Paardenmarkten???? -> Afschaffen!!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Paardenmarkten???? -> Afschaffen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-03 09:28

Tja, vanochtend was het weer zover en was er paardenmarkt in Oostermeer.
Aangezien ik vannacht had gewerkt en rond zes uur klaar was, had ik dus een goede reden om mijn slaap nog even uit te stellen en even naar de paardenmarkt te gaan kijken. Half zeven was ik er aanwezig.
Het aanbod was nog wat dunnetjes, maar een uur later stond er genoeg leuk 'spul' tussen.
Op de paarden van één handelaar na (die sterk vermagerd waren), zag het er allemaal goed uit en heb ik er ook helemaal niets op aan te merken.
Waarom dan afschaffen? Nou, het is helemaal niet goed voor mij als ik op een paardenmarkt rondloop. Ik kom daar veel te veel in de verleiding iets te kopen en ben ook tegen geweldige koopjes aangelopen, waaronder:

Party!! 1. Een bloedmooie Friese stamboekmerrie, Vader was Brandus, 5 jaar, 1.61, drachtig van Rik, keuringsrapport erbij (klinisch en rontgen), L2 dressuur met 2 wp, echt een plaatje van een paard, kosten: € 3500,-. Niet van een louche handelaar, maar van een bekende gerenomeerde stal.

Party!! 2. Een bijna net zo mooie Friese stermerrie, Vader was Reitse, 6 jaar, 1.59, drachtig van Rik, keuringsrapport erbij (klinisch en rontgen), M1 startgerechtigd, kosten: € 4000,-. Ook niet van een louche handelaar, maar van diezelfde bekende gerenomeerde stal.

Party!! 3. Een minishetlander, 5 jaar, zwart, met papieren, drachtig van een goedgekeurde hengst, met hengstveulen (vos) van 1 week oud, echt een kwijlpony, kosten: € 250,-. Van een particulier.

Party!! 4. Een welshhengst, 4 jaar, valkkleurig, met papieren... echt een schitterende verschijning, kosten: € 350,-. Van een handelaar.

Maar tja.. telkens als ik dan in mijn portomoniks (het woord zegt het al..) keek, kwam de teleurstelling weer naar boven drijven. Verdrietig
Maar wat die Friezen betrof, had gewild dat ik het geld had, want dit waren échte koopjes...
Als troost heb ik van de eerste Fries maar een foto gemaakt met mijn telefoontoestel en heb ik die foto als schrale troost voor mijzelf maar als achtergrond in gebruik. Scheve mond
Alhoewel ik die minishetlander met veulen vandaag wel had kunnen aanschaffen, maar 't leek me niet zo'n geweldig plan die op mijn balkon neer te planten. En ook het stukje grond wat ik nog bij mijn huis heb (zo'n 4 x 1 meter), leek me niet zo'n geschikte oplossing.

Helaas... Verdrietig

Afschaffen dus die paardenmarkten! (alhoewel ik me toch twee uurtjes kostelijk vermaakt heb Knipoog )

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 09:43

haha ben zelf (nog) niet heengeweest, tja voor de paardenmarkt moet je er vroeg uit en dat was ik niet echt van plan...straks nog maar even naar de braderie....

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-03 09:51

Ik moet zeggen.. dat ik nog aan je gedacht heb.
En dacht dan ook dat je vast en zeker wel aanwezig zou zijn Haha! Niet dus *LOL*
Maar ben om half negen toch maar gauw weg gegaan.
Ik kon het geestelijk allemaal niet meer aan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 10:20

Ik wil ooit nog eens een jong trekpaard van de markt halen.. Die gaan allemaal regelrecht naar de slager.. heb je die er ook bij zien staan?

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 12:08

Dat probleem heb ik dus ook op paardemarkten... Ik wil alles meenemen.
Een vriendin van mij heeft trouwens onlangs op de paardenmarkt in heenvliet een 3jarige bels en een jaarlingbels meegenomen, die beesten waren mager niet normaal meer, beginnen nu een beetje bij te komen.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 13:07

ha, ik ga nooit naar een paardenmarkt. moet je op de site van gaia (niet dat ik daarbij of voor ben hoor, maar gewoon, een verslag) lezen over die hier in sint-jansmolenbeek. verschrikkelijk, mishandelde paarden (sommigen prikken met puntstokken in het kruis van het paard als ze een overvolle trailer niet op willen!!), er gaan daar paarden dood, ze staan allemaal aan een lang touw, hengsten icl., ... dat is de reden dat ik niet ga. de politie trekt zich er natuuuuurlijk (belgische politie....) niks van aan. maar als ik er zou gaan zou ik direct de hele boel willen meenemen!!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 14:03

haha honeybee, ben na je enthousiaste verhaal toch even gaan kijken,
bedoel je die valkpony met de kort afgeschoren manen vlak voor de schoft? er waren trouwens best veel tinkers/bonte paarden met afgeschoren manen (zomerexeem?) en sokken (mok!)
die friezen waren idd wel mooi, waren ook gevraagd er heen te komen om wat mooiere handel te krijgen.
echt schattig dat vosshetje met haar veulen.....
haha ben je ws naar huis vlak langs me gereden....

