Haflinger met hitteberoerte!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Haflinger met hitteberoerte!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-03 19:44

Ik weet niet zo goed of ik hier wel op de goede afdeling zit, maar ik heb te kampen met het volgende probleem: mijn Haflingerruin kan absoluut niet tegen warmte. Hij heeft al 3 hitteberoertes gehad en we moesten hem met zijn 3en tegenhouden, anders viel ie om. Zweten, pompen, piepen en heel zielig kijken waren de symptomen. Als het 25 graden of warmer is, dan houd ik hem binnen. Nu vraag ik me af: zijn er nog meer Haflingers met deze typische 'afwijking'? Wat zou eraan te doen zijn?
Binnen houden en afspoelen met koud water heb ik ook al geprobeerd.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 19:52

Het enige wat je kunt doen is denk ik binnen houden. Wat zegt de dierenarts?

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-03 20:15

Heb de dierenarts hierover gesproken en hij zegt ook dat ik hem binnen moet houden. Hoopte eigenlijk dat er iemand was die hetzelfde probleem heeft, misschien dat we elkaar tips zouden kunnen geven... Vind dit gewoon triest voor hem...

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 20:17

Ja waarom kan hij er zo slecht tegen en anderen wel?
maar ja, mijn haf verbrandde steeds zijn neus, moest ook overdag naar binnen bij grote hitte...

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-03 20:28

In de 5 jaar dat ik hem heb heeft hij nog nooit een verbrande neus gehad. Kom ik vorige week in het weiland, guess what: neus verbrandt en niet zo zuinig ook! Loopt nu gesluierd door de bak (spuugdoekje aan zijn halster genaaid, staat werelds!!!).

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 20:45

Mijn tinker heeft haar neus ook heel erg verbrand, voor de 1e keer. Ik smeer in met Fotosen creme en ze heeft ook een katoenen lapje aan haar halsters. Normaliter staat ze in de zomer dag en nacht buiten maar vorige week heb ik een stal gehuurd en stond ze overdag binnen. Daar vond ik het ook best warm met veel vliegen. Een Haflinger is een koudbloed en die kunnen wellicht minder tegen de warme zon. Het mooiste zou zijn een weiland met een schuilstal, toch frisse lucht maar uit de zon. Of een weiland met veel bomen.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 21:11

Er zijn inderdaad paarden die erg slecht tegen hitte kunnen, ik ken een ijslander die er ook niet goed van wordt.
Binnenhouden dus en anders zorgen dat hij ergens een schaduwplek heeft en vers drinkwater uiteraard.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 21:38

mijn tinkerruin heeft hetzelfde vorig jaar ook gehad, hij was toen alleen nog niet van mij,
nu is hij van mij en ben ik heel hard aan hettrainen voor zijn conditie, maar nog zweet hij heel erg veel op de wei, maar hij drijgt niet meer om te vallen,
ik weet niet hoe het met de conditie van jouw paard is, maar probeer hem zo fit mogelijk te krijgen, koud afspoelen is inderdaad goed, maar niet te lang of te koud, want dat is ook weer niet goed,
een bels die ik ken had het ook, amar ik weet niet of zij er nu overheen is, zij stond inderdaad ook gewoon binnen met het hete weer.

bimmezs
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 22:31

in een hele koele stal zetten

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 12:50

Hoi Quellian,

Ik sluit me aan bij de rest, maar wil er ook bijzeggen dat wanneer je hem op stal zet en hij heeft het vreselijk benauwd en warm ga dan langzaam met het water in de weer. Dus dat ie langzaam aclimatiseerd zeg maar. Eerst effe lekker in de koele stal totdat ie weer op adem is en dan kun je bvb. hem een beetje afsponzen met water ofzo. Mijn pony heeft er ook last van en ik zet haar ook 's ochtends een paar uur en 's avonds een paar uur buiten. (heeft ie er verder trouwens geen last van, bvb tijdens rijden?)

Succes ermee!
Groetjes Celeste

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 14:24

Als het zo warm is, dan rijd ik niet. Ben veel te bang dat ie het aan zijn hart krijgt... Wel ben ik heel lang met hem aan het stappen totdat ie droog is, alleen heeft dat vrij weinig nut, want zodra hij weer binnen staat begint hij weer met zweten...

