Hoe vaak rijden per week met 4-jarige?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Aifa

Berichten: 1037
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Arnhem

Hoe vaak rijden per week met 4-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-03 21:08

Het is niet voor mezelf, maar voor iemand die een verzorgpaard heeft bij mij op de pensionstalling. Maar toch graag reacties De staleigenaar wil graag weten wat het beste is voor zijn paard.

Er zijn wat problemen geweest over hoe vaak ze het paard moest rijden.
De verzorgster wil het paard 3 à 4 keer in de week een half uur rijden. Het gaat om een 4-jarige Calvados, die nu een jaar onder het zadel is. Het paard loopt nog helemaal niet nagevelijk
Als ze rijdt, rijdt ze niet echt actief. Ze rijdt niet veel figuren en stapt voornamelijk.
De eigenaar wil het paard in de sport uit brengen, dus er moet zeker wel serieus mee gereden worden.

Hoe vaak vinden jullie dat zo'n paard per week gereden moet worden? Hoe lang?

Alvast bedankt voor het lezen en antwoorden Haha!

Golden Golias (Totilas x Discovery) Z2 *D
Jurylid B/L :)


Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 21:16

Elke dag 'n half uur en dan flink aan 't werk zetten.

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 21:16

Natuurlijk wel opbouwen, niet van de een op de andere dag.

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 21:20

Meestal rijd ik 2 of 3 dagen, en dan een dag niet. Als dat paard de sport in moet moet ie 'm serieus laten werken en dat gebeurt alleen door of de verzorgster begeleiding te bieden, of een ander te laten rijden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 21:21

Echt niet elke dag,
daar draai je dat dier zo mee door.
Dat doe ik met geen enkel paard, ook al zijn ze tien.
Ik vind zo'n 4 keer per week netjes, en dan een goed half uur, kan je daarna nog even lekker uitdraven en stappen.
Daarnaast kan je nog 1 dag longeren en die overige dagen gewoon een paar uur lekker losgooien.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 21:27

ze zeggen wel 'ns
3 jaar = 3 keer per week
4 jaar = 4 keer per week
5 jaar = 5 keer per week

zo heb ik het met mirage ook gedaan. Nooit te lang, en niet 4 dagen achter elkaar, maar lekker afwisselen.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 21:30

MirageGidran schreef:
ze zeggen wel 'ns
3 jaar = 3 keer per week
4 jaar = 4 keer per week
5 jaar = 5 keer per week

zo heb ik het met mirage ook gedaan. Nooit te lang, en niet 4 dagen achter elkaar, maar lekker afwisselen.


Idd zoiets hebben wij het ook gedaan. Bijgezet longeren rekenen we wel als werken!
Tuurlijk niet helemaal aan een schema houden en gewoon kijken naar je paard.


Aifa

Berichten: 1037
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-03 21:32

Citaat:
Als dat paard de sport in moet moet ie 'm serieus laten werken en dat gebeurt alleen door of de verzorgster begeleiding te bieden, of een ander te laten rijden.


ze heeft begeleiding, ze heeft elke dinsdag (dressuur) en woensdag(spring) les.
Ze is nogal eigenwijs en luistert er niet echt naar. Toen het paard kwam liep ie aardig nagevelijk, maar ze trekt het paard naar beneden. Als 'ie naar beneden loopt, is het gedwongen

Citaat:
en dan een goed half uur, kan je daarna nog even lekker uitdraven en stappen. Daarnaast kan je nog 1 dag longeren en die overige dagen gewoon een paar uur lekker losgooien.


en dat is dus het probleem! ze rijdt een half uur, maar dat is inclusief losrijden en uitstappen. het echte werkt is dus ongeveer 10 minuten.
Als de verzorgster niet rijdt, longeert ze m ook niet. Het paard staat dus écht stil, niet losgooien (alleen in de wei), niet longeren.

