hardnekkige mok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

hardnekkige mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 00:07

Ja mensen, het volgende moktopic, ik kan er niets aan doen.
Ik maak me een beetje ongerust over Miga. Ze heeft eigenlijk al vrij lang mok rechtsachter, ik zette haar daar wel mee in de biotex en dan uierzalf erop, dan werd het weer minder, en zo ging het steeds op en af.
Nu is het een beetje 'geëscaleerd': sinds ik haar weer opgepakt heb (da's een week of 6 schat ik) is de mok alleen maar erger geworden. De afgelopen weken heb ik het been gewassen met betadineshampoo en er daarna uierzalf opgesmeerd. Toen ze afgelopen donderdag niet langer regelmatig was met rechtsachter en het been steeds dikker leek te worden heb ik de VA maar gebeld. Zondag had hij tijd, hij zag ook dat ze niet rad was en heeft haar een spuit met een cortison-iets gegeven. Verder heb ik Vetaderm wat ik erop moet 'wrijven' zodat de korsten eraf gaan. Als dat niet wilde moest ik het eerst met betadinescrub wassen en dan Vetaderm erop. Ik mocht het been absoluut niet scheren.
Alles goed en wel, maar ze heeft er nu zoveel pijn aan dat ik amper bij dat been in de buurt kan komen, laat staan dat ik er zalf op kan wrijven. Ze gaat gewoon trappen, kan haar been heel hoog en heel ver opzij krijgen....ik heb echt vanalles geprobeerd, lieve woordjes, streng optreden, voorbeentje optillen en zelfs een streepje Sedalin maar het been blijft heel moeilijk 'benaderbaar'.
Morgen moet ik met het andere paard naar de VA om foto's te maken, dus dan zal ik hem nog eens vragen, maar als iemand hier nog tips heeft hoor ik dat erg graag! Bijvoorbeeld over het inwendig behandelen van mok, andere middeltjes, 'benadermethodes'....alles is welkom, ik wil m'n merrietje graag verlossen van de mok!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 09:52

Vorig jaar tot twee keer toe dezelfde ellende met Ameretto. Dit jaar nog niets (even afkloppen) op een paar kleine korstjes na. Heftigere maatregelen dan zo'n cortisonspuit om de ontsteking op het moment zelf af te remmen hebben we dus (nog) niet nodig gehad.

Ik heb idd ook verhalen gehoord over het (preventief) van binnenuit behandelen van mok: één positief verhaal en de rest heeft een ondertoon van 'kijk uit, het kan meer kwaad doen dan goed dus ik begin er liever niet aan'. Ook onze vorige veearts was wat huiverig. Vorig jaar zomer heb ik een topic gestart over dit onderwerp, misschien heb je er iets aan: [MD] inspuiten tegen mok?

Jester
Berichten: 352
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Noortmoor Duitsland voorheen Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 13:11

Wat bij mijn paarden helpt is insmeren met uierceme (1 pot van 500ml) vermengd met 1 eetlepel zwavelpoeder (te verkrijgen bij aptoheek of drogist). Het been dagelijks steeds goed insmeren en als de mok helemaal weg is zeker nog 1 week doorsmeren.

Als het heel erg is kun je het been beter eerst wassen met betadineshampoo of -scrub. Daarna het been heel goed afdrogen.
Als je paard slaat neem hiervoor een grote handdoek, scheur het in repen en dan om het been en met heen en weer halende bewegingen het been drogen. Zo kun je zelf min of meer naast je paard blijven staan en ben je bijna niet te raken. Uiteraard kun je deze methode ook gebruiken om het been te wassen.

Veel succes,

Monique

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 13:30

Tea Tree zalf! Dat werkt echt perfect!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 20:51

Ik las net in de catalogus van de Paardendrogist over Cure-Mok. Heeft iemand daar hier ervaringen mee? (vast wel)

Karin: bedankt voor die link, bij mij doet de zoekfuctie het niet op het moment, dus ik had hem nog niet gevonden.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 18:48

Een kennis van mij, haar paard had ook mok. Had ook de DA erbij gehaald en kreeg allemaal van die dure smeerseltjes, maar niets hielp eigenlijk echt goed. Toen sprak ze met een of andere paardenwinkelier (hoe heet da Verward ) en die zei dat ze er eens een middeltje op moest smeren wat eigenlijk voor de oren van een hond bedoeld was. (de naam weet ik er niet meer van) Binnen een week was het helemaal over! Thanx to het hondersmeerseltje Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 19:24

Ilindra heeft ook snel last van mok en na jaren experimeteren is dit voor haar het enige dat goed werkt.
Benen niet opscheren maar netjes uitknippen, de haren blijven net wat langer en de kootholtes verbranden daar door minder snel (is in het begin even oefenen maar nu kan ik het feilloos).
Voor dat ze het land in gaan spuit ik de kootholtes in met glans spray (equistar), door de siliconen in die spray worden de kootholtes min of meer waterafstotend.
Heeft ze toch een plekje mok was ik het 1x met betadine scrub, goed afdrogen en daarna dagelijks hydrocortiderm erop.
Succes ermee.

