spierbevangenheid, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

spierbevangenheid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-03 22:33

Wat is er buiten heel veel rust nog meer aan een spierbevangenheid te doen?

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 22:47

Mijn paard heeft het ook heel snel, als we bijvoorbeeld wat rustiger aan doet met trainen en als het krachtvoer dan niet minder word staat ze ook "strak".
Met dit weer is het niet zo handig maar wij deden een flinke deken op zodat de spieren goed warm blijven.
Succes ermee

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 10:31

hi
had week of 2 geleden al een topic hierover gestart omdat me vp het ook weer heeft
het ging al wat beter
maar nu had hij donderdag weer een terugval Huilen
maargoed
voorlopig dus 3 keer per dag stappen
hij krijgt weer medicijntjes en geen voer dus
en tsja
hou het in de gaten zou ik zeggen
als het met nono over 2 weken niet beter gaat moet hij naar utrecht bleh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 12:14

Het lijkt me sowieso het verstandigst om de adviezen van de dierenarts op te volgen.

Misschien kun je met hem overleggen of het verstandig is om een zomerdek op te doen? Het is nu wel warm, maar dat kan binnen enkele dagen zo weer veranderen.

Wij hebben ook een pony gehad die spierbevangen raakte (behoorlijk ernstig) en hadden toen van de paardendrogist een of ander 'supplement' besteld. Anti-oxidanten waren dat. Dat gaven we door natte zemelen heen. Ook kreeg hij na verloop van tijd, tijdens het opbouwen, een supplement met vitamine E, selenium en lysine.

Dit konden we niet direct in het eerste stadium geven, de pony had toen twee weken volledige boxrust en mocht enkel een paar plukjes hooi eten per dag.

Al met al is de pony er heel erg goed vanaf gekomen. Binnen een jaar was er al niets meer van de spierbevangenheid te zien en het is ook nooit meer teruggekomen.

BELANGRIJK: als je dingen wilt bijvoeren, vraag dan EERST aan de dierenarts of dit wel verstandig is. Zeker in geval van spierbevangenheid.

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 12:39

ik wou net zeggen
nono krijgt dus echt helemala niks meer
alleen 2 boterhammen om zijn medicijnen mee te voeren.
denk dat van bijvoeren zowieso geen sprake moetz ijn..., maar dta kan per pony verschillen denk ik???

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-03 22:39

Bedankt voor de adviezen. De dierenarts heeft al een bloedproef gedaan en het bewuste paard staat dus de komende maand (minstens) op stal... Buiten hooi en ietwat heel eiwitarme brok krijgen ze nix.

Hopelijk gaat het sneller over dan bij ons vorige paard (ongeveer 3 maanden...)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 22:41

Wat CCCorine ook zei: Vitamine E, Selenium en Lysine. En uitkijken welk product je gebruikt, want in sommige merken zit ook nog toegevoegde eiwit.

Dit alleen in overleg met je DA

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 08:24

Zoek eens op spierbevangen op bokt. Ik heb met mijn paard regelmatig problemen in de winter (kou, teveel voer, te weinig beweging, is heel gevoelig dan nl).

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 09:23

Mijn pony heeft het ook een x gehad en is er altijd gevoelig voor gebleven. Ik moest hem neutradex geven, dat is voor de spieren. En verder moest ik gewoon heel goed oppassen dat ik regelmatig was met zn beweging geven.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 12:37

Mijn paard is ook spierbevangen geweest en ik moest zo'n 10 dagen wandelen (heel langzaam opbouwen en te beginnen met 5 min. per keer)en hij mocht alleen maar hooi eten en absoluut geen bix e.d. Na 10 dagen wandelen was hij niet meer te houden en mocht ik hem onder het zadel stappen omdat hij weer soepel liep. 2e bloedtest was mislukt omdat Omar zo te keer ging met het bloedprikken dat zijn adrenaline gestegen was en ze de juiste gehaltes in zijn bloed niet konden zien.

Na 1 week stappen onder het zadel werd het rodeo en ben ik er keihard afgevallen en moest ik hem van de DA losgooien en even uit zijn dak laten gaan en daarna op stal zetten en later weer wandelen met hem en kijken of hij pijn had en hoe hij liep want anders moest hij pijnstillers... gelukkig ging het allemaal goed en dat gaat het nu ongeveer 3 maanden later nog steeds. Ik voer Omar op DA verzoek vitamine E + selenium in wat appelmoes en hij vindt het heerlijk Vingers aflikken Hij krijgt geen kuil meer en ik ben erg voorzichtig met eiwitten. Ik voer hem zelf Pavo steamix bij alleen maar na het rijden/longeren en anders niet zodat ik zelf een beetje de hoeveelheid voer mbt arbeid in de gaten kan houden.

Ik denk niet dat het verstandig is om nu echt een deken om te doen bij je paardje want het is te warm nu... hou het wel in de gaten en let op tocht e.d. Ook met weidegang opletten als er te veel eiwitten in het gras zitten. Omar staat nu al meer dan een maand in de wei en het gaat gelukkig heel erg goed. Probeer je paardje in de toekomst liefst iedere dag beweging te geven en vitamine E + selenium bijvoeren want dat is erg goed voor de spieren.

Succes ermee!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:52

Mijn paard kreeg trouwens ook spierverslappers van de DA