Pessoa longeerteugel, hoe strak...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Pessoa longeerteugel, hoe strak...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-03 21:44

Ben mijn jonge beestje wat sterker aan het maken in de bovenlijn zodat ze straks mijn gewicht wel kan houden Knipoog

Heb vorige week al een keer gelongeerd met een bandage achter haar kont zodat ze wat druk voelde, daarna van de week een keer met een dubbele longeerlijn. Allemaal geen enkel probleem, geen bokje, niets.

Vandaag heb ik de pessoa eraan gehangen, weer geen bokje, geen probleem. Had hem ontzettend los, wilde niet gelijk de druk te snel opvoeren.

Maar wat raden jullie me aan? Ik wil haar 2 tot 3 keer per week 10 minuten met dit ding longeren. Hoe snel moet ik dit ding inkorten zodat het echt effect heeft. En... hoe strak kan ik dit ding doen? Vandaag liep ze nog heerlijk met haar hoofd in de lucht. Wel het kontje er perfect onder.

eefken

Berichten: 459
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Herselt (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 22:11

je kan hem bij een jong paard best alleen in de lage stand gebruiken (zoals je zelf ook zegt, vooral om de bovenlijn sterk te maken) Doe hem gewoon rustig aan steeds iets korter; maar je paard moet wel nog steeds kunnen ontspannen. Wanneer hij laag gaat met z'n hoofd, moet de druk op het bit heel laag worden; enkel wanneer je paardje omhoog gaat met z'n hoofd mag hij die druk voelen. Wanneer de pessoa te vast is, voelt je paard een constante druk, waardoor hij zal leren om tegendruk te geven ( = hangen op zijn bit of achter het bit gaan) en dat is wel het laatste wat je wil! Veel succes!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 22:17

Je kunt beter de eerste keren met de bijzet beginnen zodat hij ietwat druk in de mond leert te verwerken, dat uitbouwen naar een pessoa. Als je met een pessoa begint krijg je problemen als dat hij die druk niet kan verwerken en hij aan alle kanten druk voelt. En als je hem heel los hebt dan zit hij te laag/los oid en dan heb je een kleine kans dat hij er direct inspringt uit angst voor de druk. Als hij die druk in zijn mondje iets beter kan verwerken hoef je niet zo overdreven los te beginnen met alle risico's van dien.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-03 22:22

Steef, daar heb je gelijk in, maar ik zie om me heen alleen maar paarden die zich vastzetten op een bijzet. Daarom staat dat me zo tegen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 22:35

met jonge paarden begin ik(en eigenlijk iedereen op de stallen om me heen) eerst met een bijzet, niet heel kort, maar wel zo dat ze wat druk op hun mond voelen als ze te erg gaan sterrenkijken

zijn ze hier aan gewend dan gaat er een gogue of pessoa aan, dus ik zou toch beginnen met een bijzet

en de paarden die zich vastzetten op een bijzet, worden denk ik te snel te kort bijgezet.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-03 22:38

Ik denk dat ik dus toch maar eerst met een bijzet verder ga.
Doen jullie aan 2 kanten een bijzet of als stootteugel???

Chambon of gogue vind ik ook ideaal voor jonge paarden, maar heb zo'n ding niet en ik wil hem ook niet aanschaffen voor die paar keer. Als het paard eenmaal gewend is wil ik toch overgaan op de pessoa omdat dit gewoon een stuk fijner werkt voor de hele bovenlijn.

Wilde overigens alleen maar op de eerste stand werken hoor.

celine

Berichten: 225
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 23:10

dit ding werkt niet gemeen..maar bij een jong paard moet je 't toch echt niet te strak zetten..kunnen z'n spieren niet aan waarschijnlijk..uhmmm denk dat je uhm zo moet zetten dat ie wel makkelijk wat eruit kan..zodat ie 't leert accepteren..maar ook weer niet te los..zodat ie wel wat blijft vragen..anders heeft 't geen nut..dan bouw je op..na een paar keer wat strakker en af en toe in de lage lijn is ook goed..

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 23:18

Ik begin altijd met touwtjes, ik maak ze dan niet vast tussen de benen maar aan de zijkanten.
Deze kan je in 1 longeerbeurt al langzaam aan zo knopen dat ze aan het einde al wat 'druk' krijgt.
Bijzetteugels hou ik om de door jou genoemde rede ook niet van

Als ze de touwtjes genoeg gewend is en daar al jetjes op afbuigt kan je zonder problemen over stappen op de pessoa.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-03 07:53

Stom is dat, het is nu de derde keer dat ik een paard van nul af aan opnieuw doe, maar omdat het echt al een paar jaar geleden is ben ik toch onzeker geworden. Heb overal wel hulp, maar ik wil gewoon genoeg reacties om te kijken of ik het niet verleerd ben of fout doe. Wil het allemaal goed doen met dit beestje.

Touwtjes van lambert haanstra leek me ook wel een oplossing.

Maandag nog even met mijn instructrice overleggen wat zij het beste vindt. Vandaag mag Treasure in ieder geval baby zijn en hoeft ze niets te doen.