Buurmeisje mishandeld?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Muuz
Berichten: 6
Geregistreerd: 29-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-01 21:22

Ik heb me even geregistreerd onder een andere naam omdat ik niet wil dat bekenden uit de flat ofzo dit lezen.

Een tijdje terug zijn er nieuwe mensen naast ons komen wonen. Een jong stel. Regelmatig horen we ze keihard schreeuwen en ik hoor haar ook af en toe huilen.
Vanavond was het weer raak. Ik hoorde heel wat gebonk (heel hard) en ik hoorde haar heel huilerig schreeuwen. Het duurde wel een kwartier. Daarna was het even stil... nu hoor ik haar de hele tijd huilen.

Laatst kwam ik haar tegen (de dag na zo'n scheldpartij) en toen hinkte ze een beetje. Toen ik daar naar vroeg, zei ze dat ze last had van haar enkel.

Moet ik nu gewoon doen alsof mijn neus bloedt? Want dat er wat aan de hand is, is duidelijk.
Ik wil me niet met dingen bemoeien die me niet aan gaan, maar je kunt ook niet zomaar iemand in elkaar laten slaan (als dat gebeurt...) Lips are sealed


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 21:27

Bij mijn (ex-) beste vriendin gebeurde dit ook. Bij hun buren dan he. Ik sliep best vaak bij haar en we werden 's nachts vaak wakker door geschreeuw. Ze hadden een baby van een paar maanden, een meisje van 2/3 jaar en een jongentje van 5 geloof ik. 's nachts ging die baby altijd huilen en was het van "ga jij ff.." "nee ik ga niet, ga jij maar" en daar kregen ze dan ruzie om en sloegen elkaar, maar ook de kinderen als die op dat moment langs hun stonden oid. Als ik jou was zou ik ze aangeven ofzo.. ik weet niet hoe dat precies gaat maar iig naar de politie gaan en er over vertellen en wat je er over denkt.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 21:28

zodra je weer geschreeuw hoort maak je gewoon melding bij de politie...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 21:30

Idem dito...want wat zou je een spijt hebben als het ooit te laat zou zijn om te bellen...

assie

Berichten: 9475
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 21:36

je zou het eventueel ook kunnen aangeven als rustverstoring, als ze je niet serieus nemen.
IIG aangeven!
Succes.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Soraya

Berichten: 6875
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 21:39

zodra je weer wat hoort gelijk de polititie bellen!!!! de enigste oplossing en vraag anders of ze er niet bij willen zeggen dat jij heb gebeld!!!

Hardcore-Soldier
Hardcore-fan#18
Respect2all

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 22:40

Je kunt het gerust bij de politie melden. Vertel er dan wel bij dat je wilt dat jou naam niet genoemd wordt omdat je bang bent voor represailles van je buurman. De politie kan er dan gewoon eens polshoogte gaan nemen en vertellen dat er diverse klachten zijn gekomen uit de buurt van bijv. lawaaioverlast, zonder daarbij verdere details te verstrekken.

Succes

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 23:31

Het eerste wat in me opkwam toen ik jouw berichtje las, was de songtekst van 'Family Business', een nummer van Fish (de vorige zanger van Marillion). Toen ik dat nummer net kende, heb ik veel nagedacht over wat ik zou doen als ik in zo'n situatie zou zitten. Dus als ik zou weten dat iemand (vrouw, kind, dier of zelfs wel man) mishandeld zou worden. Moeilijke kwestie, maar ik sluit me aan bij de rest!

Voor de volledigheid hier de tekst:

Family Business

I heard a battle raging on the other side of the wall
I buried my head in a pillow and tried to ignore it all
Every night when I hear you I dream of breaking down your door
An avenging knight in shining armour, to rescue you from it all

From this family business, family business
How long does it stay, family business.
It's nobody's business, this family business
But tell me how long it remains family business

When I see you at the supermarket, sunglasses in the shade
Averting your eyes from those staring questions, how were those bruises made?
The children clutch tight to your legs, they've got so much they want to say
But daddy's sitting home, drunk again so they bite their lips and pray
Cos daddy don't like people poking in his private affairs
And if anyone asks from the social, well, you tripped and fell down the stairs

It's family business, keep it in the family business
Can you tell me how long it remains family business?
It's nobody's business, this family business
But tell me how long it should stay family business

She's waiting at the bus stop at the bottom of the hill
She know's she'll never catch it, she knows she never will
The kids are all she lives for, she's got nothing left to lose
Nowhere to escape to, but she knows she's got to move
Cos when daddy tucks the kids in, it's taking longer every night
And the heaven that she's waiting for
Through the hell it lasts all night

It's family business, keep it in the family business
Can you tell me how long it remains family business?
It's nobody's business, this family business
But tell me how long it should stay family business

So I become an accessory and I don't have an alibi
To the victim on my doorstep the only way I can justify

It's family business, family business
How long do we keep it family business?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 00:00

My name is Luca. die tekst had hier ook wel bij gekund. Hoe kom je hier nu achter? sommige kinderen schreeuwen altijd omdat het dreinchagrijnen zijn. Straks is dit er zo eentje. Moeilijk hoor. Op zich is het een zware beschuldiging die je hier uit, dus je moet zeker weten dat het waar is wat je zegt. en dan moet er inderdaad z.s.m. ingegrepen worden. wat oliebol zeg.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 06:55

Zwaar off topic, maar nog een Marillionfan hier??? Leuk, had verwacht de enige te zijn!!!

Muuz, ik heb je een PBtje gestuurd, lees die aub!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 07:08

Hoe ik het begrijp gaat het niet om een kind Desiree...maar weet het niet heel zeker...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 08:20

heb het nog eens gelezen, gaat niet om een kind nee. Ik zie het. MAar in dit geval kun je helemaal niets doen, dat zou bij een kind nog wel hebben gekund. De enige die haar kan helpen is zijzelf. Zolang zij zich dit laat gebeuren zal dit doorgaan. Ik begrijp zelf heel weinig van zulke vrouwen, maar ze zal wel een verleden hebben dat haar extra kwetsbaar maakt en dat heb ik niet. Wat je ZOU kunnen doen is haar eens uitnodigen en haar vertrouwen winnen. Je zou kunnen zeggen dat je weet wat er met haar gebeurt en als ze zin heeft om te praten dat ze altijd bij je aan kan bellen. En dan alleen maar luisteren, tenzij ze om je advies vraagt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 08:27

o, en nog iets....... de politie bellen heeft geen zin, die komen toch nooit. Wat je misschien wel zou kunnen doen is er een melding van maken bij de politie, dan heeft die vrouw misschien ooit nog verhaal, mocht er ooit iets gebeuren......

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 08:37

Jeetje moeilijk hoor Verward
Ik weet niet wat ik zou doen, je ermee bemoeien werkt vaak averechts (ken je het clipje van How come how long van Babyface?) maar toekijken is eigenlijk ook geen optie.
Kun je niet eens proberen een gesprek met haar aan gaan om te peilen of ze uberhaupt geholpen wil worden?

Succes!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 08:57

In zo'n situatie moet je je eigenlijk niet gaan mengen... dat is best moeilijk hoor, maar het gaat hier om twee volwassen mensen, en die zoeken het maar lekker uit met elkaar. Zouden hier kinderen bij betrokken zijn is het een heel ander verhaal, maar dan ga je niet naar de politie, dan ga je naar de kinderbescherming.

Voorts, geluiden klinken soms erger dan het werkelijk is. Kijk uit met het wijzen van vingers als je niet helemaal zeker weet dat echt niet langer door de beugel kan. Want een bal kaatst soms lelijk terug....
Als het geluid overlast veroorzaakt en dus inbreuk doet op jullie recht op een veilige en vreedzame woonomgeving, dan heb je een legitieme klacht om voor te leggen aan de politie..... maar helaas, die komt tegenwoordig lang niet alles meer oplossen....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 09:18

ik ben eht abso niet met dees eens...

het kan wel om 2 volwassenen gaan maar als je misbruikt wordt dan zie je geen mogelijkheid om weg te gaan...

ik ken een evrhaal van een vrouw die jaren lang geslagen is door haar man... toen ze na jaren bedreigingen eindelijk weg was bleek haar ruggegraat naar de kl*te te zijn en kan ze nu dus niet meer werken (wat 1 van haar weinige passies was)
misschien als haar buren met haar gepraat hadden had ze eerder de moed gehad om weg te gaan...

je moet er rekening mee houden dat ze vaak ook psyche misbruikt worden waardoor ze vaak het gevoel krijgen dat het hun eigen schuld is dat ze geslagen worden end at ze niet beter verdienen...

ik zou gewoon even rustig met haar aan praten... (als je zeker weet dat haar vriend niet mee kan luisteren)

..... leeg .....

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 09:57

tekst van: How Come How Long....
één zinnetje daaruit komt er op neer dat je niet moet doen alsof je neus bloedt, want voor dat je weet is t te laat en gebeuren er ergere dingen. Ik vind dat nogal heel erg waar: dus wel iets doen!
Do we let it carry on, turn our backs and carry on (oid)

_________________
<center><font color="red">...but I'm a Supergirl, and Supergirls don't cry...
...but I'm a Supergirl, and Supergirls just fly...</font></center>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Laui! op 2001-08-30 11:03 ]</font>

R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 09:59

Ik zou pas als je zeker weet dat ze mishandeld wordt de politie bellen. Maar als je het dus zeker weet zou ik echt de politie bellen hoor! Want dit is echt heel erg!!!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 10:14

Haar vertrouwen winnen is belangrijk als je dit zou willen. Gewoon ff kletsen in de lift op op de galerij.
Laten weten dat je er voor haar bent als buurvrouw, als ze een keer iets nodig heeft dat ze dan wel aan durft te bellen.

Je kunt wel de politie bellen zodat als zij een keer de moed heeft om te bellen dat het adres bekend is en dat de politie wel zal reageren, want vaak zijn ze echt te laat.

Mijn zusje had iets dergelijks en dan belde ze de politie en dan kwamen ze na een uur...

Muuz
Berichten: 6
Geregistreerd: 29-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-01 10:45

Politie bellen kan niet in deze situatie.
Ik wil mij niet zomaar in hun privésituatie mengen. Maar ik kan me wel zo opstellen dat ze in elk geval haar verhaal kwijt kan als ze daar behoefte aan heeft.
Mijn vriend had het er al over dat we eens aan moeten bellen als ze "zoveel lawaai" hebben. Ik weet eigenlijk nog niet of dat nou wel zo verstandig is.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 10:47

Okee hier de hele tekst: <br>
<b>How come how long</b><i><br>There was a girl I used to know
She was oh so beautiful
But she's not here anymore
She had a college degree
Smart as anyone could be
She had so much to live for
But she fell in love
With the wrong kinda man
He abused her love and treated her so bad
There was not enough education in her world
That could save the life of this little girl

CHORUS:
How come, how long
It's not right, it's so wrong
Do we let it just go on
Turn our backs and carry on
Wake up, for it's too late
Right now, we can't wait
She won't have a second try
Open up your hearts
As well as your eyes

She tried to give a cry for help
She even blamed things on herself
But no one came to her aid
Nothing was wrong as far as we could tell
That's what we'd like to tell ourselves
But no, it wasn't that way
So she fell in love
With the wrong kinda man
And she paid with her life
For loving that man
So we cannot ignore
We must look for the signs
And maybe next time
We might save somebody's life

CHORUS

I on occasion met that guy
He stirred up bad feelings deep inside
Something about him wasn't right
The way he proves himself a man
By beatin' his woman with his hands
Oh I wish she'd seen the light
How can someone like that
Call himself a man
In reality he's far more less than that
And we cannot ignore
Whenever we see the signs
'Cause any kinda of abuse
God knows isn't right</i>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 11:00

Citaat:
...maar ze zal wel een verleden hebben dat haar extra kwetsbaar maakt...


Moet je persé een bepaald verleden hebben om in zoiets terecht te komen? Dat gebeurt je vaak niet van de een op de andere dag, dat is een proces waar je langzaam in verstrikt raakt. Kan me niet voorstellen dat er veel vrouwen zijn die meteen opstappen na de eerste klap. Zo'n vrouw hoopt natuurlijk eerst dat het beter wordt, of ze nou kwetsbaar is of niet. De vraag is alleen wanneer de grens bereikt is, en het lijkt me dat dat voor de een eerder is dan voor de ander: na de tweede klap, na drie maanden waarin het steeds hoger oploopt, na een jaar waarin het soms een week heel erg is en daarna wekenlang rustig, of misschien wel nooit? Een verleden dat je kwetsbaar maakt, kan natuurlijk meespelen, maar dat hoeft niet altijd.

_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE"> It takes a minute to have a crush on someone, an hour to like someone and a day to love someone - but it takes a lifetime to forget someone.</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-08-30 12:01 ]</font>

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 11:16

Die vrouwen hebben vaak wel iets meegemaakt in hun verleden dat ze zich zelf ontzettend minderwaardig voelen. of manlief heeft ze geestelijk zover afgebroken dat je hetzelfde effect krijgt. Maar ik denk toch dat ik weg zou gaan. Ik zou me nooit laten slaan, hooguit 1x om ze een kans te geven. Daarna niet meer. Ik sta wat dat betreft zelf een stuk sterker. Waar ligt dat dan aan?
trouwens aanbellen is nog niet zo'n slechte tip vind ik.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 11:24

Ik vind aanbellen niet zo slim. Ik heb het van redelijk dichtbij meegemaakt en als je aanbelt wordt het voor haar nog erger. ten eerste schaamt ze zich dood en ten tweede kan hij het afreageren op haar. Daarbij weet je ook niet in hoeverre hij het zal afreageren op jullie.

Waarom kun je de politie niet bellen? Je kunt anoniem bellen en zeggen op welk adres het speelt. Ze hoeven niet langs te gaan maar dan is het in ieder geval bekend en als zij dan voor het eerst belt, dan komt jouw telefoontje ook weer naar boven.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 12:40

Ik besef dat lang niet iedereen het met mee eens zal zijn, maar toch:

De situatie waarin je je bevind, is (veelal) de situatie die je zelf hebt laten ontstaan. (veelal; deze uitspraak is niet van toepassing op kinderen)

Misschien was de dame verward, en/of mishandeld. Misschien ziet ze geen uitweg op dit moment. maar ze zit echt niet te wachten op buren die zo graag willen helpen. Daar wordt de situatie slechter van, want niet langer wordt ze thuis dan abnormaal behandeld, ook buiten de deur moet zij dan op haar tellen gaan passen. Zij zal zich in de verdediging gedrukt voelen, het geweld haar aangedaan willen rechtvaardigen. Daar wordt ze alleen maar nog ongelukkiger van. Als ze niet vraagt om hulp, groet haar dan vriendelijk en behandel haar niet anders dan ieder andere flatbewoner. Een luisterend oor wil ze heus niet van een onbekende, mits die van het Riagg ofzo. Laat haar in haar waarde. Geen medelijden, daar zit ze echt niet op te wachten!

Vertrouw erop dat ze ouders heeft, of vriendinnen, die haar gaan begeleiden op het moment dat ze ZELF inziet dat ze uit die situatie wil. En dat hoeft ze nog lang niet te willen! Maar wat zij van haar eigen situatie vind, dat is ALLEEN aan haar. het zijn haar levenskeuzes. Geen enkele vreemde kan haar ongevraagd gaan lopen 'helpen', dring jezelf dan ook niet aan haar op.

Nogmaals, met kinderen is het een heel ander verhaal. Die moet je beschermen, ook als buitenstaander. Maar ook zwakzinnige personen meot je helpen. Maar ieder gezond, volwassen mens moet je de vrijheid geven om zijn of haar eigen keuzes te maken, of jij het daar nu mee eens bent of niet. Iedereen bepaald zelf wat zijn (of haar) eigen bestwil is.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?