Lichtrijden op ijslander ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
rossy
Berichten: 49
Geregistreerd: 09-05-03

Lichtrijden op ijslander ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-03 19:19

ik heb laatst op tv gezien iets over ijslanders.
nou heb ik een vraag.
die mensen op die ijslanders toen, die zaten de hele tijd door!
moet je niet lichtrijden op een ijslander of kan dat niet ofzo ?
Verward
ja misschien domme vraag maar ik heb nog nooit op een ijslander gereden en zou je eigelijk ook gewoon dressuur rijden met een ijslander en gewoon springen of moet je echt specialen wedstrijden doen ? Verward


Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 19:22

Tijdens het draven kan je absoluut lichtrijden op een ijslander, al duurde het bij mij wel even voordat ik die korte pasjes kon bijhouden, maar waren die mensen wel aan het draven? Ik denk dat ze in tolt zaten. Dit is een gang waarbij je niet uit het zadel wordt gegooid en zit erg lekker! Lichtrijden is in tolt absoluut niet de bedoeling! Voor ijslanders heb je speciale gangenwedstrijden.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 19:23

In draf kun je gewoon gaan lichtrijden hoor, in tolt zou ik lekker blijven zitten Haha!
Met de telgang is doorzitten volgens mij ook makkelijker, omdat een goede telgang lekker hard gaat.
Met een schweinepasser(zeer langzame telgang tevens niet gewenst) kun je wel lichtrijden.
En in galop gewoon in je zadel blijven zitten.

Op shows zitten veel mensen door en soms staat dat ook netter dan lichtrijden. Mar ik heb ze in draf ook wel zien lichtrijden.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

rossy
Berichten: 49
Geregistreerd: 09-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-03 19:26

maar zou een ijslander ook aan de teugel kunnen rijden enzo ? of kan dat niet? voor dressuur wedstrijden ofzo ?
en springen ? Verward

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 19:32

de meeste mensen hebben een ijslander denk ik niet om ermee te dressuren! Ze zijn namelijk vaak een stuk duurder dan een 'gewone' pony van dezelfde leeftijd omdat ze extra gangen hebben (sommige hebben die trouwens niet). Je kunt er mee dressuren, ze kunnen absoluut aan de teugel en ik ken er een aantal die heel goed kunnen springen! Maar echte dressuurtoppers zullen het nooit worden. Ze zijn gefokt om schapen de drijven op IJsland en om dan lange afstanden in hoog tempo af te leggen. Ze kunnen ook voor de kar en je kan er lange afstandswedstrijden mee rijden! Ze zijn heel stoer en erg veelzijdig! Haha!

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 19:34

Ga anders een keer een ritje maken op een ijslander, dan kun je zelf voelen wat tolt is en hoe leuk ze zijn! Ik weet niet waar je woont, maar er zit vast wel een ijslanderbedrijf in jou regio!

rossy
Berichten: 49
Geregistreerd: 09-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-03 19:36

ja ik denk er eigelijk over om een ijslander te kopen alleen ik wil er juist wel gewoon een beetje mee dressuren en springen vandaar mijn vraag !

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 19:44

dan kun je misschien beter een 'gewone' pony kopen! Die kunnen dat denk ik beter en zijn goedkoper! Bovendien zeg je net dat je geen ijslander-ervaring hebt, de tolt moet je wel leren rijden als je er een wil kopen. er zijn ook paarden die dit niet kunnen hoor, maar als je dan toch een ijslander koopt, neem er dan eentje waar je lekker op kan tolten!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 00:40

met ijslanders kun je zeker mee dressuren en een sprongetje maken, maar de top zul je er niet mee halen
door het NSIJP (stamboek)worden er speciale wedstrijden georganiseerd
met viergang, vijfgang proeven(met tölt of met tölt en telgang erin)
telgang races en dergelijke onderdelen
en heel zelden dressuurproeven
als je voor de recreatie een paardje zoekt waarbij je dus buiten tölt en of telgang ook een sprongetje en/of een leuk dressuurproefje mee kunt doen is de ijslander absoluut een geschikt paard voor je

