Apsoluut niet de trailer in,allen maar steigeren!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Apsoluut niet de trailer in,allen maar steigeren!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-03 16:03

hoi.

ik heb een pony van 9 jaar het is een hartstikke gaaf en geweldig beest Pling .
ze heeft Z1 gereden en we zijn ook mee op wedstrijd geweest ze deed alles heel normaal en met de trailer ook ze ging er zo in.
Je kunt er mee knuffelen en doen erg braaf *LOL* .
Allen het is een probleem met de trailer,in het begin wisten we nog niet hoe ze zou reageren op zweepen en andere dingen dus hebben we het met beleid gedaan ..
de eerste keer hebben we het overgegeven .
aan de ene kant was dat stom en aan de andere kant ook weer logichs.
naast ons 3 boerderijen verderop woont een hengstenhouderij.
Die keren daarna hebben we haar er daar in gedaan totdat ze het ook thuis ging doen het ging overal met kracht en moeite maar toch wonnen we het van haar .
De laaste 2 maanden ging ze er zo in ik kon het zelf doen {wat een opluchting}maar daar kwam het in juni weer hoor en er niet in gaan vandaag had ik wedstrijd en ze verdomde om er in te gaan wegens tijd nood moesten we weer naar de hengstenboer.
maar dat is niet de bedoeling .
weet iemand hier een oplossing voor?????????????????

PS met bezem en zweepen slaan en andere dingen heefd geen zin ze stijgert allen maar dat wordt nou een gewoonte.

in iede geval bedankt Party!! .


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 16:07

Ja hoor.........Nog harder slaan en ketting onder haar kin......Is ze nou besodemieterd.. Heel haar leven gewoon op de kar lopen (neem ik aan want je word geen z door thuis te blijven) en dan nu gaan lopen draken. DE GROETEN zou ik zeggen EROP of ERONDER maar in iedergeval op de wagen..........

Enuh ik zou ook met de chaufeur meerijden en die een kleine klap geven als ie te hard remt, de bocht doorgaat of optrekt.........Want er is ergens wel een reden voor dat het dier niet meer op de wagen wil
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 28-06-03 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 16:08

Ik zou er dus heerlijk een longeerlijn achter doen!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-03 16:12

nee de pony probeerd gewoon uit ik heb haar nu vanaf november en dat doet ze de heele tijd

als je er een longerlijn achter gooit dan gaat ze stijgeren en dan gaat ze er op zitten e dan is die door midden.

er is al erg veel geprobeerd.

marciano----->m1 +11 --->>> 4 de op de nederlandse !!! L springen+2..
ixion------->B +7 mijn topperss

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 16:33

Ik heb er ook zo een gehad.....
trailer achteruit voor de schuur rijden,klep open en paardje loopt zo uit de schuur de trailer in.
Het proberen waard.
Alleen heb je dan nog een probleem vanaf het wedstrijdterrein....

fryslân boppe

loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-03 19:10

wij deden dat vandaag in de schuur maar toen wou ze niet meer vooruit.
toen begon ze te steigeren en knalde met haar kop tegen de lamp aan en kapot met de lamp .
Ja ik heb ook nog een probleem vanuit het wedstrijdterein.
erg iritand weet iemand wat ik kan doen tegen het steigeren.

marciano----->m1 +11 --->>> 4 de op de nederlandse !!! L springen+2..
ixion------->B +7 mijn topperss

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 19:20

Van mij had ze echt zo een pak op haar sodemieter gehad........maarja ik kan in die dingen toch erg oncourant zijn...........

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 20:27

Geen wonder dat ze een steeds grotere hekel krijgt aan de trailer door al dat gemep.
Oplossing: www.paardnatuurlijk.nl

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 22:54

Ik zou haar erin proberen te krijgen met gedult, ieder stapje belonen. Al zou ze er de eerste keer niet in gaan, geeft niet, volgende dag gewoon weer verder gaan, nachtje slapen kan wonderen doen. Als je haar er dan in heb, klep dicht. Wachten tot ze ontspant en er weer uit. Paar dagen niet en dan weer, dan een stukje rijden. Dan een wat langer stukje maar wel weer naar huis gelijk. Daar weer uitladen en verder met rust laten. Heb ik gedaan bij mijn pony die je wel het water in kon slaan maar er anders niet in wilde. Nu loopt ze er zo in.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 23:02

Juist, met rust en beloning bereik je het meest. alleen: als ze er eenmaal inzit juist niet gelijk de klep dicht doen. Gewoon eruit laten lopen en weer opnieuw in de trailer zetten.
Kijk maar eens goed op paardnatuurlijk.nl, dan snap je ook waarom sommige technieken niet werken, en andere wel...

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 23:41

Ik was er vandaag (en en aantal andere keren) dus ook bij.

En we stonden ons inderdaad af te vragen hoe dat verder moest: geweld is toch ook niet altijd de oplossing? Ik doe het liever ook zonder.

Daarom verwees ik Ellen ook naar uit het zadel: omdat ik weet dat hier veel mensen zitten die met NH werken. En daar ook goede resultaten mee behalen.

Dat ze dit nooit gedaan heeft is toch niet helemaal waar: vandag kwamen we mensen tegen die haar van vroeger kenden en die zeiden dat ze het vroeger ook heeft gedaan: alleen die zijn toen heel erg boos geworden en hebben haar toen met slaan erin gekregen: een brul was toen daarna genoeg. En toen heeft ellen haar gezien: toen ze er met een eventuele brul of nog niet eens in ging.

Dat er nu veel gemept word is ook niet helemaal waar: maar je probeert wel eens wat.
In het begin heb ik het niet zo mee gekregen allemaal, maar wat ik gezien heb is dat ze zich ervoor schrap zet en gewoon blijft staan: echt letterlijk uren! Als je dan achter haar langs loopt of zo (hoef je nog niets te doen, maar zij denkt wel dat je eventueel wat gaat doen) dan gaat ze dus de lucht in en draait zo schuin weg.

Als je gedult dus opraakt (en dat is in ieder geval bij mij niet gauw!) en je zet iets meer druk op het touw dan gaat ze ook de lucht in. En als je een brul geeft,haar staart pakt of iets maak doet ze het ook.

Ze heeft al een hoofdstel kapot getrokken toen ze er nog zo idioot hard uit ging (doet ze nu niet meer) en ze is ook al een keer achterover geklapt met steigeren. Vandaag brak er dus een lamp...

Pas als laatste redmiddel, na voorzichtig vragen is er met dwang begonnen. (eerst bij die hengstenboer, maar dat is er gewoon met kracht indrukken en als ze dan echt echt niet gaat misschien een mep, maar dat heb ik nog niet zien gebeuren) Later met een longeerlijn achterlangs, etc, etc, en allemaal zonder resultaat, zo ook uiteindelijk de zweep en heeeeeeeeeel boos worden.

op zo'n moment straalt ze iets onrespectloos uit naar je en dat is zo anders! Mijn pony's lopen er nl beide zo in en die weten dat ik boven ze sta (hoewel ze vaak wel de eigen keus hebben en tot nu toe nog vrijwel alles uit vrije wil doen).

We hebben al zitten speculeren dat ze misschien wel wat opgebouwd heeft bij die vorig mensen (soort muurtje) en dat ze zich gewoon heel hard voor wat dan ook gemaakt heeft. en dat zich dat nu bij hen mooi tot uiting kon brengen.

vandaag stonden we dus echt van wat moet je nu? Want steeds gemener worden is toch ook niet de oplossing? Er komen dan allerlei dingen op tafel als met een prikpaaltje een korte harde prik in haar kont, of stroomdraadjes of wat voor rare dingen dan ook! Maar wat moet je? Is dat echt de oplossing? Je kunt wel steeds gemener worden,maar dat muurtje wordt er niet lager om, vooral veel hoger!

Die site heb ik nog niet bekeken, zal dat ook spoedig eens doen, want eigenlijk weet ik nog veel te weinig af van NH en alles wat daar bij komt kijken! Het interesseert me nl wel!

oh, en voor de mensen die zich daarvoor interesseren: er werd vandaag de opmerking gemaakt van: eigenlijk zou je zo iemand als monty roberts of wat dan ook eens moeten hebben die dit eens voor je komt proberen.

Of het mag weet ik niet, maar je word hier ook wel aardig gestoord van, dus ik denk niet dat er veel op tegen is (het is niet mijn pony, vandaar..)

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 06:56

Jullie hebben het over rust, geduld en beloning, maar het paard is niet bang! Het paard heeft het altijd gedaan, doet het nu opeens niet meer. Het is dus gewoon puur uitproberen.

Vraag me dus af of iemand anders het wel lukt. Dus iemand die het paard de beschermers omdoet, halster om en de trailer insleurt. Mag jij jezelf nog niet laten zien. Dan zie je hoe het paard het spelletje speelt.

Anders zou ik het, als je de tijd hebt, toch op een NH manier proberen. Stapje voor stapje. Na het eerste stapje al belonen en stoppen. De volgende keer 2 stappen verlangen.

Vertrouwen terug winnen, laten zien dat het niet alleen met slaan en schreeuwen kan.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 07:26

Wat doen ze dan bij de hengstenboer?

En geef idd de chauffeur eens op zijn donder, want je remt al vlug te hard met een trailer.
Net als de bochtjes doe je al snel te hard, al lijkt het ook zo langzaam.

En voor de rest niet gaan mutsen.
Dat beest loopt ongeveer al 5 jaar op de trailer

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 08:12

Vooral nog harder gaan slaan ja. Dat zal echt helpen. Het lijkt mij heel erg duidelijk dat er iets met dat dier gebeurd moet zijn. Zoals je al te weten kwam deed ze dit vroeger ook. Probeer op zoek te gaan naar de oorzaak. Die is er. Wat ook veel wil helpen is de trailer op de wei zetten of in de bak en haar erbij. Laat haar er maar dagen mee geconfronteerd worden en zien dat het ding geen kwaad kan. Je kan haar er in voeren op een gegeven moment. Ze moet haar vertrouwen weer terugkrijgen. Als je haar gaat slaan zal ze de trailer ingaan maar vertrouwen zal ze er nooit in hebben. En dat lijkt me, als ik jou zo lees, niet iets wat je graag wilt.

Maaraak wilde voorheen ook nooit de trailer in. Ik herinner me mijn eerste wedstrijd waar ik 4 uur!!! met hemrondjes gelopen heb om hem de trailer in te krijgen. Geen zweep aan te pas gekomen. En nu, door veel geduld en vertrouwen te kweken, loopt hij er zo op. Zelfs onze veewagen is geen probleem. Ok, af en toe gaat ie eens in de ankers maar dat is nooit meer echt een probleem geweest.

'Paint' it 'Black'

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 08:22

Wat de NH ers hier vergeten is dat het dier Z loopt , die is dus altijd gewoon de wagen op geweest.........Nu is ze gewoon bezig met een machtsstrijd en dat kan en mag je niet tolereren, doe je dat wel dan kan je er binnen de kortste keren niet eens meer op zitten. Een paard dat altijd gewoon op de wagen gaat en een keer een slechte chauffeur heeft zal heus niet na die ene keer niet meer op de wagen gaan. Wel als dat structureel is natuurlijk. Dus even op de rijstijl van de chauffeur letten. Dit is nou een klassiek voorbeeld van een machtstrijd en die moet je ook als zodanig behandelen.... Je kan wel gaan fluisteren tot je er schor van word maar daar zal je het in dit geval niet mee winnen... Ik zou voorlopig bij die hengstenboer gaan laden en lossen!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 08:27

Mijn paard is DARC kampioen op de renbaan geweest en stond wekelijks in een ander land. End ie was echt niet met een machtsstrijd bezig hoor. Een paard doet iets niet voor niets. Daar blijf ik bij. Zeker omdat ik gezien heb dat je het wel degelijk op een andere wijze kunt oplossen. Als zij Z heeft gelopen betekent dat niet dat ze nooit wat meegemaakt kan hebben hoor. Ik heb niets tegen een 'tikje' maar slaan gaat me tever. Je lost het niet op. Mij kunnen ze ook wel naar de tandarts rammen maar dan ga ik er nog niet met plezier naartoe. Jij gaat voor plezier naar je wedstrijden, gun dat je paard dan ook zou ik zeggen.

Maar goed, ieder moet het natuurlijk voor zich weten wat ie met zijn paard doet. Dat is niet aan mij. Ik vind het alleen niet een argument om te zeggen 'paard is altijd de trailer opgeweest'. Dingen die gebeuren kunnen hoeven niet altijd voor ons zichtbaar te zijn.

'Paint' it 'Black'

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 12:33

Aan de chauffeur die nu rijd zal het niet liggen: die rijd zoooo voorzichtig. We doen er dan ook altijd langer over dan een ander zegt!

En ik denk dat harder slaan geen zin heeft! Ze wordt alleen maar gekker en dan krijg je dus gevaarlijke situaties! In de natuur zijn de paarden ook wel eens hard tegen elkaar, dat snap ik ook wel en ze moeten hun plaats wel weten (rang/machtstrijd) maar dat kan toch ook op een andere manier? En ook in de dagelijkse omgang moet je oppassen bij dat paard dat ze niet over je heen loopt en dan krijgt ze ook wel eens een tik met de blote hand, of een schop onder haar hol,maar wat ik bedoel te zeggen is dat we niet van plan zijn om haar helemaal kapot te slaan. Wat ik dus bedoelde met dat slaan valt wel mee is dat ze wel eens een flinke (onverwachtse) tik heeft gehad, maar daar word idd niets mee bereikt, dus vervolgens toch maar weer geduldig afwachten....

Idd dat ze Z was vind ik ook geen argument, want zoals als gezegd: ze heeft daar ook bij geklooid, alleen die hebben toen wel haar echt erin gemept, toen liet ze het idd wel om er niet in te gaan, maar nu is ze ergens anders en doet ze het weer! En met dus al een muurtje om haar heen;

ik heb zelf een autistisch zusje ( die kunnen ook zo in zich zelf keren en dan gewoon denken: ik hoor je niet...) En ik wil helemaal niet zeggen dat dit paard autistisch is, maar ik zie wel vergelijkingen en bij mijn zusje help het ook absoluut niet om dan te gaan staan schreeuwen en tieren, dan breek je er echt niet door! Ze metselt alleen maar harder door dan!

Blijft de vraag wat doe je nu? Want als je niet wilt gaan slaan moet je het anders aanpakken: maar hoe? Ik heb die site bekeken en misschien kunnen we dat eens gaan proberen, maar als ze er op loopt, en ze loopt dan weer terug moet je haar er weer insturen zeggen ze. Maar dan komt het probleem, want dan gebruik je druk om haar erin te sturen en gaat ze alleen maar harder achteruit! En steigeren!!! Misschien moeten we maar eens ergens heen gaan met haar: een soort clinic trailerladen of iets derglijks zodat we niet blijven mutsen!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 13:29

je moet ook wel eerst die techniek leren, natuurlijk. dan eens proberen ergens anders doorheen, onderdoor etc te sturen, dan langs de trailer, over de loopplank, dan kan je haar in de trailer sturen, maar ik zou wel eerst zorgen dat je de techniek goed begrijpt....gewoon wat parelli gaan doen.

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 16:07

Mijn eerste vraag als ik dit lees is :

Is dit paard echt aan het uitproberen of geeft hij gewoon aan dat hij absoluut niet op die trailer wil , omdat hij bvb geen zin heeft om WEER op wedstrijd te gaan......

Ik weet niet hoe de situatie is...gaat het paard ook wel eens op de trailer om iets te doen wat hij echt leuk vindt , bvb een strandrit ofzo ?

Is het een paard waarmee leuke dingen wordt gedaan , of moet hij alsmaar ''presteren'' ?

Ja ik noem ook maar wat hoor , maar ik krijg bij dit topigedachtes van een ambitieuze ruiter , waarvan het paard dat gewedstrijd allemaal een beetje zat is misschien ?

Kan dat niet gewoon de oorzaak van het niet op de trailer willen zijn ? Lachen

Er MOET een oorzaak zijn , paard gaat niet zomaar klappen en onrust opzoeken......WAAROM wil hij niet ?


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 19:05

Een paard is van nature claustrofobisch dus het is sowieso niet vanzelfsprekend voor een paard om zo'n eng donker hol uit te zoeken om in te gaan staan Lachen Dus zal hij moeten leren om hier vertrouwen in te krijgen. Juist door te weigeren geeft je paard aan dat hij het/je niet vertrouwt en niet dat hij besloten heeft om vandaag eens even een spelletje met je te gaan spelen.

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 22:07

He, jij woont in Z.O drente, misschien kun je de eigenaar van de website paardnatuurlijk wel vragen om je te helpen. Hij woont in de buurt....
Je kan dan technieken leren om je paard in de trailer te krijgen zonder geweld. Maar ga eerst maar eens goed die site bekijken!

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 22:11

Erin lieren.
Je doet een erg lang touw aan het halster en aan de binnenkant van de trailer vast. Houdt de lijn strak, zonder er aan te hangen, telkens als het paard een milimeter naar voren gaat trek je het touw weer aan. Als hij er eenmaal in staat geef je een beloning en er weer uit. Minstens tien keer herhalen, niet gaan rijden gewoon er uit en opnieuw. Neem er de tijd voor.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 22:29

Albert schreef:
Erin lieren.
Je doet een erg lang touw aan het halster en aan de binnenkant van de trailer vast. Houdt de lijn strak, zonder er aan te hangen, telkens als het paard een milimeter naar voren gaat trek je het touw weer aan


Dan moet je er niet eentje hebben die zich snoeihard achteruit laat vallen, die ken ik namelijk ook...

Ik zou maar een ketting om haar neus doen - dat stijgeren is link, daar moet je hoe dan ook vanaf. Ik ben niet zo'n fan van de harde methodes maar er zijn paarden die gewoon besluiten dat ze er niet ingaan, en dan zal je toch iets moeten. Wat voor m'n vorige paard wel eens wilde werken was om iedere kant net voor de klep iemand met een zweepje te zetten. Begeleider loopt een tijdje met het paard, maakt haar alert en voorwaards. Komt vlot stappend naar de klep toe, en degene die aan de zijkant staan geven het paard niet de kans om stil te gaan staan. Voorwaards houden die hap!

Een andere tactiek is om naast de klep rondjes te gaan tollen. 20, 30 keer, tot 'ie het helemaal zat is, en hup! goed voorwaards en zo de klep op. Het werkt niet altijd, maar toch het proberen waard.

Op lange termijn zou ik het paardje maar eens een paar dagen onderbrengen in een buitenbak of paddock, de trailer in het midden zetten, het deurtje dicht, klep open, en het voer erin. Eerst halverwege, zodat ze haar voeten op de klep moet zetten (zijhekjes op de klep zijn hier wel handig) en later echt voorin. Ze zal het niet leuk vinden, maar op een gegeven moment overwint haar honger die haat voor de trailer wel. En als dat lang duurt - als je er niet mee werkt kan een paard best een paar dagen zonder voer hoor, dus niet te snel opgeven...

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 05:29

Merel schreef:

Blijft de vraag wat doe je nu? Want als je niet wilt gaan slaan moet je het anders aanpakken: maar hoe? Ik heb die site bekeken en misschien kunnen we dat eens gaan proberen, maar als ze er op loopt, en ze loopt dan weer terug moet je haar er weer insturen zeggen ze. Maar dan komt het probleem, want dan gebruik je druk om haar erin te sturen en gaat ze alleen maar harder achteruit! En steigeren!!! Misschien moeten we maar eens ergens heen gaan met haar: een soort clinic trailerladen of iets derglijks zodat we niet blijven mutsen!


Merel, misschien is er iemand hier op bokt die je wel wil helpen op de 'vriendelijke' manier. Kost geduld maar wellicht is het de oplossing.

'Paint' it 'Black'

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 07:27

ik ken het probleem, Boos! zie ander topic.

Ik wil Albert uitnodigen het inlieren eens te demonstreren met mijn 700 kilo (minstens) wegende paard dat gewoon gaat liggen, kampioen lijnen slopen is en zich zonder meer achterover laat donderden.

Van de week gaan we het weer proberen, nu met een andere trailer, ik zie er al naar uit *not*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers