mensen weten niet wat western rijden is

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
basß
Berichten: 83
Geregistreerd: 28-04-03

mensen weten niet wat western rijden is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 12:07

western rijden wordt aleen maar als ruig rijden beschouwt .
en cowboytje spelen .
mensen weten niet wat het is western rijden .

staat op horses.nl
--------------------------------------------------------------------------------

Ik geloof er niet meer in ..dat die liefhebbers bestaan ..weer een paard dood gereden en weer word er gezegd ligt aan het paard ..was iets niet in orde!!! MENSEN vertel is western ...een sport of gaat het egt de martelgang tegemoet ???????????????

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 12:30

Dat zijn gewoon mensen die hun horizaon niet verder willen verbreden. En al voor oordelen hebben.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 12:56

Op horses ga ik er niet eens op in, sorry hoor. Ik las het toevallig ook (verveelde me gisteren en ben volgens mij ieder forum langs geweest). Als iemand zegt dat western rijden alleen maar als ruig wordt beschouwd, dan denk ik dat hij/zij dat zelf denkt. Ik zie het namelijk helemaal niet als cowboytje spelen (als je dat zo graag wilt, heb je in je jeugd volgens mij iets gemist), maar als een net zo serieuze tak van de paardensport als Engels rijden. Het zet alleen nog niet heel erg door, maar dat is iets anders. Het is ook niet zo raar dat buitenstaanders nog lacherig naar westernrijden kijken: het is ook nog niet zo bekend. Maar ik denk dat daar na de kampioenschappen NRHA volgend jaar misschien toch wel wat verandering in gaat komen. Het moet ook de tijd krijgen. Maar ik heb er wel een hekel aan als mensen tijdens een wedstrijd aan de zijkant gaan schreeuwen: "Kom op, beetje actie!!!". Daar gaat het niet om. Het gaat om de beheerste tempowisselingen en niet om het keihard jakkeren. Dat is misschien spectaculair, maar ook hartstikke onverantwoord...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 13:06

Aanvankelijk was mijn beeld over het western rijden bijzonder positief. Paarden lopen met een losse teugel en voeren zeer relaxed de gevraagde oefeningen uit.
Een aantal jaar terug heb ik een NK bezocht en ben sindsdien toch wel op mijn mening teruggekomen. Niet alle western ruiters zijn zo leuk met hun paard bezig, helaas. En het ergste vond ik nog wel dat bijna iedereen het roerend met me eens was, ook de officials, maar dat er net geen maatregelen tegen te nemen waren.

TJ
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 13:12

Ik wil me hier niet gaan uitlaten over voorgaande maar heb een ander vraagje.
Jullie hebben het over horses.nl, waar ik ook wel eens een kijkje nam maar ik kan de forums daar helemaal niet meer vinden Verward Ligt dit aan mij?????

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 13:14

Ik ga helemaal met Gera mee. Weinig meer aan toe te voegen. Inderdaad, het barst nog altijd van de vooroordelen, maar er zijn verschrikkelijk veel "westernruiters" die dit vooroordeel keihard bevestigen. Op deze manier wordt het nooit wat met het imago van de sport. Wij hebben op het NK twee jaar terug ook met kromme tenen op de tribune gezeten... maar er wordt niets aan gedaan. Mijn ouders zijn ook van die (heel erg) onwetende mensen, die een keer gezegd hebben best een keer te willen komen kijken, maar dan moet er wel een beetje aktie zijn... ik negeer het maar. Sterker nog, ik hoef ze helemaal niet aan de bakrand te zien áls ik al eens een keer ergens start. Laatst een discussie op bokt gehad over (zachte!) westernbitten, die door iemand martelwerktuigen werden genoemd. Naar mijn uitleg werd niet geluisterd. Schouders ophalen dan maar...

