mijn eerste springwedstrijd, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

mijn eerste springwedstrijd, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-03 08:53

Ik ga volgende week mijn eerste springwedstrijd doen. Nu nog HC (goede coupons zijn nog niet binnen) maar volgende keer officieel.
Nou heb ik dus nog nooit een echt springconcours gereden dus ik weet eigenlijk niet goed hoe dat in zijn werk gaat. En aangezien ik van onze club de enige ben die springt weten die er ook niks van.
Hoe gaat het bv. met losrijden, ik bedoel met voorrangsregels en zo? (Ik weet het, niet te veel springen op het losrijterrein en springen kun je hem daar niet meer leren Tong uitsteken ) En hoe werkt het met startvolgorde? Is dat op nummer of gewoon doorelkaar (aanmelden dus)? En mag je met sporen en zweepje rijden in de B? En wat als je foutloos bent, moet je dan barrage rijden ook als je HC start? En als je barrage moet rijden, mag je dan het parcours verkennen voor die tijd? En gewoon parcours verkennen, is dat altijd alleen 's morgens? (Ik moet nl. ook nog dressuur rijden...). Kortom, ik weet niks van de regels dus als iemand me dat zou willen uitleggen dan scheelt dat alweer zenuwen *LOL* .
Ik vind het wel spannend, maar op de les spring ie super dus volgens mij moet het gaan lukken, en ik ga het in ieder geval gewoon proberen.

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!


peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 09:23

voor aanvang van de klasse moet je parcours lopen. ook gelijk voor de barrage. als je hc start weet ik niet of je ook barrage mag rijden. het moet in ieder geval niet. let bij t parcours lopen ook op de start en de finishlijn. meestal is het logisch en rijd je er automatisch door maar niet altijd. loop de eerste keer met iemand die t vaker gedaan heeft mee, hier leer je soms veel van.
ik neem aan dat je weet wat de vlaggetjes op de hindernissen betekennen zo niet .... rood moet rchts en wit links. zo geven ze de richting van springen aan.
je mag gewoon met zweep en sporen rijden maar je zweep mag niet te lang zijn. geen dressuurzweep dus.
bij t losrijden stappen ze meestal op de hoefslag. binnenin wordt dan gereden. zo heb je geen last als je naar de hindernis wilt. als je wilt springen zeg dan even "sprong vrij" als t druk is. zo weet de rest dat je gaat springen. het is handig iemand bij je te hebben die de hindernis voor je verhoogd. als je van anderen afhankelijk bent kan dit stress opleveren en ik neem aan dat dat niet de bedoeling is op je eerste wedstrijd.
als je je parcours inkomt rijd dan even langs een of twee hindernissen waarvan jij denkt dat je paard die misschien eng vind. niet ervoor stil zetten en tonen want dat mag niet, maar erlangs rijden kunnen ze niets van zeggen. na t groeten WACHTEN OP DE BEL. ben ik een keer vergeten en dan mag je gelijk weer naar huis. als de bel is gegaan heb je nog een minuut om door de startlijn te rijden. tijd zat dus.
het parcours zelf spreekt voor zich. hopelijk heb je hier voorlopig voldoende aan. succes!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 09:37

Parcours verkennen: voor aanvang van de rubriek. Kijk idd goed naar start en finish, en eventuele probleemwendingen. Barrage verkennen kun je dan ook meteen doen, daar is later geen gelegenheid meer voor.

Losrijden: vrijwel altijd wordt er linksom gereden, als je ook rechtsom wil rijden Knipoog zou ik beginnen op het dressuurterrein (als dat kan). Degene die aanrijdt op een sprong heeft voorrang, even roepen dat je gaat springen ('steil', 'oxer', 'kruisje') is vaak wel een goed idee. Idd niet teveel springen, gewoon loswerken tot hij goed aanvoelt, sprongetjes opbouwen tot parcourshoogte en dan even stappen. Vlak voor je de ring ingaat nog een steiltje om weer wakker te worden en dan gaan met die banaan. Ik galoppeer altijd even de ring rond zodat ze al het enge hebben gezien en ga in een vlot tempo van start. Laat je niet verleiden om te lauw op hindernis 1 aan te rijden, je zou niet de eerste zijn die daar een balk of weigering heeft en de rest foutloos rijdt.

Startvolgorde: kan varieren, soms op aanmelding, soms op volgorde. Ik zou het even navragen als je aankomt op het terrein, of nakijken in het boekje. Ik vermoed dat het op aanmelding is, omdat er ook gedressuurd wordt.

Sporen en zweep mag in het B.

HC: je mag geen barrage starten ook al ben je foutloos.

Verder nog een oud stukje (licht geëdit) dat ik ooit voor iemand anders heb geschreven:
lielle schreef:
Wat ik morgen zou doen:
Gewoon losrijden , en op je gemak beginnen met wat kleine sprongetjes. Neem iemand mee die je vertrouwt (eigenaar?) om voor je te bouwen en neem de tijd. Spring niet te veel en te hoog, wel zowel een steil als een oxer op parcourshoogte. Rust en vertrouwen zijn het belangrijkste. Stap evt wat rond, en neem vlak voor je de ring in moet een steiltje van zo'n 90 cm, zodat je beiden weer geconcentreerd bent.
Rijd een keer de ring rond voor je groet, zodat je paard al wat gezien heeft, spring rustig aan in galop, rijd nog een volte en galoppeer dan vol overtuiging naar de eerste.

Let met parcours verkennen op evt moeilijkheden maar meestal zijn B parcoursen eerlijk gebouwd.

Zorg dat je het parcours vlot voorwaarts rijdt (ik ga er vanuit dat je paard geen racer is, maar gewoon onder je kan galopperen), iets meer dan je thuis gewend bent zonder te gaan jagen. Zo kun je je paard wat meer overtuiging geven, want jij zult hem moeten helpen, hij heeft nog geen ervaring. Als hij na een sprong te hard gaat, zet je hem rustig op een volte om hem weer bij je te krijgen. Dit zijn toch wedstrijden voor de ervaring, die strafpunten maken niet uit. Mocht je een fout hebben en je paard schrikt ervan, doe je hetzelfde. Zo leert je paard jou vertrouwen.
Kortom: 'gooi je hart over de hindernis, dan volgt je paard vanzelf'


/edit
denk idd aan de bel! Ik ben het ook een keer vergeten (in de barrage op de bondskampioenschappen Frusty) en kon naar huis.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 09:50

Ik zou niet nog een volte rijden in je parcours, je mag je eigen lijn niet kruisen, en met een volte doe je dat wel.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 10:02

weet ik CielitoLindo ("los corazones" Knipoog, maar de eerste parcoursen zijn toch voor de ervaring, en dan rijd ik liever netjes en beheerst rond met 4 strafpunten, dan ongecontroleerd hard en foutloos.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 10:13

Ja oke, dat is waar, maar aangezien ze nog helemaal niets wist leek het me wel handig erbij te vermelden dat het normaal niet mag, je eigen lijn kruisen Haha!

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-03 12:31

Bedankt allemaal, dat van je eigen lijn kruisen wist ik wel maar die opmerking van de bel vond ik wel een goeie, dat zou ik vast vergeten zijn!
Mijn paard is wel heel ervaren (ZZ springen geweest met vorige eigenaar, en zelfs ned. kampioen militairen) dus ik ben er niet bang voor dat hij niet zal springen. Mijn grootste probleem is dat hij af en toe te hard gaat en omdat het al niet zo'n kleintje is (1.75 en in verhouding groot...) hou ik hem dan dus niet meer. Maar daar hebben we de laatste tijd goed op geoefend en nu gaat het eigenlijk heel goed, ik heb alle knopjes gevonden zeg maar... Maar ja, op concours zijn de omstandigheden toch weer anders als thuis en ik weet dus niet hoe hij daar reageert. Gewoon proberen dus maar.

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 23:16

In het nieuwe regelement mag je trouwens een volte rijden om de gesprongen of te springen hindernis, mits je niet de indruk wekt dat je de hindernis aanrijdt! Dat wordt niet meer als een weigering gerekend!

Zweep mag uit mijn hoofd max. 75 cm zijn, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:12

hoe is het gegaan? Ik hadf met Pablo een balk, op onze eerste officiele springwedstrijd in anderhalf jaar (en een keer een oefenparcoursje gereden in die tijd).

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 12:35

Ik moet nog! A.s. zaterdag om 16.00 springen in Neerbosch. Trouwens, om 5 voor 6 pas dressuur, zal Jump leuk vinden Lachen. Dat is toch iets meer een springfan als dressuur.... Ik ben heel benieuwd, ik geloof dat het hele dorp komt kijken (leedvermaak... maar ik denk dat het dan gaat tegenvallen, Jumper springt super de laatste tijd).

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:40

ik dacht dat het afgelopen weekend al was Bloos Succes ermee!


JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-03 09:06

Ik heb het overleefd! Ik had 12 strafpunten maar ik ben overgekomen . Ik stond echt stijf van de zenuwen, was bij hindernis 2 al de weg kwijt maar gelukkig was dat een steilsprong en zag ik hem op het laatste moment nog en steilsprongen springt Jumper ook uit rare hoeken dus die hadden we nog goed genomen. Wel bedankt voor alle tips, dat was erg fijn om te weten dat ik nu in ieder geval niet uit de toon viel.
Ik had een weigering op hindernis 3 en dat was gewoon mijn eigen schuld omdat ik bang was dat hij te hard zou gaan en ik er dus niet genoeg aan reed. En ik had een weigering op 5, dat paste echt voor geen meter en ikheb dan dus nog niet genoeg ervaring om het passend te maken. Mijn zoons instructrice zei al dat Jumper gelukkig slim genoeg was om niet te springen, anders waren we er midden in geland . Maar omdat hij wel op het allerlaatste moment stopte viel de boel inelkaar en had ik dus ook nog 4 strafpunten wegens tijdoverschrijding. Maar ik heb het hele parcours verder goed uitgereden en ik vond dat het best hoog en moeilijk stond voor de B (ik ken de parcoursbouwer en die zei dat ook Haha! ). En wat nog belangrijker is, ik heb er heel veel van geleerd. Ik had dus in mijn hele leven nog nooit een parcours gereden, zelfs geen oefenparcours, en eigenlijk nog maar zelden zo hoog gesprongen, en voor de volgende keer weet ik dus dat Jumper in het parcours dus niet gaat racen, waar ik bang voor was, maar heel rustig en beheerst springt. Ik had trouwens nog 42 punten voor stijl, viel me ook nog niet tegen voor de eerste keer.
En wat ik dus ook geleerd heb is dat ik volgende keer adem moet halen tijdens het rijden! Ik kon echt bijna aan de zuurstof aan het einde... Haha!

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 00:47

Netjes hoor

16 strafpunten totaal dus Verward Helemaal niet verkeerd voor de eerste keer en de volgende keer ga je een stuk relaxter de ring in

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-03 10:23

Nee, 12 strafpunten in totaal (2 weigeringen = 8 en 4 voor tijdoverschrijding).
En inderdaad, volgende keer zal het vast veel relaxter gaan. Ik was vooral zo zenuwachtig omdat ik nog nooit met Jumper een parcours gesprongen had en hier meteen in het diepe gegooid werd. Maar hij doet het dus gewoon rustig en beheerst en ik moet gewoon netjes blijven rijden in het parcours en dat gaat het vanzelf Lachen... En ademhalen dus....

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 10:29

super gedaan hoor! Je weet nu wat beter wat je kunt verwachten, en de vo;gende keer ben je ook al minder zenuwachtig. IOverigens zijn het wel 16 strafpunten, de eerste weigering is 4, de tweede 8 (erbij) (is dus 12) en dan 4 voor tjdsoverschrijding. Maar maakt verder niet uit, het belangrijkste is dat je tevreden bent . Wanneer ga je weer?

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-03 10:38

???? Misschien had ik dan geen tijdsoverschrijding? Op de uitslagenlijst staat nl. dat ik 12 strafpunten heb. En dat werd ook omgeroepen. Heb ik het niet goed begrepen waarsch.
Ik ga aankomend weekend in Grave alleen dressuur rijden maar ik denk het weekend erna in Meerlo weer springen (en dressuur) en in ieder geval in Horst 10 augustus.

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 10:43

Succes dan!

Miracle

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 14:48

En de dressuur ging toch goed he monique Knipoog kom ik jou hier ook nog tegen... Kan ik 10 aug mee? Dat is de verjaardag van m'n zus maar die viert ze niet thuis dus dan ga k mee..als dat mag natuurlijk Schijnheilig
Groetjes aan Kiri en Insley!

x Judith

Think before you act...

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-03 09:25

Heeee, Judith, wist niet dat jij op bokt zat... Nu kan ik niet meer over je roddelen hier... Haha!
Maar natuurlijk mag je mee naar Horst. Kun je ook eens lachen als ik moet springen... Extreme duivel

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

Miracle

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 22:07

Jaajaa, ik las het wel weer...luxe he, zo'n groom mee naar wedstrijden Tong uitsteken Maar k doe t met erg veel plezier, Jumper is zo'n schat! Lachen

Think before you act...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: s1993 en 60 bezoekers