Bok tilt z'n benen niet op

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Bok tilt z'n benen niet op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 12:24

Nja, ik rijd western met Rowan, maar vind het ook wel leuk als we een sprongetje kunnen maken. Ik dacht, laat ik hem eerst los wat balkjes lopen, sprongetje - kan hij tenminste even wennen met 'uitmikken' zonder dat ik erop zit.

Wat doet die leukerd? Stampt zo alle balken eraf. Ook als ze op de grond liggen, hij let totaal niet op, tikt alles aan. Ik maakte een hindernisje op emmer-hoogte, hij liep er dwars doorheen.

Hoe kan ik hem leren dat hij er overheen moet, niet erdoorheen? Ik zou een wat hogere hindernis maken (zodat het wat meer 'de moeite' is) maar wij hebben alleen maar een rond paddock, en voor een hogere sprong heeft 'ie om te beginnen wel wat rechte ruimte nodig denk ik.

Suggesties? 't is in de omgang toch echt geen lomp paardje, dit had ik echt niet verwacht. Hoe pak ik dit aan?

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 14:57

Ik zou beginnen met een kruisje dat is wat makkelijker voor je paard om netjes in het midden te proberen springen. En een afzetbalk op een paar stappen afstand, dan help je hem al een beetje om op het juiste punt af te zetten.

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 15:02

haha ik ken het die van mij gaat er voor staan en schopt heel demonstratief het balkje eraf en loopt er dan overheen , maar na een paar keer het balkje er weer opgelegd te hebben springt hij vaak wel , blijven oefenen Knipoog

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 15:05

Misschien dat hij wel springt als je hem onder het zadel hebt. Dan kun je hem zelf toch net even wat meer 'sturen'. En er zijn dus (wat je al zegt) genoeg paarden die pas gaan springen als het wat hoger wordt.
Ik weet verder niet hoeveel ervaring hij heeft. Maar jonge paarden zullen er de eerste paar keer ook vaak doorheen lopen puur omdat ze het niet snappen.