wel zou je eerst beter lessen kunnen gaan volgen en/of een paar cursusjes gaan doen bij een ijslanderbedrijf om te leren voelen wat die extra gangen zijn en hoe je die bij verschillende paarden met verschillende laterale aanleg tevoorschijn krijgt
want de tölt is een gang die je bij een groot deel van de ijslanders toch moet onderhouden/trainen om de tölt goed zuiver te houden
en om te weten of het is wat jij wilt

voor mij zijn ijslanders helemaal het einde, na de eerste pasjes tölt die ik gevoeld heb wil ik maar 1 ding,een IJSLANDER

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 00:54

whahhaa op manege de burht (daar heb ik op gezeten) hebben ze ook veel ijslanders en er is er 1, Raski het hij, en daar kan ik dus absoluut niet goed op lichtrijden, ik moet steeds kijken wanneer het been naar voren gaat en dan lukt het net iets..

Obelix is gewoon stoer!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 07:23

Ik heb ook nog wel eens IJslanders gereden, echt dressuur valt met het gros niet mee. Die kort stugge lijfjes laten zich niet zo makkelijk in een lengtebuiging wringen voor een volte of zijgangen.
Ik heb er echter ook 1 gereden waar alle knopjes opzaten, helaas is het al weer zoveel jaren geleden dat ik mij niet meer kan herinneren of de oefeningen echt correct werden uit gevoerd, weet alleen dat het mijn eerste keer op een IJslander was maar ik zonder enkele moeite kon stappen, draven, galopperen en tölten in alle versnellingen en tevens alle oefeningen kon inzetten zoals die in de basis gevraagd worden (to en met Z).
Weet je trouwens wel in wat voor prijsklasse de gemiddelde IJslander valt? Ze zijn namelijk best prijzig.

Tienn
Berichten: 3557
Geregistreerd: 04-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 09:34

nou rossy ze zijn zeker prijzig want ik ga er ook 1 kopen en ze zijn echt tussen de 3000 en 6000
maar ik mag er toch 1tje happy me Party!!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 14:43

en ze zijn daarenboven als het goed is behoorlijk heet. wat bij ons een redelijke opgefokte ijslander is, is op ijsland een redelijk sloom beest, en we willen natuurlijk die hete natuur houden. niet meteen een eerste kinderpony. en idd behoorlijk prijzig. een vierganger is het beste als je niet echt wilt gaan telgangen, want die kunnen nl nogal stijf zijn. idd, het lichtrijden kan best op een ijslander. maar tölten is veeels leuker Lachen

Enya - Daya :-)


Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 12:27

Als je ambities hebt voor dressuurwedstrijden moet je geen ijslander kopen.
Ijslanders zijn nou eenmaal gangen paarden en in mijn ogen te kostbaar om ze te kopen voor alleen dressuur. Wil niet zeggen dat ze geen dressuur kunnen, immers dressuur betekent niks anders dan africhting.
Ik heb op stal een ijslander lopen van 28 die nog bijna perfect zijn zijgangen doet Pling

Je moet gewoon eens naar een bedrijf gaan (ponykamp/cursus) om eens nader kennis te maken met de ijslander.
Let wel op, eenmaal verslaafd is altijd verslaafd Haha!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 17:44

De houding "IJslandse zit" wordt ook vaak aangenomen in de draf. Vaak doe ik dit bij jonge paarden of paarden die van nature vrij moeilijk draven. Ik maak me hierbij licht door op mijn knieen te steunen. Beetje uit het zadel, maar wel contact houden. Dit omdat doorzitten of lichtrijden te storend en belastend kan zijn.

Eentje is niet genoeg...Meer...Meer...Meer !!

~`Life's there for the ones who love to live and take it all, for it is free...~` -*Sonata Arctica*-

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 13:27

op een IJslander kun je net als elk ander paard lichtrijden, in draf
wat je dan gezien hebt is de Tölt of de Telgang

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers