voeding quarter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seppe

Berichten: 743
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: België

voeding quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 10:36

Dag allemaal,

door zijn gespierde lichaam heeft een quarter een hoger gehalte aan melkzuur. Dit moet afgebroken worden door extra eiwitten en vitamine E. (Gelieve mij te corrigeren als ik fout ben?!)

Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie quarter deze extra voedingsstoffen tot zich neemt?

groeten,

Seppe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 10:40

Nou ben ik totaal geen quarterkenner, maar ik dacht juist dat dit heel eiwitgevoelige paarden waren?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 10:46

Wij voeren pavo2. En loopt altijd prima Lachen

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 10:50

Ik voer Marstall, voorheen Equisanum western. Paarden doen het er prima op......
Verder goed hooi/ kuil. Mijn ponies doen het ook goed op dit voederschema, Lachen.

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 11:21

Romkabouter schreef:
Wij voeren pavo2. En loopt altijd prima Lachen


helemaal mee eens,en mooi hooi en af en toe wortels en appels

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 11:28

pavo explosief (vanwege hoge vit e gehalte) met hippostar reform granenmix en 24/7 hooi

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 13:01

Ik voer muesli van Marstall aangevuld met selenium en vit E.
De muesli bevat wel minder eiwitten en meer vit.E dan de doorsnee muesli.

basß
Berichten: 83
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 13:21

Een quarter is heel eiwitgevoelig dus moet heel weinig eiwitten

Seppe

Berichten: 743
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 13:37

Bedankt voor de verschillende antwoorden.

Maar eigenlijk raak ik confuus! Overal lees ik dat de voeding van een quarter over het algemaan een hoger gehalte aan eiwit bevat t.o.v. de traditionele paardenvoeders. Ook verschillende quarter-eigenaren heb ik dit horen vertellen.

Op dit topic denken jullie daar blijkbaar anders over? Graag nog enkele meningen...

groeten,

Seppe

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 13:42

Ik denk dat je goed onderscheid moet maken tussen wat je met je paard doet. Een paard wat alleen voor recreatie gebruikt wordt heeft duidelijk minder nodig dan een paard wat zwaar getraind wordt.
Sommige paarden zijn 'hard keepers', die zullen van nature snel terugvallen als ze te weinig gevoerd krijgen. Anderen worden bwvs van de lucht al dik.

Je moet niet zeggen 'ik heb een Quarter dus moet ik zus-en-zo voeren '. Je moet kijken naar je paard en zien wat hij nodig heeft, dat kan de ene maand meer zijn dan de andere.

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 14:35

Hallo bokkers,

Mijn paard krijgt de muesly van Havens met een lager eiwitgehalte aan gevuld met Fiber P en hooi. Ik ben het met Sugarmiss eens dat er geen vaste regel is voor het voeren voor je paard. Je moet kijken wat een paard nodig heeft, elk paard is weer anders.

Wel hoor ik soms verhalen van paarden die volgestopt worden met kilo's en kilo's biks, en die mensen vinden het dan gek dat hun paard niet meer kan bewegen Verward . Holly doet het prima op hooguit 1/3 muesly AM en PM, aangevuld met een flinke hand Fiber P in de zomer, en s'winters 1 schep AM en PM. Ze staat overdag in de wei en eet hierbij dus ook nog gras. Ze ziet er prima uit en ontwikkeld zich mooi voor haar type.

Groetjes ,
Bianca

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 15:07

Je hebt ook nog verschillende eiwitten, ik denk dat daar de 'storing' vandaan komt Lachen

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 15:51

Ik denk dat je ook niet kunt praten over 'de quarter'. Wij hebben een luxe merrie die, volop in training, kilo's brok en kuil wegwerkt en er altijd een beetje magertjes uitziet, en een zwaar type merrie, die moddervet wordt van alleen een beetje hooi en een handje brok. Ze krijgen beide, naast weidegang, alleen brok en kuil of hooi, en 's avonds een beetje muesli. Dus geen toevoegingen. Als ze 'niet mooi meer kleuren' krijgen ze een vitaminespuit (ook pas sinds dit voorjaar, helpt super). Ik merk echter wel dat ik beter moet oppassen met voeren als bij de wpn-ners die ik in het verleden reed. Vooral de luxe merrie luistert heel nauw, voor je het weet is ze te mager, en als je teveel voert wordt ze of onhandelbaar of dik en lui.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 18:36

Seppe schreef:
Dag allemaal,

door zijn gespierde lichaam heeft een quarter een hoger gehalte aan melkzuur. Dit moet afgebroken worden door extra eiwitten en vitamine E. (Gelieve mij te corrigeren als ik fout ben?!)

Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie quarter deze extra voedingsstoffen tot zich neemt?

groeten,

Seppe


weinig eiwitten!!Mijn ervaring met mijn quarter is dat ze snel dikke benen van te veel eiwit krijgt!
Voor het afbreken van die melkzuren heb je juist meer vitamine e nodig en om deze vitamine op te kunnen nemen in het lichaam heeft het lichaam selenium nodig.

Mijn paard voer ik equisanum western(laag eiwit,veel zetmelen/koolhydraten,veel vetten door lijnzaadolie,veel vitamine e/selenium)en daarnaast goed stro in de stal wat ze ook graag eten en goed hooi(laag eiwit!) zoveel ze op kunnen.
hoeveelheid van meusli is afhankelijk per paard,nerveuze types hebben meer nodig,dan de gemoedelijkere types.
succes met voeren!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 19:44

En pride krijgt bij erg dikke benen nog een supplement dat er speciaal voor is om iets met die schadelijke eiwitten te doen. Ff kijken:

.... is een combinatie van delfstoffen welke naar jarenlang deskundige onderzoeken met o.a. de medewerkingen van de universiteiten van Gent en Wageningen uniek genoemd mag worden. Het brengt de veel te hoge concentraties schadelijke half eiwitten, amiden en nitraten die door de dagelijkse voeding in het lichaam voorkomen en die de algehele natuurlijke weerstand en het HB gehalte doen teruglopen, weer terug in de juiste natuurlijke verhoudingen. Tevens brengt .... de schadelijke luchten van ammoniak, die ontstaan in de ontlasting, drastisch terug.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 19:48

cornelie schreef:
En pride krijgt bij erg dikke benen nog een supplement dat er speciaal voor is om iets met die schadelijke eiwitten te doen. Ff kijken:

.... is een combinatie van delfstoffen welke naar jarenlang deskundige onderzoeken met o.a. de medewerkingen van de universiteiten van Gent en Wageningen uniek genoemd mag worden. Het brengt de veel te hoge concentraties schadelijke half eiwitten, amiden en nitraten die door de dagelijkse voeding in het lichaam voorkomen en die de algehele natuurlijke weerstand en het HB gehalte doen teruglopen, weer terug in de juiste natuurlijke verhoudingen. Tevens brengt .... de schadelijke luchten van ammoniak, die ontstaan in de ontlasting, drastisch terug.


...en hoe heet dit suplement dan?Altijd goed om te weten! Nerd

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 23:23

Mijn mening kun je lezen bij het topic "Help mager!"
Dat gaat dan voor mij wel voornl. over jonge Quarters/Paints...

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 07:46

Super Biotinemix

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 10:34

Havens Power Plus Mix en Tahitian Noni werkt goed bij mijn paarden.
De Havens zit alles in wat ze nodig hebben en juist weinig eiwitten (als ik teveel eiwitten voer krijgen mijn paarden dikke benen of bultjes op de kont) en de Noni om het immuun systeem te ondersteunen, botten en spieren sterk te houden, gewrichten te smeren en de darmen goed hun werk te laten doen.
Ik vind dat goed hooi ook super belangrijk is !
Dat word vaak onderschat !
Ik denk dat je gewoon moet kijken welk voer het beste bij jouw paard past. Het ligt er helemaal aan hoe hij is en wat je met hem doet,
Groetjes Wendy

bluezarka

Berichten: 142
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: way up north!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 13:01

Als je echt serieus je paard wilt voeren moet je ook eigenlijk goed op de hoogte zijn van hoe het paardenlichaam werkt. Wat zijn eiwitten, waar bestaan ze uit en wat doet mijn paard ermee?
Maar ook met mineralen en vitaminen. Wanneer dit een duidelijk plaatje voor je is kan je veel beter en meer individueel inspelen op problemen bij een paard.
Belangrijk is in ieder geval dat je je paard "schoon" houdt, dat hij geen afval stoffen vast houdt en zijn stofwisseling optimaal werkt zodat hij ook tenminste alles uit het voer op kan nemen.