Foto's Pleasure in de Quarter.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23742
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Foto's Pleasure in de Quarter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-03 16:25

Ik kreeg vandaag de Quarter binnen en bladerde hem even snel door .
wat mij erg opviel waren de foto's van de pleasure paarden(3 onderelkaar)
Ik vind het er niet uitzien en geeft in mij ogen geen ontspannen beeld maar eerder een gespannen beeld doordat het paard zijn hoofd laag moet houden.
Daarnaast lopen ze volgens mij ook gigantisch op de voorhand.
Is dit nou western rijden?? of je paard stuk rijden?

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 17:14

Ik heb de nederlandse Quarter niet,dus zou iemand die foto's kunnen inscannen??Thanx

DubbelFun

Berichten: 88662
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 17:14


Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 17:42

Mooie natuurlijke houding

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 18:13

Sommige paarden, en vooral pleasurepaarden hebben een wat stijlere schouder waardoor de halshouding al gauw wat vlakker wordt. Daardoor lopen ze dus automatisch en geheel natuurlijk met het hoofd laag.

Wat je allemaal niet leert in Friesland... Haha!

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 18:15

Ik heb de NQHA Journal ook niet
Ben een Pleasure fan dus
ik ben erg benieuwd.

Groetjes Trin

mehlika

Berichten: 1821
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: zuidwolde drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 19:54

Ik neem aan dat je het over de drie foto's hebt van 2 hunterpaarden en 1 van de pleasure? Als je kijkt naar de pas van de voor- en achterbenen, zie je dat deze gelijk zijn. Lijkt me niet dat het paard dan op de voorhand zou lopen...

DubbelFun

Berichten: 88662
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 19:55

Even voor de duidelijkheid Knipoog . Hoe zou de pas eruit zien als een paard wél op de voorhand zou lopen Verward

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 20:20

voor ieder paard is de "natuurlijke" halshouding toch anders? mijn paard loopt in stap het liefst tegen de grond (bij wijze van spreken dan he Knipoog), terwijl een paint op de manege meteen omhoog schiet als ze wordt losgelaten...maar ik denk dat het voor iedereen persoonlijk is wat hij/zij mooi vindt, zelfs jury's zijn het niet altijd eens dus...

maar wat de pleasure betreft, ik heb de quarter binnen, maar nog niet gelezen, dus daar kan ik nog geen commentaar op geven, en sm, mooi paard heb je, ze ziet er toch echt ontspannen uit dus Knipoog

mehlika

Berichten: 1821
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: zuidwolde drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 20:30

SM, wat dacht je van een kortere pas van achteren? Als een paard op zijn voorhand loopt, neemt hij zijn achterhand niet voldoende mee, ergo: een kortere, minder krachtige pas...

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 00:18

Ik lees nu net op dit moment de quarter..vind het ook dat het lijkt dat ze erg op de voorhand lopen..het derde paard loopt ook te laag volgens mij..
SM, je hebt een leuk paard om te zien

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 00:22

Ik heb de Quarter niet, maar kan me wel een voorstelling van de foto's maken. Nee, pleasure paarden worden als ze goed gereden worden niet kapot gereden en niet op de voorhand gereden.
Met het trainen van een pleasure paard rij ik juist veel voorwaarts, om die achterhand goed en sterk te maken zodat het paard zichzelf goed kan dragen over alle 4 de benen.

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 00:49

Omdat ik toch nog een goede daad wil verrichten dit jaar de foto's Haha!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is tevens de volgorde zoals ze in de quarter staan Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 01:52

Ze lopen voor zover ik kan zien niet op de voorhand (vind ik sowiezo al moeilijk om te zien en al helemaal vanaf een foto). De laatste loopt wel te laag. Een paard dat meer dan 5 passen met zijn oren lager dan zijn schoft loopt, behoort een 0-score te krijgen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 01:55

Nou, naar mijn mening lopen geen van deze paarden op de voorhand... kijk maar eens hoe ver de achterbenen naar voren komen. Het Pleasure paard grijpt iets minder naar voren, maar da's logisch omdat de jog nou eenmaal een langzamer (verzamelder) gang is als de trod.
Het lijkt alleen vaak of ze op de voorhand lopen omdat de hoofdhouding zo laag is en de paarden toch vaak net iets overbouwd zijn, maar vooral als je de paarden echt kunt zien lopen, zul je zien dat de motor echt aan de achterkant zit.
Mijn persoonlijke voorkeur qua hoofdhouding gaat toch nog steeds uit naar de eerste of middelste houding...'level' of een fráctie lager, en gelukkig wordt dit ook weer steeds meer gewaardeerd door de juries (officieel is de laatste inderdaad te laag).

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38706
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 02:10

Vergeet niet dat zo'n foto een moment opname is, het paard kan net iets anders lopen dan hij de rest van de proef liet zien.

PLUS dat je een Hunter onderdeel NIET met een Pleasure onderdeel kan en mag vergelijken!!

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 02:55

XoNo schreef:
Ze lopen voor zover ik kan zien niet op de voorhand (vind ik sowiezo al moeilijk om te zien en al helemaal vanaf een foto). De laatste loopt wel te laag. Een paard dat meer dan 5 passen met zijn oren lager dan zijn schoft loopt, behoort een 0-score te krijgen.


go dat wist ik helemaal niet
weer wat geleerd vandaag Lachen
zoals ik het zie lopen ze niet op de voorhand maar iderdaat dat is moelijk te zien op een foto.

DubbelFun

Berichten: 88662
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 09:58

JMHO Haha!
Nr 1 loopt te laag en -volgens de uitleg van Mehlika- op de voorhand (afstand voorbenen is groter dan afstand achterbenen.
Nr 2 loopt goed én volgens mij in balans (dus niet op de voorhand). Het paard komt idd iets overbouwd over op de foto.
Nr 3 loopt duidelijk te laag.

Nu kun je idd een huntergang niet vergelijken met de gang van een Pleasure, maar op de foto gaat de hunter duidelijk in draf en volgens mij zit het pleasure paard in stap (geen enkel voetje van de vloer), dus is de afstand tussen de benen ook korter.

Citaat:
Hunters under saddle should be suitable to purpose.
Hunters should move with long, low strides reaching forward with
ease and smoothness, be able to lengthen stride and cover ground
with relaxed, free flowing movement, while exhibiting correct gaits
that are of the proper cadence. The quality of the movement and the
consistency of the gaits is a major consideration. Horses should be
obedient, have a bright expression with alert ears, and should
respond willingly to the rider with light leg and hand contact. Horses
should be responsive and smooth in transition. When asked to
extend the trot or hand gallop, they should move out with the same
flowing motion. The poll should be level with, or slightly above, the
withers to allow proper impulsion behind
. The head position should
be slightly in front of, or on, the vertical.


Leuk om te lezen dat bij de Hunters 'proper impulsion behind' wordt gevraagd. Dit staat er bij de pleasure dus niet bij Cool

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 09:59

XoNo schreef:
behoort een 0-score te krijgen.


Ja, daar zeg je zoiets Xono... behoort... Gelukkig gebeurt het ook weer steeds vaker, net als het afstraffen/niet waarderen van té langzame gangen...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 10:08

De hoofdhouding in de Hunter is over het algemeen net iets hoger als in de pleasure (niet volgens het regelement, maar in praktijk dus). Het eerste paard loopt officieel inderdaad te laag, maar in de Pleasure is deze hoofdhouding toch al heel mooi. De hoofdhouding van het Pleasurepaard is niet alleen te laag op deze foto, hij loopt tevens een fractie achter de loodlijn, terwijl men het juist liever iets ervoor ziet (of er op).

Cowgirl

Berichten: 23742
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-03 11:34

Ik meldde al dat ik het even vlug had gezien, maar heb er s'avonds nog even naar gekeken en zag dat er ook Hunter paarden bij liepen.

Ik zie ze gewoon liever iets meer mer het hoofd omhoog nu heb ik het idee dat ze ieder moment over de kop zullen gaan Tong uitsteken

Ben verder niet zo bekend op dit gebied, maar heb weer wat informatie meegpikt Haha!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 11:45

Sugarmiss schreef:
JMHO Haha!
Nr 1 loopt te laag en -volgens de uitleg van Mehlika- op de voorhand (afstand voorbenen is groter dan afstand achterbenen.
Nr 2 loopt goed én volgens mij in balans (dus niet op de voorhand). Het paard komt idd iets overbouwd over op de foto.
Nr 3 loopt duidelijk te laag.


Als leek zijnde kwam ik tot dezelfde conclusie Haha!

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38706
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 12:36

Sugarmiss schreef:
Nu kun je idd een huntergang niet vergelijken met de gang van een Pleasure, maar op de foto gaat de hunter duidelijk in draf en volgens mij zit het pleasure paard in stap (geen enkel voetje van de vloer), dus is de afstand tussen de benen ook korter.


Het Pleasurepaard (de derde dus) loopt wel in draf Bloos In het geval van haar is het rechterachterbeen een fractie later neergezet dan het linkervoorbeen.

Dat zou ook de lage hals kunnen verklaren, ze heeft het paard nog niet ECHT aan het werk gezet. Maar dit is JMHO Haha!

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 13:54

Wat vinden jullie dan van de reining foto's bij de BQ klompen classic?
Ik vind er erg veel strakke teugels en open mondjes bij staan. Bij de foto van W. van Osch komt zelfs het halve bit eruit.

Er zitten trouwens ook hele mooie foto's bij die laten zien hoe het hoort.

Alleen snap ik de tekst niet bij de foto's van nummer 576 en 619. Snaffle Bit Hackamore? de één rijd op een snaffle en de ander op een bit? Wat is dat dan voor klasse?

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38706
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 14:55

Nou Sugarmiss ik ga je TOCH gelijk geven, ik heb net even een stap beoordeeld en ik denk dat ik te vroeg gesproken heb! Sorry!!

PeppySan schreef:
Wat vinden jullie dan van de reining foto's bij de BQ klompen classic?
Ik vind er erg veel strakke teugels en open mondjes bij staan. Bij de foto van W. van Osch komt zelfs het halve bit eruit.

Gebruik eens de zoekfunctie op Bokt, deze discussie is al zo vaak gevoerd. Ik ben er iig moe van.