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 00:21

ach ja, ik ga 1x per jaar naar de zuidlaarder markt.. de derde dinsdag van oktober. Eerst nog geen trailer oid, dus werd er niets gekocht ( al was de verleiding afgelopen jaar erg groot bij een appaloosa merrie...) maar ja, ik heb nu een trailer, en nog erger, een auto die de trailer mag trekken met twee paarden erin!!! ik ben dus nu al wat aan het sparen van de zuidlaardermarkt........

winni
Berichten: 67
Geregistreerd: 27-10-02
Woonplaats: leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 16:21

ik ben er nog niet geweest

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 11:38

Ik weet er alles van. Kan het bieden ook niet echt laten op de paardenmarkt........

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 11:55

San, volgende keer die mini met veulie gewoon kopen en bij mij neerzetten, ik zal je dan iedere dag uitgebreid verslag doen hoe het met haar gaat Haha!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 14:37

ben dit jaar ook in Heenvleit geweest en de opkomst was gelukkig neit groot kwa aantal paarden maar wat treurig allemaal die smerige handelaars met die stokken bah en die merries met de veulentjes nee paardonteerend van mij mag het afgeschaft worden!!

alleen mijn paardje komt er ook vandaan die is destijds in beslag genomen door de politie dat soort paarden worden daar ook verkocht en natuurlijk paarden die gered worden vd slacht dus aan de ene kant moeten ze weg maar aan de andere kant ook weer niet beetje dubbel eigenlijk!

op heenvliet liep wel een veearts en iemand vd dierenbescherming rond en die heeft wel een aantal boetes uitgedeeld geloof ik en er ook een paar in beslag genomen!!

het is ook goed dat ik mijn pinpasje thuis had gelaten want ik had gelijk 26 vriendjes voor Mango gekocht !!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 14:51

ja, merries en veulens vind ik wel zielig ja. Die stress van die merries om hun veulen. En dan worden ze daar alsnog gescheiden. Arme dieren.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 15:29

ik ben er 1x geweest, was in het buitenland, ik geloof van ierland...
maar ik vond het toch niet zo geweldig Huilen al die veulentjes die daar stonden en op een gegeven moment stond er een man met een paard en toen kwam er iemand bij die hem wel wou hebben voor de slacht en die begon allemaal op de kont van dat paard te slaan (best wek hard) met een tak Boos! Frusty Lips are sealed
ik had ze allemaal wel mee willen nemen Haha! maar ja het was dat ik in ierland was dan Tong uitsteken

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 18:23

Weet je, wat ik me dan afvraag...
Waarom worden goeie Friezen met keuringsrapport en papieren door een goeie stal op de markt voor een spotprijs aangeboden????
Zulke stallen moeten toch genoeg mogelijkheden hebben om zulke paarden voor het dubbele kwijt te kunnen?

Dan ga ik toch altijd weer twijfelen wat er met zo'n paard aan de hand zou zijn...
Of ben ik dan gewoon te achterdochtig?

Ik zou trouwens ook de verleiding erg moeilijk kunnen verstaan!

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 18:36

Nouvel schreef:
Weet je, wat ik me dan afvraag...
Waarom worden goeie Friezen met keuringsrapport en papieren door een goeie stal op de markt voor een spotprijs aangeboden????
Zulke stallen moeten toch genoeg mogelijkheden hebben om zulke paarden voor het dubbele kwijt te kunnen?


Voor zover ik heb begrepen van de marktleiding zijn sommige stallen gevraagd naar de markt te komen om het imago weer wat op te krikken. Ook schijnt er een stuk over in de krant te hebben gestaan van deze betreffende stallen.
En wat de prijs betreft, ik begreep van de staleigenaar (die ik persoonlijk ook ken) dat ze veel paarden voor anderen verkochten en behoorlijk aan het inkrimpen waren, maar het hoe en wat verder.. ik zou het niet weten.
Één ding weet ik zeker... met deze paarden was helemaal NIETS aan het handje

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 18:46

Honeybee"]
[quote="Nouvel schreef:
Weet je, wat ik me dan afvraag...
Waarom worden goeie Friezen met keuringsrapport en papieren door een goeie stal op de markt voor een spotprijs aangeboden????
Zulke stallen moeten toch genoeg mogelijkheden hebben om zulke paarden voor het dubbele kwijt te kunnen?


Voor zover ik heb begrepen van de marktleiding zijn sommige stallen gevraagd naar de markt te komen om het imago weer wat op te krikken. Ook schijnt er een stuk over in de krant te hebben gestaan van deze betreffende stallen.
En wat de prijs betreft, ik begreep van de staleigenaar (die ik persoonlijk ook ken) dat ze veel paarden voor anderen verkochten en behoorlijk aan het inkrimpen waren, maar het hoe en wat verder.. ik zou het niet weten.
Één ding weet ik zeker... met deze paarden was helemaal NIETS aan het handje
[/quote]

Dat heb ik inderdaad ook wel eens gehoord. Hier in de buurt kregen de maneges een vergoeding als ze op zo'n marktdag met hun paarden kwamen staan, gewoon als 'opvulling' maar niet voor de verkoop.

Als ze echt drastisch aan het inkrimpen zijn is het inderdaad een manier om van je paarden af te komen. Ze zullen er best een rede voor hebben.
We zouden het zulke mensen eigenlijk gewoon eens moeten vragen!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 20:49

Honeybee schreef:

Party!!
3.
Een minishetlander, 5 jaar, zwart, met papieren, drachtig van een goedgekeurde hengst, met hengstveulen (vos) van 1 week oud, echt een kwijlpony, kosten: € 250,-. Van een particulier.

)


mhhhh lijkt me vaag veulen 1 week oud en ze weten zeker dat ie al weer drachtig is?volgens mij kan dat geen eens zo snel is de merrie nog niet weer hengstig.

Ik ga ook naar de zuidlaardermarkt.
kijken voor een bonte shet en of er nog een ander leuk paardje tussen staat Haha!

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 22:15

Nimber"]
[quote="Honeybee schreef:

Party!! 3. Een minishetlander, 5 jaar, zwart, met papieren, drachtig van een goedgekeurde hengst, met hengstveulen (vos) van 1 week oud, echt een kwijlpony, kosten: € 250,-. Van een particulier.

)


mhhhh lijkt me vaag veulen 1 week oud en ze weten zeker dat ie al weer drachtig is?volgens mij kan dat geen eens zo snel is de merrie nog niet weer hengstig.
[/quote]

Eeeeeeeeeeh.. foutje! Bedoelde dat het veulen van een goedgekeurde hengst was Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 09:52

Nouvel schreef:
Dan ga ik toch altijd weer twijfelen wat er met zo'n paard aan de hand zou zijn...
Of ben ik dan gewoon te achterdochtig?
!

Je mag anders gerust achterdochtig zijn hoor!
Zal je 2 voorbeelden geven.
1. Biebel en ik waren op Hedel paardenmarkt. We zagen een leuk paard. biebel schatte hem een jaar of 5 geloof ik, ik een jaar of 2. Om het te weten te komen vroegen we naar de papieren. Dus wij kijken, zegt Biebel op een gegeven moment: "of hij heeft zijn sokken omgewisseld, of die papieren horen niet hierbij". Dus dan weet je het wel he?

2. Aan de overkant stond een prachtig zwart paard. Zo mooi, ik moest er even naartoe. Een hele menigte stond er om heen, het prachtige paard te bewonderen. Ik vroeg aan een man wat voor paard dat was, maar dat wist hij niet. er werd f 8000,- voor gevraagd. ongewoon veel voor een paard op de markt, maar niet voor dat paard. MAar vroeg ik me hardop af, waarom wordt dat paard daar verkocht? Ja, dat begreep die man ook niet. "het riekt ergens naar", zei hij. De papieren werden intussen de voorschijn gehaald en iedereen dook er met zijn neus op. Het bleek een 3 jarige balzflug te zijn. Ik weet niet voor hoeveel dat paard is verkocht maar er MOET inderdaad wel iets mee geweest zijn. Zo'n paard verkoop je namelijk thuis voor veel meer dan op de markt. tenzij hij iets mankeert... En op de markt valt nauwelijk iets te achterhalen. Dus...

Overigens, toen ik de dagen erop sprak met mensen die ook op de markt waren geweest en over dat paard vertelde, zei iedereen "O ja, die balzflug!". Ze hadden hem allemaal gezien.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 18:06

Honeybee schreef:
:# 4. Een welshhengst, 4 jaar, valkkleurig, met papieren... echt een schitterende verschijning, kosten: € 350,-. Van een handelaar.


Wel verdomme, die had ik moeten hebben Haha!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 19:15

Ik hou er ook niet van.
Ik koop er iig niet een paard vandaan.
Vind het soms echt zo zielig, die veulens tussen die grote paarden en dan dekt een hengst weer een merrie, en niemand doet er wat aan Boos!
En dan aan het eind van de dag, worden de overgebleven paarden naar de slacht beland(vreselijk)

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 00:43

Ben 2 weken geleden met een vriendin van mij (appie-rulez op bokt) naar de paardenmarkt in Utrecht geweest. Erg zielig allemaal. Ze heeft er een Welsh pony van de slager gered, die nu verkocht is aan een goed iemand van bokt. De advertentie is onder het kopje 'Sprookjesmerrie te koop aangeboden'. Fantastisch beessie, jammer dat ik niet meer dan 2 paarden kan betalen...