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 13:14

Ik weet ook dat er een aantal westernruiters zijn waar ik niet bepaald achter sta, net zoals jij, Jippie. Ik denk alleen dat er in iedere tak van de paardensport, dus ook in military, dressuur, springen, endurance etc. van dit soort ruiters bestaan, maar zij vallen daar misschien minder op dan in de westernsport, omdat je op westernwedstrijden toch vaak dezelfde mensen tegenkomt. Het is eigenlijk een redelijk select gezelschap, merk ik zelf. Dat er niets aan gedaan wordt vind ik soms vervelend en soms zelfs frustrerend, maar ik kan er in mijn eentje ook niets aan doen. De wat roekelozere ruiters worden af en toe met 0-scores afgescheept, maar of ze daar wat 'van leren' weet ik niet. Misschien dat zelfs het tegenovergestelde gebeurt: ze zetten zich af tegen de mening van de jury én van de toeschouwers. In Eersel zei ook een toeschouwer wat tegen een westernruiter die ik hier niet bij naam zou noemen, maar die behoorlijk gevaarlijk bezig was, en die toeschouwer kon meteen een enorme grote mond terug krijgen. Dat werkt ook niet echt bevorderend als toeschouwer zijnde. Je wilt er wel iets over zeggen, maar als je dan meteen weer hard gekleineerd wordt, dan vraag je je wel af waar je het voor doet en waarom jij de enige bent die er wat over zegt. Ik houd mijn mond dus maar, maar erger me soms wel mateloos. Alleen dan maar in stilte...
Maar ik denk nogmaals dat dat echt niet alleen in de westernsport voorkomt. Ik heb ook wel eens een menner gezien die ik het liefst van zijn bok af zou willen trekken.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 13:21

TJ: ik heb je hierover even een pb gestuurd want het is wel erg offtopic om er hier op in te gaan en bovendien is horses een beetje een 'concurrent' van bokt.. Ook al klinkt dat wel een beetje zwaar

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 13:44

gera schreef:
Ik weet ook dat er een aantal westernruiters zijn waar ik niet bepaald achter sta, net zoals jij, Jippie. Ik denk alleen dat er in iedere tak van de paardensport, dus ook in military, dressuur, springen, endurance etc. van dit soort ruiters bestaan, maar zij vallen daar misschien minder op dan in de westernsport, omdat je op westernwedstrijden toch vaak dezelfde mensen tegenkomt. Het is eigenlijk een redelijk select gezelschap, merk ik zelf. Dat er niets aan gedaan wordt vind ik soms vervelend en soms zelfs frustrerend, maar ik kan er in mijn eentje ook niets aan doen. De wat roekelozere ruiters worden af en toe met 0-scores afgescheept, maar of ze daar wat 'van leren' weet ik niet. Misschien dat zelfs het tegenovergestelde gebeurt: ze zetten zich af tegen de mening van de jury én van de toeschouwers. In Eersel zei ook een toeschouwer wat tegen een westernruiter die ik hier niet bij naam zou noemen, maar die behoorlijk gevaarlijk bezig was, en die toeschouwer kon meteen een enorme grote mond terug krijgen. Dat werkt ook niet echt bevorderend als toeschouwer zijnde. Je wilt er wel iets over zeggen, maar als je dan meteen weer hard gekleineerd wordt, dan vraag je je wel af waar je het voor doet en waarom jij de enige bent die er wat over zegt. Ik houd mijn mond dus maar, maar erger me soms wel mateloos. Alleen dan maar in stilte...
Maar ik denk nogmaals dat dat echt niet alleen in de westernsport voorkomt. Ik heb ook wel eens een menner gezien die ik het liefst van zijn bok af zou willen trekken.


Ik zie die ruiters in de dressuur helaas ook heel vaak hoor. Op een paard dat door iemand moet worden vastgehouden omdat ze anders niet alleen op kunnen stappen en dan bokkend en half steigerend wegrijden het wedstrijdterrein op. Gewoon omdat het stoer staat. Lekker veel sportbrok voeren en dan lekker goed laten zien dan je rijden kunt (gewoon omsleuren aan de binnenteugel). Ze zijn er in iedere sport. In de westernsport valt het wel wat meer op. Bovendien heb ik de indruk dat het ook versterkt wordt door een gebrek aan voldoende (en voldoende gespreide) instructeurs. Het valt niet mee om goede westerninstructie te vinden. Zeker niet als je graag instructie aan huis wilt (dat is bij dressuur zo te regelen), maar bij western is het een probleem. Gevolg: veel mensen gaan maar wat voor zichzelf zitten breken, of nemen genoegen met een minder goede instructeur?

rhynstoner
Berichten: 146
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 13:49

ja ach ik heb wel gereageeert daar zoals jullie dan ook wel is opgevallen waarschijnlijk, maar dat is dus puur omdat ik het vreselijk vind dat mensen praten waar ze niks vanaf weten. en we proberen met zn alleen de westernsport hoger te krijgen en dan heb je altijd weer van die mensen met 19 jaar western ervaring?? die dan de boel weer naar beneden halen dat vind ik echt erg, alsof we allemaal zo bezig zijn als dat wel is bij trainers gebeurt. alsof wij er wat aan kunnen doen dat die dingen gebeuren

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 14:19

Hallo bokkers,
Voordat ik begon met westernrijden was ik ook niet positief over deze tak van de paardesport. Ik was eens met een vriendin mee naar een westernles en dat geruk en gepluk was echt niet om aan te zien. Dus een slecht beeld van de westernsport was snel gevormd. Pas later toen ik wat demo’s van (naar mijn mening) goede westernruiters heb gezien ben ik hier anders over gaan denken.

Ik denk dat als we met zijn allen laten zien hoe het ook kan dat er meer en meer mensen gaan inzien dat het in de westernsport niet anders is als in elke andere tak van de paardensport. Neem de tijd voor iemand die wat meer wil weten over de sport en probeer de positieve kanten van het westernrijden te laten zien. Alleen op die manier komen we misschien ooit (een beetje) van ons slechte image af.

Groetjes ,
Bianca

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 14:22

Citaat:
alsof we allemaal zo bezig zijn als dat wel is bij trainers gebeurt. alsof wij er wat aan kunnen doen dat die dingen gebeuren


Ik rijd ook western en probeer dat zo goed mogenlijk te doen.

Ik heb dingen gezien waarbij mijn oren begonnen te klapperen en ik bijmezelf echt dacht "dit is pure mishandling" heb toen mijn mening gegeven aan de omstanders die vervolgens gewoon wegliepen en er niks van wouden weten.
Dat heb ik gezien bij trainers en bij trainers die verdorie les staan te geven. Ik denk daar nog wel eens aan en dan lopen de rillingen over mijn lij.
We kunnen er zeker wat aan doen en dat is simpel weg onze hersens gebruiken maar dat doen die mensen niet. Nee die rukken en plukken gewoon door en waarom omdat ze het zo geleerd hebben en omdat dat zo hoort. paard moet kennelijk respect hebben en vooral die kop laag houden in wat voor oefening dan ook.

Weet zelf ook wel dat deze dingen in elke tak gebeuren maar vind het westernrijden wel op nr 1 staan.
Heb nog nooit zulke groffe dingen gezien als bij het westernrijden .
Ik vind het daarom dus nog niet eens zo raar dat mensen zo negatief / scheef tegen het westernrijden aankijken.


[/quote]

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 16:23

ik wordt een beetje moe van deze discussies... ik kan me herinneren dat de steeple chase als paardemishandling werd gezien. En ook over de cross country was men niet te spreken.

en ik denk ok zeker dat er in alle takker van de paardensport wel wat mindere situaties zijn die de gehele tak zwart maakt.


Zolang jezelf maar weet dat je goed bezig bent en er iets van zegt als een ander over de scheef gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 17:04

rhynstoner schreef:
alsof wij er wat aan kunnen doen dat die dingen gebeuren


Ik denk dat wij daar iets aan kunnen doen. Gewoon door steeds maar te laten weten dat sommigen mensen op een respectloze manier met de sport bezig zijn. Door je daar duidelijk van te distanceren en door te laten zien hoe het wel kan.

Ik schreef hier al eerder over een NK dat ik bezocht. De mensen waar ik met kromme tenen naar heb gekeken namen wel het merendeel van de prijzen in ontvangst. Door te praten met andere deelnemers en officials ben ik er achter gekomen dat de meeste mensen het met me eens waren en ook niet met plezier naar trainingen van die stal keken.

Door er over te blijven praten maak je mensen er van bewust, dat dat wat we daar zagen niet normaal is en dat het ook anders kan!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 17:10

In Eersel heb ik vorige week zondag ook even fronsend naar andere toeschouwers gekeken wanneer een westernruiter even zijn kunsten wilde laten zien en even wilde showen dat zijn paard vanuit stilstand wel heel erg snel in galop weg kon spurten. Het is fijn om te zien dat anderen dan ook als het ware met hun vinger naar hun voorhoofd gaan wijzen en dat je aan hun gezichtsuitdrukking kunt zien dat ook zij er totaal niet mee eens zijn en zich ronduit zitten te ergeren. Ik hoop alleen dat er een keer een moment komt dat iemand er iets over durft te zeggen. Ik doe dat op dit moment nog maar niet: Ik kom nog maar net kijken in de western en rijd zelf nog helemaal geen wedstrijden (alhoewel ik wel zou willen) en kan daardoor nog niet bepaald meepraten. Daarnaast heb ik geen enkele noemenswaardige ervaring en zal mijn mening een stuk minder snel serieus genomen worden dan wanneer Rieky Young bijvoorbeeld aan de zijlijn zou staan en veelbetekenend met haar hoofd zou schudden na een lompe actie.

rhynstoner
Berichten: 146
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 17:35

daarom blijf ik er ook tegenin gaan en zeg natuurlijk iets over de rijstyle tegen de mensen, maar het is zo jammer dat somige mensen denken dat we allemaal zo zijn, het maakt me wel een boos af en toe, maar ja we blijven ervoor vechten das het enige wat we kunnen doen denk ik, groetjes

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 17:53

Als ik op een wedstrijd ben en zie dat er weer een rukker/plukker bezig is draai ik me om en ga een colaatje in de kantine halen. Hoemeer deze mensen aandacht krijgen hoe meer ze gaan "showen". Veel mensen zijn het niet eens met de manier plukrijden in het publiek maar blijven toch met open mond staan kijken want oh, hij stopt toch wel geweldig... Misschien een idee om ons allen spontaan om te draaien en weg te lopen als er weer zo'n idioot bezig is. (het zal dan wel erg druk worden in de kantine Haha! )

Groetjes,
Bianca

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 19:42

basß schreef:
western rijden wordt aleen maar als ruig rijden beschouwt .
en cowboytje spelen .
mensen weten niet wat het is western rijden .


hoi bas,
daar gaan we weeeer!!!! Gaaaap Je zal het vast goed bedoelen om een discussie op gang te brengen,maar hebben we het hier niet al vaak genoeg over gehad?Wat gaan we hierna doen?Laat me raden:
-te vroeg inrijden van een paard.
-waarom hebben westernruiters zo'n grote sporen met wielen?
-doet zo'n bit met scharen geen pijn?
enz. enz.,enz..................

misschien als dit soort terugkerende discussies weer komen ,dat er een paar linkjes worden geplaatst?of de zoekfuntie gebruiken?

Oh ja,ik ben TEGEN te vroeg inrijden,probeer mijn paarden niet onnodig met de sporen aanteraken en ook zo zacht mogelijk met mijn scharenbit om te gaan.Anders komt er dadelijk weer een hoop bagger over me heen en word er vanalles gesuggereerd over mij (als westernruiter,die op de 1ste plaats paardenliefhebber is!)wat niet klopt!
de groeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 01:09

basß schreef:
Ik geloof er niet meer in ..dat die liefhebbers bestaan ..weer een paard dood gereden en weer word er gezegd ligt aan het paard ..was iets niet in orde!!! MENSEN vertel is western ...een sport of gaat het egt de martelgang tegemoet ???????????????


Praktijken die het daglicht niet kunnen verdragen, komen helaas in elke tak van (paarden)sport voor, net als doodgereden paarden.

Ik ben een periode helemaal overgegaan op het westernrijden. Ik wilde alles weten en ging ook vaak kijken bij wedstrijden e.d.

Het westernrijden op zich vond ik geweldig. Het was echt een compleet nieuwe ervaring. Toch denk ik dat het voor de westernsport een gigantische verbetering zou zijn als het wedstrijdsysteem vergelijkbaar zou worden gemaakt met het 'engelse'.

Op het NK twee jaar geleden moest ik bijna janken. Op enkele deelnemers na was het niveau betreurenswaardig (had ook te maken met de MKZ toen, geloof ik). Ze hadden dat hele NK beter af kunnen lassen, want het kwam het westernsportimago niet bepaald ten goede.

Als ik zo het western en engelse rijden met elkaar vergelijk, staat de westernsport echt in de kinderschoenen (in ieder geval hier in nederland) en ik denk dat hier het probleem ook in zit.

Ik denk dat als het wedstrijdsysteem flink binnenstebuiten gekeerd zou worden en er op den duur ook een bepaald 'systeem' van rijden zou ontstaan, het imago van de westernsport een heleboel kan gaan stijgen.

cecile89

Berichten: 5
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 10:13

Waar maken jullie je druk om?
Als jullie zelf lekker rijden dan is het toch goed.
Ik kan me er best aan ergeren dat dressuur ruiters zitten te zeuren over westernruiters. Maar die mensen zien alleen de slechte dingen op de wedstrijden. En als ze wat goeds zien dan word het niet gezegt. Maar wij als westernruiters hebben ook vaak wat aan te merken op dressuur en springen.

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 16:36

Ik (als westernruiter) wordt doodmoe over die eeuwige discussies over westernrijden, maar ik denk dat het grootste probleem is dat het nog niet echt geaccepteerd wordt als een onderdeel van de paardensport en dat er nog veel misverstanden zijn. Als het op de JUISTE manier gebeurd is het een zeer paardvriendelijke manier van rijden. En ik heb het geluk dat ik op een ranch mag rijden, waar het dus op een juiste, paardvriendelijke manier gebeurd. En of het nou Engels of western is, idioten heb je er altijd tussen zitten...

golda1

Berichten: 137
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 17:41

cecile, ik ben het helemaal met je eens.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 17:46

Heb je de zoekfunctie al geprobeerd? Schijnheilig

golda1

Berichten: 137
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 18:26

Wat denken jullie nou te bereiken met deze eeuwig durende discussies?????? Laat die mensen!! Zolang je zelf maar beter weet, en en NIEMAND hier kan mij wijsmaken dat je zelf nooit eens te hard voor je paard bent geweest. Ik heb mijn paard ook wel eens te hard aangepakt, en later dacht ik van o oliebol, dit heb ik helemaal fout gedaan.(wat zielig.) Alleen wij doen het waar niemand bij is, en anderen weer wel!!
En dan kan je jaren discuseren, het blijft toch gebeuren. Een simpel voorbeeld: Je mag niet door het rode stoplicht rijden(=bekeuring) maar het gebeurt toch ondanks alle waarschuwingen......

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 19:37

golda1 schreef:
Je mag niet door het rode stoplicht rijden(=bekeuring) maar het gebeurt toch ondanks alle waarschuwingen......

En al die onschuldige mensen die daarbij doodgereden worden Verward Dan haal je gewoon je schoudersop en zeg je 'wrong time, wrong place' Lips are sealed


(storende typo aangepast)
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 02-07-03 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt