Het al dan niet gebruiken van een sperriem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Het al dan niet gebruiken van een sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 23:37

Mijn paard is de eerst twintig minuten vreselijk tegen de hand. Na zo'n kwartiertje met veel overgangen en figuren beging hij iets meer op de achterhand te komen, en wordt hij meegaander van voren, en na een klein halfuurtje is hij heerlijk soepel te rijden.
Mijn sperriem is eigenlijk te groot, dus ik heb altijd een klein beetje speling, en bij het eerste halfuurtje doet hij ook regelmatig zijn monde open, vooral bij overgangen ed. Nu reed ik vandaag per uitzondering ene keer zonder sperriem en hij was vanaf het begin veel meegander en minder 'stug' in zijn mond. Wel deed hij nog bij overgangen in het begin zijn mond open, die kon nu ook een stuk verder, dus het zal er behoorlijk...tja...agressief uit gezien hebben. Toch was ik abs. niet harder in mijn hand, en was hij veel fijner te rijden, want op die kleine protest-openmond-momenten was hij eigenlijk vanaf het begin veel minder tegen de hand, en was het protest veel minder.

Hoe kan dit, waar heeft dit mee te maken, en raden jullie aan om MET of ZONDER sperriem te rijden?

Alvast bedankt!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 23:50

Ik rijd de laatste tijd ook veel zonder sperriem, en ik merk eigenlijk hetzelfde als jij. Met het verschil dat Jordy zowiezo zijn mond niet vaak opendoet, en zonder sperriem ook niet. Maar hij laat veel eerder los, en voelt gewoon soepeler. Hij kauwt ook veel meer zonder sperriem.
Jordy kan de eerste 10/15 minuten ook een goede imitatie van een kameel neerzetten vaak, maar zonder sperriem komt hij vanaf het begin veel minder er tegenin.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 00:41

Ik rijd de jonge paarden bijna allemaal zonder sperriem..ook snoer ik mijn neusriem nauwelijks vast, altijd op het twee na laatste gaatje ofzo, tis alleen dat ie dicht zit. Ik ken een heleboel springruiters die het zo doen, en een heleboel dressuurruiters die het juist heel erg dichtsnoeren. waarom dit zo is weet ik ook niet. Ik vind zelf dat het paard meer de vrijheid in de mond opzoekt, dan ga je het zelf zo dicht snoeren.. onlogisch?? Ik moet wel zeggen dat je er niet alleen bent als je de sperriem eraf haalt.. het is geen wondermiddel..

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 10:08

Verschilt, echte jonge paarden eerste weken toch wel met LAGE neusriem, niets aparts straks, vooral omdat ze dan wat onrustig zijn met de tong en zo wil tegengaan dat ze hem eroverheen leren gooien.

Daarna als ze fijn wat rustiger zijn en aanleuning hebben en goed voorwaarts doe ik bij ieder paard waar hij het fijnste op loopt. Maar meeste paarden is dat gewoon een ouderwets lage neusriem Lachen

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 10:23

doe wat je zelf denkt dat t best is

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 13:44

het hard aantrekken van een sperriem zodat de mond niet open kàn, heeft geen nut.
het paard kan niet ontspannen en als ie tegen de hand is, voorkomt het dichtsnoeren wel dat de mond open kan , maar de spanning, (het verzet) blijft.
als ie der losjes aanhangt kan je hem evengoed deraf laten.

je kan steeds met een hoofdstel met africhtingsneusriem gaan rijden. de meeste paarden reageren daar positief op.

maar een gewoon gecombineerd hoofdstel dat niet te vast en niet los zit is evengoed.

je manier van rijden is heel wat belangrijker. succes

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 14:05

Passionato schreef:
Ik rijd de jonge paarden bijna allemaal zonder sperriem..ook snoer ik mijn neusriem nauwelijks vast, altijd op het twee na laatste gaatje ofzo, tis alleen dat ie dicht zit. Ik ken een heleboel springruiters die het zo doen, en een heleboel dressuurruiters die het juist heel erg dichtsnoeren. waarom dit zo is weet ik ook niet. Ik vind zelf dat het paard meer de vrijheid in de mond opzoekt, dan ga je het zelf zo dicht snoeren.. onlogisch?? Ik moet wel zeggen dat je er niet alleen bent als je de sperriem eraf haalt.. het is geen wondermiddel..


het is zeker geen wondemiddel,maar bij het bijrijdpaard van me zus,die werd zonder sperriem zadelmak gemaakt,en erna door iemand echt goed ingereden met sperriem (eerst ook even zonder geloof ik?) zij is haar nu ook gaan doorrijden met sperriem,en met sperriem loop het paardje veel beter dan zonder,terwijl die echt niet straks,juist wat te los word vast gemaakt.
maar goed dit is niet bij alle jongen paarden zo.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 14:14

