Hoe verantwoord afvallen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Hoe verantwoord afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-03 17:21

Hon is dus echt veeeeel te dik.... Ze MOET afvallen.
Ze krijgt een halve schep brok (basisbrok) op een dag, hier wil ik niet teveel aan doen, ivm vitamines voor het veulen. Ze staat regelmatig op een vrij kale, kleine wei, hooi heb ik gemindert. Als ze niet op de wei staat staat ze op stal, op stro. Hier knabbelt ze wel aan, maar eet niet echt.
Ik heb niemand die haar echt in conditie kan rijden.
De opties die ik wel heb:

Longeren (eventueel over balken)
Fietsen
Wandelen
Lange lijnen

Hoe kan ik dit het beste aanpakken>?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 17:43

Heb je een ander paard waar je wel op kan rijden? Ik zou kijken of je haar kan leren als handpaard mee te lopen. Handpaard aan de fiets is iets typisch nederlands (en IMO dangerous as hell) maar vanaf een ander paard kan het prima gaan, en is in combinatie met longeren best handig om haar een beetje op conditie te krijgen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-03 18:16

ja, ik heb wel een ander paard, ja, ze kan ook als handpaard, maar dit heb ik nog niet buiten gedaan, en jamaica (het andere paard dus) kan nu niet over de weg ivm geen ijzers en slechte hoeven.
Overigens heb ik hon 6 jaar, en die gaat al 6 jaar aan de fiets mee. Nog nooit problemen mee gehad (het is trouwens ook maar een shetje he, die worden vaak op deze manier getraind)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 18:37

Okay, misschien kan het met een Shetje. Ik vind het zelf te link, als 'ie ook maar een stap verkeerd doet lig je, je hebt niets om je op schrap te zetten...
Maar als het kan is het handig, jij lekker fietsen, zij in de berm meedraven. Elke dag een beetje langer, en dan begint die buik zo te slinken, lijkt me.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-03 18:55

ja hoor, hon heeft heeeeeele lange manen Haha!

nee, alle gekheid op een stokje. Ik ben me bewust van de eventuele risico's, net zoals ik me er bewust van ben dat je er met rijden flink af kan stuiteren.

STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 21:14

stef schreef:
Ze krijgt een halve schep brok (basisbrok) op een dag, hier wil ik niet teveel aan doen, ivm vitamines voor het veulen.


Is ze pas drachtig dan? Als ze al ver in de dracht zit, zou ik er namelijk niet te veel meer aan doen. Als het voor de melkproductie is en het veulen er al is, kan je haar longeren of met haar fietsen, dan zal ze wel afvallen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23420
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 21:17

Polly heeft (zoals je weet) ook een veulen, staat op een schrale wei en ze MOEST van mijn dierenarts van de bix af, van dat beetje gras krijgen ze echt wel genoeg melk en Polly krijgt een beetje hooi bijgevoerd.
Ik heb in een week moeten afbouwen om haar van de bix af te krijgen want het was echt slecht met haar.
De melkproductie stopt echt niet zomaar, ik maakte mij ook veel zorgen om Katinka maar de veearts heeft me verzekerd dat het goed gaat.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 12:39

Een halve schep brok voor een shetlander vind ik persoonlijk nogal veel... Een shetlander is immers een sober paard en heeft dus ook niet veel nodig.. Ik zou haar helemaal geen biks geven. Als je zorgt voor een liksteen komt ze op die manier wel aan haar vitamine en mineralen...
Ikzelf heb een merens dit is ook een sober ras ik voer hem in de zomer ook helemaal geenbiks en dat gaat prima! in de winter krijgt hij op een dag een handje brokken en dit is eigenlijk de beloning die hij krijgt na het rijden.
Mijn ervaring is dus dat ze van biks vooral snel te dik worden en dat ze meestal makkelijk zonder kunnen.
Suc6 met het afvallen!!!!

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 14:38

misschien kun je ipv bix een klein beetje (natte) zemelen voeren, met daardoor vitamine supplement ?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-03 19:26

Estragon schreef:
Een halve schep brok voor een shetlander vind ik persoonlijk nogal veel... Een shetlander is immers een sober paard en heeft dus ook niet veel nodig.. Ik zou haar helemaal geen biks geven. Als je zorgt voor een liksteen komt ze op die manier wel aan haar vitamine en mineralen...
Ikzelf heb een merens dit is ook een sober ras ik voer hem in de zomer ook helemaal geenbiks en dat gaat prima! in de winter krijgt hij op een dag een handje brokken en dit is eigenlijk de beloning die hij krijgt na het rijden.
Mijn ervaring is dus dat ze van biks vooral snel te dik worden en dat ze meestal makkelijk zonder kunnen.
Suc6 met het afvallen!!!!


Er loopt een veulen bij. Als er bijna geen gras staat moet ze toch ergens haar melkproductie vandaan halen lijkt me

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 19:41

een halve schep, hoeveel is dat?
Een halve kilo????
Dan lijkt me dat wel heel erg veel.
Mijn 3warmbloedje krijgt nu ook eigenlijk niks meer bijgevoerd, maar hij staat wel op wei.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 20:09

Ook ik zou eerste die halve schep bix minderen.
Zelf heb ik wat grotere pony's, die ik zelfs met maximaal 10 uur weidegang, geen bix en minimaal 6x per week aan het werk nog niet dunner krijg.
En bix is echt niet hard nodig voor het veulen. Wat je misschien kan doen is ponybrok bijvoeren, meer mineralen erin, met minder voer. Onze merrie krijgt ook geen bix, alleen weidegang. Hoogstens als ze op stal komt als aardigheidje.
En verder ga eerst haar goed en veel beweging geven, kans dat ze dan al flink afvalt.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 20:14

Dat veulen krijgt die vitamines echt wel hoor!
Als je merrie te weinig mineralen en vitamines binnen zou krijgen beknibbelen ze alleen maar op hun eigen portie, dat veulen gaat voor alles en krijgt wat hem toekomt.
Ik heb hier aan de overkant een proffesionele shetfokker zitten, met ggk hengsten en al.
Hij heeft nu al wel zo'n 15 veulens en ze staan allemaal op een karige wei zonder dat er ook maar 1 brokje wordt bijgevoerd.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 20:40

Ik zou haar inderdaad gaan longeren want dan beweegt ze tenminste en door het bewegen valt ze verantwoord af lijkt mij net als bij mensen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 22:10

Veel te veel biks. Gewoon mee kappen, nergens voor nodig. Melkproduktie blijft echt wel lopen door de constante stimulans op de uier, en de vitamines/mineralen zou ik me ook maar niet al te druk om maken.
Meer bewegen heeft weinig zin als ze zo idioot veel eet.

Minder hardvoer, niet bezuinigen op weidegang als de wei mooi schraal is (beweging!) en gewoon weer rustig aan de conditie op gaan bouwen, dan komt het allemaal goed.
Jammer dat het altijd eerst zo ver moet komen dat een paard baggervet is voor de eigenaar z'n grijze cellen weer eens voor de dag haalt....

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 23:33

[quote]Er loopt een veulen bij. Als er bijna geen gras staat moet ze toch ergens haar melkproductie vandaan halen lijkt me[/quote][/quote]


Jij vroeg toch om advies of niet??? Als jij dan denkt dat ze die biks nodig heeft moet je niet vragen wat andere er van vinden..

ikke

Berichten: 37537
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 00:05

Biks in een Shet? Wil je er vanaf of zo?
Gras, hooi en voldoende water, dan komt ze een heel eind. Twijfel je aan voldoende vitamines, geef dan een beetje vitaminebrokjes bij, in overleg met een veearts, die heeft de NVVR is soorten en maten

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 05:57

In dat korte gras dat er nu staat zitten zat vitamines etc. Bill krijgt ook niks bij, alleen als hij hard gewerkt heeft een beetje slobber.(half schepje)
Maar nodig is het niet. Paarden kunnen zich best redden met het gras, in de natuur is ook niemand die een scheppie biks komt brengen als een merrie een veulen heeft. Haha!

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 08:02

Vanaf april worden er bij mij geen shetlanders meer bijgevoerd. Ook niet als ze een veulen aan de voet hebben.
Als je nu mijn weiland ziet, ziet het eruit alsof je er geen pony op kunt houden. Helaas zijn alle 3 de shetten moddervet Boos!
Echt snel stoppen met de brok hoor, anders is Honey binnen de kortste keren bevangen.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 08:27

ik snap niet waarom mensen gaan minderen met hooi i.p.v. met biks.volgens mij kan je het beter anders om doen.en zemelen elke dag geven? NIET DOEN HOOR! de verhoudingen van dat voer liggen niet gelijk.(sorry ik kan je niet precies vertellen hoe het allemaal heet)

ik denk gewoon dat je nooit op eigen houtje je paard op dieet moet gaan zetten.dit moet altijd onder behandeling van de da gebeuren.het paard heeft namelijk een uit gebalanceerd dieet nodig.beweging geven heb je zelf in de hand.daarmee kun je je paard ook laten afvallen.

ik betaal liever een paar euro voor de da zodat mijn paard op een verantwoorde manier geholpen word dan dat ik zelf ga prutsen met alle gevolgen van dien.

succes met het laten afvallen van je shet.
zal wel erg lastig worden!
maar het heeft ook voordelen voor jouw............jij krijgt door al dat fietsen ook een mooi postuur hihi

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 09:24

odje schreef:
het paard heeft namelijk een uit gebalanceerd dieet nodig.


Idd, gras, evt beetje hooi en water.That's it.
We hebben het hier over een Shet die de hele dag niks anders hoeft te doen dan ademhalen, niet over een sportpaard dat prestaties neer moet zetten Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 09:53

Het is mijn 1e keer dat ik een veulen heb (nouja, hon dan Haha!). Dat is een leerproces. Tuurlijk wil ik advies (weet niet meer wie het zei) daarom vraag ik het ook. Maar het schijnt dat je niet mag leren en geen fouten mag maken, je moet het gelijk 100% goed doen...

Ik ga vanmiddag met mijn stalhouder overleggen dat ze een klein handje krijgt als ze op stal is op het moment dat de rest gevoerd wordt, voor het idee (anders vind ik het ook weer zo sneu dat alles krijgt, en zij niet).

Overigens eet myst met de brokken en het hooi mee, maakt dat niet uit?

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 10:22

Zo zou ik het ook doen Stef en een handje biks tijdens voertijd vind ik geen slecht idee, het hoeft niet veel te zijn, meer voor het idee... en Eclipse at ook al heel snel mee van de biks en hooi hoor, niks mis mee. En ik kan me heel goed voorstellen hoe je je voelt met zo'n eerste veulentje, dat had ik zelf ook Haha!. Ik wou ook bij alles een beredenering weten, niets mis mee lijkt mij... Ik weet liever iets met de achterliggende reden dan dat ik het klakkeloos voor waar aan neem... Ik heb ook mijn DA en fokker vrienden de oren van het hoofd gevraagd... dus gewoon lekker blijven vragen zou ik zeggen, daar word je alleen maar wijzer van... En alle beweging die jij hon kan geven lijkt mij mooi.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23420
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 10:45

stef schreef:
Het is mijn 1e keer dat ik een veulen heb (nouja, hon dan Haha!). Dat is een leerproces. Tuurlijk wil ik advies (weet niet meer wie het zei) daarom vraag ik het ook. Maar het schijnt dat je niet mag leren en geen fouten mag maken, je moet het gelijk 100% goed doen...

Ik ga vanmiddag met mijn stalhouder overleggen dat ze een klein handje krijgt als ze op stal is op het moment dat de rest gevoerd wordt, voor het idee (anders vind ik het ook weer zo sneu dat alles krijgt, en zij niet).

Overigens eet myst met de brokken en het hooi mee, maakt dat niet uit?


tuurlijk mag je leren, het is ook mijn eerste veulen en ik ben net zo onzeker.
Maar als de dierenarts op een gegeven moment naar mij toe komt met de mededeling dat Polly meteen van het bix af moet, en mijn dierenarts heeft mijn wei gezien en er staat echt maar 1.5 spriet dan neem ik aan dat ze weet waar ze het over heeft.
Polly is net een bijzettafeltje. Ik heb op mijn stage geleerd dat je eigenlijk niet te weinig kan voeren aan het shetlander (tenzij je em op zaagsel zet zonder voer).
Ik zou die bix lekker afbouwen en inderdaad een klein handje geven voor het idee, geef ik Pol ook af en toe, gewoon voor de lekker.
Katinka krijgt dan ook een klein handje bix.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 11:06

Het is goed dat je wilt leren, maar correct me if i'm wrong: heb je deze vraag niet al een keer eerder gesteld vorig jaar of zo?
Toen ging het er geloof ik ook over dat je brok voerde.

Mijn e-pony staat nu ook op een zeer karig weitje (is vorig jaar bevangen geweest vandaar) en ik voer helemaal niets bij alleen wat hooi af en toe en dat nog niets eens echt veel.

Ze halen hun voedingstoffen echt nog wel uit dat kleine beetje gras. Hij loopt bijna de hele tijd met de kop aan de grond om zelfs de allerkleinste (al drie keer afgevreten) sprietjes te eten.

Hij ziet er nog steeds goed uit dus ik laat het mooi zo.
Ik vond het zelf in het begin ook wel wat moeilijk om eigenlijk niets bij te voeren bij zo'n karig weitje maar hij doet het er prima op!

Een shet moet dit ook zeker kunnen en de melkproductie zal er vast niet onder te lijden hebben. Overleg anders eerst een met je dierenarts.