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 14:38

Hoi Quellian,

Ik bedoelde eigenlijk, heeft ie het ook zo benauwd onder alle weeromstandigheden dus ook als het minder warm is? Je hebt gelijk, dat je niet rijdt als het zo warm is, beter heel vroeg of heel laat. Voor wat betreft dat zweten, er staan al meerdere dingen hierover op bokt, kan je misschien effe zoeken en heb je er wat aan.

succes!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 14:47

Nee, beneden de 25 graden heeft hij amper problemen, 's Ochtends gaat het ook nog wel (buitenstaan), maar 's middags is echt pure mishandeling. Je probeert altijd het beste te doen, maar ik word een beetje wanhopig.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 15:20

Ja heb het bij een andere haflinger ook wel eens gezien, geen pretje idd..
wat je kan doen voor wat meer verlichting is hem scheren.. Dat hebben die mensen toen ook gedaan, alle vacht wat eraf is is meegenomen voor je paardje..
En idd hou hem overdag maar binnen, en zet hem aan het einde van de dag of s'nachts buiten..

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 15:26

Wat misschien ook kan helpen is een wit vliegendekentje om doen. Het zal maar iets werken, maar ik merk bij Fleur dat ze onder de witte deken droger en koeler is dan zonder deken.

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 16:08

Gelukkig heeft ie beneden de 25 graden weinig problemen. Als je hem overdag binnen kunt houden, is dat toch de beste oplossing. En nu kan ie lekker weer buiten, het is vies weer. Ik kan me voorstellen dat je wanhopig wordt, zou ik ook zijn hoor.

groetjes

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 16:10

Misschien kan hij 's nachts op de wei. Verder zou ik zeggen veel laten drinken. Eventueel meerdere malen per dag koelen. Batjes tip lijkt me ook erg handig Haha!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 19:05

Allemaal echt super bedankt voor de tips! Denk dat ik voorlopig wel weer vooruit kan... Ga denk ik maar een vliegendeken halen... Dit weer is idd perfect voor hem!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:58

Hoe zit het met zijn gewicht?

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 21:17

Het is een stevige pony, niet echt overdreven dik (vind ik zelf), maar mager is anders! Heb zelf het idee dat zijn gewicht er weinig mee te maken heeft. Het is wel zo dat ik hem de afgelopen dagen vrij intensief heb gelongeerd en hij inderdaad langer buiten kan blijven staan, gaat minder snel zweten.

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 22:08

[quote="Soxje"]Een Haflinger is een koudbloed en die kunnen wellicht minder tegen de warme zon. quote]

Ehhmm... Verward haflingers zijn geen koudbloeden. Zit zelfs een gedeeltje arabisch bloed in wat hun koppie (snoekshoofd) nog wel eens verraadt. Haflingers komen oorspronkelijk uit de bergen waar zeer extreme klimaatsverschillen optreden, 's zomers heet, 's winters koud. Wat dat betreft zouden ze er juist goed tegen moeten kunnen. Mijn haflinger heeft ook nergens last van. Hij heeft een grote roze neus, die smeer ik elke dag in met Sunblock factor 30, dan verbrandt ie niet. Wanneer ik het 1 dagje vergeet is het echter alsnog verbrand Verdrietig (wanneer de zon schijnt dan he). Zo'n lapje is misschien wel een idee. Maar gaan ze daar dan niet mee spelen? Candor is erg speels, zijn halster met vliegennetje is helaas omgedoopt tot het ultieme speeldgoed door hem zelf en zijn kameraden... gingen mijn goede bedoelingen

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 14:19

Drinkt hij wel lekker? Je kan wat extra zout door z'n voer doen, gaat hij meer drinken en dat is in de hitte wel zo goed voor hem. Verder is een witte deken te overwegen, hoewel een haflinger van zichzelf al vrij licht is...

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 15:56

ik denk wel dat het met zijn gewicht iets te maken heeft hoor, dat was bij mijn tinker ook zo,
ik denk dat alles wel helpt wat hierboven is gezegd, maar probeer de haf gewoon zo slank mogelijk te houden, mijn tinker is nu weer iets dikker dan in het voorjaar en heeft er nu soms wel weer last van.
in iedergeval succes ermee