Dit herken ik heel erg. Als ik de sperriem maar aanraakte dan trok Lanna zich al terug. Ik deed hem nooit echt vast, meer voor het oog dicht eigenlijk. Toen mijn lusje een keer stuk was ben ik zonder sperriem gaan rijden. Ik had een ander paard! Ik heb een andere neusriem gekocht (zonder lusje) en heb nooit meer een sperriem gebruikt. Later hoorde ik dat sperriempjes bij meer paarden irritatie veroorzaken. Het waarom ben ik nooit achter gekomen.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 15:16

ja inderdaad, bij paarden die heel gevoelig zijn rijd ik dus ook zeker altijd zonder. Bij paarden die minder gevoelig zijn maakt het eigenlijk zeer weinig uit.De mijne zijn altijd heel llicht en gevoelig van voren, en denk dat je dan beter die kleine verschillen merkt dan dat je paard hebt dat wat zwaarder in de hand is.. ik weet het niet.. Bij paarden die zo g evoelig zijn gebruik ik ook vaak een mexicaan, wil ook heel goed helpen! Vooral met springen gebruik ik bij die van mij een mexicaan, want op concours is ie superheet en dan moet je zoooo voorzichtig zijn met je handen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 15:20

Maar een mexicaan komt juist veel harder aan
ietsie de mond open en hij krijgt giga druk, wat het tegenstelde is, van wat je over je gecombineerde zegt

Maar on topic ik heb alles ook niet strak, lijkt me ook niet prettig voor het paard

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 15:36

Ik ben een western ruiter en rijd nu mijn paard getraind is zonder neusriem. Mijn kijk op die sper riemen is als een echte leek. Maar ik wil toch even mijn mening er over kwijt en waar ik denk dat het reactie verschil van de paarden vandaan komt.
Met zo´n aangesnoerde sperriem kan het paard totaal niet met zijn mond uit de voeten. Het bit zit "ramvast" gesnoert op een en de zelfde plek.
Is dat vervelend kan het dier daar met geen mogelijkheid op ontspannen want het kan het bit niet in een andere meer comfortabel positie manouvreren. Is die sper weg dan kan een paard het bit veel makkelijker zo aannemen op een manier die ook voor hem comfortabel is.

Om het probleem van mond wijd open iets te beperken kun je je gewone neusriem iets laten zakken dan kan het paard zijn kaken niet super wijd van elkaar halen.
Maar bedenk daarbij wel je paard zet zijn mond niet voor niets open het is een vorm van verzet. dus altijd goed blijven waken voor problemen in de mond. Door dom weg vast snoeren ga je een probleem niet uit de weg je maskeerd het alleen.

Naar mijn idee is een sper riem een tussen de oren riempje. Iets wat ontwikkeld is om mensen een gevoel van overmacht te geven. Want je zou toch eens met de angst moeten leven dat een paard het in zijn botte hoofd haalt zijn tong over het bit te gooien en er vandoor te gaan.

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 15:54

sommige paarden hebben hun neusvleugels (dus het zachte deel van de neus) erg hoog omhoog lopen en kunnen het een beangstigend gevoel vinden als ze in hun ademhaling worden belemmerd door een te strakke sperriem. Hou zelf maar eens twee vingers tegen je neusvleugels!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 15:57

runningkawa schreef:
Maar een mexicaan komt juist veel harder aan
ietsie de mond open en hij krijgt giga druk, wat het tegenstelde is, van wat je over je gecombineerde zegt

Maar on topic ik heb alles ook niet strak, lijkt me ook niet prettig voor het paard


ik heb ook een tijd met een mexicaan gereden. Niet om te voorkomen dat ze haar mond opendeed of zo. Dat deed ze eigenlijk nooit. Maar omdat ik de indruk had dat ze dat prettiger vond. Het ding zal ook altijd heel los... Ook op de mexicaan liep ze prettiger als op de gecombineerde neusriem. Ik ben ermee gestopt omdat ik veel commentaar kreeg op die mexicaan. Toen weer gecombineerd, tot ik erachter kwam dat het sperriempje eraf halen de oplossing was. Ze vind banden over haar neus gewoon heel onplezierig. En zonder neusriem rijden levert in de training tot nog toe geen problemen op (de mond blijft dicht). In een wedstrijd knoop ik voor de vorm een neusriem om.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 15:59

Adrienne schreef:
Naar mijn idee is een sper riem een tussen de oren riempje. Iets wat ontwikkeld is om mensen een gevoel van overmacht te geven. Want je zou toch eens met de angst moeten leven dat een paard het in zijn botte hoofd haalt zijn tong over het bit te gooien en er vandoor te gaan.


Dat kreeg mijn pony dus zelfs voor elkaar met sperriempje, daar hoefde hij zijn mond niet wagenwijd voor open te doen.
Maar gelukkig is at probleem alweer opgelost door een ander bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 15:59

Dan rij je op wedstijd toch met een hoge neusriem
Dat mag in alle klasses

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 19:09

Zal ook eens een keertje proberen zonder sperriem.
Als ik dat hier zo lees is dat wel positief Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 20:50

runningkawa schreef:
Dan rij je op wedstijd toch met een hoge neusriem
Dat mag in alle klasses


Dat klopt dat doe ik ook Haha!
Voor de mensen die het ook willen proberen...een neusriem met een lusje voor de sperriem is niet toegestaan. Het moet een echt Engelse neusriem zijn. Ik heb er voor op mijn kop gekregen van de jury en toen het lusje ertussen uit geprutst en de neusriem weer dichtgenaaid.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 21:43

Tja, als je die mexicaan snoeihard aanspant wel, maar bij mij zit ie net als de g ewone neusriem heeeeel los. Volgens mij is de druk veel minder juist, want ik heb het gebruikt voor paarden die bijna niet met een gewone neusriem gereden konden worden, en die reageerden er heel erg goed op.. (kan het natuurlijk ook fout hebben he..)

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 21:52

Dus het kan totaal geen kwaad als ik zonder sperriem rijd. Gelukkig! Vind het veel fijner, en Tiek ook. Bovendien vind ik het nog mooier ook *LOL*

Toch vind ik het raar dat hij met een ontzettend losse sperriem zo ontzettend veel meer in protest komt dan zonder Verward

Het klinkt misschien overdreven, maar het was echt een wereld van verschil. Het eerste kwartier accepteert tiko normaal nauwlijks dat ik de teugels aanneem (denk aan terugtrekken, mond open doen, sterk maken,bit vasthouden). Vandaag accepteerde hij mijn hand volledig en boog lekker af op mijn stille hand waardoor ik ook in het begin een stap kon rijden die lekker ruim was. Normaal was het eerst of heel kort lopen, of overhaast en uitelkaar.

Natuurlijk liep we vandaag niet op eens een keurig Z proef Knipoog en hebben we ook flinke ruzie gehad (maar dat had weinig met zijn protest in zijn mond te maken), maar ik denk dat ik het zonder sperriem zeker nog een tijdje blijf proberen.

Mijn instructrice heeft er overgins NIKS van g ezegd! Had nog speciaal een sperriem meegenomen, voor als zij het zonder geen goed plan vond, maar nee hoor...ze heeft er geen woord over gezegd

Bedankt voor al jullie reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 21:53

Ik kan het ook fout hebben hoor, maar het is wat ik altijd over een mexicaanse neusriem geleerd heb.

En idd een gecombineerde neusriem waar de sperriem van weg gelaten is mag niet, vraag me ook niet waarom, want wie heeft er nu last van dat lusje?

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:12

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier echt nog nooit over na heb gedacht. Wel om hem niet strak om te doen, altijd zo dat hij niet onder haar lip door kan.
Ik ga het maar eens proberen zonder,misschien heeft dat op Pris ook effect...

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 10:25

Ik ga het ook maar eens proberen Lachen

Ik denk vooral dat paarden het prettiger vinden omdat ze beter kunnen ademhalen. Als hun neus zo dicht gesnoerd zit krijgen ze ademnood en paniek enz. met alle gevolgen van dien.
De neusriem doe ik bij Sabientje sowe=ieso niet strak en het sperriempje is inmiddels 3 gaten te groot. En het is ook uitgerekt omdat ze altijd gaapt als ik het hoofdstel in doe en dan wordt het sperriempje elke keer groter Verward

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:24

ik heb de neusriem ook niet aangesnoerd, lijkt mij niet echt fijn voor het paard, zo'n strak ding om de snuit.
Sperriempje er gewoon afhalen als dat prettiger is.
Misschien dat hij heftiger op een losse sperriem dan zonder sperriem reageerd omdat het er toch omheen hangt? In de trant van ik voel wel iets, dus ga ik ermee door (irritatie)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:27

Mijn ervaring met dressuur: met sperriem duurt het iets langer om hem ontspannen te krijgen, maar als hij dan eenmaal ontspannen loopt, dan blijft hij dat ook doen zonder steeds tegen de sperriem te vechten (wat hij met sperriem nog wel eens wil blijven doen).

Bij lange trainingsritten en wedstrijden buiten (endurance & sgw) gaat de sperriem er sowieso af. Hij haalt in dat soort situaties dieper en sneller adem, en dat gaat fijner zonder sperriem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 13:51

Over neusriemen in alle soorten en maten zijn al diverse topics geweest. Een sperriem is niet alleen bedoeld om de mond dicht te houden, dat is een misvatting volgens mij. Een tweede misvatting is dat de sperriem strak zou moeten zitten, elke neusriem en dus ook de sperriem moet zo zitten dat er nog 2 vingers tussen kunnen, dat is dus niet zo heel erg strak.
Een sperriem stabiliseert het bit en dempt de werking, zonder sperriem werkt het bit veel meer in dan met sperriem of africhtingsneusriem omdat het bit vrijelijker kan bewegen en elke ophouding dus sterker doorkomt. Volgens mij is het zo dat een correct bevestigde sperriem of africhtingsneusriem comfortabel is voor het paard, maar dan moeten de neusriem en sperriem dus niet strak aangesnoerd worden.