Wondje..wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Wondje..wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-03 18:08

Hallo,

Eergister merkte ik een wondje op bij mijn paard, bij zijn koppie op de kaaklijn, bij die ronding zeg maar. Het was heel dik opgezwollen en een sneetje, ik schat 1 cm diep en 2 cm lang. Ik heb het toen met soda gedesinfecteerd en daarna trekzalf/kampferzalf erop gedaan zodat de troep uit de wond ging en hopelijk het pus of vocht eruit ging.
Het wondje is gekomen doordat dario, mijn pony een liksteen in zn voerbak hat, waar per ongeluk voer onder was geschoven en hij ilde dat voer toch heel erg graag en toen ging ie met zn koppie schuin en wroette maar, hij verwondde zich aan een scherp randje bij de voerbak die normaal geen kwaad kan omdat hij zich er niet aan kan verwondde, behalve in dit geval dus. Wat ik gedaan heb, het wondje verzorgt enzo, lijkt jullie dat slim? Ik heb het gister en vandaag elke dag 2/3 keer trekzalf erop gedaan. Graag reacties

Juut


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 18:17

Doe er alsjeblieft niets meer op......Nu ben ja eigenlijk al te laat. maar een wond van 1 cm diep is niet niks, had denk ik wel gehecht moeten worden. Dat is bijna een gapende wond.... Nu kan dat allemaal niet meer...Het enige wat je nu kan doen is de wond schoonmaken met gedistileerd (gekookt) water en watten. Verder niks opsmeren... de wond moet zeg maar opdrogen. er moet nu een korst opkomen. Goed de temperatuur in de gaten houden en als die oploopt de da bellen voor een antibioticakuur........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 18:31

Sjemig, 1 cm diep? Dan had ie beter even gehecht kunnen worden. Je vraagt of het slim is wat je met die wond hebt gedaan. Ik geloof het niet. Vuistregeltje voor de volgende snee:

Als je de huid vlakbij de ene wondrand beweegt, moet de wondrand aan de andere kant van de snee mee bewegen. Beweegt dit niet mee, dan is het verstandig de dierenarts te bellen, want dan is de kans groot dat de wond gehecht moet worden.

Ik zou de wond nu goed in de gaten houden. Als het dreigt te ontsteken de dierenarts bellen. Voor de zekerheid temperaturen is inderdaad een verstandig idee.

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-03 18:34

En hoe zie ik dan precies wanneer het ontsteekt, btw, wat ik gedaan heb was op advies van vroegere dierenartsassistente en de stalhouder dus...
En ikw eet niet zeker of het 1 cm diep was, kan oppervlakkeriger zijn.

Juut

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 19:20

Bij een ontsteking loopt de temperatuur van het paard op.....Het paard krijgt koorts als het ware

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 22:40

Gewoon nix doen je moet niet als je een wondje of iets ziet geljk gaan zitten smeren dat doe je bij jezelf toch ook niet daar gaat het paard echt niet dood aan als je het maar schoon houd door het schoon te spoelen en asl het oppervlakkig is alleen koel houden voor de rest nix!!!

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 00:02

ik gebruik vaak lotagen zalf. kun je alleen bij de veearts krijgen. werkt als een tierelier.

DAG LIEVE MAMA. I love you and I miss you
28 mei 1941 - 21 januari 2009

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-03 11:01

Ik heb nu dus vrijdag, zaterdag en zondag elke dag 2/3 keer met trekzalf gesmeerd omdat die zalf de troep uit de wond haalt, en als ik dat niet zou doen, blijft de troep, pus en vocht erin en dan blijft het opgezwollen, het is vandaag al veel minder dik en het wordt steeds beter, dus... Scheve mond

Juut

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 12:52

Volgens mij zou je beter niets erop kunnen smeren... Trekzalf lijkt mij ook niet echt desinfecterend. Dus als je dat erop doet maak je het alleen maar vies.
1 cm diep had inderdaad beter gehecht kunnen worden als het niet zo diep is kun je het het beste alleen een beetje schoonhouden en er niet op smeren hooguit een beetje desinfectie spray. Let er daarbij wel op dat het de wond niet afsluit want dat is ook niet goed.
Je bent nu inmiddels weer drie dagen verder en ik zou er nu gewoon niets meer aandoen. Het is nu toch al dicht dus je kunt vrij weinig meer..

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 17:00

als de wond heeft gebloed dan is het meeste vuil er wel al uit.en je maakt een wond het beste schoon met afgekoeld gekookt water of desnoods leiding water.het is beter om niet te gaan smeren met allemaal middeltjes tenzij de da dit heeft gezegt.

mijn paardje was een tijdje geleden los gebroken en ook een wond op gelopen.het heeft echter niet gebloed maar was wel ong. 1 cm diep en 5 cm. lang.
ik heb de da gebeld en toen hij de wond bekeek vond hij het een schaaf wondje. het was een gapende wond maar de da deed er niets aan.een week later was de wond zo goed als dicht. nu heeft hij nog wel een groot litteken,maar zoals de da al zei.....er was niet veel aan de hand.

je verkijkt je toch wel snel op wonden.moeilijk in te schatten vind ik.maar een wond van 1 cm diep hoeft dus niet altijd gehecht te worden.

groetjes

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 17:02

nog 1 ding.....denk wel aan de tentanus prik he.
mijn paard heeft die met zijn schaafwondje ook gehad.Knipoog

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2


Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:04

ik heb soort creme met aloe vera erin, dat zorgt ervoor dat de wond snel dicht gaat. het is eigenlijk voor mensen, maar voor paarden werkt het erg goed. Ik heb het bij mijn paard gebruikt toen ze een paar (grote) schaafwonden had, maar bij mij op stal hebben ze het ook gebruikt toen een stuk van de kogel los hing: heel veel creme erop en een nacht laten intrekken, de volgende dag zat het weer helemaal (goed) aan elkaar vast!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: draveradora, Ymediem en 85 bezoekers