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 08:26

Mok heeft sterk te maken met een licht verminderde weerstand en vochtige omstandigheden, waardoor de bacterie de kans krijgt om toe te slaan. Middeltjes als vette zalf, hard boenen of afdrogen e.d., irriteert de huid alleen maar extra, of maakt de huid te zacht en werken vaak averechts.

Bij het allereerste teken van mok wil het nog wel eens helpen om de heel kleine plekjes met betadine scrub te behandelen; voorzichtig opbrengen, 5 minuten laten inwerken, afspoelen en voorzichtig de huid droogdeppen met een schone handdoek.

Mijn ervaring met de VSM pilletjes (mok-cure dacht ik) is heel goed, dat kun je ook preventief geven.

Overigens is vergaande mok niet ongevaarlijk, je paard kan er blijvende schade van houden.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 10:26

Anisane mokzalf, das een wonder, gewoon voorzichtig erop smeren, verders niet wassen, en helemaal niet afdrogen. de korsjes er NIET af krabben ofzow. gewoon die zalf en zo is t heel snel weg, en nooit meer last van gehad

lissyjd

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 12:27

mijn merrie had ook last van mok en heb het toen behandelt later kwam het weer terug en zei de DA dat valt wel mee en wou me niet verder helpen. Na een half jaar smeren ben ik naar een andere DA gegaan en een huidmonster laten nemen en het was geen mok maar mijt en ga haar nu ook ander voer voeren.
Dus mijn advies laat een huidmonster nemen, heel eenvoudig en dan weet je of het mok is of een combinatie met iets anders of geen mok.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 12:33

wat heel goed werkt is Sudocreme. Het wordt verkocht door de Kruidvat en is eigenlijk om op babybilletjes te smeren. Het werkt echt heel goed.
Wassen kan je ook goed doen met groene badedas, maar betadine is ook goed.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 13:08

ja hier nog zo'n geval, maar dan aan ALLE VIER de benen!

bij DA geweest, heb Avuloxil gehad(normaal voor uierontsteking bij koeien) en dat werkt goed

1x wassen met betadine shampoo, goed korstjes los laten weken, niet gaan krabben, dan krijg je nog hardnekkigere korstjes terug

dan 1x per dag insmeren met avuloxil, en dan moet het overgaan

ben nu 3 dagen bezig en t wordt al minder,maar hij had echt heel zn kootholte volzitten met korsten...u dus nog wel een beetje maar t wordt al minder

aanraken lukt bij 1 been niet goed, en hij is heel snel met zn achterbeen...dus voorbeen aan dezelfde kant optillen. en dan heel snel en heel voorzichtig insmeren!

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 12:03

Hoi kijk ook us op www.chevalcare.nl ze zijn wel duur maar goed hun werken van binnen uit dus wie weet helpt het.
baadt het niet schaad het niet!!!
succes ermee!!!!1

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 13:17

hij is nu aan 2 benen mok-vrij 1 been 1 klein plekje en 1 been is t nog redelijk erg

maar dat na maanden lang alles proberen, en dan nu met 5x smeren met avuloxil(zie ook mn topic over mok&voetjes scheren)

ik zou het echt aan je DA vragen of je avuloxil kan krijgen tegen de mok!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 11:39

Renske, zijn dit die zgn 'droogzetters'? Of is dat weer iets anders?

Ik ga straks iig de paardendrogist bellen voor Cure-Mok, want ik kan echt niet meer aan dat been komen (is al twee dagen niet gelukt er iets aan te smeren en nu breidt het zich weer uit...)

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 13:00

droogzetters? daar heb k nog nooit van gehoord volgens mij!

avuloxil is een zalf met antibiotica en ontstekingsremmer erin, op oliebasis zodat het goed vet blijft en niet nat wordt, nu nog maar 1 beentje met mok *LOL*