soms rare regels KNHS

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

soms rare regels KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:20

Net op het topic van Germie over maximale toegestane lengte van sporen bij de paarden, konden we daar niets over vinden.
Wat ik eigenlijk wel heel normaal zou vinden als daar wel een regel voor was.

Maar wel dat er geen bescherming over mocht zitten
Waarom dat niet mag Verward
Kun je daardoor gemener drijven Lachen

Net als de regel dat er geen beschermer over het zadel mag zitten
Waarom niet?
Ik kan daardoor niets doen waardoor het paard op een gemene manier aan het lopen te krijgen zou zijn.

Wie weet er nog meer regels die je niet snapt?
En misschien dat andere dan uitleg weten, zodat je ze wel weer snapt Haha!


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:27

Ik heb nooit begrepen waarom er bij de dressuur verplicht een plastron gedragen moet worden. Plastrons vind ik ondingen: je moet ze met allerlei trucs vastzetten om te voorkomen dat ze losraken en gaan flapperen. Een nette blouse met rechtopstaand kraagje en speldje is IMO veel praktischer en minstens net zo netjes. Bij de dressuur van de SGW mag dit wel, althans: ik zie het daar regelmatig en heb nog niet meegemaakt dat er iets van werd gezegd.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:30

Idd Karin, dat is er ook zo 1
Vind die opstaande kraagjes ook veel verzorgder

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 20:07

Kom ik weer. Ik rij bij de pony's, en is het tenue een trui. Maar dan zijn er dus nog heel veel mesnen die waarschijnlijk zichzelf willen kwellen en onder die trui een plastron dragen. Ik vind het niet echt mooi in ieder geval niet mooier dan een nette kraag en het zit ook nog es niet lekker Verward
Mij zie je lekker rondhobbelen met een schoon opstaand kraagje, net zo netjes Lachen

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 20:18

Karin schreef:
Ik heb nooit begrepen waarom er bij de dressuur verplicht een plastron gedragen moet worden. Plastrons vind ik ondingen: je moet ze met allerlei trucs vastzetten om te voorkomen dat ze losraken en gaan flapperen. Een nette blouse met rechtopstaand kraagje en speldje is IMO veel praktischer en minstens net zo netjes. Bij de dressuur van de SGW mag dit wel, althans: ik zie het daar regelmatig en heb nog niet meegemaakt dat er iets van werd gezegd.


Hmmm misschien andere plastron kopen? Ik heb daar echt nog nooit last van gehad.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 20:36

Wat ik een rare regel vind, is dat sporen vanaf de M1 verplicht zijn. De KNHS legt het nog ietsjes anders uit: sporen zijn altijd verplicht, alleen in de B en L mag je zonder als je je benen niet stil genoeg kan houden...

Als iemand perfect kan rijden met onzichtbare hulpen zónder sporen waarom moet dat dan toch? Kun je wel zeggen "dan gebruik je ze toch niet" maar dat is de boel omdraaien.
Zelfde geldt een beetje voor stang en trens, hoewel het dan misschien lijkt dat je, wanneer je wel met S&T rijdt, je minder goed kan rijden dan iemand die GP kan rijden op een gewone trens...

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 08:17

marieketencate schreef:
Wat ik een rare regel vind, is dat sporen vanaf de M1 verplicht zijn. De KNHS legt het nog ietsjes anders uit: sporen zijn altijd verplicht, alleen in de B en L mag je zonder als je je benen niet stil genoeg kan houden...

Als iemand perfect kan rijden met onzichtbare hulpen zónder sporen waarom moet dat dan toch? Kun je wel zeggen "dan gebruik je ze toch niet" maar dat is de boel omdraaien.
Zelfde geldt een beetje voor stang en trens, hoewel het dan misschien lijkt dat je, wanneer je wel met S&T rijdt, je minder goed kan rijden dan iemand die GP kan rijden op een gewone trens...


helemaal mee eens!
vind het wel jammer dat we vanaf de M1 niet meer met zweep mogen rijden!
ik doe er nix mee, maar als ik er mee rijd, weet me pony dat en dan wordt ie lekker voorwaarts

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 08:51

Wat ik wel weer grappig vind, is dat je tot en met de Grand Prix met cap mag rijden. Je ziet het nooit, maar ik vind het toch leuk dat het wel mag.
(al zie ik Anky niet snel in de ring verschijnen met een GPA'tje of Casco)

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 09:07

ik vind die sporen ook echt niet leuk. had een keer een zeer drukke pony in t M, ik een keurige brief geschreven of ik misschien zonder zou mogen rijden. krijg ik een antwoord van "als je niet volgens de regels kan rijden rijd je maar niet!"belachelijk. kan best mn benen eraf houden dat is t niet...maar als ze weer een van dr ik-ben-een-vliegtuigbuien had had k er al genoeg moeite mee gewoon te blijven zitten. als je haardan per ongeluk met je spoor aanraakte...... nou ja wel altijd een leuke publieks trekker.
wat ik een belachelijke regel vindis dat als je je diertje verkoopt de volgende eigenaar in t zelfde seizoen geen kampioenschap mag rijden in een lagere klasse als het dier ervoor was. maakt dat nou uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 10:20

Vippie"]
[quote="Karin schreef:
Ik heb nooit begrepen waarom er bij de dressuur verplicht een plastron gedragen moet worden. Plastrons vind ik ondingen: je moet ze met allerlei trucs vastzetten om te voorkomen dat ze losraken en gaan flapperen. Een nette blouse met rechtopstaand kraagje en speldje is IMO veel praktischer en minstens net zo netjes. Bij de dressuur van de SGW mag dit wel, althans: ik zie het daar regelmatig en heb nog niet meegemaakt dat er iets van werd gezegd.


Hmmm misschien andere plastron kopen? Ik heb daar echt nog nooit last van gehad.
Viv
[/quote]

Ik heb er ook niet echt last van en vind het ook heel mooi staan overigens, mits goed vastgeknoopt. Ik heb zelf overigens één met klitteband.

En dat er niks van de lengte van de sporen in het reglement staat vind ik erg vreemd Hoe langer, hoe gemener? Je mag toch ook niet met een stang en trens gaan rijden t/m het M2?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 10:44

wat ik pas echt gek vind is de omschrijvng van de punten die je hebt

zo is een 5 voldoende, maar met allemaal voldoendes ben je op school geslaagd

maar heb je in je proef alleem maar voldoendes, dan heb je geen winspunt...vind ik beetje vreemd!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 13:26

reddytobias"]
[quote="marieketencate schreef:
Wat ik een rare regel vind, is dat sporen vanaf de M1 verplicht zijn. De KNHS legt het nog ietsjes anders uit: sporen zijn altijd verplicht, alleen in de B en L mag je zonder als je je benen niet stil genoeg kan houden...

Als iemand perfect kan rijden met onzichtbare hulpen zónder sporen waarom moet dat dan toch? Kun je wel zeggen "dan gebruik je ze toch niet" maar dat is de boel omdraaien.
Zelfde geldt een beetje voor stang en trens, hoewel het dan misschien lijkt dat je, wanneer je wel met S&T rijdt, je minder goed kan rijden dan iemand die GP kan rijden op een gewone trens...


helemaal mee eens!
vind het wel jammer dat we vanaf de M1 niet meer met zweep mogen rijden!
ik doe er nix mee, maar als ik er mee rijd, weet me pony dat en dan wordt ie lekker voorwaarts
[/quote]

Stukje in de bit:

Vraag:

Vanaf M-dressuur is het verplicht om met sporen te rijden. De lengte mag variëren, maar het is niet toegestaan om zonder sporen te rijden. Je kunt wel weer dispentatie aanvragen. Kan iemand mij uitleggen waarom sporen verplicht zijn?

Antwoord:

Sporen zijn niet verplicht vanaf klasse M. Ze zijn altijd verplicht, maar ruiters in de klasse B en L hebben dispensatie gekregen omdat de beenligging meestal nog niet stil genoeg is. Sporen horen van oudsher in de basisuitrusting van de ruiter. Daarbij maakt het spoortje het mogelijk om kleinere en minder zichtbare hulpen te geven

Verder vind ik het raar dat iemand geen stukjes meer mag draven NA de wedstrijd van iemand anders. Dat kan de punten beïnvloeden, wordt er dan gezegd. Maar de wedstrijd is al gereden, de punten staan vast! Als je nu niet vóór de wedstrijd of tussendoor het paard van iemand anders gaat rijden, oké, dan begrijp ik dat dat niet mag. Maar DAARNA??

Groetjes, Denise.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 14:08

Denise, waar staat dat stukje dan in het regelement?

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 14:46

Dat stukje in de BIT vindt ik echt getuigen van iemand die de vraag niet heeft begrepen. Er wordt gevraagd naar het waarom van de sporen en het antwoordt is dat we dat altijd al zo doen.
Niet bepaald een goede onderbouwing.

Vindt het hoog tijd dat de paardesport het dogma "dat doen we altijd al zo" van zich af zet en een keer gaat nadenken over hoe we de dingen doen en inrichten. En een grote paardesportbond mag daar best aan meedoen!

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 14:55

peggel schreef:
ik vind die sporen ook echt niet leuk. had een keer een zeer drukke pony in t M, ik een keurige brief geschreven of ik misschien zonder zou mogen rijden. krijg ik een antwoord van "als je niet volgens de regels kan rijden rijd je maar niet!"belachelijk. kan best mn benen eraf houden dat is t niet...maar als ze weer een van dr ik-ben-een-vliegtuigbuien had had k er al genoeg moeite mee gewoon te blijven zitten. als je haardan per ongeluk met je spoor aanraakte...... nou ja wel altijd een leuke publieks trekker.
wat ik een belachelijke regel vindis dat als je je diertje verkoopt de volgende eigenaar in t zelfde seizoen geen kampioenschap mag rijden in een lagere klasse als het dier ervoor was. maakt dat nou uit!


Voor je eerste opmerking zou je het ook anders kunnen zien. Dat je dus nogal veel vliegles hebt op een wedstrijd terrein geeft misschien wel aan dat je dus nog niet voldoende je pony onder controle hebt om te starten. Een goed stil liggend been zou best een spoor kunnen hebben zonder dat je het gebruikt. Het zou dus een goede test zijn of je je pony onder controle hebt of niet. Andere benadering en zo lijkt mij de regel helemaal niet slecht. Vliegende ponies in de B, oke, maar in de M!

Ten tweede. Je moet de profs en semi profs de kost geven. Hoevaak er niet paarden worden doorverkocht zodat de volgende er goed mee kan scoren. Oke, de amateur wordt hier misschien door benadeeld, tis wel een bescherming voor de profs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 21:26

ja waarom mag je eigenlijk geen borsttuig of staartriem??
ik heb ook nooit geweten dat je paard daar beter van gaat lopen.

weet iemand daar een antwoord op?

x yvon

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 21:29

Of het al heel vaak genoemde lusje aan je neusriem bij de dressuur. Een hoge neusriem zonder lusje mag wel, maar een gecombineerde neusriem zonder sperriem mag niet, terwijl ze op dezelfde manier om het hoofd liggen. Staat dat lusje niet netjes genoeg? Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 21:43

Hmm, dat van die pony met vliegles op een wedstrijd ken ik nog van vroeger. Meisje dat ik kende had door een handige smid een paar sporen laten maken met een heel klein bobbeltje aan de achterkant. Het waren meer U-tjes zeg maar zonder spoor. Het leek heel wat maar het had geen werking. Had ze toch sporen aan en kon ze normaal rijden zonder vliegles. Misschien een ideetje?

Ik heb nooit begrepen dat je niet mag rijden met een staartriem of een voorsingel. Die regel van die plastron is een paar jaar terug weer helemaal aangescherpt. Baalde ik goed van want had toen net een paar maanden daarvoor een hele mooie (dure) dressuurbloes gekocht. En zo'n bloes in combinatie met een plastron dat zit bij mij dus voor geen meter.

Mag je als vrouw ook met een stropdas rijden? Als het wel mag ga ik dat maar eens proberen.... Moet ik zo'n ding nog wel eerst leren knopen...


Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 21:45

Het verplicht stellen van sporen heb ik ook altijd vreemd gevonden, als je je paard echt mooi flitsend aan het been hebt zonder spoor (volgens mij iets dat voor lang niet iedere ruiter is weggelegd) dan getuigt dat toch juist van rijvaardigheid?

Tijdens een proef even snel bijprikken met een spoortje is iig een stuk makkelijker.

(En nee ik ben niet van de anti-spoor lobby Knipoog Haha! )

Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:29

Nou dat van die sporen heb ik helemaal geen problemen mee, ik start B maar rijd wel met sporen. Ik vind een spoortje persoonlijk juist zo handig omdat het geen effect hoeft te hebben. Als jij met een zweep rijd heeft dat denk ik altijd wel een beetje effect(zoals eerder gezegd dat de pony dan meer voorwaards was)tenzij je paard ongeloofelijk is afgestompt maar ok, bij een spoor is dat naar mijn idee niet zo(of in ieder geval in veeeeel mindere maten). Bovendien is mijn paardje bang voor zwepen dus wil ik ook liever niet met zweep rijden Knipoog .

Maar wat ik nou echt vaag vind, dat je niet met van die rubbertjes om je sporen mag rijden! Waar slaat dat ik hemels naam op...ik rijd trouwens wel altijd ermee ook op wedstrijd en er is nog nooit wat van gezegd, maar ik weet dat het officieel niet mag...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 11:51

ik wist niet eens dat je geen rubbertjes om je sporen mag.
ik heb leren mar dat mag zekers ook niet?

met stropdas rijden dat mag zeker. bij ons is dat zelfs eigenlijk het clubteneu.

celano
Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Scheveningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:16

En met dresuuur ben je toch verplicht om handschoenen te dragen? Waarom zou dat zijn? Puur voor uiterlijk? Want ik vindt het echt niet fijn.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:26

De plastron vind ik echt een onzinnig iets. Ik heb zo'n ding vorige week uit onzekerheid toch maar aangeschaft, maar gut o gut...wat een onding. Synthetische lap die onmogelijk leuk geknoopt kanworden....snap echt niet waarom die verplicht zijn. UIt schoonheid van het geheel? Man, mijn hoofd is net een paasei met zo'n ding eronder! Boos! Ban de Plastron!
Er zijn lieden die het wel mooi vinden staan...waarom dan niet de keuze aan de ruiter? Wedstrijdrijden is al duur genoeg, dan mag er toch ook wel een beetje vrijehid tegenover staan?

Mag dat rubbertje niet? In de P&S stond het laatst nog afgebeeld, ik heb daarbij niet gelezen dat het verboden is...Verward

Maar helaas, de paardensport is wel erg stoffig...
alhoewel, de eerste de beste jury die commentaar heeft op de manier waarop ik die plastron om heb geknoopt (en jozef dat gaat lastig!), die komt maar uit de auto, kan ik zijn of haar tenue ook eens onder de loep nemen!
(hihi, zit me hier weer helemaal op te winden over die plastron, rotding!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:30

runningkawa schreef:
Denise, waar staat dat stukje dan in het regelement?


Geen idee, heb ook maar wat uit de Bit geplukt Verward

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 14:22

Wacht even, die rubbertjes, bedoelen jullie daarmee die dingen om je laarzen te beschermen? Nog nooit iets over gehoord. Maar ik zou het echt heel stom vinden als die verboden zijn, ik ga m'n dure laarzen toch niet kapot rijden omdat je die dingetjes niet mag gebruiken...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers