Veulens geboren, vallen ze mee of tegen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Veulens geboren, vallen ze mee of tegen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 08:19

Op de kraamstal zijn veel meldingen van veulens en ondertussen hebben de meeste mensen de keuze al bepaald voor een volgende dekking, of is de merrie al gedekt.

Is die keuze gemaakt aan de hand van het veulen, omdat er iets toch verbeterd kon worden?

Of was de keuze al gemaakt voor een hengst en zo ja waarom?

Wat gaat er nu gebeuren met het veulen dat je nu hebt, hou je het of probeer je het te verkopen?

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Carri
Berichten: 559
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 08:22

Bij ons is vorige week een veulen geboren van Concorde x Zeus x Farn.
Zeer mooi merrieveulen. Het ziet er goed uit. Of de merrie terug gedekt wordt, daar zijn we nog niet uit. Mochten we ze dekken,dan denken we aan Come On.
Of we het veulen verkopen is ook nog niet beslist.

parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 08:42

De oudste Obelisk is ietwat slomig en gewoontjes. Niet verkeerd, maar mist wat verfijning. Heeft trouwens een mooie maat, terwijl de moeder ietwat klein is. De 2e is een stuk flitsender en beweegt heel mooi lossig, mist misschien wat kracht.
Redford veulen is super braaf en loopt continue door de wei te paraderen met mams bezorgd achter haar aan. Iets klein (moeder zo'n 1.69) en beweegt netjes.
Rhodium veulen is hoogbenig, superluxe en zeer veel uitstraling. In beweging iets strak in het voorbeen. De San Remo (zwart) heeft veel front, erg aansprekend en beweegt best.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 08:53

Ik ben erg content met Bossje!
Tot nog toe heb ik alleen maar lovende reacties gehad van mensen waarvan ik hun mening bijzonder waardevol vind.

Mijn keuze was eind vorig jaar al gemaakt, en daar blijf ik bij.
Puur op bloedvoering gekozen in een heel andere richting als Flemmingh, en ook heel anders als wat er tot nog toe voor deze merrie gebruikt is.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 09:03

Dit jaar slechts 1 veulen. Een merrie die voorlopig aanghouden wordt.
Op dit moment lijkt ze nog beter dan haar 1 jaar oudere volle zus.
Mooi in het type en goed bewegend. Het enige "minpuntje" is haar hoofd, dat had iets luxer gemogen.
Het veulen is in Duitsland veulenkampioen geworden en vorige week haalde ze een eerste premie in Nederland.

De merrie is nu drachtig van een jonge hengst, ben benieuwd wat daar uit komt rollen volgend jaar.
De hengst is rastypisch genoeg en ook qua beweging zit het wel goed. Hij is een stuk luxer in het hoofd dan de vorige hengst, ben benieuwd of hij daar op verbeterd (merrie is zelf wat eenvoudig in het hoofd).

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 09:11

parnassia schreef:
De oudste Obelisk is ietwat slomig en gewoontjes. Niet verkeerd, maar mist wat verfijning. Heeft trouwens een mooie maat, terwijl de moeder ietwat klein is. De 2e is een stuk flitsender en beweegt heel mooi lossig, mist misschien wat kracht.
Redford veulen is super braaf en loopt continue door de wei te paraderen met mams bezorgd achter haar aan. Iets klein (moeder zo'n 1.69) en beweegt netjes.
Rhodium veulen is hoogbenig, superluxe en zeer veel uitstraling. In beweging iets strak in het voorbeen. De San Remo (zwart) heeft veel front, erg aansprekend en beweegt best.


Je hebt het over vijf fokmerries. Wat zijn de combinaties en waar kies jij/ kiezen jullie nu voor?
Voor zover je er zelf (want dat is uit je profiel niet te lezen Haha!) direkt bij betrokken bent.
En waarom worden die keuzes gemaakt?

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 09:14

zelfs met een lelijk veulen zou ik nog blij zijn. Ben toch niet objectief.

De hond is de betere mens

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 09:29

Zo zal ik ook wel niet zo heel objectief zijn wanneer het over mijn [naam verwijderd] gaat. Ik vind ze helemaal super. Mooi beestje kwa kleur en bekkie, luxe, lekker lopen. Maar het allermooiste, haar karakter. Zo'n verademing, zeker als je ziet waar ze uit komt van moederszijde. Als moeders zich weer eens helemaal in het zweet rent bij het hek omdat ze vind dat het tijd is voor brokjes, staat [naam verwijderd] er maar wat naar te kijken. Die laat zich niet zo opjagen. Heel lief veulentje, gedraagt zich voorbeeldig, hoeft elke les maar 1 maal te leren.

Voor een volgende keer weet ik nog niet of ik Rubiquil weer ga gebruiken, [naam verwijderd] is zo luxe. Inmiddels groeit ze gestaag door, ik zie haar niet te klein uitvallen, ze zal wel minstens net zo groot als moeders worden.

Voor een volgende keer neig ik op dit moment naar een De Niro ofzo. Ik zag daar dit voorjaar een hele stevige van bij Rieja, en na opvragen van informatie denk ik dat hij kwa exterieur wel op [naam verwijderd] zou passen.
Maar als ik die pokkemerrie dan weer te druk zie doen langs het hek, denk ik 'verkopen!'.
[naam verwijderd] blijft, tenzij er iemand met grote beurs een nieuw dak voor mijn huis biedt, net zo glanzend als [naam verwijderd]'s velletje. Dan moet ik haar laten gaan.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 12:11

Ben heel erg tevreden, mooi veulen echt superb

- Offline -

WhitneyAA
Berichten: 53
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 12:49

Heb een apart zwart merrieveulen van Jazz uit een elitemerrie van Ferro.
Ook vorig jaar kwam er al zo'n beauty uit deze combinatie. Beide zijn chique, langgelijnd, veel front, sterk achterbeen, veel uitstraling en bovendien zeer lief.
Eén ervan zal op 3-jarige leeftijd verkocht worden, de andere houden we aan voor fokkerij en/of sport.
Dit jaar wordt de merrie geinsemineerd met diepvriessperma van de hengst Playboy (Kennedy x Kaiserstern). We willen eens iets anders en bovendien waren we bijzonder onder de indruk van deze hengst op de hengstenshow van de Havikerwaard.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 13:03

Wencke is zoals het er nu uitziet beter dan Voice vorig jaar, uit dezelfde combi. Ben dus erg tevreden. Ze blijven allebei gewoon in ons bezit.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 14:48

ben ook erg tevree met wild thing,erg sjiek ding,stukkie mooier dan volle broer van vorig jaar,goede stap en galop en recht op de benen(vorige had smal en breed hoefje),alleen laat hij net als zijn broer niet zo vaak een drafje zien,steeds scheuren vanuit de stap of stilstand,hij lijkt wel wat beter te draven dan valentino,die was wat houteriger maar ook veel groter en slungliger,deze is compacter.1e was heel braaf echt een doepie terwijl dit al een echt monster aan het worden is.

Omdat we bang waren voor weer een hengst hebben we toch voor andere hengst gekozen en dat is obelisk geworden,hopen we toch dat de draf wat lichtvoetiger word en de hengst had gewoon een heel best veulenrapport en werd door velen(ook niet bokkers)aangeraden.

Z1+4

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 23:06

Hon wordt dit jaar niet gedekt.
De vader van Mystery heb ik om verschillende redenen gekozen. Het was dichtbij, er was een super medische begleiding (mocht dat nodig geweest zijn) en de eigenaar is een vriendin van me.
Het was voor mij voor het eerst, en dan geeft dat toch een vertrouwd gevoel.
Ben ik tevreden over mystery?
Ja en nee...

Ja: ben absoluut tevreden over haar type en karakter
Nee, ben niet tevreden over haar kleur. Heel eerlijk, ik had op bont gehoopt, anders had ik er geen bonte hengst op gezet. Simple is that...

in 2004 wordt hon weer gedekt. 2003 ga ik gebruiken om me goed te kunnen orienteren op het hengsten aanbod, welke hengsten wel geschikt, welke niet.
De pest is alleen dat de meeste hengsten die ik leuk vind, een takke eind weg staan...

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38572
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 09:17

Leuke vraag Sarabande!

De keuze voor de hengst van dit jaar heb ik vorig jaar definitief besloten. De hengst had ik in 2000 al ondekt maar omdat het een breede hengst is (wij fokken Quarter Horses) vond ik dat geen goed idee voor de eerste keer voor onze merrie. Waarom ik deze hengst gekozen heb? POEF, een hoop redens, de combinatie op papier word erg leuk, hij heeft aardig wat gepresteerd, is leuk gebouwd en een geweldig karakter. Kort samen gevat voldoet hij aan mijn ideaalbeeld van een Quarter EN met Prestaties!! En dat in combinatie met onze merrie kan nooit verkeerd uitpakken Schijnheilig

btw Een hengsten keuze maken nav je net geboren veulen vind ik te laat, snap niet hoe mensen dat doen Verward

Nu dat het veulen van ons bijna 10 weken oud is kan ik er een veel beter beeld over vormen en denk ik dat ik met de keuze van hengst voor dit jaar goed aan gedaan heb.

