Voorstel nieuwe regelgeving APHA?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Voorstel nieuwe regelgeving APHA?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 22:26

http://www.apha.com/forms/PDFFiles/rule ... eprops.pdf


Op bovenstaande link zien jullie het voorstel van de nieuwe regelgeving voor Paint Horses. Deze voorstellen zullen worden voorgelegd aan de 2003 APHA Convention in Milwaukee, Wisconsin, voor uiteindelijke goedkeuring.

Vroeger bestond de Registry uit twee categorien: Regular Paint en Breeding stock.

De Paint Horse Registry wil nu nieuwe klasse invoeren: Paint Bred Horse. Dus ieder paard dat een Paint ouder heeft, kan in deze nieuwe registry opgenomen worden, ook als hij eerder in de breedling stock opgenomen is en niet aan de regel van lichaamswit voldoet. De breeding stock registry blijft voorbehouden aan nakomelingen van Quarter x Quarter, TB x Quarter of TB x TB.

Maar wat ik nu niet snap is: de cremello’s en de perlino’s die voorheen bij de paints als Breeding Stock werden opgenomen, kunnen bij de AQHA worden opgenomen.

De veranderde witregel bij de AQHA en de regels voor wit bij APHA overlappen elkaar nu. Zien jullie een reden voor een Breeding Stock Registry? Zijn de Paint Breeders niet gewoon zo ontzettend bang voor crop out Quarters (die het in de wedstrijdring erg goed doen?) dat ze er een eigen afdeling voor willen creeeren? Waar blijft de opmerking: Paints zijn Quarters met vlekken, als je de Quarters met vlekken in een aparte registry moet gaan onderbrengen?

Dit is alleen een voorstel, maar dat de Paint fokkers zulke voorstellen alleen al maken, laat toch zien dat ze erg bang zijn voor de Quarters…:D

Je suis Charlie.


Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 23:52

Op het Amerikaanse forum waar ik veel kom is hierover al flink gediscusseerd... Meesten zijn het er daar toch niet mee eens... juist door de cropouts is ons ras ontstaan en nu zouden ze er niet meer bij mogen?! Juist door de goede/nieuwe Quarter bloedlijnen van cropouts, blijft het Paintras gezond en vernieuwen...
Er zijn dus genoeg Paintfokkers (want er zijn er dus een heel aantal op dat forum) die het helemaal niet eens zijn met die regel...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-03 00:01

De tijd zal het leren....er moet nog over worden gestemd...maar als ze toestemmen zijn ze goed gek (en helaas zijn Amerikanen af en toe goed gek).

Ik kwam het topic tegen op de Quarter Horse Times, op welk forum heb jij het gezien?

Je suis Charlie.

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 09:05

Ik ben niet zo heel erg thuis in de Paintregels, maar ik weet wel dat bij de Paints meer 'vreemde' combinaties zijn toegestaan dan bij de Quarter (alleen geregistreerde Jockeyclub TB). Ik heb vaker op Paint papieren in de 3e generatie al 'onbekend' zien staan, wat er imo op duidt dat er iets anders dan een Quarter in zit.
Hierdoor is de Paint nog minder 'raszuiver' dan een Quarter.
Door de nieuwe regels bij de Quarters is het er voor de Paints niet makkelijker op geworden.

Misschien zouden ze de boel eens goed en simpel op de rit moeten zetten:
Quarter x Quarter = Quarter (verplicht Parentage Verified)
Een Paint hoort vlekken te hebben, anders geen Paint.
Een Appie hoort stippen te hebben, anders geen Appie.

En gewoon stoppen met 'outcrossing'. Alle stamboeken hebben op dit moment een zeer ruime keuze uit de verschillende goede dekhengsten om nog jaren vooruit te kunnen.

Dat een hoop mensen hier niet blij van worden begrijp ik, maar ik heb nog steeds moeite om 'niet-westerners' uit te leggen dat een QxQ geen Q hoeft te zijn als ...
Een Paint geen vlekken hoeft te hebben en een Appie geen stippen Frusty

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 09:14

Sugarmiss schreef:
Misschien zouden ze de boel eens goed en simpel op de rit moeten zetten:
Quarter x Quarter = Quarter (verplicht Parentage Verified)
Een Paint hoort vlekken te hebben, anders geen Paint.
Een Appie hoort stippen te hebben, anders geen Appie.

