zonder beugels rijden voor een goede zit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Arona
Berichten: 165
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-01 08:50

Gisteren moest ik tijdens de gehele les zonder beugels rijden ik voelde me in het begin net een clown Clown zoals ik heen en weer zat te schommelen. Dit was ook na 1 volte weg maar toch. Maar kan ik nou echt alleen een goede zit krijgen door te oefenen met zitten zonder beugels?
Of kan dat ook anders. alvast bedankt, Marijke


Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 09:12

Toen ik pas leerde rijden moesten wij in de les zelfs zonder stijgbeugels lichtrijden. Maar volgens mij is de beste zitoefening zonder beugels rijden.
Veel succes ermee!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 10:24

Citaat:
Op 2001-08-28 10:12, schreef Dorien:
Toen ik pas leerde rijden moesten wij in de les zelfs zonder stijgbeugels lichtrijden.


Instructeurs die je dat laten doen hebben geen idee waar ze mee bezig zijn. Je gaat daar alleen maar verkrampt van zitten en met de knieen klemmen!

flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 12:00

ja is erg goed voor je zit!
ik heb nooit zelf op een manege gereden, maar heb leren rijden aan de longe zonder beugels, en daarna heb ik 2 jaar lang alleen maar zonder zadel gereden, ook heel goed!

I'm a nobody, nobody is perfect, therefore I'm perfect!

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 12:05

Ik rijd met regelmaat zonder beugels vind elke keer dat ik daarna weer wat beter zit.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 14:43

Het valt mij altijd op dat als ik zonder beugels heb gereden en ik doe ze weer aan, dat ik dan ineens denk; Hé, wat zijn mijn beugels ineens kort!
Ik denk zeker wel dat je er een beter evenwicht van krijgt en dat je er diep van leert zitten.
Het is is dus zeker wel bevorderlijk voor je houding.

Groetjes van Patricia

Kijk voor mijn tekeningen op Instagram: https://www.instagram.com/JessGProductions

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 14:47

Citaat:
Op 2001-08-28 11:24, schreef Sonja:
Citaat:
Op 2001-08-28 10:12, schreef Dorien:
Toen ik pas leerde rijden moesten wij in de les zelfs zonder stijgbeugels lichtrijden.


Instructeurs die je dat laten doen hebben geen idee waar ze mee bezig zijn. Je gaat daar alleen maar verkrampt van zitten en met de knieen klemmen!


Inderdaad Sonja, ik reed en rijdt nog altijd niet graag licht zonder beugels. Ik heb dan ook maar 1 jaar op die manège gereden.

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 16:06

Ik kan je zeker aanraden om vaker zonder beugels te rijden.
Je krijgt een vastere zit, je paard komt veel beter aan je been (omdat je op deze manier beter met je been in kunt werken) en je krijgt ook nog eens een rechtere zit.

Ik zit zelf af en toe ook scheef (draai mijn heup naar voren) en door het rijden zonder beugels gaat het steeds meer de goede kant op!!!

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 16:56

wat je ook kan doen is gewoon met veel langere beugels rijden dan dat je normaal altijd doet doe ze b.v 2 á 3 gaatjes langer dan kun je altijd nog erop terug vallen van als je het idee hebt dat je valt of je paard maakt een gekke sprong dan blijf e tenminste nog een beetje zitten Lachen

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 18:11

Het probleem van met te lange beugels rijden, is dat je je hakken omhoog trekt, wat juist niet goed is voor je zit. Je verliest sneller je beugels waardoor je veel te veel daar mee bezig bent en niet meer met het rijden op zich en het "netjes zitten".


Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 18:53

hoi,

Van zonder beugels rijden krijg je inderdaad een goede zit. Als je moeite hebt met doorzitten helpt het ook heel goed! Je zit daarna veel vaster in het zadel

-x- Daphne

(L)

Ange
Berichten: 73
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 20:43

door zonder beugels te rijden, krijg je een onafhankelijke zit! waardoor je je paard niet meer stoort!!! en netjes met het ritme van het paard meegaat!!!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 20:47

Een kanttekening je moet wel ontspannen kunnen blijven, zodra je zonder beugels ook maar ergens spanning hebt heeft het eigenlijk weinig zin...

Voltige lessen voor een onafhankelijke zit is ook erg leuk Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 08:52

Ik rijd ook regelmatig zonder beugels. En merk ook dat ik beter(dieper met langere benen) ga zitten. Ik vind het zelfs wel erg lekker zitten. Ik rijd ook veel zonder zadel(vooral op Dennis en als er geen zadel meer op Dien past ook meer op haar) maar dat ik ook gewoon omdat ik het leuk vind maar dat helpt ook.
XXX
Ciska(die weer lekker terug is uit het ziekenhuis, omdat ze niet goed genoeg zat en er dus naast lag)

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 09:49

Even vraagje. Ik wil mijn zit ook verbeteren. Als jullie zonder beugels rijden, rij je dan zonder zadel of haal je helemaal de beugels uit het zadel?

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 10:52

Je kunt de beugelriemen met de beugels eraan gewoon kruislings over de schoft leggen. Dus de beugel van links over de schoft naar rechts en andersom...

Hmmm... beetje onduidelijk, maar ik weet niet hoe ik het anders kan omschrijven.

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 11:38

Ik begrijp wat je bedoelt kitty. Zo rij ik ook weleens al vind ik dit absoluut niet prettig, want met draven, gaan die beugels kletteren tegen het paard of mijn been aan...
Andere oplossing?

Gucci
Berichten: 182
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Apeldoorn!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 11:48

Het rijden zonder beugels is zeker weten beter voor je zit. Je kan dan beter je balans zoeken en dus maar kontakt met het paard..

Ik ben op zoek naar Gucci

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 12:39

Ik kruis de beugels zelf ook en bij mij kletteren ze niet: je zou ze ook van het zadel af kunnen halen.
Ik rijd trouwens ook vaak zonder zadel maar daar ga je beter(vaster) van zitten maar niet netter ik zit zonder zadel altijd onderuitgezakt het luiestoelgevoel Lachen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 14:02

Nog even een kanttekening bij het rijden zonder beugels of zelfs zonder zadel. Zoals gezegd heeft lichtrijden zonder beugels totaal geen zin, dan ga je klemmen met je knieen en da'sbepaald niet goed voor je zit.
Beugels 2 of 3 gaten langer zou ik ook niet doen, omdat je dan je hakken op gaat trekken en da's ook precies wat je niet wilt...

Het rijden zonder beugels of zadel heeft ALLEEN zin als de ruiter zich kan ontspannen, oftewel: de ruiter moet zich safe voelen. Wat maneges soms in kinderlessen doen, laat mijn nekhaar recht overeind staan. Kinderen met angstige gezichtjes van links naar rechts op de ponies klotsend zonder beugels door de bak... Goh, waarom janken er toch zoveel en stoppen ze na een tijdje?!?

Doe het alleen als je het wilt en durft. Voel je niet te groot voor een "bokriempje" voor aan je zadel of een stijgbeugelriem aan de hals. Als dat je een safer gevoel geeft, DOE HET DAN!!!! Ik heb 100 x meer bewondering voor iemand die dat doet, als iemand die zich groot houdt en dan zich aan de teugel vasthoudt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 16 bezoekers