Golden Golias (Totilas x Discovery) Z2 *D
Jurylid B/L :)

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 21:38

Rijden waar het paardje klaar voor is. Ik zou zeggen, minstens 3 keer per week. Men kan er niet echt een tijd op plakken, sommige hobbelen een uurtje rond zonder echt te werken maar ik vind dat 20-35 min intensief werken ruim voldoende is voor een jonge spruit. Zelf rijdt ik 'mijn' 4-jarige 2 keer in de week wegens tijdgebrek en dit is echt te weinig. Ik kan dus alleen maar aanraden om hem 4 a 5 keer in de week te rijden en hem ook voldoende wei-gang te bieden waar hij zicht kan ontspannen na het werk

we are not retreating, we are advancing in another direction Knipoog

profiel

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 22:19

MirageGidran schreef:
ze zeggen wel 'ns
3 jaar = 3 keer per week
4 jaar = 4 keer per week
5 jaar = 5 keer per week

zo heb ik het met mirage ook gedaan. Nooit te lang, en niet 4 dagen achter elkaar, maar lekker afwisselen.


en 20 jaar = 20 keer per week Verward Tong uitsteken (grapje hoor...)

Kijk gewoon wat je paard aankan...maar geef hem ook z'n rustdagen! Een mens is ook niet blij met 7 dagen id week werken.

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 22:21

die van mij is nu 4,5 jaar en die is anderhalve maand onder het zadel ik rij hem nu zelf zo,n twee week en dan 6 dgn per week eerst ongeveer 10 min longeren en dan 10 min erop tot een kwartiertje 1 keer per week maar 5 min erop en 20 min longeren en 1 keer per week 20 min tot half uur rijden en dan wel intensief . ik kijk veel naar mijn paard als hij wat moe wordt hou ik er mee op , beestje is nog jong dus elke dag een kwartiertje en dan langzaam opbouwen dat was mijn idee , maar als hij al een jaar onder het zadel is mag toch wel 4 dgn per week een half uur en dan 1 dag aan de bijzet longeren voor het nagefelijke lijkt me niet zo'n raar idee , maar zoals het klinkt is diegene die hem rijd niet erg gemotiveerd, om dat paard richting wedstrijden te rijden moet je toch wel meer werken dan stappen ,beestje bouwt zo ook niet zoveel conditie op denk ik

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 22:29

Sam is in april 4 geworden en loopt nu 4 x per week onder het zadel en 1 keer per week aan de longe.

Onder het zadel is vanalles:
* een buitenrit van 1,5 uur (meest stap en wat draf) (1 X per maand)
* 30 min dressuur priveles (1 X per week),
* clubles in totaal 45 min (1 keer per week).
* springlesje (wat caveletjes en kruisjes) (1 X per maand)
* Concours ( 1 keer per 3 weken ongeveer)
* rustige trainingsdag (ong 1 x per week) 25 min
* stevige trainingsdag (ong 1 X per week) 45 min proefje oefenen ed.


Hij staat elke dag 2/3 uur in de wei en op de dagen dat er niet gewerkt wordt staat hij 30 min tot een uur in de molen!

Sam heeft een goede conditie en is een jaar onder het zadel

Aifa

Berichten: 1037
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-03 23:35

shiana schreef:
maar als hij al een jaar onder het zadel is mag toch wel 4 dgn per week een half uur en dan 1 dag aan de bijzet longeren voor het nagefelijke lijkt me niet zo'n raar idee

Het nagevelijke is bij de verzorgster een groot probleem, ze krijgt m niet nagevelijk. Ik heb zelf een keer 10 minuten op dit paard gezeten en met een zachte hand kreeg ik haar nagevelijk, en ik ben geen Z-ruiter Lips are sealed
Ze heeft het paard een tijdje aan de pessoa gezet, maar daar heeft ze, zoals ze zelf zegt: "geen zin meer in" Frusty

Ze wil niet dat iemand zich met het rijden bemoeit. Groot probleem dus eigenlijk, want het paard zal zo niet verder komen

De verzorgster 'eruit gooien' is een optie, maar dan hebben ze geen ruiter voor het paard (allemaal problemen dus )

Samsam --> lijkt mij inderdaad een goed schema voor een 4-jarige!

Nog meer mensen ideeen over de beste training voor dit paard?

Golden Golias (Totilas x Discovery) Z2 *D
Jurylid B/L :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 00:10

Als je er serieus wat mee wilt doen: wegbrengen en bij een proffessionele ruiter in training zetten. Kost wel geld, maar dan is ie tenminste goed gereden en maakt ie op den duur ook wel geld. Op deze manier doorgaan heb je straks een verreden paard dat alleen nog goed is voor bosritjes.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Armani1985 en 132 bezoekers