Oei! Maar dan wordt er echt alleen maar op kleur gefokt. Dat kan nooit goed zijn voor de ontwikkeling van het ras!!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 09:39

Sugarmiss schreef:
Ik heb vaker op Paint papieren in de 3e generatie al 'onbekend' zien staan, wat er imo op duidt dat er iets anders dan een Quarter in zit.

Mijn BS merrie heeft ook in de 3e generatie een "onbekend" staan. Dat komt van haar moeders kant en en da's dus fijn gewoon een Quarter Vork . Papa was een Paint en daarvan zijn alle voorouders bekend en geregistreerd Schijnheilig .

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 09:42

Elk ras heeft rasspecifieke eigenschappen, anders zou het geen 'ras' zijn geworden. Nu is dit bij de Quarters al aardig aan het verwateren (zie Foundation-discussie Lachen ) en ik heb al vaker horen zeggen dat de Quarter geen ras is maar een kleuren'soort'. Dit sloeg dan m.n. op het uitsluiten van bepaalde Quarters omdat ze niet binnen de kleurstelling vielen (oude J227-regel).
Maar het lijkt me logisch dat als je een ras promoot dmv het haardek (vlekken-stippen) dat de paarden dit dan ook minstens moeten hebben om de naam van het ras te mogen dragen c.q. als zodanig geregistreerd kunnen worden.

IMO blijven er dan genoeg fokprodukten over die én de juiste kenmerken en gezond/gebalanceerd gebouwd zijn om het ras voort te zetten.

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 09:46

Mac schreef:
Mijn BS merrie heeft ook in de 3e generatie een "onbekend" staan. Dat komt van haar moeders kant en en da's dus fijn gewoon een Quarter Vork . Papa was een Paint en daarvan zijn alle voorouders bekend en geregistreerd Schijnheilig .

Bij paarden die ook op oudere leeftijd nog fokprodukten hebben kan het gebeuren dat niet meer is na te gaan wat de voorouders zijn, maar dan heb je het toch al snel over een tijd voor 1945.

Even gewoon nieuwsgierig Knipoog : hoever terug is pappa's kant ook Paint Verward

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 10:09

Sugarmiss schreef:
[
Even gewoon nieuwsgierig Knipoog : hoever terug is pappa's kant ook Paint Verward
[/quote]

Haha, ik WIST dat je dat ging vragen Extreme duivel ! Papa is namelijk een crop-out Haha! Schijnheilig . Ik heb dus zo'n typisch gevolgproduct van de kleurenpolitiek van het AQHA Haha! . De (Paint)vader van haar veulen dat ze nu heeft, voert trouwens ook 100% Quarterbloed. Wie weet mogen ze ooit nog terug naar het AQHA Schijnheilig Lips are sealed ...

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 10:44

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom APHA dit voorstelt. Ze willen het dus moeilijker maken voor crop-outs terwijl daar hun ras voor een groot gedeelte op gebaseerd is.
Of vinden ze nu dat er "voldoende" quarter bloed is, en willen ze dat langzaam aan gaan uitsluiten?

Ik kan me niet voorstellen dat de APHA "bang" is voor die Quarters, want het worden dan gewoon Paints! Kijk maar naar Gunner, die wordt geheel "toegeeigend" door de APHA terwijl ook hij een cropout is.

Wat betreft wat Sugarmiss zegt over dat er meer "onbekend" bij Piants voorkomt, dat klopt ook wel, ze zijn nog maar sinds de jaren '60 aan het registreren en in het begin, net als bij de Quarter, werden paarden op hun kleur en bouw toegelaten zonder een bekende afstamming te hebben. Vooral veel tobiano lijnen zijn gedeeltelijk onbekend, maar ook overo lijnen. Dat gebeurd nu niet meer, en dat zal over x aantal jaren ook helemaal achteraan de pedigree staan, net als bij de Quarter.

Paint is, hoe we het ook wenden en keren toch een ras op kleur gebaseerd. Als dat niet behouden wordt, dan heeft het hele APHA geen zin meer, dus ik ben ook voorstander (ook al heb ik ook een Breedingstock) van dat BS paarden niet met veel klasses op de shows e.d. mee mogen doen. Anders zou er straks niemand meer zijn (bij wijze van) die er moeite voor doet om kleur te fokken, en zou men net zo blij zijn met een BS, en ook BS x BS gaan kruisen.
Wat het ras misschien sterk zou kunnen verbeteren, want dan hoeft er niet op de kleur "gelet" te worden, maar dan zou de kleur, en dus de Paint verdwijnen.

Nu is het fokken van een goede Paint meer een uitdaging, want niet alleen wil de fokker een goed paard fokken, maar ook een paard met kleur en gelet op de OLW gen is dat best erg moeilijk. Vandaar ook dat imo de Quarter nodig is om mee te kruisen, al zou men ook voor een BS hengst kunnen kiezen, maar die kan zichzelf weer minder "bewijzen" omdat hij amper kan showen. Phoe, eigenlijk lastig allemaal!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 12:38

jeddah schreef:
Nu is het fokken van een goede Paint meer een uitdaging, want niet alleen wil de fokker een goed paard fokken, maar ook een paard met kleur en gelet op de OLW gen is dat best erg moeilijk. Vandaar ook dat imo de Quarter nodig is om mee te kruisen, al zou men ook voor een BS hengst kunnen kiezen, maar die kan zichzelf weer minder "bewijzen" omdat hij amper kan showen.


Konkludeer ik hier uit dat Paints per definitie 'mindere' paarden zijn dan Quarters qua bouw Verward
Ik heb dat nooit zo gezien hoor. Als ik zo naar de Paints kijk zien ze er qua bouw net zo stevig uit als menige Quarter. Kleur (vlekken) fokken is een extra toevoeging voor de liefhebber.


Ilona-Sok

Berichten: 261
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 12:38

Jeetje wat complex als je goed over de regel na gaat denken.
Als je nu bij een wedstrijd wilt rijden moet je maar afwachten of je mee kan doen bij de paints met een breedingstock. Wie weet mag de BS dan wel gewoon bij 'het ras' meedoen. Zal voor de wedstrijden wel makkelijker worden.

Maar verder hoe meer je vertakkingen maakt hoe moeilijker je alles maakt. Ik ben het met Sugarmiss eens dat een versimpeling van regels alles wel wat makkelijker maakt. Maar dan toch wel iets meer dan wat jij zegt Sugarmiss!!

Overigens ben ik met mijn veulen een tegenoffensief begonnen!!
Ik vind het eigenlijk een gewone paint en geen breedingstock.
Als ze nou opschieten met die regels krijg ik straks een brief terug dat het een BS is.......... Extreme duivel

NIEUW: kalender 2005!
www.westernkalender.nl

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 13:45

Sugarmiss"]
[quote="jeddah schreef:
Nu is het fokken van een goede Paint meer een uitdaging, want niet alleen wil de fokker een goed paard fokken, maar ook een paard met kleur en gelet op de OLW gen is dat best erg moeilijk. Vandaar ook dat imo de Quarter nodig is om mee te kruisen, al zou men ook voor een BS hengst kunnen kiezen, maar die kan zichzelf weer minder "bewijzen" omdat hij amper kan showen.


Konkludeer ik hier uit dat Paints per definitie 'mindere' paarden zijn dan Quarters qua bouw Verward
Ik heb dat nooit zo gezien hoor. Als ik zo naar de Paints kijk zien ze er qua bouw net zo stevig uit als menige Quarter. Kleur (vlekken) fokken is een extra toevoeging voor de liefhebber.
[/quote]

Nee, absoluut niet, maar aangezien je de meeste Frame overo's niet met elkaar kunt kruisen ivm LW, dan zul je of naar een Tobiano moeten, maar er zijn veel mensen die gewoon niet van die bont-patroon houden, of je zult met een BS moeten kruisen, die zichzelf weer wat moeilijker kunnen bewijzen, omdat ze restricties hebben met showen, of je moet die zeldzame hengst of merrie vinden die LW negatief is, maar alsnog bont is en geen tobiano, of naar een Quarter moeten... En zeker in de VS wordt er veel met Quarters, om die reden, gekruist.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker