zware bak goed voor paard?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

zware bak goed voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-03 16:52

waar ik nu op stal sta hebben we een behoorlijk zware buitenbak. hij zakt er behoorlijk diep in.
luuk vind het dus ook heel moeilijk om daar in te lopen en ik merk dat di ehet gewoon niet trekt.
nou probeer ik al zo vaak mogelijk in de wei te rijden, maarja dat kan ook niet altijd met dit natte weer. en een binnenbak hebben we helaas niet.

maargoed de stal eigenaar zegt dus dat een zware bak goed is voor de paarden terwijl ik er juist meer van overtuigd dat ze op deze manier meet blessures krijgen.
wat vinden jullie?

Love the life that you live, live the life that you love


Charaz

Berichten: 24262
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 17:20

ik vind dat ze dan makkelijker blessures krijgen, maar aan de andere kant worden de benen ook weer enorm getraind. Maar ik vind het zelf ook niet fijn om in een zware bak te rijden

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 17:32

Ga zelf eens een rondje rennen(of lopen) in een zware bak.. Lachen

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 17:38

lastig dat er geen andere oplossing is, het is idd niet goed om elke dag flink in te rijden , ze krijgen er wel een dikke kont van , maar bij te zware training worden de pezen teveel belast, ik zou gewoon niet te lang rijden en zeker in en uitstappen op het harde doen, niet in de bak!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-03 17:40

denz schreef:
Ga zelf eens een rondje rennen(of lopen) in een zware bak.. Lachen


dat lukt me niet, dan lig ik na de eerste stap al in het zand zo mul zand is het.
ja ik loop nu ook met de gedachte om hem daar weg te halen vanwege die reden.
maar ik begon al aan mezelf te twijfelen of ik nou echt de enigste was die het slecht vond...

Love the life that you live, live the life that you love

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 17:53

Ik heb ook jaren in een zware bak gereden, en het is gewoon echt haast niet te doen, ten eerste kan je paard zich amper concentreren, omdat ie goed op moet letten waar die loopt en goed z'n evenwicht moet bewaren, en ten tweede zijn ze zo uitgeput en een verhoogde kans op overbelasting dus peesblessures..

WIllen ze niet overgaan op houtsnippers(door het zand) hebben wij nu en het loopt perfect!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-03 18:04

nee want hun zijn van mening dat een zware bak goed voor de paarden is. nee denk niet dat ik er nog lang sta...

Love the life that you live, live the life that you love

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 18:07

Stappen is af en toe best goed in een zware bodem, verder maakt het je paard alleen maar kapot.
Ik zou daar nooit in willen trainen.

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 18:13

een zware bak is tog juist minder goed, lijkt mij!!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-03 18:16

xxLisaxx schreef:
een zware bak is tog juist minder goed, lijkt mij!!


nee dat heb je goed!!!
maar ja het "probleem" is dan dat ik met slecht weer dus helemaal nergens kan trainen.... maarja dat liever dan dat ik mijn paard in de vernieling rijd......

Love the life that you live, live the life that you love

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 18:17

onze bak is als hij droog is ook een beetje zwaar, als hij nat is juist niet. Maar als ik dan op de verenigign ga rijden merk ik toch wel dat mijn paard er veel beter loopt (vlakke bdoem), ik ben dus ook van mening dat een zware bak niet goed is, je maakt je paard er idd redelijk kapot mee

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-03 18:20

maar is die van jullie is "droge" toestand dan ook net zo zwaar dat die zowat de hele hoef + kwart van onderbeen ongeveer erin zakt? bij ons dan wel... als die nat is is die van ons idd ook minder zwaar maar nog steeds te zwaar. ik begrijp nu ineens waaron hij best vaak iets last heeft van de rug alsik daarin heb gereden!

Love the life that you live, live the life that you love

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 18:50

Mijn bak thuis is ook ontzettend zwaar, rijdt er dan ook niet al te vaak in, ga meetsla naar een binnenbak en de buurt en ga ook wel lekker met hem naar buiten. Ik merk gewoon aan hem dat hij deze bak ook absoluut niet fijn vindt, hij heeft het duidelijk veel moeilijker en ik krijg hem dan gewoon helemaal niet goed aan het werk. We zijn ook bezig met het zoeken naar een andere bodem.
Ik ben het er dus mee eens dat een zware bak minder goed is.

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 18:51

Hmm....heb ook zo'n bak gehad. Na jaren zeuren wilde mn vader er eindelijk ander zand in. Had toen gelukkig een haf, die trok t wel. Maar het rijd voor geen meter en ze worden er echt niet beter van.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 18:59

Op 10 minuten afstand rijden heb ik sind een tijdje een buitenbak gevonden, maar die is erg zwaar.
Ik merk direct aan Isolda dat ze dat niet trekt, ze kan dan niet ontspannen door haar lichaam lopen, omdat ze zo hard moet ploegen.
Nu rijd ik maar 20 minuutjes naar een andere bak, die is mooi stevig.
Ik kan het verschil erg goed merken, ze is dan veel losser en kan makkelijker oefeningen aan.

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 19:22

Te zware bak is zeer slecht voor de pezen.Ik heb toevallig een dierenarts gevraagd en laten zien hoe onze bak er bij ligt, en hij zegt dit is vragen naar been problemen.Ik heb nu een paard die kreupel is geworden door de bak.Nu is hij weer goed, maar hij mag deze bak niet meer in.Vervolgens kan ik niks met dat paard.Hij heeft dus vakantie en staat lekker in het land.


joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 19:41

Paardenarts bij ons had ook al een keer gezegd dat je de pezen/benen van een paard stuk rijd in een zware bak.
Zware bak heeft instabiele bodem en daar kan een paard niet evenwichtig in lopen. Mijn pony wil er ook niet in lopen en als ik doorzet rijd het heel wiebelig en onregelmatig. Te hard is ook niet fijn trouwens. Onze bodem op stal is het best als hij iets vochtig blijft en goed gesleept wordt elke dag

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 20:01

Het kan idd erg goed zijn voor de training van de benen, maar altijd of vaak is echt niet goed. Zo is een tinker die ik kende ingeslapen om dat hij niet meer kon lopen. Hij had verborgen zwakke knieen(?) In onze bak had hij nergens last van, maar in de zware bak bij zijn nieuwe stal waren zijn spieren uitgerekt en had hij losse achterknieen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 20:35

ingrid schreef:
maargoed de stal eigenaar zegt dus dat een zware bak goed is voor de paarden terwijl ik er juist meer van overtuigd dat ze op deze manier meet blessures krijgen.
wat vinden jullie?


heb nog geen reacties gelezen hoor, maar ik moest gelijk reageren
wat een vreselijke opmerking zeg. Je KAN de pezen en banden flink verrot rijden in een zware bak. 'ns 1 keertje kan geen kwaad, maar niet dagelijks flink rijden...........

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 20:38

aanvulling: mijn mirage heeft natuurlijk een knieblessure en die mocht echt niet meer in zo'n zware bak. Zoals Denz al zei merk je gewoon dat ze er erg veel moeite mee hebben, zijn hun evenwicht meer kwijt en de ruiter dus ook. Ik ben toen ook om die reden van die stal weggegaan. Het is inderdaad vragen om problemen. Helaas zijn er nog zo vreselijk veel mensen die denken dat het geen kwaad kan en daar lekker in door blijven sjouwen dagelijks...................

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 20:51

Ik rij ook liever in een lichte bak, in een zware bak heb ik trouwens heb gevoel dat Boomer steeds struikeld... geef mij maar een goed gedraineerde bak hoor

het komt allemaal goed, wacht nou maar af wat de tijd met je doet
het is nu nog te vroeg, want alles wat groot is begon ooit klein...
Je hoeft niet meteen een Vlinder te zijn...

Y;(

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 21:08

Als je bak is gedraineerd kan hij nog steeds erg zwaar zijn.

leuke dresuur zadels te koop.
Euro Riding en kieffer en wintec.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 21:27

Ja wij hebben in de bit gestaan met onze.. euh.. ballenbak. Zo noemde die man het.. je helpt je paard er echt mee naar de **** dus ik ging er ook niet in trainen. Ben blij dat ik nu een fijne bodem heb..

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 21:39

Onze bak is ook best zwaar, ik baal daar flink van, want Jurga kan ik er niet in rijden. Voor mij is het vaak dressuurtraining in de wei of in het bos.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-03 12:10

onze bak is ook heel goed gedraineerd hoor haast nooit nat maar daardoor ook heel erg zwaar. ik rij er al zo weinig mogelijk in. maarja wat dus wel weer jammer is dat ik hem de hele winter onderhand op stal moet laten staan...

Love the life that you live, live the life that you love


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, hoogendroog, MairiMacBran, MoniqueT en 44 bezoekers