Toch niet drachtig...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Toch niet drachtig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-03 21:27

Verdorie, ze was zo mooi drachtig bevonden op 18 dagen en nu na 3 weken hebben we haar weer laten scannen en nou blijkt het vruchtje toch te zijn afgekomen... Huilen
Geen idee wat de reden is maar helaas niks aan te doen en we moeten weer proberen. Er zat al wel weer activiteit op de eierstokken en ze zal binnen een aantal dagen wel weer hengstig worden denk ik.
Volgens de veearts komt het regelmatig voor dat merries vruchtjes afstoten voor de 6e week. Je kan er niks van zeggen en we moeten maar weer proberen zegt hij.
Ik heb wel gehoord dat sommige veeartsen wel de baarmoeder spoelen alvorens weer te dekken zodat alles schoon is. Mijn veearts heeft hier verder niks over gezegd. Is dat echt noodzakelijk en wat is nou de kans dat ze straks wel drachtig wordt. Ik vind het echt heel jammer want ik had echt de hoop dat ze nog steeds drachtig zou zijn... maar het mocht niet zijn. Deze week zal ze wel weer gedekt worden maar ik kijk er nu toch met meer huivering naar uit dan de eerste keer. Bij mij zit de schrik er een beetje in dat ze straks niet drachtig wordt ofzo.
Ik heb er verder natuurlijk ook niet veel verstand van en ga maar mee met de opinie van de veearts. Dus zodra ze hengstig is, opvoelen en als ze OK is laten dekken en dan na 18 dagen kijken of ze drachtig is. Van sommige hoor ik dat de veearts elke dag komt kijken of de merrie goed is en dan meerdere keren dekt???
Mijn merrie laat haar hengstigheid gelukkig goed zien, dus elke dag scannen of opvoelen zal niet nodig zijn.
Hebben jullie hier nog verder ervaringen mee en wat zijn de redenen dat de vruchtjes uiteindelijk dan toch nog afkomen.
Is opvoelen uiteindelijk genoeg of is het best om te scannen???
Zou ik mijn veearts ook moeten vragen of de baarmoeder schoon genoeg is om weer gedekt te worden.
Ik zou er eigenlijk niet zo blij van worden als het uiteindelijk helemaal niet wil lukken!
Ik ga maar stoppen want ik begin te ratelen maar dat komt omdat ik er best wel van baal... Huilen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 21:30

Heb je er aan gedacht om haar op het dekstation te zetten?
Ik denk dat dat in jouw geval best heel veel rust zal geven!
Dan kunnen ze haar super begeleiden en de kosten vallen reuze mee.

[edit]
erg sneu voor je btw Scheve mond
[/edit]

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 22:02

Ja, dit is niet leuk! Ik hoop voor jou dat je de merrie nog drachtig kan krijgen!

Spoelen zou ik toch zeker doen, maar spreek er best met je DA over! Vaak gebeurt het na een verwerping dat er nog een beetje van het eitje overblijft in de baarmoeder! De merrie kan dan wel hengstig worden, maar zal zich niet laten dekken! Tenminste dat is mijn ervaring!

Het beste nog, en veel succes!

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38710
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 22:22

Tjeetje, dat is rot zeg. Ik duim voor je dat je de merrie snel weer drachtig krijgt.

Zelf 'klooi' ik niet veel met de merrie, ze word om de dag gedekt en verblijft bij de hengstenhouder. Als het eitje 'eraf' is komt ze naar huis en word op 18 dagen gescanned. Dan pas weer na 3 maanden.

Geen idee waarom het na zoveel weken toch mis kan gaan, speling der natuur zullen we maar zeggen. Het zal iig niet goed hebben gezeten.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 22:58

Ik heb er verder ook weinig verstand van, maar ik heb ook van meerdere kanten gehoord dat 6 weken een beetje de kritieke grens is.
Als dan nog alles goed is dan verloopt de dracht meestal wel goed

Ik schrok nog van het percentage merrie's dat verwerpt voor de 6de week Bloos Maar weet niet meer precies wat het nou was
Hoeft trouwens ook niet altijd gemerkt te worden, soms is de vrucht al verworpen voor de eerste scan.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 22:59

Het boek veulens krijgen is misschien wel wat voor jou.
Er kunnen tal van redenen zijn dat het vruchtje ervan af is gekomen, de eicel kan bv al wat ouder zijn geweest, of de spermacellen.
Moeder natuur heeft het zo geregeld, dus is het beter zo
Ik weet hoe klote je je voelt, mijn merrie is vorig jaar ook het vruchtje kwijtgeraakt.
Heel veel succes, en lees het boek eens!
daar word je vast een stuk rustiger van.
Je mag me natuurlijk ook altijd een PB sturen!

succes met je merrie!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 23:13

Dat boekje heb ik ook Marloes En daar stond ook dat percentage in
Nu weet ik weer waar ik het gelezen heb Knipoog

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 00:01

En hoe noemt dat boekje?

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 00:34

Jan_VT schreef:
En hoe noemt dat boekje?


Nou , "Veulens krijgen" Haha!
Staat hierboven Tong uitsteken

Ik heb het boekje ook gekocht bij ons eerste zelfgefokte veulen . Staat heel wat info in .

En erg sneu voor je ... veel succes!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 08:31

Ja, ik vind het echt rot en wil haar graag nog drachtig krijgen dit jaar. Ik zit er stellig aan het denken om haar maar naar de hengstenhouder te brengen en haar dan op te halen als het eitje weer af is.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 08:36

ik denk dat dat voor jou een stuk rustiger is ja, succes!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 08:54

Dank je Marloes. Ik heb net contact gehad met de hengstenhouder EN de veearts en we gaan het nu als volgt aanpakken.
Zodra ze hengstig is komt de veearts langs om op te voelen/te scannen en bepalen wanneer ze gedekt kan worden.
De hengstenhouder komt haar zelf dekken dan kan de merrie thuis blijven. Zodra ze goed is wordt ze geinsemineerd en blijft hij terug komen en dekken tot het eitje daadwerkelijk af is. Dus de eerste dag na dekking weer controleren of het ei af is en anders weer dekken net zolang tot het goed is. Zo hebben we de meeste kans dat het goed komt. Maar de garantie dat het er dan na 18 dagen nog zit is er natuurlijk niet.
Volgens de hengstenhouder is dit gewoon een speling van de natuur en is het waarschijnlijk beter dat het zo is gegaan... natuurlijke selectie.
Nou maar hopen dat het er straks op 18 dagen en 6 weken nog wel zit natuurlijk.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 10:09

Zwelgje schreef:
De hengstenhouder komt haar zelf dekken...


Euh.... Tong uitsteken

Maar goed, succes met de nieuwe poging! Net zoals Marloes al zegt, er zal wel wat mis geweest zijn en de natuur regelt dan dat de dracht afgebroken wordt. Jammer dat het niet gehouden heeft, maar wel fijn dat ze aan huis gedekt kan worden, spannend hoor!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 10:21

Ja, ik ben nu een stuk geruster nu de hengstenhouder zelf komt en het proces mee gaat volgen. Volgens hem hebben we nog tijd zat maar het moet na een paar weken dan niet weer afgebroken worden want dan zal het niet meer voor dit jaar zijn. Dus hopen dat het deze keer raak is.

alexguusje

Berichten: 35
Geregistreerd: 14-09-02
Woonplaats: omgeving utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 21:24

Bale joh wijhebben precies het zelfde met onze merrie die is al drie keer gedekt en dat wil ook niet lukken dierenarts vindt spoelen niet nodig weet ook niet wat de merrie heeft.
sterkte!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 00:54

Ik hoop voor je dat het nu raak is. Onze merrie is dit jaar ook een tweede keer teruggemoeten.

Ze was nu wel op drie weken niet hengstig, dus tot nu toe is ze drachtig. Hopen dat het zo blijft.

Ik zal in iig voor je duimen.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 10:21

Dank je, we weten binnenkort meer. Ik laat haar nu door een andere arts begeleiden. Eentje die iets meer interesse en gedrevenheid toont dan die andere. Hij liet me eigenlijk maar aan mijn lot over als het ware.
Het is schijnbaar standaard dat de veearts na het insemineren langskomt om te scannen of het ei af is. Dat heeft die vorige dus nog nooit gedaan. En het blijkt dus wel degelijk dat zij een reaktie geeft op het insemineren want ze had tot twee keer toe vocht op de baarmoeder!
We wachten dit seizoen nog rustig af en we proberen het uiteraard nog zolang het kan. Lukt het niet, dan gaat ze volgend jaar in het begin van het seizoen gelijk naar de hengstenhouder en dan komt ze pas terug als ze drachtig is (iig meer dan 3 weken).
We zien het wel. Er is nog wel hoop dat het dit jaar kan lukken maar ik heb er een hard hoofd in eigenlijk. Ik denk zelf dat ik nog een jaartje geduld zal moeten hebben. Een posistief iets is, dat we dan veel geleerd hebben. Een negatief iets is dat we dan waarschijnlijk niet meer voor Jet Set gaan kiezen maar voor Rhodium. De merrie is van mijn vriend en mij samen en de afspraak was dat ik het eerste jaar de hengst mocht kiezen en hij het volgende jaar en hij is al voor Rhodium gevallen. Vind ik persoonlijk ook een aansprekende hengst.
Dat is voor mij het enige jammere, dat ik dan geen Jet Set veulentje zal hebben. Ik ben namelijk erg gecharmeerd van deze hengst!
Maar we zullen zien, het seizoen is nog niet voorbij!

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 23:01

het is ook regelmatig zo, dat er bij de hengstenhouder aan huis dagelijks een DA komt voor de merries op het station, vaak kun je dan met je paard langskomen, zodat deze DA jou merrie scant en beoordeelt, samen met de hengstenhouder bepaalt hij dan het beleid, soms kan de merrie gelijk op het station geinsemineerd worden, of komt de hengstenhouder later aan huis. voordeel is dat de DA en hengstenhouder onderling vaak meer contact hebben dan wanneer je je "eigen"DA gebruikt.
maar ik weet natuurlijk niet of je tijd hebt om met je merrie te reizen.
wij doen het eigenlijk altijd zo, je betaald dan aan de hengstenhouder eenmalig dokterskosten voor de begeleiding en de "nacontrole"bij 18 dagen en 5-6 weken. wanneer je je eigen DA gebruikt zul je waarschijnlijk meer kwijt zijn.
extra dingen zoals bijv. spoelen of hengstig spuiten komt nog wel bovenop je rekening, maar verder kun je zo vaak als nodig DA-begeleiding krijgen vooreen vast bedrag( bij ons €70)totdat de merrie drachtig is.
succes