Bokgalop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Bokgalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 23:44

Ik heb eens gezoch bij de zoekfunctie maar ik kon toch niet vinden wat ik zocht, eigenlijk.
Dus ga ik jullie maar weer eens lastigvallen met een domme vraag. Haha!
Kijk, het zit zo:
Ik rijd een pony, die na een jaar eindelijk lekker nageeflijk loopt in de galop. Als ze niet nageeft valt er bijna niet te galloperen want ze drukt haar rug dan ook heel erg weg. En dat voelt heel stoterig, niet vloeiend om het zo maar te zeggen. (geen problemen met de rug, ook niet met haar gebit, pas nog gecheckt door de DA bij het chippen)
Maar goed, nu loopt ze dan wel nageeflijk, maar dan heeft ze dus weer wat nieuws ontdekt om er onderuit te komen. Ze maakt er namelijk een hobby van zo veel mogelijk te bokken in de galop. Opvoeden me *bok, gelijk een tik, weer een bok, weer een tik, etc.* helpt niet. Ik heb het ooit eens geprobeerd, maar kreeg bijna een hartverzakking omdat ik het niet volhield. Ik heb wel op het laatste moment een tik uitgedeeld maar kan er ook niet mee zeggen dat het bokken toen afgelopen was. *LOL*
Maar goed, normaal "trek"ik haar hoofd omhoog (moet ze maar niet bokken) zodat ze niet verder kan bokken. Nu, Trix is heel slim en ze weet dat ze heel hoog een mooi zweverig kan bokken als ze eenmaal dat hoofd tussen haar benen krijgt. Nu lukt dat haar nooit als ik dus haar hoofd omhoog houd, maar nu ze dus lekker neerwaarts loopt is het best makkelijk zo even haar hoofd tussen der benen te stoppen en eens een paar flinke bokken te geven. Ze kan dat niet als ze gewoon goed loopt, want dan heb ik mijn been eraan. Maar op een of andere manier kan ze onder mijn been uitkomen en langzamer gaan galloperen, achter de teugel kruipen, haar hoofd tussen der benen stoppen en een paar keer flink zweven. *LOL* Dan geef je haar dus een tik als ze langzamer gaat en niet op je been reageert, maar dan gaat ze dus NOG langzamer en echt op zo''n manier lopen van: als je me nog een tik geeft gooi ik je eraf...

Nou, ik hoop dat jullie mijn verhaal een beetje snappen, mijn vraag is dus: hoe krijg ik dat stomme gebok eruit. (het zal er wel nooit helemaal uitgaan, maar die zweefbokken worden nu wel erg heftig *LOL* )

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 00:15

Mijn paard bokte ook altijd, maar dan tijdens het buitenrijden.
Ik heb het eruit gekregen door heel goed voorwaarts te rijden.
Ik heb heel dressuurmatig gereden, eerst gezorgd dat ze tijdens de stap en de draf goed aan het been was en veel overgangen gereden. Daarna gaan galopperen en dan was ze al netjes aan het been. Maar een kort stukje en dan weer terug in draf en dan weer galop. Dus goed aan het been rijden en veel overgangen zodat ze de kans niet krijgt om te bokken.
Misschien vind je paard het wel moeilijk of heeft ie veel energie, dan kun je hem natuurlijk longeren dan leert ze in ieder geval goed te galoperen, want ze moet toch eigenlijk ook gewoon kunnen galopperen zonder aan de teugel te lopen. Veel succes.

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 11:46

Mijn paard bokte ook heel veel in de galop doordat hij aan de teugel moest lopen in de galop! Maar ik heb het er uit gekregen door wat vaker met hem buiten te gaan rijden. Want hij deed dat gewoon omdat hij zoch verveelde! Maar ja ieder paard is anders! Wat ook wel wil helpen em te verzamelen en daarna weer uigestrekt te later galopperen. Veel verschillednde dingen.

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 12:27

Ik heb ook een paard dat steeds bokt in de galop of changeerd ik heb geleerd dat ik haar goed naar voren moet houden en dan moet je ook de neus voor de loodlijn moet houden (maar dan moet hij wel eerst aan je been zijn in de stap en de draf door veel overgangen te rijden zeker schijnovergangen zijn heel erg goed voor je paard om ze aan je been te krijgen) en ik reed altijd zonder echt te zitten ik stond altijd een beetje boven het zadel en nu heb ik geleerd echt IN het zadel te zitten en nu kan ik haar kont om het maar zo te zeggen naar beneden drukken als ze bokt (eigenlijk net iets voor dat ze bokt).
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 20:20

en als je kort en vaak galoppeert, steeds overgangen naar voren, terug, galop verruimen, terug naar arbeidsgalop en weer naar draf, bezig blijven zodat ze niet kan bedenken om te bokken, dan maar een half rondje in galop en dan weer terug zonder bokken dat steeds uitbreiden, en als ze niet bokt en braaf reageert even ontspannen iets meegeven met je hand en weer oppakken en verder gaan, leer haar dat galopperen leuk is en niet vervelend

Kimmy-is-mijn-schatje
Berichten: 412
Geregistreerd: 30-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 17:11

hou hem voorwaarts! Zou gauw hij gaat bokken "trap" hem meteen vooruit. (moet ie maar niet bokken)
En gallopeer sowieso voorwaarts, heeft ie geen kans om te bokken!!
suc6!!!!!