd Lips are sealed

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 19:45

Weet je waarom het wel "BESMETTELIJK" is? Omdat de huisvesting van AL die paarden niet goed is en ze daarom allemaal gaan luchtzuigen, maar niet omdat ze elkaar na doen. Als een luchtzuigend paard naast een veulen zet, met voldoende afleiding (veel in de wei, vaak wat te knabbelen op stal, ruime stal, naar buiten kunnen kijken en zo) dat gaat dat veulen dat echt niet na doen hoor! Wel als ze in een stille donkere stal staan en zich de hele dag vervelen.... Besmettelijkheid van de stal :-D

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 21:52

gewoon de wei opgooien als het even kan. Het komt wel uit verveling en doe hem een band om -> gevolg is zoeken naar een nieuwe uiting om de verveling kwijt te kunnen.

En het is niet stal/huisvesting gebonden. Meer ook het karakter van het paard. Daarom is het ook niet besmettelijk, de één zal het eerder dan de ander doen.
Wij hebben ook wel eens luchtzuigers op stal gehad maar geeneen die het nadeed hoor, en ook niet dat onze stal zo beroerd is dat de anderen het ook ging doen. Lachen

Dus gewoon het land in!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 22:02

als je paard niet van speelballen ed in de stal houdt kun je er ook wat wilgentakken ingooien. Krijgt mijn luchtzuiger ook altijd want die vindt ballen ook niet interessant. Hij staat veel op de wei maar als hij eventjes binnenkomt om brokken te eten pakt hij gelijk de voerbak. Hij krijgt veel hooi en takken om de speekselproductie te bevorderen en als je paard luchtzuigt vanwege buikpijn helpen de wilgentakken ook verzachting te bieden omdat daar stoffen inzitten die helpen bij buikpijn. Bezighouden en ervoor zorgen dat ze genoeg te knabbelen hebben dus.

Niets zo charmant als een paard in her land.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annikaatje, IASCrawler, Marsie2, Nouvel, YandexBot en 82 bezoekers