Ons veulen van dit jaar is voor de verkoop. Als de volgende een merrie is zou ik haar graag willen aanhouden. We zien wel wat de tijd brengt Tong uitsteken

Ben je een Bokker of een Jokker....


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-03 17:07

Ods schreef:
btw Een hengsten keuze maken nav je net geboren veulen vind ik te laat, snap niet hoe mensen dat doen Verward


Vaak heb je een hengst gekozen, dezelfde of een andere, maar dan wordt er een veulen geboren dat heel goed is, of nergens naar lijkt zodat dit je aanvankelijke keuze kan veranderen.
Het kan ook dat je graag een dochter van die speciale hengst wilt en er wordt een zoon geboren.
Dus er zijn meerdere redenen waarom het veulen de keuze kan beinvloeden.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 18:23

Het veulen van dit jaar lijkt nu al beter als haar volle zus te worden. En haar volle zus haalde vandaag een eerste premie. De combi is dus prima, maar toch laten we niet dekken door dezelfde hengst.
We hebben nu een eigen hengst waar ze door gedekt moet worden. Hopelijk redden we het nog, als het te laat wordt slaan we een jaar over.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 21:41

Dit jaar hebben we het eerste veulen van Nouska gekregen, een super mooi veulen van No Limit. Ze is nu weer gedekt door No Limit. Dit veulen houden we, en het veulen van volgend jaar en hopelijk van de jaren daarop verkopen we.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 22:35

Ik vind de veulens tot nu toe , beter dan die van vorig jaar.
Bij de Tin Rocco merrie hebben we 3 x achter elkaar Flemmingh gehad (met 1 x Donnerman er tussen door), waarvan de kwaliteit wisselend was.
Er gaat volgende week een 3 jarige Flemmingh merrie naar de keuring, die het voornamelijk van de bewegingen moet hebben.
Het is wel een mooi dier maar ze is nog wat overbouwd en heeft wat een lichte hals.
Die van vorig jaar loopt met de achterbenen achter de massa en heeft ook niet zulke geweldige bewegingen.
Die van dit jaar vind ik wel weer beter, heeft dat showerige ook weer, maar de hals aanzet vind ik niet zo mooi.

We hebben nu Matterhorn gekozen, die gezien de bloedlijnen ook mooi bij elkaar passen. Josiane is een Tin Rocco x Laertes en laertes en Ahorn komen uit dezelfde stam.
Er zijn nog niet zoveel nakomelingen van matterhorn en de nakomelingen die ik tot nu toe heb gezien spreken mij wel aan.
Volgende week zijn er 4 in Drachten ik ben benieuwd hoe die het gaan doen.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 22:56

4 veulens dit jaar, twee kruisingen (fjord x appaloosa) waarvan de ene echt het gewenste resultaat heeft opgelevert, dus die combi nog maar eens uitgevoerd en hopen dat volgend jaar het resultaat hetzelfde is Haha! De andere kruising is wat tegengevallen (zelfde kruising, maar andere ouders) dus als de merrie dit jaar nog gedekt wordt is het met dezelfde hengst als van de ander.
De kwpn'er is qua type gelukt, alleen had het een bonte moeten zijn en geen effen bruine....
De appaloosa (uit een kwpn merrie) is luxer dan verwacht. de hengstkeuze vorig jaar was simpel voor deze merrie. Kennissen hadden de hengst en wilde een aantal goede nakomelingen laten zien op de keuring, ik kreeg de dekking gratis onder voorwaarde dat het veulen naar de keuring gaat... aangezien ik toch verder wil in de appaloosa's.. Haha!

De merries zijn dit jaar voornamelijk gedekt door onze eigen goedgekeurde appaloosa. Hij moet volgend jaar nakomelingen laten zien en het appaloosa stamboek ziet graag rijtypische paarden, dus de 3 kwpn'ers, de nrps'er en de nieuwe appaloosa gedekt door de eigen hengst (scheelt ook een boel dekgeld Haha! )
de moeder van onze hengst is gedekt door Equador, ben ik zelf helemaal weg van, de merrie is een stermerrie met zeer goed voorbeengebruik, kon achter wat verbetert worden en ik wilde graag een springvererver erop die ook nakomelingen heeft die in de dressuur goed presteren!

Nu maar hopen dat de veulens volgend jaar het fokdoel benaderen! Een leuk gekleurd sportpaard!!!

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 09:39

Mijn veulen van PB is echt een gummie balletje op 4 benen. Ze had (zoals verwacht) ietsje meer lengte mogen hebben in de hals maar heeft een mooi voorbeen en ongelooflijk veel power van achteruit echt ze stijgt bijna op!!! Ze kan nu al vreselijk goed stappen (net als mamma) maar heeft vooral in de draf nu al veel meer power dan mama ook al heeft zij een zeer goede draf. Over de galop kan in nog niet veel zeggen omdat als ze galoppeerd ze met bokken en spingen en stuiteren gaat met het staartje er recht bovenop. En mijn meissie draaft nou eenmaal veel liever en heel groot.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 10:31

Ik over beide veulens heel tevreden. Coral is van de hengst Cugant (AVS) en is zeer correct, hij mist alleen wat beweging, maar daar moet ik bij zeggen, Jeddah mist dat ook, en de hengst was redelijk, maar niet super kwa beweging, dus dat is vrij logisch. Ik had Cugant juist gekozen omdat hij zo mooi recht op zijn benen staat en een nuchter karakter heeft. Dat heeft hij goed vererft. Coral is wel veel groter dan ik had gedacht, Jed is 1.46, Cugant 1.53, het lijkt erop dat Coral de 1.53 met gemak zal halen, maar ik vind dat moeilijk te beoordelen, aangezien dit mijn eerste veulen is. Ik hoopte op een kleine e-pony. Wie weet?

Senna is alles waar ik van had kunnen dromen en meer. Zij heeft juist veel beweging, echt een kombinatie van Simply, haar moeder, en A Hint Of Te, de vader (Paint), ze is ruim, dat is Simply ook, maar ze heeft wat meer aktie, dat heeft ze van Hint. Ze is bont, wat ik natuurlijk graag wilde, anders fok ik geen Paint, en ook zij staat heel netjes en recht op haar benen. Kwa karakter is ze heel nuchter en kalm, maar dat zijn beide ouders ook, ik had niet anders verwacht.

Jeddah zou ik volgende keer toch naar een andere hengst brengen, ik heb Moran "ontdekt" terwijl ze al drachtig was, ik zou volgende keer denk ik voor hem gaan. Simply zou ik volgende keer wel weer door Hint laten dekken. Wanneer de volgende keren komen?????????

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38572
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 14:21

sarabande schreef:
Vaak heb je een hengst gekozen, dezelfde of een andere, maar dan wordt er een veulen geboren dat heel goed is, of nergens naar lijkt zodat dit je aanvankelijke keuze kan veranderen.
Het kan ook dat je graag een dochter van die speciale hengst wilt en er wordt een zoon geboren.
Dus er zijn meerdere redenen waarom het veulen de keuze kan beinvloeden.


Mmmm ik kan me er wel in vinden wat je zegt Sarabande. Dat betekend dus dat je meerdere hengsten hebt gekozen. Daar begin ik niet aan Schijnheilig Dit komt mede omdat er niet zoveel keuze is binnen ons ras. Consessies wil ik niet doen.

Mijn reactie kwam voornamelijk uit het feit dat er regelmatig topics komen op Bokt van mensen die nog EVEN snel een hengst moeten bedenken. Dat is iets waar ik niet met me pet bij kan. Alsof fokken zo makkelijk is.

Ben je een Bokker of een Jokker....


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-03 14:25

Ods schreef:
Mijn reactie kwam voornamelijk uit het feit dat er regelmatig topics komen op Bokt van mensen die nog EVEN snel een hengst moeten bedenken. Dat is iets waar ik niet met me pet bij kan. Alsof fokken zo makkelijk is.


Er zijn zelfs mensen die aan een hengstenhouder vragen welke hengst op hun merrie past

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 17:13

sarabande"]
[quote="Ods schreef:
Mijn reactie kwam voornamelijk uit het feit dat er regelmatig topics komen op Bokt van mensen die nog EVEN snel een hengst moeten bedenken. Dat is iets waar ik niet met me pet bij kan. Alsof fokken zo makkelijk is.


Er zijn zelfs mensen die aan een hengstenhouder vragen welke hengst op hun merrie past
[/quote]

Denk dat 75% van de mensen dat doet!

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 18:55

Pipo"]
[quote="sarabande"][quote="Ods schreef:
Mijn reactie kwam voornamelijk uit het feit dat er regelmatig topics komen op Bokt van mensen die nog EVEN snel een hengst moeten bedenken. Dat is iets waar ik niet met me pet bij kan. Alsof fokken zo makkelijk is.


Er zijn zelfs mensen die aan een hengstenhouder vragen welke hengst op hun merrie past
[/quote]

Denk dat 75% van de mensen dat doet!
[/quote]

Er zijn ook hengstenhouders die je ongevraagd hun hengst aanbieden Haha! . 't Begint met een T en 't eindigt op .......


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers